[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:30

Jezus, naald 12?! Kan me voorstellen dat dat wat oefening vergt.

Ik heb inmiddels een half konijnenhoofd en driekwart oor als het 2e oor half af is, zal ik wel een foto plaatsen vande tussenstand. Konijn is van een fluffy wolletje, meerderen valt nog niet mee...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:36

Mijn proeflapje boomstammen is ondertussen na enig gepruts goed gelukt. Nu ben ik aan de top begonnen, maar helemaal snappen doe ik het niet. In de tips staat dat meerderingen en minderingen op de goede kant van het werk komen. Maar vervolgens praten ze over in elke vierde naald minderen, dat is op de verkeerde kant? Mijn snapper zal door de zon wel defect geraakt zijn, want ik moet hier nog even over nadenken geloof ik.

Maartje, een paashaas? Leuk! Ik heb een jaar of twee geleden kuikens/konijntjes en muizen zitten breien voor om van die kindereieren te doen, superleuk! (Jane Greenhowe Easteregg treats of zoiets, voor de liefhebbers).

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:00

Bergje schreef:
Mijn proeflapje boomstammen is ondertussen na enig gepruts goed gelukt. Nu ben ik aan de top begonnen, maar helemaal snappen doe ik het niet. In de tips staat dat meerderingen en minderingen op de goede kant van het werk komen. Maar vervolgens praten ze over in elke vierde naald minderen, dat is op de verkeerde kant? Mijn snapper zal door de zon wel defect geraakt zijn, want ik moet hier nog even over nadenken geloof ik.

Dan begin je dus de meerderingen in de 5e naald :D en daarna om de 4 naalden. Op die manier meerder je aan de goede kant.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:05

Fijn trouwens patpen dat je je wolletjes hebt kunnen verkopen. Vond het heel jammer dat de wolletjes die ik interessant vond door iemand gekocht zijn die eigenlijk nooit bij ons meeschreef en nu ook niet meer meeschrijft, is verder niet banketstaaf bedoeld naar jou toe hoor, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:15

Als het goed is, gaat de wol naar een bejaardenhuis. Het ligt me vreselijk in de weg zo langzamerhand en op MP stond een oproep. Ben ik wel alles in 1x kwijt ;).
En ik begrijp je volledig Danseresje!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:20

knuffeltjes breien vind ik toch knap! Dat lijkt me echt gepriegel!
Bergje: hoe is het met je boomstammen project? ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:36

patpen schreef:
Bergje schreef:

Dan begin je dus de meerderingen in de 5e naald :D en daarna om de 4 naalden. Op die manier meerder je aan de goede kant.

Ik ben ook lekker bezig :=. Het gaat over de minderingen.... :o
Het ligt aan de soort minderingen. Is het 1 steek per kant, dan minder je gewoon op de goede kant. Met de goede kant naar je toe als volgt: rechts overhalen, links samenbreien (beide op 1 steek vd kant).
Zijn het meerdere steken die je moet minderen (mouwkop bijvoorbeeld), doe ik het altijd als volgt. Stel dat je 100 naalden moet breien en dan minderingen van 3 steken moet maken. Dan begin ik altijd in de voorgaande/teruggaande naald vóór de eerste mindering met minderen. Op die manier minder je alle benodigde steken voor je aan het eind van de mouw bent.

Krissis: knuffeltjes (en poppenkleertjes) zijn altijd priegelen op de vierkante centimeter :j. Net als babykleertjes! Omdat het vaak ook op dunne naalden wordt gebreid is het veel werk. Maar je bent wel lekker bezig :D.

Hier ligt het breiwerk even stil. Ik ben weer even bezig met een ander project (quilt). Wissel het wel een beetje af maar ik ben nog geen naald verder met mijn trui als 1 week terug.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:00

Daarom doe ik knuffeltjes haken :j
Met de omslagdoek is wel ff proppen om 138 steken op een naald te krijgen :=
En denk dat ik net 1 bol te kort kom ;(

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:49

Krissis: heb je dan niet eerst uitgerekend of je uit zou komen met het garen?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:27

Nee, zou niet weten hoe dat moet dus ben gewoon begonnen, op hoop van zege :D
(zoals ik zoveel doe)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:05

Krissis schreef:
Nee, zou niet weten hoe dat moet dus ben gewoon begonnen, op hoop van zege :D
(zoals ik zoveel doe)

Precies mijn aanpak!!!! En zijn toch al best leuke dingen uitgekomen!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:15

Ik begin eigenlijk nooit aan een project zonder zeker te weten dat ik genoeg garen heb :o. Ik zou er zo vreselijk van balen om aan het eind te ontdekken dat ik nét te weinig garen heb.... Maar het omrekenen is echt niet zo moeilijk hoor! Misschien heb je wel genoeg om de omslagdoek te breien maar niet voldoende voor de gehaakte rand?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:39

dat sowieso niet, maar daarom gaat de rand in mooi blauw, steekt leuk af. En wellicht moet dan ook de laatste tour (touren) in blauw.
Die gehaakte rand, probeer ik nog ff niet aan te denken, geloof dat dat helemaal een drama is...
We will see!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:01

Bergje schreef:
Maartje, een paashaas? Leuk! Ik heb een jaar of twee geleden kuikens/konijntjes en muizen zitten breien voor om van die kindereieren te doen, superleuk! (Jane Greenhowe Easteregg treats of zoiets, voor de liefhebbers).

Nee, een tutdoekje voor de baby van mijn neef :) met een knuffelnijn in het midden

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:20

Patpen ik ben wel benieuwt naar je trui hoor eerst jij dan begin ik er pas aan (heb er ook nog geen wol voor) :D
Knuffeltjes breien is knap ik vind het echt priegelwerk dan ga ik nog liever voor pen 12 :Y)

uit rekenen hoeveel ik nodig heb doe ik ook nooit :o
net als gebruiksaanwijzingen
komt meestal wel aardig uit of ik maak met andere wol een kabel rand of zo zodat het toch nog leuk word

je blijft zo creatief :D

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:14

Ik heb er nog een nachtje over geslapen en denk dat ik de minderingen toch in de vijfde en zevende naald moet maken. In naald 1 en 3 zitten namelijk omslagen, dus dan kan ik geen nette mindering maken in naald 2 en 4 lijkt me? Ik blijf het een rare beschrijving vinden in het boek. Een andere optie is dat ik het spul in de auto gooi en donderdag naar de winkel rijd, ik kan er altijd terecht om hulp te vragen, ze helpen met liefde en plezier. Maar het is niet echt naast de deur voor me helaas. Misschien kan ik er morgen ook een telefoontje aan wagen, ik denk dat ze binnen drie tellen gezien heeft wat ik bedoel.

Ik zou zelf niet graag aan een projectje beginnen als ik niet weet of ik genoeg garen heb! Ik had voor het oranje vestje dat ik een tijd geleden gemaakt heb maar net genoeg, had geloof ik een meter garen over. Ik heb zitten zweten toen ik ermee bezig was, het was net wel of net niet genoeg. Gelukkig was het eerste het geval!

Krissis, al met een rondbreinaald geprobeerd voor je omslagdoek? Dat scheelt denk ik wel, is het niet zo propvol! Ik maak ondertussen dankbaar gebruik van mijn rondbreinaaldenset, er staat nu een muts op voor mijn man (ja, ik weet het, het is bijna zomer :+ ).

Een hele tijd geleden ben ik begonnen aan een knuffelbeertje met van dat fluffy garen, jullie begrijpen dat ik het ding ondertussen al lang en breed in de container gedonderd heb. Het patroon was het probleem niet, maar dat garen was om gestoord van te worden!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:21

Fijn dat je een hulplijn hebt. Ik leer altijd beter als ik het zie dan dat ik het lees. Hopelijk komen jullie er samen uit.

ik heb ook gedacht aan een rondbreinaald, hoewel ik die kleine naadjes waar je daadwerkelijk mee breid maar ruk vind. Daarbij heb ik geen rondbreinaald 7...

Dat dat fluffy garen geen succes was, geloof ik meteen. Ik was een konijn aan het haken, maar heb het, voordat ook maar de neus af was, uitgetrokken. Geen succes :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:45

Ik heb nu dus ook van dat fluffy garen, en dat is inderdaad dramatisch. Maar als ik ergens aan begin, moet het ook af... := irritante eigenschap.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:49

Het ergste is dat ik nog vier bolletjes fluffy garen in knalkleurtjes heb liggen, wilde ik een zomertopje van maken met wat katoen materiaal ertussen ofzo, maar na het drama met de beer ben ik er niet meer aan begonnen. Al denk ik dat ik een topje makkelijker voor elkaar krijg dan een beer. Misschien toch maar eens voor gaan zitten als ik mijn project boomstam afheb.

Die hulplijn is wel fijn, maar volgens mij helpt elke breiwinkel je wel als je je wol daar koopt. We hebben ook elke week een breiclubje tegenwoordig, 2 dames van de les en ik. Soms komen we er samen dan ook wel uit als iemand een probleempje heeft. En soms wordt er geen naald gebreid (mijn record is drie naalden breien in 2,5 uur), haha! Eens in de drie á vier weken hebben we dan breiles in de winkel. Dat is ook leuk en handig!

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:03

Zijn er hier ook mensen die in opdracht breien, tegen vergoeding?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:07

Probleem zit bij mij vooral in meerderen Bergje: je ziet er niks van :+
Ik heb overigens de fluffy van de Zeeman, kan ook schelen misschien? Overigens brei ik konijn op naald 5,5 dus echt priegelen is het wat dat betreft niet.

Wat wil je gebreid hebben arabcaria?

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:09

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 06:23

Ik vraag me af of deze trui óf op hele dikke pennen is gebreid met dunne katoen óf dat het de laddersteek is die gebruikt is. Kan het niet goed zien op de foto :P.
Overigens brei ik niet in opdracht...

Maartje: goede meerderingen hoor je ook niet te zien. Als je maar wel aan de wijdte komt ;)

Ik duik mijn bed (weer) in: griep %)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 07:14

@arabcarla, wanneer je deze laat breien zullen de materiaalkosten waarschijnlijk horen uitvallen dan die €25

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:59

Niet alleen de materiaalkosten, maar reken er ook het maakloon nog bij! Iemand die in opdracht breit, doet dit niet ook voor niets... Katoen bij de Hema kost 2,50/bol. Aan 10 bollen zit je zó voor een trui.
Zelfs als je die trui door iemand zou laten breien, is het nog maar de vraag of je eenzelfde trui krijgt omdat hier geen patroon van is. Ik denk dat kopen in dit geval inderdaad goedkoper is dan laten breien ;)