[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:24

Lalidan schreef:
Engelse patronen breien veel makkelijker dan nederlandse patronen, is mijn ervaring :)) Even wennen aan de termen, maar dan gaat dat echt prima. En je hebt dan zo veel meer keuze wat patronen betreft. Dus dat zou ik niet bij voorbaat opgeven als ik jou was!
Die sokkencursus ziet er leuk uit! Maar ik ben vooral benieuwd hoe je twee sokken tegelijkertijd breit. Ik ken mezelf, anders heb ik straks 1 sok af en geen zin meer in de tweede :+

Dat heb ik dus ook. En heb vooral een hekel aan tellen en meer altijd scheef dus ik heb een sok die langer is dan de ander :+

emily68

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 22:11

Ik heb het ook via Winwickmum geleerd, super duidelijke uitleg met heeeeel veel fotoos

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:06

Tof, een breitopic!

Ik brei sinds een aantal maanden. Net mijn eerste sok gebreid, dus maar direct begonnen aan de tweede om de moed niet te verliezen.

Het doel is eigenlijk om drie paar te breien als kerstcadeautjes maar ik vrees dat dat wat optimistisch is :') .

Verder heb ik nog een 3/4 afgemaakt truitje en een deel van een muts _O- wie is ook steeds met meerdere projecten tegelijk bezig? :=

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:43

Hallo Schemerdier en welkom in dit topic! Leuk dat je de smaak van het breien te pakken hebt!

Ik heb ook altijd meerdere projectjes tegelijk lopen. Meestal 2 totaal verschillende, dus 1 haak- en 1 breiprojectje of 1 brei- en 1 borduurprojectje ofzo. Gewoon voor de afwisseling.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:27

Waar halen jullie je sokkengaren vandaan? Ik zoek de goedkoopst mogelijke opties :+

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:54

thirteenn schreef:
Waar halen jullie je sokkengaren vandaan? Ik zoek de goedkoopst mogelijke opties :+

Aldi heeft soms sokkenwol. Verder is bergen botter goedkope wol https://www.hobbygigant.nl/bergen-botter-ijsselmuiden-rood-gemeleerd-160.html?gclid=Cj0KCQiAsdKbBhDHARIsANJ6-jciU92qFdHYGAxur7AZyrJ9BAKZezGxuJjrjaufV-G_oJXVvpOn5WgaAiyvEALw_wcB maar ook saai en een groter aandeel van polyamide. Dat maakt ze erg slijtvast voor in laarzen en klompen, maar wel wat vlotter zweterig.

Aanbiedingen goed in de gaten houden helpt ook. Hier in de stad is Lana Grossa vaak in de aanbieding. Dat was tot afgelopen zomer dan 5 euro per bol, nu is het 5,95

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:01

Ik gebruik Scheepjes Monopolis, maar die valt niet echt onder goedkoop veronderstel ik.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:07

Nee Scheepjes Metropolis is niet echt goedkoop. Je zou eens bij www.wolhalla.nl kunnen en dan bij de aanbiedingen.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:13

Volgens mij is er wel iemand geweest hier die een double knit Star Wars sjaal heeft gebreid toch?

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:01

Ik ben wel begonnen aan de double knit KAL van mr.Knitbear en Dendennis. Toen ik m eenmaal door had, vond ik t heel leuk!

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:04

emily68 schreef:
Ik ben wel begonnen aan de double knit KAL van mr.Knitbear en Dendennis. Toen ik m eenmaal door had, vond ik t heel leuk!

Oh heb je een linkje? Ik begon die Star Wars sjaal door te krijgen maar vergt veel nadenken haha

amber15Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 15:11

Wat leuk, een breitopic!
Mooie dingen maken jullie zeg :oo

Afbeelding

Ik ben bezig met een trui op basis van dit patroon.
https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=10496&cid=7
Ik vind alleen de averechtse toer in de hals niet mooi. Ik dacht, dan doe ik gewoon vast het kabelpatroon, maar in de volgende rechte toer moet gemeerderd worden.
Iemand nog een idee hoe ik dat kan doen?

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:19

Zijn we nog aan het breien? Ik ben nog steeds bezig met de Star Wars sjaal, ben al super ver maar plots heb ik het idee dat er ergens iets fout is gegaan, ik kan alleen niet ontdekken waar |( ik was een steek kwijt, die zit er weer tussen, maar als ik de eerste steek over zet en bij de 2e kom moet ik die eigenlijk recht breien en de 2(e van de andere kant) averechtse maar nu is het opeens eerst averechts en dan recht. (Snapt iemand mij nog? :+)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:21

Weet je dan wel zeker dat je een steek kwijt geweest bent? Klinkt alsof je er ineens een steek bij hebt. Of er nog eentje kwijt geraakt bent, dat kan natuurlijk ook nog.....

Kan je foto's maken? Dan kunnen we mee kijken, misschien helpt dat.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:27

Lalidan schreef:
Weet je dan wel zeker dat je een steek kwijt geweest bent? Klinkt alsof je er ineens een steek bij hebt. Of er nog eentje kwijt geraakt bent, dat kan natuurlijk ook nog.....

Kan je foto's maken? Dan kunnen we mee kijken, misschien helpt dat.

Ik heb het nageteld, volgensmij heb ik nu alle steken. Ik hoop dat de foto’s een beetje duidelijk zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:42

Dat is gek, ik zie zo op de foto's ook niks waarvan ik denk 'dat is het'..... hij wordt wel mooi! Maar ik kan je er zo op afstand ook niet mee helpen, helaas.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:36

Lalidan schreef:
Dat is gek, ik zie zo op de foto's ook niks waarvan ik denk 'dat is het'..... hij wordt wel mooi! Maar ik kan je er zo op afstand ook niet mee helpen, helaas.

Gek hè? Het moet een kerstcadeau worden, dus ik zit er nu wel van in de stress :+ ik zou gewoon door kunnen breien, maar het is zo raar dat het opeens gewisseld is. Of ik moet net zo lang terug breien tot het spontaan goed zit, maar dat kan tig rijen terug zijn..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:40

Het kan niet tig rijen zijn, want dan was dit je eerder opgevallen. Dus als je zeker weet dat het nu niet klopt, is het de moeite waard 1 pen terug te gaan.
Je zit helaas niet bij mij in de buurt, anders zou ik wel met je mee willen kijken.....

amber15Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:00

Ik zou ook even terugsteken denk ik. Als het er al langer in zat, had je het eerder moeten merken. Beter nu een stukje overdoen dan door breien en later niet goed uitkomen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:37

Heb je die steek wel op de goede manier opgehaald en niet per ongeluk gedraaid? Dat hij daardoor apart lijkt te verspringen?

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 07:11

JPitty schreef:
Heb je die steek wel op de goede manier opgehaald en niet per ongeluk gedraaid? Dat hij daardoor apart lijkt te verspringen?

Nee want de rest zit ook lijkt wel verkeerd ook de rij voor de verloren steek

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:04

Brei je volgens een patroon?
Als je die er 1 op 1 naast legt, kom je er dan niet achter?

Ik zou ook, hoe erg poedersuiker werk het ook is, een toer terug breien en checken of je het dan nog steeds hebt.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:36

Het is gelukt! Geen idee hoe :+ maar het gaat nu weer goed.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 19:24

Wat een leuk topic is dit. Veel info en altijd leuk om te lezen als iemand blij is met een zelfgemaakt project, zowel om te maken als om te geven.
Ik ben na jarenlang gehaakt te hebben (veel, heel veel oornetjes, dekens enz) nu weer aan het breien. Voor het eerst met kabelpatroon en raglanmouwen en ik moet zeggen, het valt me niet tegen . Volgend project wil ik graag rondbreien proberen. Ik heb geen Rondbreinaalden en wil dan maar gelijk een set kopen, dan grijp ik niet mis. Is de KnitPro Zing verwisselbare set (57€) bij de breiwebshop een aanrader ? Kent een van jullie de breiwebshop.nl ? Lijkt me een redelijke prijs voor deze behoorlijk complete set. Wat vinden jullie ?
Vind ook net de set van Drops, zelfde invulling als van Zing, maar deze kost 32,70. Voor die 25 € dat het scheelt kan ik dan weer wat wol inslaan *\o/*

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 20:16

Knitpro is wel een aanrader. Die van drops vind ik lang zo fijn niet, dus persoonlijk zou ik dat bedrag toch investeren in de knitpro set :o. Breiwebshop heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Hier fanatiek aan mijn trui aan het breien, ik heb besloten dat hij voor het einde van het jaar af moet :+ Ik ben inmiddels ergens halverwege de taille (topdown, rond, dus schouders zitten er al. Hierna mouwen en kraag). Model wat ik eerder gebreid heb, maar dan met een kleine kabel op de bovenkant van de mouw (beide van voor naar achteren), zo'n zelfde kabel aan de zijkant van het lijf en dan van de punt van de V-hals naar beneden een dubbele kabel (kabels kruisen elkaar niet, omdat ik geen zin heb in tellen :+).
Dus. Nu een kwestie van breien en doorgaan :)). Speciaal een luisterboek gedownload, breit net wat makkelijker en sneller dan tijdens het tv kijken.