[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:50

Nienke15 schreef:
yvanna schreef:
""""

Ja maar krijg je de stukken dan even groot? En precies op A4. Of kleiner en dan uitknippen?

In paint heb je een optie 'lineaal' en een optie 'rasterlijnen', dus even grote stukken is gewoon een kwestie van hokjes tellen :)
Als je de foto dan in even grote stukken verdeeld hebt en je drukt bij 1 van de stukken op 'printen', dan komt er een venster, daar staat dan een optie die je aan kan vinken: afbeelding aan lijst aanpassen, dat betekend dat als je die aanklikt dat het hele vel gevuld is, die moet je dus niet aanvinken. En je moet er in paint dus op letten dat je niet te kleine stukken knipt, maar je kan altijd 1 stuk als test een keer uitprinten..

Ja heb ik al gedaan maar heb er niet zo over na gedacht haha slim dankje!

Anniek22

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:30

Bedankt voor de reactie(-s) :-)

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:37

Even een vraag van mijn kant, ik teken digitaal met een wacom tablet. Ik werk met photoshop. Nu wil ik graag mijn penpunt sparen en de kant van de gum gebruiken (dus de groene kant van de pen) om te tekenen. Nu heb ik in het menu van de tablet zelf zitten rommelen, maar photoshop blijft het zien als de gum... :')

Is het überhaupt mogelijk om deze functie uit te zetten? En zoja, waar?
Ik heb het alleen bij photoshop, als ik bijvoorbeeld met GIMP bezig ga accepteert hij mijn 'gumkant' wel als pen...

Ik hoop dat het duidelijk is :+

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:31

Zou dat puntje echt slijten? Ik heb mijn tablet al een jaar of 10 en de punt is nog perfect.. Volgens mij kan je ook puntjes los kopen.. Zou me er niet zo druk om maken.. Instellingen verander ik in het configuratiescherm. Hardware en dan muis en randapparatuur.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:41

ik heb een vraagje (ja alweer wil gewoon veel te weten te komen) de mensen die met gewone potloden werken, werken jullie zeg maar laagje voor laagje dus dat je een klein stukje kleurt en dan pas de details er helemaal in gaat doen of hoe doen jullie dat??

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:07

Jytte schreef:
Even een vraag van mijn kant, ik teken digitaal met een wacom tablet. Ik werk met photoshop. Nu wil ik graag mijn penpunt sparen en de kant van de gum gebruiken (dus de groene kant van de pen) om te tekenen. Nu heb ik in het menu van de tablet zelf zitten rommelen, maar photoshop blijft het zien als de gum... :')

Is het überhaupt mogelijk om deze functie uit te zetten? En zoja, waar?
Ik heb het alleen bij photoshop, als ik bijvoorbeeld met GIMP bezig ga accepteert hij mijn 'gumkant' wel als pen...

Ik hoop dat het duidelijk is :+

ik heb wat geprut met zowel tablet als photoshop instellingen maar mij lukt het ook niet. Denk toch dat dat een mooi technisch ding is in photoshop, die je tablet echt ziet als tablet in plaats van een muis met drukgevoeligheid.
Ik zou me overigens inderdaad geen zorgen maken over je penpunt. Ik heb zo'n 4 jaar dagelijks intensief met tablet gewerkt, eentje waarvoor extra punten niet verkrijgbaar waren en toen pas was hij enigzinds 'op'. Bij de nieuwe modellen heb je extra puntjes erbij (of kan je bestellen) en alsnog heb ik na weer een jaar of 4 geen nieuwe punt nodig gehad. Hooguit wat geswitcht in punten om de verschillende types punten te proberen.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:56

Helaas slijt mijn punt echt hard, maargoed, dan maar even iets anders verzinnen, dankjewel allebei! :)

drawerlover schreef:
ik heb een vraagje (ja alweer wil gewoon veel te weten te komen) de mensen die met gewone potloden werken, werken jullie zeg maar laagje voor laagje dus dat je een klein stukje kleurt en dan pas de details er helemaal in gaat doen of hoe doen jullie dat??

Ik zet persoonlijk altijd eerst de details erin voordat ik naar het volgende stukje ga, maar gewoon eerst een aantal lagen en daarna de details kan ook prima hoor, het is net wat je fijn vind ;)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:56

Welk type wacom heb je? Je blijkt ook plastic sheets te hebben voor over je tablet. Wordt het oppervlak wat gladder en slijt je punt misschien ook minder (heb er zelf geen ervaring mee maar las het pas hier ergens op bokt).

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:05

Ik heb een wacom pen & touch, een wat verouderde versie dus, maar ik heb hiervoor nog geen sheets kunnen vinden, ik heb het inderdaad ook ergens gelezen

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:08

Jytte schreef:
Helaas slijt mijn punt echt hard, maargoed, dan maar even iets anders verzinnen, dankjewel allebei! :)

drawerlover schreef:

Ik zet persoonlijk altijd eerst de details erin voordat ik naar het volgende stukje ga, maar gewoon eerst een aantal lagen en daarna de details kan ook prima hoor, het is net wat je fijn vind ;)

dankjewel

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:05

Jytte schreef:
Ik heb een wacom pen & touch, een wat verouderde versie dus, maar ik heb hiervoor nog geen sheets kunnen vinden, ik heb het inderdaad ook ergens gelezen

Wat je kan doen is je tablet even opmeten en bij bol.com ofzo zoeken naar een ipad protector, het principe van de screen protector zal ongeveer hetzelfde zijn dus zolang hij over het gevoelige deel van je tablet valt is dat natuurlijk gewoon een optie :) Misschien wel het proberen waard. Ik kan voor de wacom pen&touch ook alleen maar een vervangende pen vinden en niet direct penpuntjes, en dan kom je al gauw op de 35 euro uit voor een nieuwe pen, is toch nog een heel bedrag :oo

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:25

Inderdaad haha maar ik zal eens gaan kijken. Heb hier ook wel iets liggen geloof ik, dan moet ik alleen even kijken waar :+
Het op maat knippen van een screenprotector zal ook niet zoveel problemen geven geloof ik?

Bedankt iig :D

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:39

Heey,

Ik zou ook graag mensen willen tekenen, nu is mijn vraag, hoe? Waar kan ik het beste beginnen?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:04

Dat is voor iedereen anders. Ik begin het liefste met het tekenen van de omtrek van het hoofd. Het inkleuren dan begin ik het liefste bij de ogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:08

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:14

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:26

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:58

Leuk om te lezen. Dan vragen de meeste veeel te weinig.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:28

een vraagje. Waar kun je goed tekenpapier halen wat niet al te duur is? Ik heb nu gekregen van mijn tekenlerares en het bevalt me heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:26

CaPrIoLe`79 schreef:
En dit `hoeveel vraag ik voor een schilderij`
http://www.o-pen.nl/wat-vraag-ik-voor-een-schilderij/

Leuk om te lezen zeg! Geeft een goede richtlijn! Ik vind ook dat veel kunstenaars veel te weinig vragen voor hun werk (ook op Bokt). Daarmee associëren veel kopers een hoge prijs met een hoge kwaliteit (ik tenminste wel; 'de kunstenaar zal wel bekend zijn') en een lage prijs ook met een lage kwaliteit. Het gaat een beetje tegen de natuur van de kunstenaar in misschien, maar ik denk dat je juist beter een iets hoger prijskaartje aan je werk kunt hangen dan een laag prijskaartje. Het is een beetje wat de gek er voor geeft denk ik zo. :D

Toevoeging: nog een leuke boekentip: Breaking into the art world

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:09

drawerlover schreef:
een vraagje. Waar kun je goed tekenpapier halen wat niet al te duur is? Ik heb nu gekregen van mijn tekenlerares en het bevalt me heel goed.

vraag haar welk merk ze koopt ;) Elk tekenpapier is weer anders, dat is dus een beetje het probleem. Je kunt best een tijdje zoeken naar papier dat je goed bevalt.
Ik zou je tekenlerares vragen welk papier zij koopt en kijken of het in je prijsklasse valt. Is het echt te megaduur, kun je misschien bij je tekenlerares vragen wat zij goede kwaliteit goedkoper papier vind. Grote kans dat dat papier ongeveer dezelfde eigenschappen heeft, en je dus ook goed bevalt.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:19

nou mam zei laatst al vraag gewoon of ze misschien wat je wil bestellen en betaal dat dan terug. Ik heb het wel gevraagd waar ze het bestelt maar ben het vergeten :')

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:04

drawerlover schreef:
nou mam zei laatst al vraag gewoon of ze misschien wat je wil bestellen en betaal dat dan terug. Ik heb het wel gevraagd waar ze het bestelt maar ben het vergeten :')

Als je een hobbywinkel in de buurt hebt kan je daar ook eens gaan vragen wat ze aanraden. Voel of het papier fijn aanvoelt, bij sommige winkels mag je zelf even een krabbeltje zetten om te kijken of het bevalt.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:45

ja ik kan morgen even kijken in een winkel hier in de buurt alleen daar verkopen ze alles ontzettend duur. Serieus ze spelen daar met geld. Een simpel potloodje kan al snel 6 euries kosten daar.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:32

in dat geval, info halen, uitprobrren als het mag, merk onthouden en googlen maar :=