Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Blussem schreef:Ik zie fotografie meer als een vrienden dienst.
Daarnaast betaal ik een enkele keer wel eens voor een foto. De reden dat ik niet zo vaak doe is omdat je vaak eerst een slechte kwaliteit versie van de foto te zien krijgt van de foto die je wilt kopen, en vervolgens blijkt na aanschaf de foto helemaal niet scherp te zijn.
En aan de andere kant snap ik ook niet zo goed dat commerciële gedoe van mensen met een foto hobby. Wanneer ik met mijn hobby iemands telefoon repareer of wat anders dan vraag ik daar geen geld voor. Ik snap niet waarom bij fotografie het dan opeens wel normaal is dat je iemand anders hobby sponsort.
Annekeee schreef:Ik heb sinds 2003 een paard, en tot najaar 2018 nog nooit een paardenfotograaf betaald voor foto's. Of eigenlijk moet ik zeggen nooit een fotoshoot geboekt, tot nov 2018.
Waarom? Mijn vader heeft een hele goede camera en kan prima fotos maken. Komt geregeld op concours. Na een proef heb ik dan wel 1000 fotos waar er maar 5 leuke bij zitten... Mijn vader weet niet precies wanneer hij op het juiste moment klikt (geen paardenman) En soms zit net die leuke shot er bij, tussen al die 1000 fotos.
.
Daarnaast betaal ik een enkele keer wel eens voor een foto. De reden dat ik niet zo vaak doe is omdat je vaak eerst een slechte kwaliteit versie van de foto te zien krijgt van de foto die je wilt kopen, en vervolgens blijkt na aanschaf de foto helemaal niet scherp te zijn.
En aan de andere kant snap ik ook niet zo goed dat commerciële gedoe van mensen met een foto hobby. Wanneer ik met mijn hobby iemands telefoon repareer of wat anders dan vraag ik daar geen geld voor. Ik snap niet waarom bij fotografie het dan opeens wel normaal is dat je iemand anders hobby sponsort.
beert schreef:Annekeee schreef:Ik heb sinds 2003 een paard, en tot najaar 2018 nog nooit een paardenfotograaf betaald voor foto's. Of eigenlijk moet ik zeggen nooit een fotoshoot geboekt, tot nov 2018.
Waarom? Mijn vader heeft een hele goede camera en kan prima fotos maken. Komt geregeld op concours. Na een proef heb ik dan wel 1000 fotos waar er maar 5 leuke bij zitten... Mijn vader weet niet precies wanneer hij op het juiste moment klikt (geen paardenman) En soms zit net die leuke shot er bij, tussen al die 1000 fotos.
.
Even los van je vader hoor en absoluut zonder je te willen beledigen, maar dit vind ik juist een typisch voorbeeld. Als je 1000 foto's nodig hebt voor 5 goede, dan vind ik dat geen goede fotograaf. Los van of de aantallen overdreven zijn. Maar in praktijk hoor je dat vaker, iemand die een spiegelreflex koopt en eigenlijk "gokt" op een goede foto. Een goede fotograaf zou volgens mij toch minder dan de helft gelijk bij eerste selectie weg moeten gooien.?
Citaat:Excuses, ‘hobbyfotograaf’ naast zijn directeursfunctie heeft hij een hobby fotografie. En vindt het leuk om van zijn paardrijdende dochters eens foto’s te maken.
En nee aantallen zijn niet overdreven.
Je mag je mening laten gelden, daar is dit topic voor, maar ik begrijp niet zo goed wat nu eigenlijk wil zeggen.
TS vraagt aan haar doelgroep wat ons ‘verhaal’ is. Ik vertel mijn kant van het verhaal.
En of mijn vader nu wel een goede fotograaf is, of niet. Dat staat hier los van. Ik geef aan dat hij dit als hobby doet privé. Niemand heeft ooit moeten betalen voor zijn foto’s.
Dít is voor mij een reden om niet altijd een officiële paardenfotograaf te boeken.
En ik denk dat ik daarmee TS haar vraag heb beantwoord.
beert schreef:Citaat:Excuses, ‘hobbyfotograaf’ naast zijn directeursfunctie heeft hij een hobby fotografie. En vindt het leuk om van zijn paardrijdende dochters eens foto’s te maken.
En nee aantallen zijn niet overdreven.
Je mag je mening laten gelden, daar is dit topic voor, maar ik begrijp niet zo goed wat nu eigenlijk wil zeggen.
TS vraagt aan haar doelgroep wat ons ‘verhaal’ is. Ik vertel mijn kant van het verhaal.
En of mijn vader nu wel een goede fotograaf is, of niet. Dat staat hier los van. Ik geef aan dat hij dit als hobby doet privé. Niemand heeft ooit moeten betalen voor zijn foto’s.
Dít is voor mij een reden om niet altijd een officiële paardenfotograaf te boeken.
En ik denk dat ik daarmee TS haar vraag heb beantwoord.
Ik bedoelde het ook helemaal los van je vader, maar als voorbeeld van wat ik nog weleens om me heen zie gebeuren.
In het topic wordt genoemd dat steeds meer mensen zichzelf "fotograaf" noemen en foto's maken. Maar een goede fotograaf heeft geen 1000 foto's nodig voor 5 goede. Ik hoor dat wel vaker dat mensen zeggen "gewoon 100 foto's maken dan zit er altijd wel één goede tussen". Als ik een fotograaf zou inhuren die als een idioot zou gaan knippen, zou ik al snel afhaken. Fotografie is ook een kunst waarbij je bepaald inzicht hebt in wat je op de foto wil zetten en hoe je dat zo voorbereid dat je het voor je lens krijgt.
En nogmaals, dit staat los van je vader. Juist leuk dat hij zo enthousiast mee gaat om foto's te maken van jullie.
Maar ik ben denk ik door de 8 pagina's van deze discussie de focus ook een beetje kwijt van de vraag.
xTitanic schreef:Citaat:Ik vind dat fotografen zich wat dienstbaarder mogen opstellen: je fotografeert niet alleen andermans paard met de kans zomaar een uniek (en voor jou betaald!) kunstzinnig shot voor je eigen portfolio te maken, je fotografeert ook dat individuele paard. En als voor de eigenaar nou juist dat scheve oortje of die halfdichte oogjes precies uitstralen hoe dat paard werkelijk is, waarom dan vasthouden aan jouw eigen idee fixe dat bijvoorbeeld alle oortjes altijd naar voren moeten staan, de neusgaatjes open en de ogen helemaal wijdgesperd?
Maar dit vind ik dan ook weer zo'n typische aanname dat iedere fotograaf ook voor die foto's zou kiezen terwijl ik bv daar dan weer niets aan vind.. maar daar heb je dan een portfolio voor. Het is leuk als je een paard perfect op de foto kan zetten maar het is een kunst om die emotie te kunnen vastleggen. Daarvoor moet je echt gevoel creëren.
Iemand op instagram was een hashtag begonnen #sensitiveears2019 , heel tof concept! Dus alle foto's waarbij de oortjes niet naar voor staan worden daarmee getagd, leveren ook gewoon geweldige platen op
magda_90 schreef:Huh maar als jij Titanic zou boeken en haar portfolio zou hebben bestudeerd dan weet je exact van te voren wat je krijgt en moet je niet miepen als je wat anders krijgt dan dat Titanic verkoopt.
Even vanuit gaande dat je vooraf totaal geen overleg zou hebben gehad.
xyzutu2 schreef:magda_90 schreef:Huh maar als jij Titanic zou boeken en haar portfolio zou hebben bestudeerd dan weet je exact van te voren wat je krijgt en moet je niet miepen als je wat anders krijgt dan dat Titanic verkoopt.
Even vanuit gaande dat je vooraf totaal geen overleg zou hebben gehad.
Dat is toch niet zo huh?
Als ik in haar portfolio kijk dan zie ik 8 foto's waar een paard helemaal op staat. Dan denk ik: wauw, zulke foto's wil ik ook van mijn paard!![]()
Ik zie een foto van iemand die haar paard een kusje geeft en denk: dat wil ik ook met mijn paard!
Ik zie prachtige foto's in nabewerkte kleuren en denk: die sfeer zoek ik!
En dan komen de foto's binnen en dan krijg ik 0 van de kusjesfoto's want die waren niet artistiek genoeg, alles is op drie na zwartwit want dat stond beter bij de vacht van mijn paard en op de drie die wel in kleur zijn staat mijn paard slechts deels op.
Ik zeg niet dat Titanic ook dit systeem volgt, maar mag ik me dan als klant - eentje die zelfs vooronderzoek heeft gedaan, de hele portfolio heeft bekeken en juist haar heeft gekozen omdat ik die paar foto's eruit vond springen - een beetje teleurgesteld voelen?
Maar jij zegt je hebt betaald dus niet miepen?![]()
En jij vindt ook dat de hele portfolio van bijvoorbeeld Titanic in 1 stijl samen te vatten is en dat elke foto zo hetzelfde is dat je toch al wist wat voor foto's je zou krijgen? Ik zie een collage van de meest uiteenlopende fotostijlen, dus hoezo weet je altijd wat je krijgt als je een portfolio bekeken hebt?
Anoniem schreef:Ik denk dat je het nu allemaal ingewikkelder (en onrealistischer) maakt dan het daadwerklijk is.
Als jij graag een kusjes foto wil dan zeg je tegen titanic "ik wil graag zo'n kusjes foto in de stijl die je in je portfolio heb". En dan ga je samen proberen die foto te maken. Veel ingewikkelder dan dat is het niet.