[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juliar99

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:44

@seven, wauw, heel erg gaaf!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:45

Bedankt juliar

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:12

Mijn eerste van week 1: een zeepaardje, omdat ik ze zo geweldig leuk vind <3 Gemaakt met drie soorten waterverf (goedkope, geen hele dure :') ), plakkaatverf en een drupje acrylverf :) Ik ben zelf te vrede, vind hem erg leuk geworden (wat een wonder is voor mijn perfectionistische stemmetjes in mijn hoofd :') ). Inspiratie van google! Ik had wat ruzie met de scanner -O-
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:17

Geweldig zeepaardje hierboven, het kleurverloop vind ik erg geslaagd, dat vlekkerige geeft het echt een soort zee-gevoel. Alleen zonde dat het papier zo is gaan golven, dit schilderijtje alleen verdient eigenlijk al een echt blok met aquarel/acrylverfpapier. :j

Een vraagje over het topic zelf: is er iets van een regel dat je als je een nieuw werk plaatst je ook een bepaald aantal reacties op vorige werken moet plaatsen? Ik zie dat sommigen echt alle werken afgaan in hun posts, zelf vond ik het leuk om op de werken op de pagina te reageren waar ik zelf ook in postte maar anderen doen het weer anders. Is daar iets van een huisregel voor? Ik kon er niets over vinden in de openingspost en vraag me nu af of ik het verkeerd doe?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:18

Ik heb wel goed papier, maar durfde het niet te gebruiken, bang dat ik het zou verpesten :P

Ik probeer zelf altijd wel een bijleespost te maken, maar nu wilde ik alleen even mijn werkje posten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:21

Ik heb net even de openingspost opnieuw gelezen en blijkbaar had ik eroverheen gelezen, want er staat dat het leuk is als je reageert met tips en tops op iedereen. :o
Reageren op iedereen vanaf pagina 1 leek me wat erg enthousiast op pagina 9, ;) vandaar dat ik me tot de laatste pagina beperkte, maar misschien is het ook niet zo letterlijk. ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:24

xyzutu2 schreef:
Ik heb net even de openingspost opnieuw gelezen en blijkbaar had ik eroverheen gelezen, want er staat dat het leuk is als je reageert met tips en tops op iedereen. :o
Reageren op iedereen vanaf pagina 1 leek me wat erg enthousiast op pagina 9, ;) vandaar dat ik me tot de laatste pagina beperkte, maar misschien is het ook niet zo letterlijk. ;)

Nee niet zo letterlijk nemen hoor. Ik deed meestal ook alles van die pagina. (Tenzij jij post nr 2 bent op die pagina. En als ik tijd over had deed ik meerdere pagina’s.

Eclair: Ik vind het zeepaardje mooi gedaan! Mooie vloeiende overgang van kleuren. Je kan ook goedkoper aquarelpapier kopen. Dan kun je die gebruiken voor snelle tekeningen, maar krult het minder. (Zoek zelf ook nog fijn papier. Mijn aquarelpapier houdt niet zo van inkt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:25

eclair98 schreef:
Ik heb wel goed papier, maar durfde het niet te gebruiken, bang dat ik het zou verpesten :P

Ik probeer zelf altijd wel een bijleespost te maken, maar nu wilde ik alleen even mijn werkje posten :P

Ik zou dat aquarelpapier wel gewoon vanaf het begin gebruiken voor schilderen, al was het alleen maar omdat je aquarelpapier ook echt moet leren gebruiken. Het zuigt je verf vaak sneller op dan gecoat printpapier dus je hebt een andere hoeveelheid water nodig en dat beinvloedt weer hoeveel kleur je op je penseel moet nemen. Ik weet niet hoe groot je blok is, maar om te oefenen kun je ook verschillende kleine schilderijtjes op 1 vel maken, dan verspil je niets en ontwikkel je je schilderkunsten meteen vanaf het begin goed. Het kan ook best wel bevrijdend zijn om zo'n vel vanaf het begin te reserveren voor kleine oefenkladjes, dan hoef je niet meteen zo'n drempel over van dat het op duur papier in 1x helemaal goed moet zijn. ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:28

Daar heb je wel een punt inderdaad! Misschien toch maar gaan doen! Ik wil sowieso nog nieuw papier bij halen, het is iets groter dan A4. EDIT: Het is A4, in de war met een ander blok :') Momenteel werk ik op een schetsboek met 200 grams papier, het is wel mooi dik!

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:32

Oehh een tekenchallenge!

Vorig jaar mezelf uitgedaagd elke dag een tekening te maken, volgehouden tot mei en toen was het toch echt op xD

Ik ga voor iedere week een tekening ^_^

Nog een dag te gaan! Ik post het morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:32

Selina schreef:
Eclair: Ik vind het zeepaardje mooi gedaan! Mooie vloeiende overgang van kleuren. Je kan ook goedkoper aquarelpapier kopen. Dan kun je die gebruiken voor snelle tekeningen, maar krult het minder. (Zoek zelf ook nog fijn papier. Mijn aquarelpapier houdt niet zo van inkt.)

Ik ben zelf helemaal verslaafd aan Arches Hot Pressed papier voor mixed media werk. <3
Dat is superglad 'aquarelpapier' (ook voor acryl geschikt) en doet het geweldig met inkt. Ik heb er heel veel illustratiewerk op gedaan waarin ik aquarelverf combineerde met pen, potlood en krijt. Ik weet niet wat ze met het papier doen om het zo te maken, maar alles doet precies wat ik wilde dat het deed, echt heerlijk. Ook met flink wat gumwerk blijft het papier glad, je ruwt het dus niet meteen op als je een compositie moet veranderen en veel weg moet gummen.
Nu liggen mijn andere normale aquarelblokken te verstoffen omdat ik alleen nog maar Arches wil gebruiken... :')
Omdat ik het papier ook voor pen, potlood en krijt moest gebruiken heb ik de Hot Pressed variant gekozen omdat die het gladst is, maar ze hebben ook andere grain soorten. Die ken ik echter niet.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:35

xyzutu2 schreef:
Selina schreef:

Ik ben zelf helemaal verslaafd aan Arches Hot Pressed papier voor mixed media werk. <3
Dat is superglad 'aquarelpapier' (ook voor acryl geschikt) en doet het geweldig met inkt. Ik heb er heel veel illustratiewerk op gedaan waarin ik aquarelverf combineerde met pen, potlood en krijt. Ik weet niet wat ze met het papier doen om het zo te maken, maar alles doet precies wat ik wilde dat het deed, echt heerlijk. Ook met flink wat gumwerk blijft het papier glad, je ruwt het dus niet meteen op als je een compositie moet veranderen en veel weg moet gummen.
Nu liggen mijn andere normale aquarelblokken te verstoffen omdat ik alleen nog maar Arches wil gebruiken... :')
Omdat ik het papier ook voor pen, potlood en krijt moest gebruiken heb ik de Hot Pressed variant gekozen omdat die het gladst is, maar ze hebben ook andere grain soorten. Die ken ik echter niet.

Klinkt goed! Zal eens kijken of de tekenwinkel hier dat ook verkoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:40

Ik ben benieuwd naar of het bevalt. Ik gebruik trouwens zelf qua inkt Faber Castell Pitt pennen/stiften in verschillende diktes, geen metalen pen met inkt. Bij de Pitt stiften staan de lijnen haarscherp op het papier, maar ik kan me voorstellen dat als je met een metalen pen werkt met een iets te scherpe punt dat je dan wel door de toplaag van het papier zou kunnen snijden en het daaronder toch nog kan gaan bloeden. Maar dat weet je helaas pas als je het probeert. ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:41

xyzutu2 ik probeer altijd om op iedereen te reageren maar soms lukt dat echt niet, hoe graag ik ook zou willen. Er gaat toch ook een flinke hoeveelheid tijd in zitten, als ik op anderen reageer heb ik vaak 2 schermen open staan: de ene waarin ik nog kan bladeren in het topic, en eentje waarin ik de reactie schrijf. Van de week heb ik er denk ik zo'n 2 uur aan besteed alleen al aan het reageren op anderen op een uitgebreide manier waarop ik dan hoop dat de ander er wat mee kan. Wanneer ik de tijd heb doe ik dat, wanneer ik de tijd niet heb dan beperk ik het tot wat kortere zinnetjes, of ik reageer alleen op de laatste (paar) pagina's, of ik skip het even compleet. Hangt echt per dag af, ik gun het echt iedereen en ik wil die tijd er ook in steken wanneer ik die heb maar soms gaat het echt niet.

Arches klinkt goed als ik het zo hoor :D ik ga zo eens googlen, ik heb ook aquarelstiften gekocht (echt maanden geleden al, oeps) die ik nog steeds uit wil proberen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:45

xyzutu2 schreef:
Ik ben benieuwd naar of het bevalt. Ik gebruik trouwens zelf qua inkt Faber Castell Pitt pennen/stiften in verschillende diktes, geen metalen pen met inkt. Bij de Pitt stiften staan de lijnen haarscherp op het papier, maar ik kan me voorstellen dat als je met een metalen pen werkt met een iets te scherpe punt dat je dan wel door de toplaag van het papier zou kunnen snijden en het daaronder toch nog kan gaan bloeden. Maar dat weet je helaas pas als je het probeert. ;)

Ik heb fineliners van Faber castell en gebruik ze in combi met oost-Indische inkt. (Meestal gebruik ik kwastjes ipv kroontjespen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:49

@ Telpeva: Ik heb de afgelopen jaar denk ik zo'n 80 vellen in alle formaten gebruikt van de arches hot pressed gebruikt en ik wil nooit meer anders. Ik ben alleen wel echt een acrylschilder/tekenaar, geen aquarellist. Echt aquarellisten willen vaak juist die zuigende werking van het papier en extra grain voelen waarmee ze kunnen spelen tijdens het schilderen, en als je dat wilt dan is de hot pressed/finest grain van Arches waarschijnlijk niet je ding. Daarvoor hebben ze wel papiersoorten met grovere grain en een minder robuuste toplaag, maar hoe dat reageert met pen weet ik echt niet. Ik ben echt van het glad, gladder, gladst als het om papier gaat. :D

@ Selina: ik verwacht dat je dan geen problemen zult hebben. Alles wat ik erop smeer blijft in elk geval heel netjes bovenop het papier liggen, tenzij je dat echt kapotgegumd hebt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:55

Oei oei, er zitten hier wel hele goeie tekenaars tussen hoor.. pfffttt.
En leuk al die verschillene technieken.

Komt mijn op weinig kennis gebaseerde commentaar :+
@nieuwelingen, ik doe ook maar 1 tekening per maand, anders wordt het hier ook niets dus alsnog van jullie 1 per dag of 1 per week vind ik echt knap hoor.

@Éclair98, hou wel van die stijl, zacht lief zeepaardje in mooie in elkaar oveopende kleeuren.

@Seven, tja, wat moet ik hier van zeggen, wou dat ik het kon... (en de potloden had, maar dan nog kon ik het niet)

@juliar99, kleuren vind ik mooi, ontwerp ook, maar wel jammer dat de driehoeken niet heel strak en scherp zijn en precies kloppend, dan was het contrast tussen strak en je lijnenwerk van je paardenhoofd (Die ik heel goed gelukt vind) nog mooier geweest.

@xyzutu2, middelste gezicht vind ik het sprekenst, maar hij kijkt eh, tja, raar op de en of andere manier, de meneer links ernaast kijkt wel normaal. Zelf waag ik me niet aan gezichten, daar ga ik echt neits van bakken. vind die mddelste en die links er naast het beste gelukt.

@Julie0307, de onderste is wat langgerekt in zijn lijf. De bovenste zit zijn hoofd wat laag aan zijn romp en met kort nekje en halsje dus. Wel knap dat je dit zo tekent zonder dat je het voorbeeld er nog bij hebt.

@mhollander, oh, heel schattig, welk kleinkind wil er nou geen Dombo's van oma!? Die op het bedje moet je ook gaan plaasten, foto's nemen liefst loodrecht boven op je werk, dan kloppen de verhoudingen beter, nu is onder alles groter dan boven vanwege de foto. En ze zijn nog niet af! Laat ze vooral nog een keer zien als je ze af hebt. Ben benieuwd.

@Telpeva, knap dat je met alleen zwaret "vegen" toch duidelijk ridders neer weet te zetten en naar mijn idee een nar. En dat met zo weinig detail, wauw!

@Pauley, mooie zachte kleuren, zou hem persoonlijk nog mooier vinden als de kleuren minder potlooderig waren (maar ja het is nou een maal potlood)

@xtitanic, tja... wat moe tik daar van zeggen, zeg maar niets, vind hem gaaf zo wit op zwart, inverted en het is echt paard inclusief de details kan er niets negateifs over bedenken.

@maanlicht, mooi die pauw, paar lijntjes, kleurtje erbij en hij is toch echt pauw, die eronder kan ik minder goed herkennen, maar ben ook totaal niet thuis in de vogels. specht??

@nylonida, vind hem heel mooi, snap de sfeer ook, maar ik zou het oog anders doen, dan vind ik hem sprekender, maar dat is heel persoonlijk, nu is het meer horrorpaard / spookpaard wat ook de bedoeling is, maar dan zou het spookpaard in horror omgeving zijn, dus andere insteek, voor spookpaard is deze perfect!

@Joeylover, ha ha hoofdpijn tekenen en youtube, vergeet het maar, dat werkt niet... been there done that, doesn't work... Gewoon wachten tot je wel weer helemaal bij bent of een blij idee hebt en dat tekenen. Maar de fennec lijkt wel op een fennec hoor, dat kopje in ieder geval.

Ga weer op meeleesstand, had idee dat ik wou tekenen, maar mijn hoofd niet. Dus laat maar... En ik doe 1 per maand, dus heb alle tijd :D :+ :Y)

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:03

Ik ga later proberen te reageren. Voor mij is dat ook zover als ik kan terug kijken op m'n mobiel.

Voor gisteren en vandaag twee snelle schetsen van +/- 15 min in grafiet. Eerst de rondjes en blokken neergezet om zo verder uit te werken. Misschien dat ze ooit nog kleur krijgen. Vind het zo wat saai.

Afbeelding

Afbeelding

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:06

Ik meld me ook! Ik ga proberen om 1 keer in de 2 weken een tekening te posten. Liever af en toe ook nog wat schetsjes van ong 5 min, mag ik die hier ook laten zien? Ik kan alleen echt niet tekenen, heb ik eigenlijk ook nog nooit echt gedaan :')

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:34

Ik zal vanavavond na mijn Oma bezoek even uitgebreid reageren op iedereen! Moet eigenlijk gaan rennen nu.. Vreemde dag vandaag :Y)

Sjolvir, snap precies wat je bedoeld! heb lang met het oog zitten sukkelen.. ik moet even een goede handigheid gaan zoeken in ogen! vind dat zó iets lastigs namelijk...

05/365
Had gister eigenlijk geen tijd gehad... iets met...werken... daarna Borrel... dat uit ging op uitgaan... half 5 's nachts thuis komen en daarna om half 9 vandaag nog een bootcamp les..... :evaw: Dus mijn verzorgpaardje in een half uurtje getekend. voor mijn instagram een oude achtergrond gepakt. Kan op Instagram geen transparant achtergrondje gebruiken

Afbeelding

06/365
Is in progress... is die gene links boven. Mijn andere verzorgpaard! Maar moet nu echt naar oma. :') Ben ondertussen achter de schermen met van alles bezig. Rechtsboven is een aanvraag, links onder heb ik uit het stof gehaald en alvast een beginnentje ingekleurd. Middelste onder is een oude schets van verzorgpaard die ik misschien wil gaan uitwerken en afmaken. Vogeltje krijgt ook langzaam vorm :Y)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:09

Sjolvir schreef:
@xyzutu2, middelste gezicht vind ik het sprekenst, maar hij kijkt eh, tja, raar op de en of andere manier, de meneer links ernaast kijkt wel normaal. Zelf waag ik me niet aan gezichten, daar ga ik echt neits van bakken. vind die mddelste en die links er naast het beste gelukt.

Voor mij zit de challenge dit jaar echt in het elke dag/week eens een potlood/kwast pakken en daarmee iets doen wat ver buiten mijn comfortzone ligt. ~~}>
Ik wil daar gewoon flink doorheen klungelen (zie tekeningen hierboven die behoorlijk imperfect zijn, zoals je terecht al opmerkt) en dan door naar de nieuwe uitdaging, in plaats van hyperkritisch te zijn op 1 werk en daar dan eindeloos aan te blijven pulken. Dan maak je inderdaad dingen die anderen niet goed/aansprekend genoeg vinden, maar voor mij is de uitdaging nu eens niet de kritiek van anderen te zoeken en vast te lopen in het perfectioneren, maar juist steeds iets nieuws moeilijks te doen.
Dat is behoorlijk griezelig dus alle support is welkom, :j maar voor mij werkt het niet als ik bij wijze van spreken op elke nieuwe voor mij experimentele tekening te horen krijg dat het niet goed genoeg is, want dan bloedt de energie om verder te experimenteren met nog nieuwere, nog moeilijkere dingen heel erg snel dood. Dus in dat opzicht werkt kritiek (hoe terecht ook) voor mij in deze challenge niet echt, maar ik vind het wel super dat je de moeite hebt genomen om op mijn schetsjes te reageren. +:)+ :j

Hier een te schuin genomen foto van de buit van vandaag, ik ben niet tevreden, vind ze raar en te lijnerig, maar de opdracht aan mezelf was om gezichten met rare lachjes te tekenen en ik vind normale lachjes al hondsmoeilijk dus de lat lag niet erg hoog. :') Maar goed, ik ben weer twee rare lachjes verder! :D

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:17

@xzutii. ach ik hobby hier ook gewoon mee, zonder enige kennis juist om te oefenen en ideeen op te doen. Die links vind ik mooi!

@nalonydja, Die roofvogel is gaaf! Dat met dat oog is ook maar net wat je met je tekening wilt uitdrukken, zo is ie echt spooky!!

@Sanneb, dan ben ej wel snel met teknen! Paard vind ik wel geod gelukt, zeker voor de tijd die je ermee bzig bent geweest.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:22

Xzyzutu, ik denk dat je visie mooi aansluit op een Challenge. Ik haal het ook niet om elke dag iets perfect naar m'n zin te maken, dus trek ik uit elke schets een les. Ik denk dat iedereen erg kritisch op zichzelf is, want waar de meesten bij zichzelf (waaronder ikzelf) verantwoorden voor de slechte dag zien anderen vaak iets heel moois. Zoals ik nu bij jou portretten en vaak ook bij anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:38

@ Sjolvir; wat grappig, ik was juist het meest tevreden over de rechter, maar ik moet zeggen dat ik tijdens het tekenen van zulke aparte gezichtsuitdrukkingen al snel behoorlijk bedrijfsblind word, ik denk dan echt alleen nog maar in rimpels en mondhoeken en wallen. :x

@ Sanneb: ik vind het knap als iemand steeds 'imperfect', ;) experimenteel werk kan laten zien en ook steeds de kritiek daarop kan accepteren zonder daardoor de moed te verliezen om weer het volgende experiment aan te gaan. Ik ben daar toch iets te schijterig voor, dan ga ik om de kritiek voor te zijn toch al snel weer de bekende wateren opzoeken en dingen maken waarvan ik weet dat ik ze kan. Echt mijn eigen grenzen verleggen vind ik best griezelig, maar met een beetje geluk helpt de support hier me om nu eens echt door te zetten en een jaar lang alleen maar griezelige dingen te doen. Joepie, 2018 wordt leuk... :x :))

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:10

Van mij nog twee voor week 1, het zijn snellere werkjes, vandaar drie ipv. twee. Ze zijn van pinterest nagemaakt, maar vind ze wel erg leuk :P Afbeelding
Afbeelding