[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:45

Ik heb de Chiao Goo set. Ben je even 100 euro kwijt maar als je veel breit kan ik je ze echt aanraden. Ik brei er al 2 jaar mee en ik zou niet anders willen. Scherpe punten vind ik zelf enorm fijn als je bijv veel kant doet en veel 2 moet samen breien etc.

Ik ben bezig met de bamboo weddingshawl voor mn vriendin, het gaat alleen niet erg snel en ze trouwt over 13 dagen al :=

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:15

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 07:03

thirteenn schreef:
Lughnassadh schreef:
Ik gebruik deze https://www.carosatelier.nl/zing-verwis ... kort.html# en ik vind ze heel fijn!

Ze hebben daar zie ik een set van https://hobbii.nl/knitpro-zing-verwisse ... 8-groottes denk dat ik deze dan bestel!

Je gaat echt heel blij zijn als je in een duurder setje investeert!

Zelf erg fan van hiya hiya. Van chiaogoo is de kabel vrij stug. Het voordeel is dat hij daardoor niet in elkaar draait en niet makkelijk knikt, maar het nadeel is dat je de naalden iets minder makkelijk vrij beweegt. Ik krijg met chiaogoo vaker moeie armen. Dat ik denk 'jezus hoezo gaan deze sokken langzaam/moeizaam'. Heb ik met hiya hiya nooit.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 08:48

Paloedie schreef:
thirteenn schreef:

Ze hebben daar zie ik een set van https://hobbii.nl/knitpro-zing-verwisse ... 8-groottes denk dat ik deze dan bestel!

Je gaat echt heel blij zijn als je in een duurder setje investeert!

Zelf erg fan van hiya hiya. Van chiaogoo is de kabel vrij stug. Het voordeel is dat hij daardoor niet in elkaar draait en niet makkelijk knikt, maar het nadeel is dat je de naalden iets minder makkelijk vrij beweegt. Ik krijg met chiaogoo vaker moeie armen. Dat ik denk 'jezus hoezo gaan deze sokken langzaam/moeizaam'. Heb ik met hiya hiya nooit.

Ik vind die die ik nu op het oog heb al aardig aan de prijs met 75 euro :+ nog duurder ga ik echt niet doen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:06

Ik meld me hier ook graag, ik brei sinds enkele weken.
Mijn buurvrouw heeft me meegenomen naar haar "brei club" waar ze voornamelijk voor prematuren breien, ik ben nu bezig met mijn eerste broekje.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:49

Mag ik weer even storen? Ik ben op zoek naar dé gouden tip... Ik ben bezig met een breiwerkje waarbij ik kleine deeltjes moet opvullen. Ook met haken gebeurt me dit wel eens. Gaatje waar de vulling nu doorheen moet is slechts 1 cm doorsnee... Zit echt te prutsen, pielen en klungelen hiermee, met de nodige irritaties en frustraties van dien... Heeft iemand tip(s) voor mij hoe ik dit makkelijker kan maken? Hoe krijg je die vulling toch in het op te vullen deel, door een kleine opening?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:50

Ik doe beetje bij beetje met de achterkant van de haaknaald. Maar je kunt ook kijken om hele kleine delen met stukjes panty te vullen, dat gaat naar mijn ervaring wat makkelijker

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:59

Achterkant haaknaald... Die had ik nog niet geprobeerd! Heb hier genoeg liggen, dus de moeite van het proberen waard! Dank je wel! Stukjes panty? Hoe moet ik dat zien? Kun je me dat nog wat verder uitleggen?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:48

JPitty schreef:
Achterkant haaknaald... Die had ik nog niet geprobeerd! Heb hier genoeg liggen, dus de moeite van het proberen waard! Dank je wel! Stukjes panty? Hoe moet ik dat zien? Kun je me dat nog wat verder uitleggen?

Je kan van een panty heel makkelijk dunne stroken knippen. Beetje "oprollen" en dan erin duwen. Doordat het niet pluizig is maar wat gladder lukt dit vaak makkelijker, alleen wordt het wel wat stugger van. Wat voor onderdeel wil je opvullen?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:08

Ben een hondje aan het breien in sleutelhangerformaat. Daar de voor- en achterpootjes van.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 00:27

*Negeert koeienletters boven antwoordvak*

Men weet hier nog als eens wat, wellicht dit ook:

Bij het zoeken naar patronen staat er vaak bij welke garen en naald er gebruikt wordt voor het maken van dat patroon en hoe groot het gebreide voorwerp dan wordt. Bijvoorbeeld: ze gebruikten naald 5 met een worsted garen en het poppetje werd 30 cm hoog.

Ik gebruik heel ander garen, namelijk fingering weight en gebruik dan bijna altijd naald 3 of 3,5. Maar hoe hoog wordt dat poppetje dan? Kleiner dan die in het voorbeeld, dat is een ding dat zeker is. Maar hoeveel kleiner? Nu is het voor mij gewoon beginnen en afwachten of het niet té klein wordt...

Dat moet toch anders kunnen? Bestaat er een site of een formule of zo om zoiets uit te rekenen? Dat je dan de gegevens uit het voorbeeldpatroon invoert, net als de gegevens van je eigen garen en naald en dat je dan kunt zien hoe hoog jouw poppetje wordt? Of zal dit altijd natte vingerwerk/ gokwerk blijven?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 03:21

Wat je nodig hebt is een proeflapje. Het heeft namelijk ook te maken met je los/strak je breidt. Dan weet je hoe veel steken/ toeren jij nodig hebt om x te krijgen en kan je berekenen hoeveel steken je nodig hebt om Y te krijgen.

Het gaat niet alleen om het format van het poppetje (of trui, of wat je maar maakt) het gaat om de verhouding hoogte-breedte. Die veranderdee namelijk een moet altijd zoals zou moeten.

Maar bij mijn weten geen makkelijkere weg dan met een proef lapje.

Enige manier om dat van te voren n zeker te weten, is het maken van proeflapjes. Ik háát proeflapjes.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:18

Dat herken ik Lalidan, ik heb hetzelfde: ik HAAT proeflapjes...

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:30

Proeflapjes? Nooit

Het is weer weer voor met een dekentje op de bank en een breiwerkje in de hand. Wat hebben jullie nu op de naalden staan?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:43

Ben bezig met een konijntje voor een begeleidster die net is bevallen van een zoontje. Moet nog 1 armpje breien, dan heb ik er 2 en ga ik even kijken welke ik links en welke rechts aannaai. En tot slot nog een staartje en dan is konijntje klaar. Daarna gaan de breinaalden weer even terzijde en ga ik met een haakwerkje verder.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:07

Ik heb zojuist maar een berg draadjes weg gewerkt, dat blijft mijn minst favoriete klusje. Zeven paar sokken klaar, en een uitstapje gemaakt naar een muts. Het garen van de muts is echt heerlijk om mee te werken.

Afbeelding

Afbeelding

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:12

Werkjes in elkaar zetten en draadjes wegwerken, vind het nog niet eens echt vervelend werk. Doe ik graag even tussendoor, dan heb ik nooit echt stapeltjes onderdeeltjes liggen. Altijd mooi om je werkje te zien groeien.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 22:58

Ik wil weer aan sokken beginnen, maar ben weer even helemaal vergeten hoe het moet :+ iemand een fijne geschreven tutorial voor 2 sokken tegelijk op 1 naald?

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 23:23

thirteenn schreef:
Ik wil weer aan sokken beginnen, maar ben weer even helemaal vergeten hoe het moet :+ iemand een fijne geschreven tutorial voor 2 sokken tegelijk op 1 naald?

Ik zal morgen even voor je kijken!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:10

thirteenn schreef:

Dit wil ik ook nog steeds zo graag leren :)
Zo vreselijk ingewikkeld :D

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:02

BloemBloem schreef:
thirteenn schreef:

Dit wil ik ook nog steeds zo graag leren :)
Zo vreselijk ingewikkeld :D

Nee joh! Super easy. Google maar eens naar winwickmum dat is waar ik het van brei. Ik ben nu bezig met een lange sok en heb net de hak af.
Afbeelding

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:11

Dat zijn Engelse patronen, dan geef ik bij voorbaat al op :') :+ :))

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:36

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:50

Engelse patronen breien veel makkelijker dan nederlandse patronen, is mijn ervaring :)) Even wennen aan de termen, maar dan gaat dat echt prima. En je hebt dan zo veel meer keuze wat patronen betreft. Dus dat zou ik niet bij voorbaat opgeven als ik jou was!
Die sokkencursus ziet er leuk uit! Maar ik ben vooral benieuwd hoe je twee sokken tegelijkertijd breit. Ik ken mezelf, anders heb ik straks 1 sok af en geen zin meer in de tweede :+

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:35

Ik doe 2 sokken tegelijk op een rondbreinaald, precies om die reden haha. Heb je er eentje af, moet die ander ook nog :=
Afbeelding
Ik zit even te zoeken naar de opzetsteek, want dat is even een handigheidje. Daar kom ik nog even op terug.