[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:51

Ik zie fotografie meer als een vrienden dienst.
Daarnaast betaal ik een enkele keer wel eens voor een foto. De reden dat ik niet zo vaak doe is omdat je vaak eerst een slechte kwaliteit versie van de foto te zien krijgt van de foto die je wilt kopen, en vervolgens blijkt na aanschaf de foto helemaal niet scherp te zijn.

En aan de andere kant snap ik ook niet zo goed dat commerciële gedoe van mensen met een foto hobby. Wanneer ik met mijn hobby iemands telefoon repareer of wat anders dan vraag ik daar geen geld voor. Ik snap niet waarom bij fotografie het dan opeens wel normaal is dat je iemand anders hobby sponsort.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:54

Blussem schreef:
Daarnaast betaal ik een enkele keer wel eens voor een foto. De reden dat ik niet zo vaak doe is omdat je vaak eerst een slechte kwaliteit versie van de foto te zien krijgt van de foto die je wilt kopen, en vervolgens blijkt na aanschaf de foto helemaal niet scherp te zijn.

En aan de andere kant snap ik ook niet zo goed dat commerciële gedoe van mensen met een foto hobby. Wanneer ik met mijn hobby iemands telefoon repareer of wat anders dan vraag ik daar geen geld voor. Ik snap niet waarom bij fotografie het dan opeens wel normaal is dat je iemand anders hobby sponsort.

Voor sommige mensen is het echt wel meer dan een hobby hoor.
Net als dat er mensen zijn waarvoor een telefoon fixen ook meer dan een hobby is.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:56

Annekeee schreef:
Ik heb sinds 2003 een paard, en tot najaar 2018 nog nooit een paardenfotograaf betaald voor foto's. Of eigenlijk moet ik zeggen nooit een fotoshoot geboekt, tot nov 2018.
Waarom? Mijn vader heeft een hele goede camera en kan prima fotos maken. Komt geregeld op concours. Na een proef heb ik dan wel 1000 fotos waar er maar 5 leuke bij zitten... Mijn vader weet niet precies wanneer hij op het juiste moment klikt (geen paardenman) En soms zit net die leuke shot er bij, tussen al die 1000 fotos. :=
.

Even los van je vader hoor en absoluut zonder je te willen beledigen, maar dit vind ik juist een typisch voorbeeld. Als je 1000 foto's nodig hebt voor 5 goede, dan vind ik dat geen goede fotograaf. Los van of de aantallen overdreven zijn :-). Maar in praktijk hoor je dat vaker, iemand die een spiegelreflex koopt en eigenlijk "gokt" op een goede foto. Een goede fotograaf zou volgens mij toch minder dan de helft gelijk bij eerste selectie weg moeten gooien.

Ik denk ook dat consumenten soms ook wel erg snel tevreden zijn. Ik zie hier soms fototopics waarbij mensen posten over geweldige foto's waar dan met slecht licht een paard te zien is.

M.a.w. het zal niet alleen liggen aan het aanbod van fotografen, maar ook consumenten die niet altijd even kritisch zijn.

Ik kijk graag fototopics, maar vind sommige foto's ook weer te perfect. Paard met oren naar voren in bloesem, aan steigeren met cowboyhoed of poserend met kus op neus. Ik snap heel goed dat mensen dat soort foto's willen, maar het is niet meer zo onderscheidend. Anderzijds, als dat de vraag is van de consument, waarom zou je het als fotograaf dan niet doen?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:06

Blussem schreef:

Tja, voor velen zal het slechts een hobby zijn maar als het van mij afhangt is het wel mijn doel om dit full time te doen of in bijberoep later. Er zijn ook mensen die ervoor gestudeerd hebben he, ik denk dat het gewoon vaak onderschat wordt..
Ik ga ook geen gratis portretten tekenen voor mijn vrienden of random mensen, is erg tijd consumerend.
Maar dat veel mensen geen waarde hechten aan kunst , of denken dat het allemaal maar gratis kan heb al lang ondervonden :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:51

Blussem schreef:

Ik moet er anders gewoon mijn rekeningen van betalen hoor. Zie niet in waarom ik geen recht heb op een normaal salaris. Of zal ik met als de leraren vandaag ook gaan staken? :')

Maar goed, ik heb gelukkig meer dan genoeg klanten en opdrachtgevers die wel gewoon inzien hoe tijdrovend het is en de rekening zonder gezeur betalen :)
Laatst bijgewerkt door Liselot op 15-03-19 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:52

beert schreef:
Annekeee schreef:
Ik heb sinds 2003 een paard, en tot najaar 2018 nog nooit een paardenfotograaf betaald voor foto's. Of eigenlijk moet ik zeggen nooit een fotoshoot geboekt, tot nov 2018.
Waarom? Mijn vader heeft een hele goede camera en kan prima fotos maken. Komt geregeld op concours. Na een proef heb ik dan wel 1000 fotos waar er maar 5 leuke bij zitten... Mijn vader weet niet precies wanneer hij op het juiste moment klikt (geen paardenman) En soms zit net die leuke shot er bij, tussen al die 1000 fotos. :=
.

Even los van je vader hoor en absoluut zonder je te willen beledigen, maar dit vind ik juist een typisch voorbeeld. Als je 1000 foto's nodig hebt voor 5 goede, dan vind ik dat geen goede fotograaf. Los van of de aantallen overdreven zijn :-). Maar in praktijk hoor je dat vaker, iemand die een spiegelreflex koopt en eigenlijk "gokt" op een goede foto. Een goede fotograaf zou volgens mij toch minder dan de helft gelijk bij eerste selectie weg moeten gooien.?

Excuses, ‘hobbyfotograaf’ naast zijn directeursfunctie heeft hij een hobby fotografie. En vindt het leuk om van zijn paardrijdende dochters eens foto’s te maken.

En nee aantallen zijn niet overdreven. ;)

Je mag je mening laten gelden, daar is dit topic voor, maar ik begrijp niet zo goed wat nu eigenlijk wil zeggen.

TS vraagt aan haar doelgroep wat ons ‘verhaal’ is. Ik vertel mijn kant van het verhaal.

En of mijn vader nu wel een goede fotograaf is, of niet. Dat staat hier los van. Ik geef aan dat hij dit als hobby doet privé. Niemand heeft ooit moeten betalen voor zijn foto’s.
Dít is voor mij een reden om niet altijd een officiële paardenfotograaf te boeken.
En ik denk dat ik daarmee TS haar vraag heb beantwoord.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:04

Citaat:
Excuses, ‘hobbyfotograaf’ naast zijn directeursfunctie heeft hij een hobby fotografie. En vindt het leuk om van zijn paardrijdende dochters eens foto’s te maken.

Je mag je mening laten gelden, daar is dit topic voor, maar ik begrijp niet zo goed wat nu eigenlijk wil zeggen.

TS vraagt aan haar doelgroep wat ons ‘verhaal’ is. Ik vertel mijn kant van het verhaal.

En of mijn vader nu wel een goede fotograaf is, of niet. Dat staat hier los van. Ik geef aan dat hij dit als hobby doet privé. Niemand heeft ooit moeten betalen voor zijn foto’s.
Dít is voor mij een reden om niet altijd een officiële paardenfotograaf te boeken.

Ik bedoelde het ook helemaal los van je vader, maar als voorbeeld van wat ik nog weleens om me heen zie gebeuren.

In het topic wordt genoemd dat steeds meer mensen zichzelf "fotograaf" noemen en foto's maken. Maar een goede fotograaf heeft geen 1000 foto's nodig voor 5 goede. Ik hoor dat wel vaker dat mensen zeggen "gewoon 100 foto's maken dan zit er altijd wel één goede tussen". Als ik een fotograaf zou inhuren die als een idioot zou gaan knippen, zou ik al snel afhaken. Fotografie is ook een kunst waarbij je bepaald inzicht hebt in wat je op de foto wil zetten en hoe je dat zo voorbereid dat je het voor je lens krijgt.

En nogmaals, dit staat los van je vader. Juist leuk dat hij zo enthousiast mee gaat om foto's te maken van jullie :-).

Maar ik ben denk ik door de 8 pagina's van deze discussie de focus ook een beetje kwijt van de vraag.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:12

beert schreef:
Citaat:

Ik bedoelde het ook helemaal los van je vader, maar als voorbeeld van wat ik nog weleens om me heen zie gebeuren.

In het topic wordt genoemd dat steeds meer mensen zichzelf "fotograaf" noemen en foto's maken. Maar een goede fotograaf heeft geen 1000 foto's nodig voor 5 goede. Ik hoor dat wel vaker dat mensen zeggen "gewoon 100 foto's maken dan zit er altijd wel één goede tussen". Als ik een fotograaf zou inhuren die als een idioot zou gaan knippen, zou ik al snel afhaken. Fotografie is ook een kunst waarbij je bepaald inzicht hebt in wat je op de foto wil zetten en hoe je dat zo voorbereid dat je het voor je lens krijgt.

En nogmaals, dit staat los van je vader. Juist leuk dat hij zo enthousiast mee gaat om foto's te maken van jullie :-).

Maar ik ben denk ik door de 8 pagina's van deze discussie de focus ook een beetje kwijt van de vraag.

Nu snap ik jouw vraag beter. Dank!

Ik heb het topic niet door gelezen alleen de OP. En reageerde op “En niet alleen fotografen, maar ook modellen en paardeneigenaren. Boeken jullie nog betaalde shoots? Waarom wel en waarom niet?

Ik ben heel benieuwd en hoop op een gezonde discussie over de paardenfotografiewereld!.”
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:03

xTitanic schreef:
Citaat:
Ik vind dat fotografen zich wat dienstbaarder mogen opstellen: je fotografeert niet alleen andermans paard met de kans zomaar een uniek (en voor jou betaald!) kunstzinnig shot voor je eigen portfolio te maken, je fotografeert ook dat individuele paard. En als voor de eigenaar nou juist dat scheve oortje of die halfdichte oogjes precies uitstralen hoe dat paard werkelijk is, waarom dan vasthouden aan jouw eigen idee fixe dat bijvoorbeeld alle oortjes altijd naar voren moeten staan, de neusgaatjes open en de ogen helemaal wijdgesperd?

Maar dit vind ik dan ook weer zo'n typische aanname dat iedere fotograaf ook voor die foto's zou kiezen terwijl ik bv daar dan weer niets aan vind.. maar daar heb je dan een portfolio voor. Het is leuk als je een paard perfect op de foto kan zetten maar het is een kunst om die emotie te kunnen vastleggen. Daarvoor moet je echt gevoel creëren.
Iemand op instagram was een hashtag begonnen #sensitiveears2019 , heel tof concept! Dus alle foto's waarbij de oortjes niet naar voor staan worden daarmee getagd, leveren ook gewoon geweldige platen op :D

Op zich is het interessant dat je alleen op dat ene deel van mijn post reageert.
Maar om het dan naar jouw werkelijke om te buigen: jij noemt jouw smaak/stijl artistiek en houdt bijvoorbeeld van uitsnedes waar delen van het paard buiten beeld vallen. Als ik jou een shoot van mijn paard zou laten doen en jij stuurt me 15 foto's waarbij steeds de oren/neus/staart/hoeven ontbreken, dan kun je wel zeggen 'maar dat is/vind ik artistiek als fotograaf dus dit zijn de foto's die je krijgt want andere wil ik niet in mijn portfolio!', maar ik als klant wilde toch ook wel een paar foto's waar mijn paard helemaal of tenminste voor 90% op staat... En dan heb ik al dat geld neergelegd zodat jij in jouw stijl volgens jouw smaak jouw portfolio kan aanvullen met dingen die jouw portfolio volgens jou nog mist. Ik vind dat nogal wat.

Ik zeg niet dat jij dit systeem ook volgt, maar ik vind mensen die zo werken heel bijzonder, en vind het ook niet verwonderlijk dat mensen met dat systeem steeds minder klanten krijgen. Als een magazine zegt dat ze een fotoshoot willen in herfstkleuren dan krijgt de fotograaf ook geen geld als hij bloesemfoto's met lentejurkjes inlevert. Als ik een kunstschilder de opdracht geef om een portret van mij te schilderen dan kan hij die duizend euro ook op zijn buik schrijven als er uiteindelijk slecht 1 oor en 1 oog op het doek staan - tenzij vantevoren is afgesproken dat ik dat als klant wil zien. De meeste schilders laten zelf tijdens de verschillende stadia van het schilderproces het werk aan de klant zien zodat die feedback kan geven om te voorkomen dat aan het einde van de rit de ideeen compleet uit elkaar liggen. Maar fotografen lijken dat gewoon normaal te vinden? Betaal mij een zak geld, ik geef je 15 door mij bewerkte foto's en deal with it. Vind je de uitsnedes, positie of bewerking niet leuk? Pech, want dit zijn de enige foto's die je ooit van deze shoot van je paard zult zien, de rest is alleen voor mij als fotograaf.

magda_90

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:05

Huh maar als jij Titanic zou boeken en haar portfolio zou hebben bestudeerd dan weet je exact van te voren wat je krijgt en moet je niet miepen als je wat anders krijgt dan dat Titanic verkoopt. :?
Even vanuit gaande dat je vooraf totaal geen overleg zou hebben gehad.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:10

Waarom niet gewoon 'leven en laten leven?!'
Ik denk dat de fotografen die ervaren zijn en echt prachtige foto's maken zich toch wel onderscheiden en daar ook gerust hun prijs voor kunnen vragen.
En smaken verschillen, dus wat de een mooi vindt als een foto onbewerkt is zal de ander nooit een onbewerkte foto afleveren. So what? Zoveel fotografen, zoveel wensen en zoveel maten aan budget van klanten.
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

En dat sommigen prachtige foto's maken zonder opleiding, maar misschien wel heel veel ervaring of talent hebben, dat kan nu eenmaal.
En er is een hele grote groep die nog in het ontwikkelproces zit en het gewoon erg leuk vindt om wel shoots te doen. Dat geeft dan toch niks? Als zij niet de hoofdprijs vragen kunnen ze misschien juist een shoot bereikbaar maken voor mensen met een kleine beurs. :j

Snap wel dat als het je beroep is, dat je dan je kosten doorberekent en uiteindelijk ook een winstgevend bedrijf neer moet/wilt zetten, maar ik ga er vanuit dat je dan ook echt wat aan te bieden hebt.

Persoonlijk vind ik het prima om als vriendendienst een shoot te doen en daar niks voor te vragen (of alleen een zak paardenvoer :-) ). Wat ik zelf ook een belangrijk aspect vind is het enorme plezier dat je mensen doet met de foto's, zeker als je het zelf graag doet voor je hobby. :j

Ik zou wel duidelijk altijd van tevoren bespreken met je klant en eerst je portfolio laten zien, wat voor soort foto's je maakt en hoe jij zelf een shoot ziet. Dan kun je kijken of je qua gevoel op één lijn zit met je klant, dat voorkomt al veel teleurstelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:26

magda_90 schreef:
Huh maar als jij Titanic zou boeken en haar portfolio zou hebben bestudeerd dan weet je exact van te voren wat je krijgt en moet je niet miepen als je wat anders krijgt dan dat Titanic verkoopt. :?

Dat is toch niet zo huh?
Als ik in haar portfolio kijk dan zie ik 8 foto's waar een paard helemaal op staat. Dan denk ik: wauw, zulke foto's wil ik ook van mijn paard! <3
Ik zie een foto van iemand die haar paard een kusje geeft en denk: dat wil ik ook met mijn paard!
Ik zie prachtige foto's in nabewerkte kleuren en denk: die sfeer zoek ik!
En dan komen de foto's binnen en dan krijg ik 0 van de kusjesfoto's want die waren niet artistiek genoeg, alles is op drie na zwartwit want dat stond beter bij de vacht van mijn paard en op de drie die wel in kleur zijn staat mijn paard slechts deels op.

Ik zeg niet dat Titanic ook dit systeem volgt, maar mag ik me dan als klant - eentje die zelfs vooronderzoek heeft gedaan, de hele portfolio heeft bekeken en juist haar heeft gekozen omdat ik die paar foto's eruit vond springen - een beetje teleurgesteld voelen?
Maar jij zegt je hebt betaald dus niet miepen? :?
En jij vindt ook dat de hele portfolio van bijvoorbeeld Titanic in 1 stijl samen te vatten is en dat elke foto zo hetzelfde is dat je toch al wist wat voor foto's je zou krijgen? Ik zie een collage van de meest uiteenlopende fotostijlen, dus hoezo weet je altijd wat je krijgt als je een portfolio bekeken hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:31

xyzutu2 schreef:
magda_90 schreef:

Dat is toch niet zo huh?
Als ik in haar portfolio kijk dan zie ik 8 foto's waar een paard helemaal op staat. Dan denk ik: wauw, zulke foto's wil ik ook van mijn paard! <3
Ik zie een foto van iemand die haar paard een kusje geeft en denk: dat wil ik ook met mijn paard!
Ik zie prachtige foto's in nabewerkte kleuren en denk: die sfeer zoek ik!
En dan komen de foto's binnen en dan krijg ik 0 van de kusjesfoto's want die waren niet artistiek genoeg, alles is op drie na zwartwit want dat stond beter bij de vacht van mijn paard en op de drie die wel in kleur zijn staat mijn paard slechts deels op.

Ik zeg niet dat Titanic ook dit systeem volgt, maar mag ik me dan als klant - eentje die zelfs vooronderzoek heeft gedaan, de hele portfolio heeft bekeken en juist haar heeft gekozen omdat ik die paar foto's eruit vond springen - een beetje teleurgesteld voelen?
Maar jij zegt je hebt betaald dus niet miepen? :?
En jij vindt ook dat de hele portfolio van bijvoorbeeld Titanic in 1 stijl samen te vatten is en dat elke foto zo hetzelfde is dat je toch al wist wat voor foto's je zou krijgen? Ik zie een collage van de meest uiteenlopende fotostijlen, dus hoezo weet je altijd wat je krijgt als je een portfolio bekeken hebt?

Ik denk dat je het nu allemaal ingewikkelder (en onrealistischer) maakt dan het daadwerklijk is.

Als jij graag een kusjes foto wil dan zeg je tegen titanic "ik wil graag zo'n kusjes foto in de stijl die je in je portfolio heb". En dan ga je samen proberen die foto te maken. Veel ingewikkelder dan dat is het niet.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:32

Ik ga ook sowieso geen 15 foto's geven waar zogezegd benen oren en neuzen etc ontbreken, zou een beetje eentonig worden zo, maar dat bespreek je gewoon op voorhand af. Als ze niet zeggen wat ze willen dan veronderstel ik dat ik gewoon mijn ding mag doen. En heb misschien nog maar 1 ontevreden klant gehad (waarvan ik het weet). Als ik aan het shooten ben toon ik ook niet alle foto's van op mijn klein schermpje tussendoor? zou nogal wat zijn.
Als ik portretten teken/schilder is het gemakkelijker om een foto te nemen tussendoor en gewoon door te sturen inderdaad. Dat doe ik altijd! Want een portret vind ik toch nog wel op een ander niveau dan foto's.. je maakt maar 1 portret dus moet het wel écht juist zitten :j
Goed, misschien moeten we allemaal stoppen met het zo persoonlijk te nemen :+ daar ben ik nogal slecht in

@ Nini_roosje, inderdaad :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:34

Anoniem schreef:
Ik denk dat je het nu allemaal ingewikkelder (en onrealistischer) maakt dan het daadwerklijk is.

Als jij graag een kusjes foto wil dan zeg je tegen titanic "ik wil graag zo'n kusjes foto in de stijl die je in je portfolio heb". En dan ga je samen proberen die foto te maken. Veel ingewikkelder dan dat is het niet.

Dat dus. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:39

@ Nini_Roosje: Als dat is hoe het werkt, waarom hebben dan zoveel mensen problemen met de slechts 15 foto's die ze na 2 uur shooten te zien krijgen?
Blijkbaar vinden klanten het onrealistisch dat ze na 2 uur werk met hun paard en al dat geld slechts 15 foto's krijgen en dat de rest opgeborgen bij de fotograaf blijft.
Maar blijkbaar vinden de meeste paardenfotografen van Bokt dat wel heel realistisch.
Ik weet wel wat ik realistischer vind en als ik mij als fotograaf erover zou verbazen dat 'de markt' steeds kleiner wordt dan weet ik wel wat ik als eerste zou doen om klanten te lokken: met klanttevredenheid.

@ Titanic: het zou ook wel heel raar worden als je tijdens een shoot elke foto op je schermpje zou laten zien. Dat zou inderdaad erg onhandig zijn. ;) Waar we het hier volgens mij over hebben is gewoon als portretfotograaf hetzelfde doen als alle sportfotografen doen: alle foto's in het klein uploaden met een logo eroverheen en de klant mag zelf kiezen welke foto ze groot en zonder logo willen hebben.
Dus het tegenovergesteld van na elke foto de eigenaar het schermpje van je camera laten zien, want dat leidt nergens toe. ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:42

Wat mij hierin vaak opvalt, je krijg 15 foto's en uiteraard is het mogelijk om bij te bestellen. Maar ik als klant krijg de rest van de foto's nooit te zien. Hoe verwacht je als fotograaf dan dat ik nog ga bijbestellen? Ik doe nooit betaalde shoots, fotomeetings heb ik wel regelmatig gedaan en ook daar zie je het langs komen, de modellen krijgen 5 bewerkte foto's, als ze er meer willen kunnen ze nabestellen. Maar als jij als fotograaf mij nooit de andere foto's dan wordt ik ook nooit in de verleiding gebracht om daadwerkelijk meer foto's te bestellen.

Ik weet dat hypofocus een aparte pagina maakt waar alle onbewerkte foto's met groot watermerk op staan. Op die manier kan ik als klant toch alle foto's bekijken en ik mag daar dan de afgesproken foto's uit kiezen. De kans is altijd groot dat het kiezen me zo moeilijk gemaakt wordt dat ik dus uiteindelijk meer foto's wil dan we afgesproken hebben. Dat vind Femke gelukkig geen enkel probleem, want daar zijn natuurlijk al lang prijs afspraken over gemaakt ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:44

xyzutu2:
Je weet van te voren precies wat je krijgt (hoeveelheid tijd, foto's en hoe ze geleverd worden) dat kan dan achteraf toch geen verrassing meer zijn? :?
Je gaat toch geen fotograaf boeken als je niet eens weet wat je achteraf krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:49

Op die manier heb ik van Hypofocus ook eens een shoot gehad :j Héél lang geleden overigens en was ook 'gratis' (enkel reiskosten) maar weet niet meer waarom. Toen ook veel foto's besteld inderdaad, kon niet kiezen. Maar dan wel gewoon als 10x15 afgedrukt, niet als bestanden. Is dat eigenlijk iets wat tegenwoordig sneller/meer gedaan wordt? Of hangt dat van de fotograaf af?

Ik heb 2 jaar terug trouwens van 1 pony een fotoshoot in opdracht gehad (voor de Penny :Y) ). Daar was het eerst niet de bedoeling dat ik iets daarvan kreeg, buiten de Penny waar een aantal foto's bij het verhaal zouden staan. Dat vond ik wel jammer dus uiteindelijk heb ik van de shoot 2 foto's mogen uitkiezen waar ik het originele bestand van heb. Heb ze toen dus wel 'allemaal' gezien. Mag ze verder wel nergens gebruiken of delen ofzo..

Het is maar ingewikkeld met al die regeltjes, haha.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-19 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:49

Hmm het ligt er ook wel aan denk ik. Als ik bij een fotograaf als Nenah een shoot boek zou ik de foto's absoluut niet van tevoren willen zien, ik denk dat zij veel meer potentie in de 'apartere' beelden ziet dan ik. En daar vertrouw je de fotograaf dan natuurlijk mee. HypoFocus maakt heel andere, veel correctere (en in mijn ogen minder creatieve) foto's. Dan vind ik het niet heel erg om alle foto's van tevoren te zien. Maar het liefst heb ik nog dat de fotograaf de foto's uitzoekt: daar heb ik diegene immers voor geboekt. Bovendien heb je communicatie vooraf (als je een leuke fotograaf hebt ten minste, die er echt wat bijzonders van wil maken) dus de fotograaf weet wat je zoekt en kan daar de foto's op uitzoeken.

Ik doe nu vanwege mijn studie eigenlijk geen betaalde shoots meer, maar spreek nog wel eens af met vriendinnen om samen een leuke dag te hebben en toffe foto's te maken. Ik vraag als ik de foto's heb bewerkt altijd nog even of ze nog een moment hebben die ik ben vergeten: willen ze nog ergens heel graag foto's van? Het kan inderdaad zijn dat ik iets niet heel bijzonder vond wat zij juist heel dierbaar of bijzonder vonden. Dan bewerk ik dat ook nog even voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:53

Hypofocus doet het inderdaad super professioneel en klantvriendelijk. +:)+

@ Magda: volgens mij begrijp ik je niet helemaal. Als ik vantevoren precies weet hoeveel tijd, energie en geld ik als klant in een shoot moet stoppen om 15 foto's te krijgen, en ik als ik die niet goed vind te horen krijg 'Pech, dit zijn degene die je gekregen hebt en de rest is van mij', dan mag ik toch onaangenaam verrast zijn hoop ik?
Of spring jij dan een gat in de lucht met die 15 foto's waar je niets mee hebt van die fotograaf waar je meer van verwacht?
Je weet toch nooit wat je aan kwaliteit krijgt van een fotograaf als je die boekt? Moet die fotograaf dan ook nog degene zijn die voor mij gaat selecteren welke foto's ik krijg?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:59

Je maakt het echt onnodig gecompliceerd. Je weet dat je achteraf 15 foto's krijgt, je weet in welke stijl je krijgt want je hebt neem ik aan van te voren dit besproken met de fotograaf en genoeg materiaal gezien. Als je toch iets heel anders had willen zien dan is dat erg jammer maar dat kan soms wel gebeuren en staat buiten deze discussie. Ik heb een aantal jaar terug ondanks mijn zware verkoudheid een reportage doorgezet en het resultaat was bagger - die reportage is netjes en naar volle tevredenheid over gegaan. Bedoel je echt zo dat het tegenvalt of dat de stijl achteraf - die je vooraf wist - tegen valt?

_____

Ik vind de sfeer trouwens niet geheel aangenaam, de fotografen worden behoorlijk slecht en arrogant hier neergezet. De markt verschuift momenteel erg en je merkt een enorme trend dat alles maar zoveel mogelijk en vooral zo goedkoop mogelijk moet. Vergeet niet dat het huidige aanbod simpelweg een resultaat van de vraag is.

Waar de fotografen voorheen echt unieke producten neer konden zetten die echt typerend voor hun was, moet nu maar alles geleverd worden typerend of niet.
Ik vind dat wel erg jammer eerlijk gezegd.

De markt is verzadigd absoluut maar deze trend werkt daar zeker negatief aan mee, ben ik van overtuigd.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-03-19 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:02

Het "probleem" zit 'm in de verschillende doelen die de klant en de fotograaf met de foto's hebben.

De fotograaf wil graag goede foto's maken die in het portfolio passen en waarmee nieuwe klanten worden aangetrokken.
De klant wil graag goede foto's krijgen waarop het paard staat zoals de klant het kent.
De 15 foto's die de fotograaf na de shoot uitzoekt als zijnde "de beste" en de 15 foto's die de klant na de shoot uitzoekt als zijnde "de beste" zullen per definitie niet 100% matchen want zowel de klant als de fotograaf heeft daarvan een andere definitie.

Om bovenstaand te voorkomen zoek je als klant een fotograaf die foto's maakt in de stijl die jij wilt en communiceer je duidelijk de wederzijdse verwachtingen. Vervolgens zou het meest handig zijn als de fotograaf alle gelukte foto's naar de klant stuurt (onscherpe of slecht belichte foto's verwijder je vooraf) waarna de klant er bijv. 15 kan uitkiezen die bewerkt worden zoals de klant het wil (belichting, kleurbalans, storende elementen wegwerken), zoals afgesproken.
Het staat de fotograaf vervolgens vrij om foto's uit te kiezen en te bewerken voor eigen portfolio.

Overigens weet ik ook hoeveel een fotoshoot zou moeten kosten als je alle uren die erin gaan zitten gaat berekenen. Dat is niet mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:03

Kijk, ik ben duidelijk dus niet de enige die graag alle foto’s ziet om dan te kunnen kiezen. Misschien een gat in de markt?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:07

Paarden of mensen blijft wel een mega groot verschil natuurlijk. Ik hou ook niet van de pakket vormen maar begrijp het wel door het retouche werk. Als je dit niet doet scheelt je een hoop tijd.