[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:33

Dat zat ik dus ook al te denken. Aan materiaal en uurloon ben je echt wel meer kwijt dat wat deze trui kost.

@Patpen: ik bedoelde niet dat je de meerderingen ziet, maar dat je niet ziet waar je moet insteken omdat de draad onzichtbaar is onder de fluffy zooi :')

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:30

_O- Laten we het maar houden op de koorts Maartje :+.... Verkeerd begrepen dus!

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:40

Oke thnx voor t antwoord!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 06:44

:( Mijn nieuwe donkerblauwe klompsokken had ik gewassen. Kan gewoon in de wasmachine maar daarna aan de lucht laten drogen. Heeft mijn man de spijkerbroeken opgehangen, de sokken in de droogtrommel gedaan en aangezet. Resultaat: gekrompen en half vervilte sokken die nu in de prullenbak liggen ;(. Hij had niet in de gaten dat die sokken er tussen zaten _-:(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:13

Balen patpen... daarom mag mijn vriend niet aan de was komen... ;)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:24

Balen kun je weer op nieuw beginnen
Ik ben begonnen aan mijn vest in elkaar zetten
kilometers wil ik breien maar het in elkaar zetten ik krijg er wat van

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:29

Patpen, wat ontzettend vervelend, naar en rot! Ik baal met je mee!

Gitteke, probeer daarom ook zoveel mogelijk dingen in een stuk te breien!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:57

Ik had ook alleen maar gevraagd of hij de spijkerbroeken wilde ophangen, niet of hij de droogtrommel ook aan wilde zetten :+. Het was met dubbele draad gebreid; toch al zo'n hekel aan.....
De beige sokken zijn nog net zo ver als de vorige keer :D. Nou ja, voorlopig dan maar gekochte sokken aan in mijn klompen (ik heb sokken van mijn man gepikt :=). Ik wacht heel even om nieuwe donkerblauwe te breien (héél misschien binnenkort niet meer nodig voor het werk!)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:22

Daseresje je hebt hellemaal gelijk ik brei ook rug met voorpanden te gelijk misschien
de volgende keer de mouwen op een rondbreipen maar dat vind ik niet zo lekker breien

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:28

ik bedoelde sowieso dat ik zoveel mogelijk in een stuk probeer te breien. ben ook helemaal fan van rondbreinaalden. vind het echt heerlijk breien.
ik probeer met aanhechten ook russisch aan te hechten, hoef ik geen draadjes meer weg te werken. echter werkt het niet met de wol die ik nu gebruik voor tas. dus ja, dan straks maar draadjes wegwerken. Ben wel in één stuk bezig, bodem en dan door met rest van de tas. heb nu 46 naalden gebreid van 240 steken. elke 4e naald 6 kabels erin verwerkt.......heb al 5 bollen opgebreid. door rondbreinaald heb ik alleen nog geen idee hoe groot de tas momenteel precies is.
morgen stukje treinen. neem schoolwerk mee, maar ook breiwerk. denk dat ik ga breien. heb nog 3 bollen en moet dan nog wat wol halen voor hengsel denk ik. het wordt een vrolijk gestreepte tas. zal kijken of ik van de week even fotootje kan plaatsen van proces tot nu toe!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 00:04

Mouwen kun je in het begin op sokkennaalden breien; als je meer steken op de naald hebt kun je altijd nog overstappen op een rondbreinaald! In het begin heb je vaak te weinig steken om het makkelijk sluitend te breien.
Ik vind het ook ideaal om panden in 1x te breien. Alleen is (voor mij) 1 uitzondering: de patentsteek! Daarbij is het beter om toch de panden apart te breien zodat het minder kan uitrekken in de zijnaden. Ooit een vest in patent gebreid met alles op de pen maar het werd vreselijk ongelijk. Dus ik kon opnieuw beginnen ;(. Drops heeft een prachtig patroon voor een spencer (Noors patroon) met een vest in patent. Die staat nog op mijn verlanglijstje maar ik heb daar (nog) niet het juiste materiaal voor. Als het goed is, is vandaag de wol op Texel gekocht (anders morgen). Misschien ga ik daar een trui van breien in patent :9

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:00

Op sokke pennen is ook een idee word wel veel mooier dank ik
dan dicht naaien, ga het proberen
Patent staak word toch behoorlijk dik of valt dat mee
Bedankt voor d e tips

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:22

Patent wordt doorgaans gebreid van wat dunnere wol op iets dikkere naalden (bijvoorbeeld wol voor naald 4 breien op 5). Dat geeft het mooiste resultaat. Patent is wel een steek voor herfst/winter kleding. Ik vind dat het dikker lijkt dan het in werkelijkheid is, het zit wel lekker warm! Ligt ook wel een beetje aan of je kiest voor een enkele of een dubbele patentsteek. De steek is wel kwetsbaarder met dragen dan tricot; je blijft eerder ergens achter haken :+
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... =2&lang=nl

Deze lijkt me wel wat van de Texelse wol: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 33&lang=nl
Alleen ga ik dan wel het boord aanpassen :o

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:35

|( Geen Texelse wol |(
Ze zijn vandaag naar dé wolwinkel geweest maar die blijkt alleen open te zijn op maandag en zaterdag. Bijna niet te geloven maar op "heel" Texel is er maar 1 winkel die knotten wol verkoopt; de rest voornamelijk de bekende dekbedden en aanverwante artikelen. Chipsjes........

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:23

Balen patpen! Moet je toch zelf een keer die kant op ;)

Hier weinig breien, heb een hectische week achter de rug. Na bijna een jaar ziekbed is gisteravond mijn opa overleden. Hij is 92 geworden, dus dat is een zeer respectabele leeftijd. We zijn vandaag even wezen kijken, hij ligt nu thuis en ziet er wel erg mooi uit. Donderdag (in leven nog) zag hij er veel slechter uit... Nu blijft oma alleen achter, ben benieuwd hoe dat gaat.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:53

Maartje: :(:)

Ik ben nog maar eens gaan kijken voor IJslandse wol :D. Voor 3 truien besteld. Of eigenlijk: 1 trui, 1 vest en 1 reserve :o. Kleuren: warm rood, hemelsblauw (beetje lavendel) en gemêleerd beige. Geen idee wanneer het komt, maar ik heb nog wel wat te doen.... Bovendien zijn het toch truien/vesten voor de winter dus ik heb de tijd. Per bol normaal 2,24 maar als je er 10 koopt in 1 pak, betaal je maar 1,35 voor een bol (logica ontgaat mij hier!!!).

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:17

Maartje-m Heel veel sterkte ook al is de leeftijd er toch is het moeilijk veel sterkte en zeker met je Oma

Patpen jammer dat de wol er niet is maar misschien nu ook wel erge mooi besteld en zeker
wat een mooi bedrag voor de wol heb je het op internet besteld of via via

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:51

Gitteke: via internet. Het suffe is namelijk dat als ik het mee zou laten nemen door een vriend vanuit IJsland, ik duurder uit ben omdat er dan BTW betaald moet worden. Koop ik het via internet, hoef ik geen BTW te betalen _O-. Nogmaals, vraag mij niet naar de logica want ik begrijp er absoluut niets van. Het is mogelijk via internet te bestellen en het daar op te laten halen voor dezelfde lage prijs :?.... (maar er staat geen reis gepland op korte termijn naar IJsland).
Vest: http://nammi.is/lett-lopi-wool-yarn-p-1 ... th=528_530
Trui: http://nammi.is/lett-lopi-wool-yarn-p-1 ... th=528_530
Reserve: http://nammi.is/lett-lopi-wool-yarn-p-1 ... th=528_530
Patroon: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 33&lang=nl maar dan zonder ceintuur. Dit patroon ga ik gebruiken voor zowel het vest als de trui alleen verander ik het boord en ga ik hem breien in dubbele patent ipv de enkele patent van het patroon O:). En dan heb ik genoeg over om er iig sokken maar mogelijk zelfs bijpassende kousen bij te breien +:)+. Als ik dat allemaal af heb, ben ik klaar voor de winter!

Edit: ik brei de patent ook niet met omslagen zoals het patroon maar dieper insteken bij de rechte steek. Vind ik makkelijker. Weet niet of er verschil is met eindresultaat. Zal vast niet; ik heb al eerder op die manier patent gebreid. Wel veel werk want je breit 2x zo veel naalden als bij tricot.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:03

Dank jullie :)

Inderdaad een bijzondere prijsvoering. Leuke kleurtjes en een leuk patroon ook, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:33

weet iemand het patroon voor een draaiende sjaal?? ik heb het al op 100000 verschillende manieren geprobeerd maar het wil maar niet lukken

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:08

Miesje: wat bedoel je met een draaiende sjaal :?. Ik heb al veel gebreid maar ik heb niet echt een duidelijk beeld bij wat je bedoelt....

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:14

een soort spiraal sjaal.
word net zo'n wokkel. erg lastig uit te leggen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:22

Ik stuitte toevallig op dit topic en heb niet alle pagina's gelezen, maar ik kwam wel tegen dat er vrij moeilijk aan sommige soorten wol te komen is.
In Hoorn zit een winkel waar ze ontzettend veel soorten hebben en ook voor je willen bestellen. Ik weet niet of ze een site hebben en ook niet hoe ze heten :o , maar hij zit aan de grote winkelstraat [ Grote Noord]

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:09

Altijd handig
Maar Patpen heeft hele speciaale wol over al vandaan en heeft ook veel tips en adresjes
Ik zou het wel leuk vinden, ga als ik eens in Hoorn ben zeker eens kijken
nu is dat niet heel snel van uit Almere maar toch bedankt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:25

Wolwinkels worden spaarzaam ;(. Online is wel veel te vinden maar dat kan nog wel eens lastig zijn als je niet precies weet wát je wilt. Soms wil je ook wel eens het materiaal eerst voelen en zien voor je het zou kopen. Via internet wordt dat wat moeilijk ;).
Koopjes weet ik altijd te vinden :o. En inderdaad koop ik mijn wol internationaal. Waarom meer betalen voor dezelfde wol in Nederland als het in het buitenland véél goedkoper is, zelfs ondanks de hogere porto? Die IJslandse wol kan ik hier ook in Nederland kopen; 2x zo duur als de IJslandse prijs inclusief BTW. Hoewel er minder keus is in Nederland in die IJslandse wol! Ik kreeg trouwens al bericht dat het verzonden is :~. Ga maar eens verder met die streepjestrui want als die wol binnen komt O:).......

En Mirim: ik ben nogal kieskeurig wat wol betreft. Een beetje verpest is misschien een betere benaming :o.