[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:37

Uhu. Zal ik volgende week nog eens vragen ik zie haar deze week niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:10

Anoniem schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
En dit `hoeveel vraag ik voor een schilderij`
http://www.o-pen.nl/wat-vraag-ik-voor-een-schilderij/

Leuk om te lezen zeg! Geeft een goede richtlijn! Ik vind ook dat veel kunstenaars veel te weinig vragen voor hun werk (ook op Bokt). Daarmee associëren veel kopers een hoge prijs met een hoge kwaliteit (ik tenminste wel; 'de kunstenaar zal wel bekend zijn') en een lage prijs ook met een lage kwaliteit. Het gaat een beetje tegen de natuur van de kunstenaar in misschien, maar ik denk dat je juist beter een iets hoger prijskaartje aan je werk kunt hangen dan een laag prijskaartje. Het is een beetje wat de gek er voor geeft denk ik zo. :D

Toevoeging: nog een leuke boekentip: Breaking into the art world

Nog even hier op aansluitend, omdat ik het zo'n leuk filmpje vind;

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:31

Ik heb 2 vraagjes;

- welk papier raden jullie aan om met pastel (potloden) op te tekenen?
(Juist met voelbaar structuur of juist glad papier)

- ik weet nog niet zeker of ik ooit met grid ga werken, maar mocht ik het proberen, raden jullie een bepaald potlood aan? (Hardheid, materiaal)

Taranes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:02

Mooi filmpje.. laatst in het museum vroeg ik mij ook af hoeveel mensen die daar allerlei 'wijsheden' verkondigen er ook echt wat van weten. Soms hoor je wel bijzondere opmerkingen voorbij komen. :D

Qua prijzen zit er volgens mij een of andere magische grens waardoor je een heel andere markt aantrekt. Iemand vertelde mij ooit dat na een behoorlijke verhoging van haar prijzen ze juist meer opdrachten kreeg. Maar misschien moet je daarvoor wel in de juiste kringen verkeren. Bokt is niet echt de plaats daarvoor gezien de meeste reacties, uitzonderingen daargelaten.

@Bimmerd, als je in dit topic op pastel zoekt kom je al heel veel suggesties tegen. Over het algemeen pakt pastel beter op papier met wat weerstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:01

Ja daar heb je een punt Taranes! Het is ook maar net wat je doelgroep/publiek is en wat iemand er voor wil geven natuurlijk.

bimmerd: ik heb eigenlijk altijd al mi teintes gebruikt, erg fijn papier voor pastel. Ik had zo'n tekenblok met verschillende kleurtjes. Ik gebruikte dan nog wel eens de achterkant van het papier voor een wat zachter effect, die kant is namelijk iets minder grof dan de voorkant. Maar iets van structuur is wel fijn als je een met pastel werkt, dan kun je namelijk veel beter in meerdere lagen werken.
Bepaald soort potlood voor je grid maakt denk ik niet uit (gewoon grijs potloodje volstaat wel)? Als je het maar voorzichtig opzet zodat je het later weer makkelijker kan wegwerken. Maar wellicht hebben andere bokkers wel een idee qua potloodsoort? Je kunt het ook gewoon op een klein vel papier uitproberen, dan merk je vanzelf wat je het handigste vindt.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:12

Mi teintes hoor ik vaker voorbij komen, zal eens kijken of ik dat hier in de buurt kan vinden :j

Ik wist overigens niet dat je binnen een topic kon zoeken, bedankt, scheelt een hoop bladerwerk :D

Aah hmm ja ik zit toch vaak te vechten met gummen om strepen echt goed weg te krijgen. Maar ik zou natuurlijk ook, als ik een grid over een foto leg, alleen de vierkantjes kunnen neerzetten die over het onderwerp van de foto vallen. Scheelt gum werk.
Ik zie wel geregeld bij mensen die op gekleurd papier (bruin bijvoorbeeld) werken, een wit grid. Ik heb wel witte potloden maar dat is echt onmogelijk om weg te gummen. Ben wel benieuwd met welk materiaal die dan gemaakt worden.

Taranes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:53

Ik denk dat ze dan wit pastelpotloden gebruiken. Heel voorzichtig en dan krijg je het nog prima weg.

Wbt raster zou ik inderdaad even testen op een papiertje. Ik denk dat een voorzichtig lijntje met een zachter potlood het makkelijkste is. Maar ik heb zelf een ontzettende hekel aan het werk wat een raster met zich mee brengt, dus gebruik het niet. Probeer als je het test ook even welke gum je moet gebruiken. Een kneedgum of een harde gum. Een van de twee zorgt ervoor dat je een soort laag op papier achter laat waardoor het potlood op die plek anders pakt en je nog steeds die lijnen ziet. :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:04

Hahaha dat filmpje :-D

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:33

Ik ben van plan te gaan sparen voor pastelpotloden. Ik heb alleen geen idee welke goed zijn. Welke vinden jullie fijn werken?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 13:01

amy495 schreef:
Ik ben van plan te gaan sparen voor pastelpotloden. Ik heb alleen geen idee welke goed zijn. Welke vinden jullie fijn werken?

Ik heb ze van bruynzeel. Ik weet niet welke jij fijn vind. Dat is bij iedereen anders. Ik heb ze rechtstreeks uit de fabriek rond de 25 euro. Een soort doos met 4 laatjes waar ze veilig inzitten

Taranes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:28

amy495 schreef:

Rechtsonderin kan je zoeken in het topic. Dit is al vaak voorbij gekomen.

Zoekresultaat;

[UK] [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:02

een vraagje over perspectief kamers tekenen...
ik weet niet of dit al voorbij is gekomen maar ik heb het niet kunnen vinden!

ik wil graag het tekenen van een kamer/ruimte in perspectief leren,
en nu gaan de simpele blokken wel, maar hoe gaat dat als je en rond gevormde stoel wil tekenen?

en wanneer gebruik je 1 point en wanneer 2 point perspectief?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:43

Ik denk dat je dat ook kan googlen, helemaal uitleggen gaat een beetje moeilijk sorry :-/

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:59

Anniek22 schreef:
Ik denk dat je dat ook kan googlen, helemaal uitleggen gaat een beetje moeilijk sorry :-/

Precies dit

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:11

ja ik heb me dus al suf gegoogled, maar ik kan niet echt vinden wat ik zoek!

Taranes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:07

Ooit had ik een klein boekje uit een reeks hoe teken je .., daar zat er ook een bij over perspectief. Misschien staat er in je bibliotheek wat of anders een boekenzaak? Ik ben bang dat er maar weinig mensen zijn die het echt begrijpen en nog minder die het duidelijk kunnen uitleggen. Als je een bouwkundig tekenaar kent kom je misschien verder :D En anders gewoon proberen, ze ziet snel genoeg of iets klopt of niet.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:22

Taranes schreef:
Ooit had ik een klein boekje uit een reeks hoe teken je .., daar zat er ook een bij over perspectief. Misschien staat er in je bibliotheek wat of anders een boekenzaak? Ik ben bang dat er maar weinig mensen zijn die het echt begrijpen en nog minder die het duidelijk kunnen uitleggen. Als je een bouwkundig tekenaar kent kom je misschien verder :D En anders gewoon proberen, ze ziet snel genoeg of iets klopt of niet.

dankjewel :)

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:45

Perspectief krijg je ook door donker/licht-verschil. Bij een bal bijvoorbeeld zijn de delen die verder naar achteren zijn vaak iets donkerder. Zoek maar eens op foto's van ballen/getekende ballen (meer kan ik er ook niet over zeggen want dit is iets wat ik ook nooit helemaal beheerst heb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:54

Perspectief tekenen ben ik ook nooit zo goed geweest. Maar als ik een poging doe maak ik altijd gebruik van hulplijnen, ongeveer op deze manier:

klik

Niet het meest makkelijke plaatje, maar ik denk dat je het idee wel begrijpt. Qua perspectief zorg je er dan voor dat rechte lijnen (zoals bv. bij de trap links) parallel lopen met je hulplijnen. Een rond voorwerp zou dan denk ik ook op deze manier moeten lukken. Dan krijg je dat de rondingen die verder weg staan denk ik wat stijler afbuigen dan de rondingen dichterbij. Misschien helpt het om een rond gevormde stoel eerst in vierkante vormen te tekenen aan de hand van je hulplijnen, en deze daarna bij te schaven waardoor het ronde vormen krijgt? Ik weet niet meer exact hoe het zat met het middelpunt en de horizon en hoe je dit ook alweer moet doen qua 'ooghoogte', dit doe ik altijd maar een beetje op gevoel. Misschien kan iemand anders hier een aanvulling op geven? :)
Volgens mij was het zo; je middelpunt (waar de lijnen samenkomen) eindigt op de horizon. En de horizon ligt dan lager als je op je hurken zit, en hoger als je staat.

Je vraag over perspectieven:
1 point perspective:
Eindeloze weg
Maar van bovenaf gezien kan het ook
Het vorige plaatje van de kamer met hulplijnen is ook 1 point perspective.
(Edit; mijn avatar ook :)))

en 2 point perspective:
Gebouwen aan de buitenkant
Schuurtje
In een kamer

Dit is wat ik er van weet, maar als iemand aanvullingen heeft of mij wil corrigeren; schroom vooral niet! :)

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:29

wauw Elmo, bedankt :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:37

Nette uitleg Elmo, prima te volgen zonder dat het te wiskundig wordt haha.

Ik zal de uitleg even aanvullen met de uitleg over perspectief en ronde vormen zoals een stoel.
Plaatje is wat groot, zelf gemaakt, niet helemaal netjes maar hopelijk wel goed te volgen.

Deze uitleg is voor 1 punts perspectief, maar zoals je in het plaatje kan zien kan je dit ook prima toepassen bij 2 punts perspectief. Waar je dan alleen op moet letten is dat jou verdwijnpunten nu de verdwijnpunten van de diagonalen gaan worden, en als het goed is zit het 1 punts perspectief verdwijnpunt precies in het midden van je 2 verdwijnpunten.

Je tekent eerst een vierkant in je perspectief. Ik heb dubbele pijltjes op de lijn gezet die parallel lopen met de horizon, ondanks dat het bij de donker grijze lijnen nu wat lastig te zien is. Omdat je met 1 punt perspectief te maken hebt lopen de horizontale lijnen in je 'ruimte' ook daadwerkelijk horizontaal. Lijnen die de diepte in gaan, gaan dus naar je verdwijnpunt (mits deze in het echt parallel lopen uiteraard). Teken ook de diagonalen van het vierkant.

Je tekent vanuit je eerste verdwijnpunt een lijn door het kruispunt van de diagonalen, en een lijn parallel aan de horizon, ook door dat kruispunt (roze lijnen).
Waar de roze lijnen je vierkant raken zet je een stip, dat zijn 4 punten van je cirkel!

Vervolgens neem je de lengte van de onderste zijde van je perspectief vierkant en tekent hier een hulp vierkant aan, niet in perspectief, gewoon recht dus. Alle zijdes even lang (het lichtblauwe vierkant).
Teken ook daar diagonalen in. Waar de diagonalen kruisen komt het middelpunt van je cirkel. De straal van je cirkel is vanaf dat middelpunt loodrecht op 1 van de lijnen van je vierkant, zodat de cirkel dus precies binnen het vierkant valt straks.
Pak een passer (als je het op papier doet dus) en teken de cirkel. Waar de cirkel de diagonalen snijdt trek je een verticale lijn naar boven (de donkerblauwe lijnen), loodrecht op de lijn van het vierkant dus zoals in de tekening aangegeven.

Waar deze dus de lijn raken van je originele perspectief vierkant trek je de lijn naar je eerste verdwijnpunt. Waar deze perspectief lijnen je originele (grijze) diagonalen snijden komen de volgende 4 punten van je cirkel.

Nu kan je nog vanalles doen om meer punten te krijgen zodat je cirkel nog nauwkeuriger is maar we houden het even bij deze 8, dat is in de meeste gevallen voldoende (tenzij je wiskunde of iets van architectuur studeert haha).

Verbind nu op gevoel de 8 puntjes totdat er een cirkel ontstaat in perspectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:57

Bedankt voor de aanvulling Bimmerd +:)+

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 10:00

super! Dat helpt me verder :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:15

Als aanvulling op Bimmerd:
Ik teken altijd een plusje en een kruisje in de vlakken van mijn kubus (kruisje is de hoeken verbinden, plusje is het midden van de ribbes verbinden).
Zoals je kunt zien in de tekening van bimmerd raakt je cirkel dan altijd op de punten waar je plusje raakt aan het uiteinde van je vlak. De stelregel met het kruisje is dacht ik dat als je vanuit het midden van het kruisje kijkt, je cirkel het kruisje snijd op 2/3e van de afstand tot het hoekpunt van het vlak.
Deze methode kan dus ook zonder dat je een vlak recht naar je toe draait.
(ik hoop dat ik duidelijk ben, zo niet let me know, dan ga ik ff tekenen, kan nu even niet)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:30

Vraagje. Ik weet niet of het in dit topic past maar ik kan ook geen andere topics ervoor vinden. Wat is een goed programma om digitaal te tekenen want dat wil ik eens een keertje uitproberen