[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amy495

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:02

Ik zou gimp downloaden. Is gratis en voor een keer proberen werkt het goed.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:03

Ik gebruik momenteel Canson Mi Teintes voor pastelpotloden. Dit gebruik ik voor het eerst, maar ik merk dat ik de structuur van het papier niet onzichtbaar krijg. Door mijn tekeningen heen zie je dus witte honingraten, zoals de vorm van het papier betreft. Hoe los ik dit op? Wat doe ik verkeerd?

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:06

De achterkant van het papier is een stuk fijner. :)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:01

Gebruiken de meesten de achterkant dan? :o

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:19

Volgens mij wel, ja. :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:35

Ja ik gebruik ook de achterkant. En de voorkant gebruik ik om te verven :P

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:12

Hi! Ik heb een vraagje en ik denk dat ik die hier het beste kan stellen. Momenteel ben ik het tekenen weer aan het oppakken met mijn grafiet potloden (derwent en kor-i-noor). Ik merk echter dat ik het lastig vind om hiermee schaduw aan te brengen zonder dat alles een zwarte vlek word (tips, graag!). Om die reden zou ik graag eens met kleurpotloden gaan werken. Ik vroeg mij om die reden dan weer af of er mensen zijn die ervaring hebben met Bruynzeel kleurpotloden. Is dit wat voor iemand die net begint met kleurpotlood of raad je liever iets anders aan? Ik had zelf deze potloden op het oog om mee te beginnen
http://www.bol.com/nl/p/expression-blik ... 026149285/ of deze http://www.bol.com/nl/p/colour-box-24-k ... 011994982/

Help? :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:15

Die 2e zijn geloof ik pastel potloden. En ja bruynzeel vind ik een slimme keuze voor beginners. Ik ben zelf ook nog altijd een beginner en ik vind ze heeel fijn om te gebruiken. Pastel iets minder want je kunt de kleuren niet heel erg goed mengen maar als je echt begint met pastel vind ik dat nog niet zo heel erg

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:20

Oh.. ja op het plaatje staat kleurpotloden :') Maar, de eerste link is dus ook wat?
Bruynzeel lijkt het meest betaalbaar. Ik wil best duurdere aanschaffen, maar als het niet lukt ga ik ze niet vaak gebruiken dus dat zou zonde zijn. Werken ze goed laag over laag?

En qua schaduwen en tekenen met grafiet, daar nog tips voor toevallig?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:20

Limitless schreef:
Oh.. ja op het plaatje staat kleurpotloden :') Maar, de eerste link is dus ook wat?
Bruynzeel lijkt het meest betaalbaar. Ik wil best duurdere aanschaffen, maar als het niet lukt ga ik ze niet vaak gebruiken dus dat zou zonde zijn. Werken ze goed laag over laag?

(Ik weet stiekem niet precies wat grafiet is)

Ja ik denk wel dat je ze beide kunt pakken. Maar mijn pastel potloden zien er precies uit als die van de 2e :')
Daarom denk ik dat het Pastel is. Voor de rest vind ik dat ze goed laag over laag werken maar zo vaak doe ik dat niet. Ik werk nog niet echt veel met kleur :')

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:36

Limitless schreef:

Ik zou persoonlijk voor de tweede link gaan, dit zijn wel gewoon kleurpotloden en fijn in gebruik. Fijner als de eerste als je het mij vraagt. Verder zou ik Polychromos potloden aanraden (van Fabercastell), relatief duur, maar wel rond dezelfde prijsklasse als de tweede en errruuugg fijn :D Ik zou echt niet meer anders willen. Zowel de tweede link als de Polychromos werken prima laag over laag en zijn beide goed kleurvast (ook op gekleurd papier). Absoluut een prima keuze voor kleurpotloden.

Grafiet word vaak gebruikt om "gewone grijze potloden" aan te duiden, hoewel het percentage dat daadwerkelijk grafiet is per potlood verschilt (hardheden zoals B, hb, h2). Grafiet word zegt maar gebruikt om grijs potlood aan te duiden, zoals je ook houtskool of aquarelpotlood hebt. Je hebt ook grafiet'stiften', dit bestaat uit puur(der) grafien, en is eigenlijk net als de binnenkant van het potlood, zonder het hout dus. Deze kun je ook gewoon slijpen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:54

O bedankt dan weet ik dus dat ik vooral met grafiet werk :')

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 05:19

Bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad o.a een grafietstift, fijnste potlood dat ik heb!

Ik vind dat merk helaas vrij duur maar heb toch besloten voor derwent coloursofts :') die vind ik redelijk betaaldbaar. Morgenvroeg naar de groothandel in utrecht :D

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:12

Dat begrijp ik! :) Derwent Colorsoft zijn ook veel positieve dingen over te vinden geloof ik. Komt vast helemaal goed! :D

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:59

Ik heb ze vandaag gehaald :) 24 stuks incl een mooi opberghoesje voor 40 euro :D Vooralsnog positief, klein beetje mee gekleurd zojuist om te proberen. Ga straks eens aan een echte tekening beginnen :D Jullie horen nog van mij, zal vast nog wel tips nodig hebben :')

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:47

Op bokt zijn zoveel mensen die schilderen, die weten vast het antwoord op deze vraag :)
Waar kan je een (groot) schilderdoek kopen met een goede prijs-kwaliteit verhouding? En wat kost zoiets dan?

Ik weet dat de grote doeken van de action heel erg kromtrekken, dat zou ik zonde vinden..

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:27

Xenos? Ik heb geen idee of die krom trekken, maar er zitten wel van die strak trek dingen bij en ze zijn niet erg duur. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:31

Al die doeken uit die koopjeswinkels gaan op den duur slap hangen of het hout gaat trekken. Zeker op groter formaat. Soms kun je nog een beetje redden door dan de achterkant van het doek met een plantenspuit nat te spuiten.
Maar de studiekwaliteit doeken uit de speciaalzaken zijn in verhouding helemaal niet zo veel duurder en die blijven veel beter. Vaak hebben ze ook een eigen merk.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:40

Breughel art sypplies heeft eens per jaar een actie waarbij je direct bij de Talens fabriek kan bestellen. Scheelt 50% op de prijs.
Duurt alleen nog weer even...

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:53

Kan iemand hier een type wit papier aanraden? Ik ben opzoek naar stevig papier, dat wel erg glad is (in verband met potloodstructuur) maar toch kleur opneemt en op een kladblok verkijgbaar is. :)

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:18

@ hannah41: Ik ben van plan om binnenkort Canson 1557 aan te schaffen, precies om de redenen die jij noemt. Verder heb ik er geen ervaring mee, maar misschien dat je naar dit type kunt kijken?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:45

Nienke15 schreef:
Op bokt zijn zoveel mensen die schilderen, die weten vast het antwoord op deze vraag :)
Waar kan je een (groot) schilderdoek kopen met een goede prijs-kwaliteit verhouding? En wat kost zoiets dan?

Ik weet dat de grote doeken van de action heel erg kromtrekken, dat zou ik zonde vinden..

Je kan bijvoorbeeld bij van Beek art suplies goede doeken kopen voor weinig geld. Wat capriole zegt: doorgaans betaal je daar niet veel meer voor dan bij de V&D of xenos.

Voor Hannah: Een Heavy weight smooth blok van Daler Rowney zou kunnen. (bv. 10tje voor a3 formaat, 20 vel, 220 gram)
Kijk goed naar het gewicht van het papier. Daar aan zie je hoe stevig het is. Ik zou er persoonlijk gewoon voor naar een schilderattributen winkel in de buurt gaan en om advies vragen.

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:13

Steefz schreef:
@ hannah41: Ik ben van plan om binnenkort Canson 1557 aan te schaffen, precies om de redenen die jij noemt. Verder heb ik er geen ervaring mee, maar misschien dat je naar dit type kunt kijken?

Ik heb een A4 en A5 kladblok van dit genoemd papier, 180 gram, en ik vind het heel fijn papier om te tekenen. Het is niet helemaal glad, maar de achterkant van deze blaadjes zijn volgens mij nog wat gladder.
Ik teken er bijna al mijn challenge 1 paard per dag tekeningen op, dan kun je een beetje zien hoe de structuur pakt.
Ik kan er zowel met coloursoft potloden als pastel op tekenen en zelfs aquarel gaat prima erop :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:38

Nienke15 schreef:

Duitsland? internet? anders even vragen aan iemand via internet of op een fair/markt die schildert als beroep?

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:04

Ik heb een vraagje over pastelpotloden. Ik denk er al lange tijd over na om een set aan te schaffen. Een tijd terug heb ik pastelpotloden van Conté en Koh-I-Noor. Conté vind ik wat te dik, Koh-I-Noor ben ik nog niet helemaal tevreden over.
Nu vraag ik mij af, welke pastelpotloden zijn zachter, die van Derwent of Bruynzeel? Welke raden jullie mij aan?

Edit: Nog een vraag, waarom is de 38 stuks van pastel collection, deze: https://www.dekwast.nl/artikel/13607
zoveel goedkoper als de 36 stuks pastelpotloden, deze: https://www.dekwast.nl/artikel/13604 ?
Wat is het verschil tussen pastel collection en pastelpotloden? Beide zijn toch pastelpotloden of zie ik dat nou verkeerd?