[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:45

Hoi,

ik vroeg me af welke potloden jullie gebruiken. Ik wil graag een nieuwe set potloden aan gaan schaffen maar ik twijfel. Ik heb mijn oog laten vallen op de Faber Castell potloden. Hebben jullie hier ervaring mee?

EmmaVZ

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:36

Ik heb een soort dezelfde vraag als hierboven.

Ik ben namelijk op zoek naar een goede kleurpotloden set (geen pastel, geen aquarel oid, gewoon normale, maar goede, kleurpotloden), tussen de 30 en 50 euro, liefst een set van ongeveer 20 a 30 potloden. Ik weet verder totaal niet welk merk een goede kwaliteit heeft en ik heb geen zin om een miskoop te doen want het is vrij prijzig. Iemand advies?

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:37

Misschien eens tekeningen die lijken op wat je zelf wilt gaan maken op dit forum en op internetpagina`s opzoeken en dan vragen welke potloden daarbij gebruikt zijn.

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:30

Goeie vraag, maar moeilijk om antwoord op te geven.
Ik doe mijn tekeningen vooral in grijs potlood, maar voor mijn opleiding moet ik schetsen met blauw potlood.

Ben begonnen met derwent coloursofts. Naar mijn mening prima potloden, maar wel zacht, dus niet heel fijn om te schetsen. De caran d ache zijn naar mijn mening weer net iets te hard qua stift, faber castelli staat nog op de lijst om te proberen. Je voorkeur in hardheid van de stift is puur persoonlijk, ik heb klasgenoten die gruwelen van de derwents, terwijl ik ze best prima vind eigenlijk.

Als je iemand kent die wat tekenpotloden heeft liggen heeft het zin om eens te vragen of je iets mag proberen. Anders kun je ook voor ongeveer 2e per potlood eerst 1 potlood van een mogelijk geschikt merk bestellen en proberen, waarna je de set koopt.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:14

Nog een tip voor de schilders (acryl/olie) : Paint Savers.
http://www.paintsavers.org/

Soort bakjes met een randje die je over de verf kan doen waardoor je het luchtdicht afsluit en de verf niet uitdroog.

Ze versturen ook naar Nederland.
Heb ze nu een poos en ze bevallen prima - mijn olieverf blijft veel langer nat (ook met dit warme weer!).

_Chendo_
Berichten: 1698
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:38

Waarschijnlijk de zoveelste vraag maar na wat google werk heb ik nog niet goed gevonden wat ik zoek.

Ik ben voor het eerst aan het tekenen gegaan. Nu ben ik met een paardenhoofd bezig. (gewoon met grijze potloden)
Alleen die manen... Hoe krijg ik die nou stap voor stap oke? Ze moeten wapperen want het paard maakt wat vaart ;).

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:20

Net via DA 'ontdekt' en ik ben bij session 6 nu.
Veel nuttige info met wat ander geklets tussendoor. En altijd leuk en leerzaam om te zien hoe anderen werken.

https://www.youtube.com/user/levelupsessions/

What is it?
'Level up!' is an idea of two Polish artists - Wojtek Fus and Darek Zabrocki, who want to teach and learn from each other. Recently, Level Up has expanded a host team by amazing Jonas De Ro! Join weekly, 3-hours long livestreams with critiques, overpaintings and Q&A's. It's free and open for everybody!
Where?
We meet every Sunday here:
http://www.youtube.com/channel/UCOzPkdDPBOrEKyUrRSCZv0A
Playlist with all the sessions: http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... 27lX0xS-26­4K3UFZ-PCgZ
How?
If you want to submit art to get a critique/ask questions/get an overpaint - join our facebook group and follow the instructions! Or just send us your artwork via email!

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:52


nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:21

Hey daar!
Onlangs heb ik mij een vulpotlood aangeschaft, 0.5
Nu, je kan dit wel opvullen met grafiet (verschillende sterktes) maar ik vroeg mij af of dit ook kan met zwart potlood. Ik vind zwarte potloden namelijk fijner werken dan grafiet en ik zou graag eens wat meer in detail willen gaan! Iemand daar al van gehoord?

Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:29

Dit tekenblok gebruik ik altijd, het is op A3 formaat. Echt fijn papier om op te tekenen of schilderen. Ik weet niet of ze ze nog steeds hebben (hij is van de Blokker) maar zo wel, is die wel aan te raden!

Afbeelding

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:47

xTitanic - Ik heb ergens zwarte voor 0.9mm. Kan ze alleen even niet vinden en weet niet meer zeker of je dan de hi-polymer refills moet hebben of toch wat anders..? Bestaat in ieder geval wel. *die hi-polymer is er in ieder geval ook in rood en blauw..dus lijkt me dan geen grafiet..*

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:58


highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:17


mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:17

Ik heb afgelopen week een nieuwe set houtskool gekocht, wat dikkere en wat dunnere staafjes.
Ik vind het super leuk spul, dat het veegt en voor veel verschillende grijs en zwart tinten zorgt.
Maar ik heb er eigenlijk vrij weinig ervaring mee, en ken dus weinig technieken. Kent iemand voor mij een goeie hulp om mee te beginnen?

Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:52

Ik werkt met houtskool. Alleen maar houtskool. Veeg je met je vingers? Koop een doezelaar. Dan kun je preciezer vegen. Ook kun je dingen op laten lichten door een kneedgum. Ik weet niet of je dat al doet. Daarnaast, heb je potloden of blokjes houtskool? Durf trouwens vooral juist veel wit te laten. Zoek eens op internet naar tutorials! :)

Edit: ik zie het al, staafjes.

Zijn er hier mensen die mij kunnen helpen? Ik teken dus alleen maar met houtskool. Ik wil nu ook met grafiet tekenen, omdat ik preciezer wil werken. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Wat moet ik precies aanschaffen om te beginnen? De zelfde vraag eigenlijk voor pastel. Ik wil ook met kleur proberen te werken... Hoe pak ik dit aan?

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:32


koetje10
Berichten: 360
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Vlakbij het grote, grote bos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:16

Jongens (en dames natuurlijk :P), help! Na heeeele lange pauze van bokt en van de tekentafel (waarom klinkt dit niet al goed NL??) heb ik de potloden weer ter hand genomen en ben begonnen aan een zwart-wit tekening nav een prachtige foto in het aanvraag-topic. Het gaat om deze foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto650-OB87AA4F.jpg

maar hoe krijg ik in vredesnaam de voorpluk goed in de tekening??? Die zijn zo ongeveer het allerwitst.... iemand een goede tip? Met de wimpers voorzag ik hetzelfde probleem, maar dat is redelijk gelukt.... voor het idee, even een bar-slechte foto van mijn uitbarsting tot dusver. Vind het zelf niet tegenvallen hahaha ;)
Afbeelding

Dus... tips zijn welkom!! Anders beland ie weer in de kast ben ik bang... Alvast bedankt!

leintjeO

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-12-13
Woonplaats: De Belgische Kempen

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:15

@koetje soorry daar kan ik helaas niet op antwoorden, ben zelf helemaal niet goed in uitleg geven... :D :')

Ik heb zelf nog een klein vraagje, welke kant van pastelpapier gebruiken jullie. Ik heb nu pas papier van mi Teintes gekocht.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:04

highwaykind, leuk! Ga ik zeker eens proberen :)

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:03

koetje10 schreef:
Jongens (en dames natuurlijk :P), help! Na heeeele lange pauze van bokt en van de tekentafel (waarom klinkt dit niet al goed NL??) heb ik de potloden weer ter hand genomen en ben begonnen aan een zwart-wit tekening nav een prachtige foto in het aanvraag-topic. Het gaat om deze foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto650-OB87AA4F.jpg

maar hoe krijg ik in vredesnaam de voorpluk goed in de tekening??? Die zijn zo ongeveer het allerwitst.... iemand een goede tip? Met de wimpers voorzag ik hetzelfde probleem, maar dat is redelijk gelukt.... voor het idee, even een bar-slechte foto van mijn uitbarsting tot dusver. Vind het zelf niet tegenvallen hahaha ;)
[ Afbeelding ]

Dus... tips zijn welkom!! Anders beland ie weer in de kast ben ik bang... Alvast bedankt!

Waarom heb je het deel van de frontriem getekend waar zijn voorpluk over moet komen?

koetje10
Berichten: 360
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Vlakbij het grote, grote bos!

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:53

Deels een foutje (zat in een rondjes-flow :+ ) maar zat te overwegen om de voorpluk maar gewoon weg te laten... Is overigens nog prima weg te gummen hoor, dus als de gouden tip hier komt :D

EmmaVZ

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:23


Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:35

EmmaVZ schreef:
highwaykind schreef:
Voor de schetsers: http://www.quickposes.com


Dit is echt een hele goede, bedankt voor het plaatsen!


Ik heb het eens uitgeprobeerd :) Maar ik ben echt een beginnend tekenaar (zeker wat mensen betreft) en ik vind de houdingen en poses toch snel al redelijk moeilijk. Maar als ik blijf oefenen betert het hopelijk :)

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:36

Nog even een vraagje van mij :) Zijn hier mensen die met stiften kleuren? Zo ja, welke stiften gebruik je dan? Ik zoek er die niet te snel het papier stuk krijgen of lelijke strepen maken. :)

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:56

Ik denk dat je dan beter ecoline kan gebruiken als je bang bent dat je papier stuk gaat en streepjes krijgt op grote vlakken.. Ik gebruik zelf stiften alleen voor accenten.