[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:02

Okee en waar koop je die zachtere potloden?

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:16

ik denk dat het al veel gevraagt is maar: welk potlood is het beste om te tekenen?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:57

Met hele dikke en zachte potloden denk ik. Zoals 8B ofzo. Mijn zachtste is nu 4B maar zogauw ik ook zachter tegenkom pak ik die ook.

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:53

dankje!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:53

potloden zijn heel persoonlijk he. De ene heeft meer feeling hiermee, de ander meer daarmee. Bij mij hangt het van mijn bui af welk potlood mijn favoriet is xD
Ik gebruik veel 1B, 2B en 4B potloden. Maar heb ook een 6B en een aantal H potloden. Soms vind ik dat allemaal helemaal niet fijn en ga ik over op houtskool of pastelkrijt. Ik denk dat het goed is om te beginnen met een set varierend van 1 à 2 H naar 6-8B en dan te expirimenteren wat je zelf fijn vind.
Ook kan het merk potloden verschil maken. Voor kleurpotloden heb ik caran 'd ache, voor ontwerpschetsen gebruik ik Derwents (blauwe potloden)

Om vlakken "leeg" te laten heb ik gemerkt dat een wit potloodje al heel veel verschil kan maken, hoewel onder de ontwerpers een wit pastelpotlood ook gebruikelijk is.

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:21

bedankt! mirriezz

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:36

Halloww kheb 2 vraagjes.

1: hoe maken jullie het neusgebied (neus en mond) en de oren en bloedvaatjes zeg maar realistisch dat het lijkt alsof het erop ligt want bij mij komt dat steeds verkeerd uit. *zucht*

2: hoe moet je goed omgaan met pastel potloden. Ik heb het dan over het tekenen

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:53

1. Goed kijken naar waar het bloedvat precies loopt, vanwaar het licht komt, en dan vooral de schaduw tekenen. Niet zozeer het bloedvat zelf.
2. Ik snap je vraag niet helemaal?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:04

1: dankje dus gewoon alleen de verschillen tussen licht en donker maken en niet echt goed kijken maar het geheel zeg maar

2: nou hoe kun je er het beste mooi mee kleuren

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:12

2. Met pastel kan je het best in laagjes werken. Hiervoor is speciaal pastel papier of papier dat niet snel verzadigd raakt erg handig :)

Er is niet echt een 'goede' manier van kleuren, gewoon kijken wat werkt en wat jij fijn vind ;)

Edit; typfout

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:56

Hoi Bokkers, ik vroeg me af of je echt goed portretten kan tekenen met H, HB en 2B potloden? Ik ben nu bezig met rond de 55 opdrachten, en dat gaat goed. Het kan natuurlijk wel beter haha :')

Zeggen jullie dat er niks mis mee is of moet ik toch eigenlijk wel echt andere potloden gaan kopen..?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:08

Als je 55 opdrachten hebt, denk ik niet dat daar wat mis mee is :')

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:18

drawerlover schreef:
Halloww kheb 2 vraagjes.

1: hoe maken jullie het neusgebied (neus en mond) en de oren en bloedvaatjes zeg maar realistisch dat het lijkt alsof het erop ligt want bij mij komt dat steeds verkeerd uit. *zucht*

1: De schaduwen van de bloedvaatjes tekenen ipv als een "lijntje" en daar waar het licht op valt wat accentueren met een lichte kleur.

2: veel oefenen, pastelpotlood is ideaal om in laagjes te werken. Minstens zo belangrijk is het papier waarop je werkt. Je merkt gelijk dat je goedkoop papier pakt, want dan kan je amper dekkend werken. Koop ook een goede kneedgum en doezelaars. Potlood laat zich ook goed mengen met krijtjes :) is wel prettig met grotere vlakken. Bewaar je potloodjes in een doosje met schuimrubber. Ze kunnen erg slecht tegen vallen. Dan blijf je punten slijpen. Ik slijp ze ook niet met een puntenslijper, maar met een scheermesje. Een puntenslijper slijpt namelijk heel veel van het pastel ook af..

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:07

DianneM schreef:
drawerlover schreef:
Halloww kheb 2 vraagjes.

1: De schaduwen van de bloedvaatjes tekenen ipv als een "lijntje" en daar waar het licht op valt wat accentueren met een lichte kleur.

2: veel oefenen, pastelpotlood is ideaal om in laagjes te werken. Minstens zo belangrijk is het papier waarop je werkt. Je merkt gelijk dat je goedkoop papier pakt, want dan kan je amper dekkend werken. Koop ook een goede kneedgum en doezelaars. Potlood laat zich ook goed mengen met krijtjes :) is wel prettig met grotere vlakken. Bewaar je potloodjes in een doosje met schuimrubber. Ze kunnen erg slecht tegen vallen. Dan blijf je punten slijpen. Ik slijp ze ook niet met een puntenslijper, maar met een scheermesje. Een puntenslijper slijpt namelijk heel veel van het pastel ook af..

1: dankjewel dan heb ik iets meer het idee hoe het moet

2: ook dankjewel. Ik heb wel een tekenblok van de action wat superfijn papier is. Niet glad, ook niet zoals printpapier. Maar ik weet toch niet helemaal wat het beste is. En de laagjes hoe moet ik die dan zeg maar maken? Ik heb de pastel potloden uit een fabriek van bruynzeel omdat de tante van mama ernaast werkt. Daarvan hebben we een speciale bak waar we hem in moeten doen en daar zit schuimrubber tussen elk potlood in. Dus dat is makkelijk. En we hebben een speciale puntenslijper meegekregen waar we de potloden mee moeten slijpen. Kneedgum had ik, nu niet meer ik zal nog gaan kopen. En wat is een doezelaar?? XD

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:09

Anniek22 schreef:
Hoi Bokkers, ik vroeg me af of je echt goed portretten kan tekenen met H, HB en 2B potloden? Ik ben nu bezig met rond de 55 opdrachten, en dat gaat goed. Het kan natuurlijk wel beter haha :')

Zeggen jullie dat er niks mis mee is of moet ik toch eigenlijk wel echt andere potloden gaan kopen..?

Jij mag helemaal zelf bepalen wat jij fijn vind. Je mag overal mee tekenen wat je maar wilt. De ene vind 8B fijner de andere 2H. De lot ligt in jou handen

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:33

Hoe werk je met karbon papier? Op grote schaal?en heb nog een andere vraag. Zou iemand me een pb willen sturen die veel schildert op grote doeken en die karbon gebruikt.
Alvast bedankt x

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:00

yvanna schreef:
Hoe werk je met karbon papier? Op grote schaal?en heb nog een andere vraag. Zou iemand me een pb willen sturen die veel schildert op grote doeken en die karbon gebruikt.
Alvast bedankt x

Misschien kun je meerdere carbon-papieren aan elkaar plakken met plakband en ook de foto in gedeelten afdrukken en die aan elkaar plakken met plakband?

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:10

Nienke15 schreef:
yvanna schreef:
Alvast bedankt x

Misschien kun je meerdere carbon-papieren aan elkaar plakken met plakband en ook de foto in gedeelten afdrukken en die aan elkaar plakken met plakband?

Ja daar dacht ik ook aan alleen Hoe weet je precies dat een deel van de foto op A4 komt? Het moet namelijk wel precies passen Enzo

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:27

Ik heb ook nog een vraagje XD

Op wat voor papier moet je met pastel werken?? Glad of juist ruw?

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:33

yvanna schreef:
Nienke15 schreef:

Ja daar dacht ik ook aan alleen Hoe weet je precies dat een deel van de foto op A4 komt? Het moet namelijk wel precies passen Enzo

Het ligt er natuurlijk aan in hoeveel stukken je de foto moet verdelen, ik heb een keer een foto met paint in gelijke stukken (2 stukken..) geknipt en die toen in losse paint-documenten opgeslagen, dus elk stuk knippen en in een ander document plakken, zodat je 2 (of meer) losse foto's krijgt. En die kun je dan gewoon uitprinten.

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:33

drawerlover schreef:

Dat is verschillend voor iedereen, maar het papier moet in elk geval niet te glad zijn :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:55

Nienke15 schreef:
drawerlover schreef:

Dat is verschillend voor iedereen, maar het papier moet in elk geval niet te glad zijn :)

Bedankt dan ga ik dingen uitproberen XD

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:19

drawerlover schreef:

Maakt opzich niet uit maar er is speciaal papier voor en dat is wel hobbelig of ruw.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:21

""""
Het ligt er natuurlijk aan in hoeveel stukken je de foto moet verdelen, ik heb een keer een foto met paint in gelijke stukken (2 stukken..) geknipt en die toen in losse paint-documenten opgeslagen, dus elk stuk knippen en in een ander document plakken, zodat je 2 (of meer) losse foto's krijgt. En die kun je dan gewoon uitprinten.
""""
Ja maar krijg je de stukken dan even groot? En precies op A4. Of kleiner en dan uitknippen?

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:43

yvanna schreef:
""""

Ja maar krijg je de stukken dan even groot? En precies op A4. Of kleiner en dan uitknippen?

In paint heb je een optie 'lineaal' en een optie 'rasterlijnen', dus even grote stukken is gewoon een kwestie van hokjes tellen :)
Als je de foto dan in even grote stukken verdeeld hebt en je drukt bij 1 van de stukken op 'printen', dan komt er een venster, daar staat dan een optie die je aan kan vinken: afbeelding aan lijst aanpassen, dat betekend dat als je die aanklikt dat het hele vel gevuld is, die moet je dus niet aanvinken. En je moet er in paint dus op letten dat je niet te kleine stukken knipt, maar je kan altijd 1 stuk als test een keer uitprinten..