Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Neonlight schreef:Het principe van de dazenval is dat de dazen teleurgesteld wegvliegen, en alleen maar omhoog kunnen vliegen en daarom gevangen worden. Niet omdat ze richting het licht gaan. Wellicht kruipen ze richting licht, maar de flessenopening is het lichtpuntje waar ze naar toe moeten gaan, en dat is met de trechter nog steeds het lichtpuntje.
chelletju schreef:fjordyloverr schreef:Heel handig, ik ga er gauw een maken! Want wij hebben er zo erg last van.. Ik denk dat ik er wel 3 ofzo moet hebben
de originele dazenval hoeft er maar 1 van per 1HA ik weet niet of dit waar is maar zo word het wel geadviseerd
Citaat:HOEVEEL VALLEN HEB JE NODIG?
Het aantal vallen dat je nodig hebt op een paardenbedrijf hangt af van de begroeiing. Op een aaneengesloten open weiland lijkt tot nu toe 1 val op 1 hectare de dazenplaag fors te kunnen terugdringen. Maar als een gebied door groenstroken of houtwallen verdeeld is in meerdere percelen, dan is het aan te raden om op elk perceel een val te plaatsen, of om de val met de paarden / het vee mee te verplaatsen. Om de dazendruk te verminderen is het sowieso aan te bevelen om vee in zo groot mogelijke kudden te laten grazen, om op deze manier de dazendruk per dier te verminderen.