[CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:10

Rooss_24 schreef:
je kan ook een video privé op YouTube zetten dat je het alleen kan zien als je de link krijgt.

Okay, bij deze dan. Heb hem wel gedownsized, andere file was huge.
Op een paar schoonheidsfoutjes na is dit de versie van de bladmuziek. En verontschuldigingen voor de ietswat valse piano, hij heeft ivm werkzaamheden een weekje in de keuken gebivakkeerd en is nog niet opnieuw gestemd.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:36

Athelas schreef:
Sheran schreef:
Nee hoor, viool kan ook! Alle instrumenten kunnen. Leuk juist!

*\o/*
Dan ga ik oefenen. :D
Tot wanneer hebben we?

Dan ben ik heel benieuwd wat voor partij jij er van maakt.
Ik heb er naar zitten kijken, maar voor op trompet wordt hij te hoog.
En ik zit een beetje te prutsen hoe de linkerhand er in te verwerken.

Ik heb nu wel zomervakantie, dus bij het volgende liedje misschien maar eens uitgebreid gaan kijken of het aan te passen is :D

Sheran

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 08:46

Ik vind hem erg mooi Dallista! Nergens overhaast, mooie intonatie en een rustig gevoel.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:22

Ohh heel mooi Dallista!!

Mag ik hier even een piano vraagje plaatsen? Heeft nog niets met het yurima stuk te maken maar denk dat ie nog iets te moeilijk is voor me.

Hoe plaatsen jullie de vingers voor het F#m akkoord? Voor mn gevoel past het niet haha.

En met dit stukje bladmuziek. Als ik zo'n dubbele noot heb speel ik die dan beide? Dus rechterhand d en lage b?

Afbeelding

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:48

Nagini schreef:
Ohh heel mooi Dallista!!

Bedankt! Heb er wel bijna dagelijks even voor gezeten en ik denk vier opnames gemaakt voordat ik er tevreden mee was, haha. Toch wel nerve-wrecking om zoiets met anderen te delen.

Citaat:
denk dat ie nog iets te moeilijk is voor me.

Sowieso denk ik dat je een redelijk piano niveau moet hebben om dat stuk van deze bladmuziek te kunnen spelen (inc alle molletjes, octaven, spreiding links en rechts etc.)

Citaat:
Hoe plaatsen jullie de vingers voor het F#m akkoord? Voor mn gevoel past het niet haha.

Dat zegt mij dus niets. :o Over welke noten hebben we het dan?

Citaat:
Als ik zo'n dubbele noot heb speel ik die dan beide? Dus rechterhand d en lage b?

Ik zou het zo niet opschrijven, met de stok naar beneden is een beetje verwarrend, maar ja, je speelt dan de B-D met rechts (en de B houd je dus twee keer zo lang aan) en de B-Fis met links.

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:49

Nagini schreef:
Ohh heel mooi Dallista!!

Mag ik hier even een piano vraagje plaatsen? Heeft nog niets met het yurima stuk te maken maar denk dat ie nog iets te moeilijk is voor me.

En met dit stukje bladmuziek. Als ik zo'n dubbele noot heb speel ik die dan beide? Dus rechterhand d en lage b?

[ [url=m/0KqYmH.png]Afbeelding[/url] ]

Wat bedoel je, de f#m6 zoals die daar staat of de gewone f#m?

En je andere vraag snap ik denk ik niet helemaal :o maar dan doe je eerst de D en de B tegelijk, en dan hou je de B ingedrukt terwijl je de D nog een keer doet, en dan weer allebei tegelijk, en dan weer alleen de D opnieuw.
Is dat wat je bedoelde? (Als deze slechte uitleg überhaupt begrijpbaar is :+ )

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:01

Haha de f#m die daar staat ja.

Hahah denk dat iedereen nu in de war is, want als ik t akkoord er boven speel sla ik die toetsen in het akkoord toch al aan?

Ik weet niet zo goed hoe ik bladmuziek moet lezen als er 2 noten tegelijk staan haha.
Ik heb het dan over de G sleutel, niet die andere.

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:21

Nagini schreef:
Haha de f#m die daar staat ja.

Hahah denk dat iedereen nu in de war is, want als ik t akkoord er boven speel sla ik die toetsen in het akkoord toch al aan?

Ik weet niet zo goed hoe ik bladmuziek moet lezen als er 2 noten tegelijk staan haha.
Ik heb het dan over de G sleutel, niet die andere.

Ja dat akkoord wat erboven staat is inderdaad gewoon wat je speelt maar je kan akkoorden op heel veel verschillende manieren spelen dus daarom zetten ze neer hoe je het in dat geval zou moeten doen.

Noten lezen met 2 of meer noten is niks anders dan met 1 noot hoor :) alleen het is even moeilijk in het begin dat je moet multitasken.

Ik zou die F#m6 spelen met rechts je duim op de F#, je middelvinger op de A en je pink op de D. En dan met links je duim op de C# en je ringvinger of pink op de F#. Maar het ligt er maar net aan wat jij het handigst vind. Er is niet een regel voor ofzo.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:52

Oh, ha, nu snap ik hem ook. Stond in de bladmuziek met de akkoorden erbij. Duh. Je kan Fis -A - D ook met 1-2-5 (duim wijsvinger pink) pakken, zo even uit mijn hoofd en kijkend naar de ligging zou dat wellicht fijner spelen dan 1-3-5 (omdat je anders een behoorlijk gat tussen de A en D hebt die je moet overbruggen met middelvinger en pink).

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 02:47

Dus, als er twee noten zijn speel ik die beide? Dat is wat me verward.

Thanks voor de vinger plaatsing, Ga ik eens naar kijken. :j

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 04:10

Nagini schreef:
Dus, als er twee noten zijn speel ik die beide? Dat is wat me verward

Yup. Akkoorden. Je kan wel tien noten tegelijk spelen op een piano (en meer als je bijvoorbeeld met je duim twee toetsen indrukt). ;-)

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:17

Als de noten boven elkaar staan speel je ze tegelijk, en als ze achter elkaar staan speel je ze achter elkaar :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:00

Ah okay, want ik focus met m'n linkerhand op de akkoorden die boven de notenbalk staan en speel dan met rechts de rechterhand (voornamelijk d's). Ik denk dat m'n keyboard wat te klein is, tenzij ik hoger moet spelen want als ik bijv. het G akkoord speel sla ik automastich de noot onder de D al aan?
Klinkt dat een beetje logisch :')

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:12

Nagini schreef:
Ah okay, want ik focus met m'n linkerhand op de akkoorden die boven de notenbalk staan en speel dan met rechts de rechterhand (voornamelijk d's).
Klinkt dat een beetje logisch :')

Wat bedoel je met 'boven de notenbalk'?

Citaat:
Ik denk dat m'n keyboard wat te klein is, tenzij ik hoger moet spelen want als ik bijv. het G akkoord speel sla ik automastich de noot onder de D al aan?

Nee, want die A van de rechterhand is een octaaf hoger dan de A van de linkerhand. En als jij een normale maat keyboard hebt past dat wel hoor. Het past ook op mijn Lidl keyboard :D

Ik denk dat het voor jou, om dit stuk te leren, handiger is als je even van het denken in akkoorden afstapt en gewoon alleen naar de noten kijkt. Want die akkoorden die daar staan zijn meer een soort aanwijzing, maar niet perse om iets mee te doen in jouw geval :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:43

Ik denk dat we allemaal in de war zijn _O-
Want ik speel aan de hand van akkoorden, simpel.
Zoals hier: https://www.e-chords.com/keyboards/a-gr ... -something

En ik heb toen bladmuziek erbij gezocht om een beetje een toevoeging te krijgen met m'n rechterhand.

Ik speel die A trouwens in hetzelfde octaaf als Midden C.. dus misschien moet ik 'n octaaf omhoog, dan zou het wel een probleem oplossen haha.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:16

Nagini schreef:
Ik speel die A trouwens in hetzelfde octaaf als Midden C.. dus misschien moet ik 'n octaaf omhoog, dan zou het wel een probleem oplossen haha.

Maar ja, over welk octaaf heb je het dan? Zit de A onder of boven de centrale C ? ;-)

Het enige wat ik je kan meegeven is dat als je naar de bladmuziek kijkt die je postte, dan zijn er in dat stuk slechts 3 (!) toetsen boven de Centrale C, namelijk de Cis en de D... en een E in het slotakkoord.
Verder is alles beneden de centrale C, dus in de linkerhelft van het toetsenbord.
Dat neemt echter niet weg dat je alles wat in de vioolsleutel (G) balk geschreven staat, met de rechterhand speelt. En alles in de bas (F) sleutel balk met de linkerhand. (Dit is geen vaste regel, maar als je kijkt naar de afstanden tussen de noten in de eerste en tweede balk in dit specifieke stuk, is het de enige oplossing.)

Hoop dat dit helpt!
Laatst bijgewerkt door Dallista op 28-05-17 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:17

Huh nu snap ik het ook niet meer _O-
Maar dat is dan toch verwarrend, dat je op die akkoordenwebsite F#m en G enzo hebt en dan op je bladmuziek F#m6 en G2?

Als ik jou was zou ik dan links eerder eentje omlaag gaan dan rechts omhoog, maar dat moet je natuurlijk zelf weten :)
In het echte liedje spelen ze ook niet hoog en ik vind laag echt een stuk mooier dan, hoog is ook moeilijker te zingen denk ik (als je erbij wil zingen dan)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 12:25

Verwarrend allemaal :P

Ik heb nooit in akkoorden leren spelen dus ik weet ook niet precies hoe jij het doet - naar mijn mening heb je aan akkoorden minder houvast dan aan het lezen van noten, omdat daar ook de variaties en de ritmes in staan. Een G-akkoord kan bijvoorbeeld gebroken gespeeld worden, op verschillende ritmes, of met een herhaling van de terts, of volledig zonder de terts... En met erg pianistische nummers en klassieke nummers kom je er helemaal niet mee weg, denk ik... of ik weet te weinig van akkoorden lezen.

Misschien kun je in de bladmuziek wel naar de toonhoogtes kijken?

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:38

Nee dat klopt wel dat je een stuk minder houvast hebt. Maar met akkoorden spelen kan ook heel leuk zijn hoor, een beetje afwisseling of als je geen zin hebt om iets precies op de noot goed te gaan spelen.

Nagini, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar vooral in het begin is het denk ik heel verwarrend om met bladmuziek en losse akkoorden tegelijk te gaan spelen. En als je dan een beetje gewend bent met akkoorden, bladmuziek en toonsoorten enzo gaat combineren ook veel makkelijker. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:59

Haha, ik heb in een ver verpeden klassieke gitaar gehad maar verder is mn notenlezen niet veel soeps.

Ik speel voornamelijk via akkoorden (zoals op die website) en als ik melodie wil dan zoek ik een youtube tutorial haha. Had deze bladmuziek alleen ff snel gegoogled voor de rechterhand omdat ik weet dat het vrij weinig om handen heeft in het echte nummer.

Puur een muziekstuk proberen te spelen op bladmuziek zal ik niet kunnen.

Ahfijn, thanks voor alle hulp. :D wellicht helpt het bij t volgende muziekstuk dat gekozen word :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 13:16

Noten lezen is toch sowieso wel een handige skill om te leren? :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:46

heel erg mooi gespeeld dallista +:)+

en :oo knap dat je dit kan zonder bladmuziek te kunnen lezen. Dit verklaart voor mij wel deels dat er zoveel gevoel in zit. Zo jammer dat je dan versneld en hierdoor wat "uit de bocht vliegt".

Ik weet niet of ik deze keer wil meestemmen :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:19

Ah maar basis noten kan ik ook lezen :j over het algemeen in de G sleutel lukt het me wel al zal ik soms een kruis of mol vergeten.. ook qua tempo etc ken ik het.

Ben overigens benieuwd naar nog meer inzendingen. Luister graag naar jullie werk :D

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:50

petitparis schreef:
heel erg mooi gespeeld dallista +:)+

en :oo knap dat je dit kan zonder bladmuziek te kunnen lezen. Dit verklaart voor mij wel deels dat er zoveel gevoel in zit. Zo jammer dat je dan versneld en hierdoor wat "uit de bocht vliegt".

Bedankt!
Maar dit dus, ik kan dus niet uit mijn hoofd spelen (ja, tenzij ik een stuk duizend keer geoefend heb en echt gefocused heb om het uit mijn hoofd te leren).
Heel knap, zeker als je dus zelf op gehoor het stuk hebt ingestudeerd.
Ik ben zelf 100 % sight-reader, als ik bladmuziek voor mijn neus heb komt het uiteindelijk wel goed, maar zonder kan ik amper vader Jacob spelen zonder allerlei fouten. :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 15:59

Het is ook echt leuk om te zien hoe verschillend mensen oefenen, op wat voor manieren ze spelen... net als Dallista kan ik bijvoorbeeld enorm slecht dingen uit mijn hoofd spelen (al moest dat wel voor de muziekcursussen die ik soms deed). Het lukt me gewoon niet, dus ik vind het heel knap als je dat wel kan! En anderen spelen dan weer niet letterlijk maar kunnen wel goed de sfeer overbrengen... en weer anderen werken dus alleen met akkoorden. Superleuk allemaal.