[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:26

ben een oranje truitje aan het breien voor mijn dochter maar ik haal het niet denk ik
Hier is zondag pas de eerste onrust begin met de verkoop in de avond vrijmarkt
Wel druk leerling heeft 2 wedstrijd het weekend
en mijn ouders komen dus dan wel veel brei tijd moet wat tijdens de koffie
misschien komt het nog af }>

Patpen gewoon voor de streep gaan ik denk dat ik er ook aan begin met andere wol heb geen katoen liggen
meestal brei ik een patroon met goedkope wol
past het model goed dan koop ik er mooi wol voor en brei ik he t nog een keer :o

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:49

Haha, ik heb net mijn patroon uitgeprint van het topje, ook met het idee hem in meerdere kleuren te breien ;) Ik begin met een donkerblauwe denk ik. Moet alleen even kijken of ik daar genoeg van heb (denk het wel), anders moet ik eerst wat halen. Of eerst een andere kleur breien :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:57

Ok, ff kijken of ik logisch denk :+ Dan kan ik daarna gaan kijken welke kleur het wordt. Het shirtje wordt gebreid met een dubbele draad en als materiaal staat er:
DROPS Safran van Garnstudio, 100-150-150-150 gr nr. 36, ijsblauw mix (50 gr = 160 m)
DROPS Cotton Viscose van Garnstudio, 150-150-200-200 gr nr. 01, wit (50 gr = 110 m)

Ik moet de kleinste maat (neem ik aan) dus Safran is 100 gr is dus 320 m. De Viscose is 330 m, dus ik moet zo'n dikke 300 m garen opbreien :+ Als ik met een enkele draad brei, wordt het niet minder lengte toch? :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:39

Maartje_M schreef:
Ok, ff kijken of ik logisch denk :+ Dan kan ik daarna gaan kijken welke kleur het wordt. Het shirtje wordt gebreid met een dubbele draad en als materiaal staat er:
DROPS Safran van Garnstudio, 100-150-150-150 gr nr. 36, ijsblauw mix (50 gr = 160 m)
DROPS Cotton Viscose van Garnstudio, 150-150-200-200 gr nr. 01, wit (50 gr = 110 m)

Ik moet de kleinste maat (neem ik aan) dus Safran is 100 gr is dus 320 m. De Viscose is 330 m, dus ik moet zo'n dikke 300 m garen opbreien :+ Als ik met een enkele draad brei, wordt het niet minder lengte toch? :+

Hebbes! De lengte wordt idd niet minder als je een draad neemt die in de grote dikte naald wordt gebreid. Je leert het wel *\o/*

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:44

wat een leuk truitje maartje!

Hier wil het allemaal niet zo opschieten met het breien. tas is nog niet verder af, breideken ligt nog steeds in een hoekje. Trui ben ik dan wel wederom opnieuw begonnen (had nog maar 2 ronden gedaan) en heb nu 8 ronden gedaan. Daarnaast heb ik nog 2 probeersels voor tassen op de pennen staan (wil ik uiteindelijk gaan vilten). Heb alleen de tijd niet. Opleiding is nu echt begonnen en ja, dan is daar nog de zorg voor het huishouden (absoluut niet mijn favo hobby) en alle andere dingen die ik leuk vind om te doen!

Heeft er iemand wat extra tijd over om in een dag te stoppen??????

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:50

Woehoe, ik kom er wel met mijn warrige hoofd! ;)
Dank je Danseresje! Heb inmiddels garen gekozen (donkerblauw met babyblauw) dus in t weekeind gaan we er maar eens aan beginnen! Eerst even een nacht slapen, anders doet mijn hoofd het niet :=
Wil ook eerst even wat maten bij mezelf opmeten zodat hij ook echt past. De onderkant mag wel goed smal zijn, maar boven heb ik nog wel eens een maatje meer nodig :+

Ik slaap niet, dus ik heb nog wel wat tijd over van de nachten. Interesse? :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:51

Extra tijd is hier ook welkom :)). Soms komen de dagen niet om en soms heb ik tijdgebrek :'). Hier liggen de breiwerken ook nog steeds precies hetzelfde als 1 week geleden.....

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:10

Zoals gezegd, interesse in mijn nacht? Krijg jij mijn slapeloosheid en ik jouw slaap :P

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:30

Hmmm, fijn hoor dat moeders even langs kwam.... Laat ik mijn mooie blauwe trui zien (voor zover af dan natuurlijk!), krijg ik te horen: prachtig materiaal, mooi gebreid maar je kunt het wel uithalen want deze trui wordt te strak :x. Bedankt mam, ik hou ook van jou! Grotere maat staat niet beschreven maar dat geeft niet. Hij staat er in 3 maten op dus gewoon het stekenverschil extra erbij opzetten. Wel fijn dat ik nu weer opnieuw mag beginnen :=.

Ga gewoon voorlopig eerst verder met de streeptrui. Uithalen komt dan nog wel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:49

hm, das niet zo fijn Patpen...

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:11

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:28

Das niet duur! Helaas wel wol...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:49

Heerlijk materiaal Alaska :j. Die groene trui (ergens in dit topic :D) is daar van gebreid. Ik heb er ook een grijze trui van gehad maar die heeft tegen een lekkende douchebak gelegen en daarna zijn er gaten in gevallen ;(. Zonde want dat was een hele fijne trui! Het is wel 100% wol maar kriebelt absoluut niet. Ik heb die groene regelmatig gedragen maar nooit zweterig in die trui.

Mijn moeder mag het lekker zelf uithalen :P. Dan krijg ik het tzt weer keurig op bollen terug. Nou ja, bollen van een wolwinder. Maar zij vind dat uitgehaalde wol nat opgehangen moet worden om de krullen er uit te halen. Breit het daarna weer beter.

Ik heb net weer even 12 naalden van mijn pand gebreid. De eerste streep zit er nu in.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:12

Gisteravond weer verder gegaan met die streeptrui. Eerlijk gezegd vraag ik me af waarom. Ben ik met die wollen trui bezig, lijkt het weer wat beter te worden. Oké, ga over op die streeptrui want het lijkt erop dat het voorjaar gaat worden!!! Zodra ik met die streeptrui verder ben gegaan, regent het alleen nog maar :+.
Ik moest gisteren een nieuwe bol ecru hebben maar wist niet meer waar ik de wol had gelaten :o. Pas geleden nog gezien maar waar was dat ook al weer??? Dus na 4 pennen al weer gestopt (had nog wel even kunnen breien hoor, de bol was nog niet op). En vanmorgen loop ik zo naar (dezelfde) kast en pak de nieuwe bollen :D. Zag alleen wel dat ik niet goed had gelezen wat minderingen betreft (en dat terwijl ik altijd schrijf dat het zo belangrijk is om het patroon goed door te lezen) :=. Voor het eindresultaat maakt het niet veel uit dus ik laat het lekker zo!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:54

Hier is het wel schitterend weer, dus gewoon door breien, komt de zon vanzelf naar het noorden toe! Enne, foei foei! Wel goed het patroon lezen voor je begint, heb ik van de juf geleerd ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:19

Bedankt Maartje, wrijf het er maar in ;). Ik ben 2 naalden later begonnen met de minderingen dus het maakt niet zo veel uit.
Hoe is het met jouw proeflap?
Op internet hebben ze trouwens mooie katoen in de aanbieding en tot morgen 13 uur besteld = gratis verzenden (http://www.bijsaartje.nl/assortiment/01?lang=nl)
Citaat:
De komende 24 uur betalen wij uw verzendkosten! Uw kortingscode verloopt op Koninginnedag om 13.00 uur. Er zijn slechts 24 uur om uw kortingscode te gebruiken - EX290412 - voor orders boven € 15,= *

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:49

Mijn proeflap is 4 naalden lang en toen stonden mijn schoonouders een half uur eerder dan gepland op de stoep :+ Dus daar gaan we morgen wel mee verder.
Bedankt voor de katoen-tip, maar ik heb op dit moment nog even genoeg liggen :)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:00

Katoen is supe ralleen de kleuwen die ik dan wil zijn uit verkocht :(
Volgende keer beter

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:00

:~ Ik heb net een uitgebreide DVD serie gekocht van "mijn" breidetective die niet meer op tv wordt uitgezonden. Binnenkort 40 DVD's te bekijken :D. Heerlijk beginnen bij de 1e aflevering en breien maar :j. Van de zomer met de OS ook op de bank (alleen paardrijden kijken) dus vele uren met de tv aan om te breien *\o/*. Mijn trui is overigens nog net zo ver maar daar zal binnenkort wel verandering in komen met die goede serie. Kan me de 1e aflevering niet eens herinneren :+

Gitteke: ik krijg regelmatig over de mail aanbiedingen. Deze was ook wel laat verzonden! Mocht ik weer wat interessants binnen krijgen, meld ik het weer! Drops heeft nu trouwens supersale (30% korting).

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:50

Hallo iedereen

ik heb een vraagje. Een tijdje geleden heb ik me gemeld hier in dit topic dat ook ik druk bezig was om te leren breien. Helaas heb ik die poging op moeten geven want ik kreeg het gewoon echt niet geleerd. Ja het recht toe recht aa wel een sjaal ofzo maar dus niet de geiten wollen sokken die ik wou gaan leren breien voor mijn vriend. Nu heb ik dus het volgende probleem : ik kan nergens goeie fansoenlijke geitenwollen sokken maatje 45/46 vinden die een beetje degelijk zijn. Is er misschien hier iemand die mij aan zulk soort sokken kan helpen?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:31

Stendo schreef:
Hallo iedereen

ik heb een vraagje. Een tijdje geleden heb ik me gemeld hier in dit topic dat ook ik druk bezig was om te leren breien. Helaas heb ik die poging op moeten geven want ik kreeg het gewoon echt niet geleerd. Ja het recht toe recht aa wel een sjaal ofzo maar dus niet de geiten wollen sokken die ik wou gaan leren breien voor mijn vriend. Nu heb ik dus het volgende probleem : ik kan nergens goeie fansoenlijke geitenwollen sokken maatje 45/46 vinden die een beetje degelijk zijn. Is er misschien hier iemand die mij aan zulk soort sokken kan helpen?

Hallo Stendo!
Tja, sokken breien kán lastig zijn, zeker als je (nog) niet veel ervaring hebt. Dit bedoel ik ik niet onaardig!!!
Wat voor soort sokken zoek je? Geitenwollen sokken heb je in meerdere kwaliteiten namelijk. Goedkopere sokkenwol is veel acryl en de duurdere kwaliteiten zijn 75% wol en 25% acryl voor de stevigheid (heb je ook nodig voor werksokken; ik neem tenminste aan dat het werksokken zijn die je zoekt).
Ik ken wel mensen die in opdracht sokken breien in elke gewenste maat maar die gebruiken de mindere kwaliteit (prijs +10 euro voor 1 paar). Je woont toevallig niet in de buurt van Utrecht zodat ik je op weg kan helpen?
Een tijdje terug toen ik zelf op zoek was naar werksokken, kwam ik wel goede kwaliteit tegen voor een zeer redelijke prijs maar ik moest dan te veel sokken kopen (10 paar of zo). Ik vond het voor mezelf te veel paar sokken maar ik wil wel kijken of ik dat nog kan achterhalen als je zou willen.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:03

Hoi patpen.

Ik zoek inderdaad werk sokken. En dan 100 procent geiten wol. Ik moet eerlijk zijn dat ik best 10 tot 15 paar af wil nemen als de kwaliteit goed is. Mijn vriend heeft ze altijd aan dus een paar of 20 nodig hij heeft zn beetje alle sokken kapot en oma kan haast niet meer breien. En helaas woon ik ver uit de buurt van utrecht. Zou ik misschien dat adres van je mogen?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:06

Dankje wel Patpen ga het eens goed bekijken
Mijn Oranje truitje is af dochter is er blij mee maar het was niet optijd
dan maar voor de voetbal of OS
Volgende vest met strepen staat al weer op de pen

Stendo is he tniet gewoon wol en zeggen we Geitenwol vanwege de grijze kleur ?
Patpen zal het wel weten :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:57

Oké, 100% geitenwol: NIET doen!!!! Slijt als een idioot :P. Kun je misschien 1 week met 1 paar sokken doen. Voor sokken moet je echt een deel acryl hebben. Ik heb al heel wat sokken gebreid :o. De wollen sokken (100% dan dus) gaan echt niet lang mee hoor. Daar krijg je spijt van. Zeker in werkschoenen of klompen ben je zó door de hak heen (door de wrijving).
Persoonlijk vind ik die sokkenwol uit IJsland tot nu toe de beste sokkenwol voor de wat stevigere sokken (80% wol en 20% acryl). Ik draag ze in mijn klompen, mijn rijlaarzen (winter dan hè!), maar slijten :n. Echt super!! Ik heb die wol ook in het grijs voor mijn "geitenwollensokken" :').
Ik heb voor je gezocht maar die sokken staan niet meer op MP. Misschien nog op ebay, moet ik nog ff snuffelen ;). De handgebreide sokken op MP zijn hoofdzakelijk acryl (zweetvoeten :=) dus zou ik niet aanraden....

Geitenwollensokken werden oorspronkelijk gebreid van garen waarin geitenwol was verwerkt :+. Dus geen schapenwol zoals nu. Heeft dus weinig met de kleur te maken maar het materiaal.

Edit: de sokken die ik kan vinden, zijn in de maat 43-46. Zou dat niet te krap worden?

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 06:21

Ik denk van niet want de schoen maat is 45 dus zou moeten passen dan denk ik. En nog bedankt voor de tip. Ik heb er zelf niet zo veel verstand van. Maar ik zal eens gaan zoeken naar die wol.