[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:27

Dunne haartjes hoef je niet te tekenen, als je de schaduwen aanzet en hier en daar een hint van vacht maakt je oog het beeld af en denkt die haartjes er automatisch bij. Een haar tekenen als streepje gaat niet, want dan is je hond wel kleiner op je tekening als in werkelijkheid, maar zijn vacht niet.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:53

Heb je misschien een voorbeeld voor mij hoe dat eruit kan zien?
Ik zie vaak prachtige grafiettekeningen voorbijkomen op bokt waarbij alle haartjes er in detail opzitten. Lijkt dat dan zo?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:14

Volgens mij doet Odette_ dit wel. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:33

_Chendo_ schreef:
Heb je misschien een voorbeeld voor mij hoe dat eruit kan zien?
Ik zie vaak prachtige grafiettekeningen voorbijkomen op bokt waarbij alle haartjes er in detail opzitten. Lijkt dat dan zo?

Die haartjes zijn vaak lichtjes aangezet op een plek met lichtinval. De rest denk je er dan automatisch bij. Kijk maar eens bij tekeningen die je aanspreken.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:47

Ik heb die techniek net gevonden ben nu ook bezig. Ziet er al supermooi uit vind ik zelf

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:57

Ik ga even doorgooglen dan, kwam er nog niet op uit!

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:30

Ik kom de laatste tijd in topics op UK steeds vaker tegen dat mensen een witte fine liner/gelpen gebruiken om snorharen/witte accenten te creeeren in hun tekening. Ik had hier werkelijk nog nooit aan gedacht maar wel altijd aan het klooien met de stukjes wit die ook echt wit moeten blijven. Werkt zo'n pen daar echt goed voor? En hoe doen jullie dat dan?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:50

ik gebruik vooral tipex voor bijvoorbeeld in de ogen. maar voor de rest gebruik ik alleen maar podloden. XD.

Kan iemand me tips geven om een paardenneus meer een paardenneus te maken want ik ben er heel hard mee aan het vechten

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:55

koetje10 schreef:
Ik kom de laatste tijd in topics op UK steeds vaker tegen dat mensen een witte fine liner/gelpen gebruiken om snorharen/witte accenten te creeeren in hun tekening. Ik had hier werkelijk nog nooit aan gedacht maar wel altijd aan het klooien met de stukjes wit die ook echt wit moeten blijven. Werkt zo'n pen daar echt goed voor? En hoe doen jullie dat dan?

Volgens mij kan dat ook met een elektrische gum. Maar die heb ik zelf nog nooit in mijn handen gehad, dus ik weet niet of dat in de praktijk fijn is.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:20

CaPrIoLe`79 schreef:
koetje10 schreef:

Volgens mij kan dat ook met een elektrische gum. Maar die heb ik zelf nog nooit in mijn handen gehad, dus ik weet niet of dat in de praktijk fijn is.

Een elektrische gum, serieus? Bestaat dat? Maar is die dan zo fijn dat dunne lijntje van bijv snorharen daarmee gezet kunnen worden?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:28

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:32

Denk toch dat voor de snorharen je iets anders moet hebben lijkt me? Die zijn zo smal en precies.
Is daar geen pen voor of iets?

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:36

@Koetje10: Ik heb een elektrische gum van Derwent, maar het lukt mij in ieder geval niet om er hele dunne lijntjes mee te gummen. Ze worden al snel wat breder. ik denk dat je daarvoor een witte pen ofzo moet hebben.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:17

Ja dat is wel zo. Daarom gebruik ik tipex.

_leukerdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:31

Dit is de foto, erg lastig vind ik het :)
Afbeelding

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:16

Voor witte accenten in grafiet houd ik altijd het witte van het papier zichtbaar.
Bij pastel zou een gelpen handig kunnen zijn als dat over pastel heen pakt (maar kan ook gewoon een scherp wit pastelpotlood of krijtje.. krijtje pakt vaakt het beste maar is lastiger dun te houden).
Heb alleen een kneedgum en een scherp hard gummetje, geen ervaring met elektrische gummen, maar zo precies weggummen is erg lastig, je kan het beter leeg laten.

Ik teken altijd wel haartje voor haartje met een vulpotlood in grafiet. Niet echt alle haartjes precies zoals ze op de foto staan, maar wel allemaal korte streepjes in de richting van de haargroei. (soms op een grafiet ondergrond met een 4H potlood zodat er geen wit meer onder zit, en dan met een wat donkerder potlood daar over heen).

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:15

Ik heb misschien een wat lastige vraag, maar ik stel hem toch, want ik loop er al tijden tegenaan en het haalt voor mij de lol behoorlijk van het tekenen. :P Ik blijf namelijk steeds tegen hetzelfde aanlopen: mijn control-freakerigheid. Als ik bij anderen duidelijk nog brush strokes zie lopen bij een digitaal werk stoort me dat absoluut niet, maar als ik zelf teken moet en zal alles keurig egaal en geblend zijn, idem voor potloodtekeningen. Het moet en zal allemaal perfect zijn, er mag geen lijntje scheef staan. Afgelopen week heb ik m'n tablet weer ter hand genomen en mezelf voorgenomen om wat losser te tekenen, maar ik krijg het echt niet voor elkaar. Is er misschien iemand die wat tips heeft waardoor ik dat perfectionisme wat meer los kan laten? :)
Alvast bedankt!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:05

_Summerly_ schreef:
Ik heb misschien een wat lastige vraag, maar ik stel hem toch, want ik loop er al tijden tegenaan en het haalt voor mij de lol behoorlijk van het tekenen. :P Ik blijf namelijk steeds tegen hetzelfde aanlopen: mijn control-freakerigheid. Als ik bij anderen duidelijk nog brush strokes zie lopen bij een digitaal werk stoort me dat absoluut niet, maar als ik zelf teken moet en zal alles keurig egaal en geblend zijn, idem voor potloodtekeningen. Het moet en zal allemaal perfect zijn, er mag geen lijntje scheef staan. Afgelopen week heb ik m'n tablet weer ter hand genomen en mezelf voorgenomen om wat losser te tekenen, maar ik krijg het echt niet voor elkaar. Is er misschien iemand die wat tips heeft waardoor ik dat perfectionisme wat meer los kan laten? :)
Alvast bedankt!

Schetsen maken met de klok ernaast. Wekker zetten op 15 min, 10 min, 5 min, 1 min. En dan schetsen. Direct stoppen zodra de wekker afgaat ongeacht of je klaar bent of niet. Maak er dagelijks een aantal achter elkaar, als je er moeite mee hebt kun je beginnen met 15 min en dan afbouwen.

_leukerdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:38

_leukerdd schreef:
Dit is de foto, erg lastig vind ik het :)
[ Afbeelding ]

Iemand misschien tips voor het oog? Heb het nu wat groter gemaakt dan op de foto -O-

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 02:09

De sint is weer in het land en wie weet stopt hij wel een setje pastel potloden in mn schoen. Aangezien hier redelijk wat pastel helden rondhangen, hoe zijn jullie begonnen met pastel (potloden)? Enkele tips voor een beginneling? Ken je goede tutorials waarin je wat basis technieken uitgelegd krijgt?

Ponygarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:49

Moet je de haren (gwn op hoofd en lichaam) in lagen tekenen?
Zoja, hoe?.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:26

streepje voor streepje.....
kan er niets anders van maken :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:17

Hee iedereen :-)

Ik zie veel plaatjes op het internet staan van paarden met "haren", als je begrijpt wat ik bedoel. Ieder haartje zie je.

Ik ben nu toe aan iets nieuws. Ik heb HB, 2B en H (of hoe die scherpe heet). Als ik paarden teken, zijn ze "glad". Ik heb zelf 5 IJslanders dus zag voorbeelden hahaha ;-)

Weet iemand hoe je dat echt goed doet? Of filmpjes kent? Alvast bedankt! Alle tips zijn welkom!

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:23

Anniek22 schreef:
Hee iedereen :-)

Ik zie veel plaatjes op het internet staan van paarden met "haren", als je begrijpt wat ik bedoel. Ieder haartje zie je.

Ik ben nu toe aan iets nieuws. Ik heb HB, 2B en H (of hoe die scherpe heet). Als ik paarden teken, zijn ze "glad". Ik heb zelf 5 IJslanders dus zag voorbeelden hahaha ;-)

Weet iemand hoe je dat echt goed doet? Of filmpjes kent? Alvast bedankt! Alle tips zijn welkom!

Zelf teken ik met véel zachtere potloden, ik heb 6, 8 en 9B. Sinds ik hiermee teken kon ik al snel meer contrast geven!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:40

Je moet ook in de richting van de haartjes tekenen. Daar moet je heel erg op letten. Das in ieder geval een tip XD