[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:22

@ patpen ik ben nog niet begonnen moet eerst vest afbreien nog de helft van de mouwen die brei ik altijd tegelijk dan nog een kraag dus denk ik nog een weekje met al het werk in het vooruit zicht
Moet nog wel op jacht naar wol katoen voor de trui
Denk wel dat ik hem recht brei mijn model is niet zo getailleerd :D dat is wel weer een voordeel van zelf breien

Nu nog een rits in een vest zetten doen jullie dit met de hand of machine weet niet goed hou ik dit
moet aan pakken vrijdik vest op 8 gebreid

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:06

:o Ik durf het bijna niet te posten maar mijn 1e klompsok is al klaar :o
Vanmiddag rond 1 uur begonnen en net de draadjes afgewerkt. Straks gaat de 2e op de pen. Die zal ik vandaag niet meer afkrijgen hoor ;). Dat wordt wel morgen :=. Komt goed uit dat het zó snel gaat; morgen mijn nieuwe klompschoenen kopen en dan loop ik er dinsdag weer netjes bij....

Afbeelding

Gitteke: een rits zet je met de hand in en niet met de machine. Heb je een (dubbele) voorbies gebreid? Hoewel, met naalden 8 zal het wel een enkele zijn anders wordt het wel erg dik. Maar dus met de hand en gewoon naaigaren, niet de wol die je gebruikt hebt voor het breien ;)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:44

Die gehaakte knuffel van de vorige pagina is leuk!
En sokken breien gaat zo wel heel snel patpen.... ik zit altijd nog een beetje te priegelen als ik de laatste steek van de hiel weer opneem. Als ik niet heel goed oplet heb ik gaatjes. Tot nu toe is het me nog niet perfect gelukt, maar het gaat wel steeds beter.

Krissis

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:49

woow Patpen... jij bent echt zo snel! Ziet er ook erg netjes uit.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:44

Bergje: brei je de hiel met een hielflap? Dus gewoon een recht lapje met 2 st re aan de zijkant. Dan is het een kwestie van de steken tussen de rechte steken opnemen en de laatste steek neem je gedraaid recht op tussen de hiel en de bovenvoet. In principe krijg je dan geen gaatjes!

Krissis: dank je wel. Dit is wel weer een uitzondering hoor :j. Sommige sokken komen maar niet af en deze vliegen van de pen.... Een sok breien in 7 uur tijd is niet mijn "normale" doen hoor :o. Maar morgen ga ik dus mijn nieuwe klompen ophalen (met dichte hiel) en ik wil ze graag dinsdag aan. Omdat ik ze in klompen ga dragen, heb ik ook een verstevigde hiel gebreid (slijten ze minder snel).
De 2e sok staat op de pen; boord is af en 2 naalden van het been. Morgen weer verder!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 06:03

Jullie gaan snel
Patpen je gaat hellemaal snel zeg
nee ik heb geen dubbele bies maar ik ga nu dus gewoon met de hand op naaien bedankt
resultaat volgt als he tklaar is

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:37

Zo, dat gaat lekker snel Patpen! Hier nog altijd hoesten, dus niet breien := Hopelijk knap ik nu eindelijk op, want ik moet wel wat vaart achter mijn kraamcadeau gaan zetten volgens mij.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:40

Deze sokken gaan asociaal snel. Het zijn ook maar 44 steken op naalden 4. 10 naalden boord, 15 naalden been, hielflapje en dan 65 naalden voet waarbij ik vanaf de 52e naald al ga minderen voor de teen. Alleen die dubbele draad vind ik niet zo lekker breien....

Maartje: je weet toch wel ongeveer wanneer je het kraamcadeautje klaar moet hebben? Hoever ben je nu?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:26

Ik maak ze met een jojohiel, van teen naar boord gebreid. Ik had bij de laatste sok aan de ene kant geen gaatje en aan de andere kant een mini gaatje. Denk dat ik iets verkeerd gedaan heb met de extra steek opnemen! Ik ben soms wel ook pietje precies, een ander ziet niks en ik zie het dan weer wel. :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:51

Vanmiddag om 1615 was mijn 2e sok af :'). Even een sopje gegeven zodat ze wat zachter worden en dan maar lekker drogen! Ik wil nog wel 1 of 2 paar extra breien (in andere kleuren) zodat ik wel wat kan afwisselen. Ik wil namelijk niet 3 dagen met dezelfde sokken lopen :=. Voorlopig kan ik de komende dagen vooruit en kan ik op mijn gemak extra klompsokken breien...

Bergje: ik brei mijn sokken altijd met hielflap omdat ik een verstevigde hiel wil hebben (kan niet bij jojohiel). Zeker in klompen is dat sterker. En dat gaatje zie JIJ omdat je er met je neus bovenop zit :j. Ik ben ook van het perfectionistische hoor. Maar zoals je zelf al zegt: anderen zien het niet. Bij een andere hobby heb ik het ook. Zeg ik bij de groep: ja maar daar en daar is het net niet helemaal goed. Commentaar: ach, jij altijd, het is dat je het zegt en er bovenop zit maar het was niet opgevallen als je niets had gezegd ;).

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:58

Ik heb even in mijn boekje gekeken hoe die andere hiel eruit ziet. Ik wist niet dat hij in jojomodel niet verstevigd kon worden, weer iets bijgeleerd. Ach, het is ook pas mijn tweede paar sokken dus ik mag niet mopperen! Net rijles gehad, dus ik ben nu nog even te gammel om de naaltjes weer ter hand te nemen. Dadelijk ga ik nog wel even verder priegelen.
De nieuwe sokkenwol die ik gekocht heb is met katoen erin, dat leek mij wat meer geschikt voor de zomer. Koude voeten heb ik altijd wel en die zelfgemaakte sokken zijn zo heerlijk warm dat ik laatst met mijn ene sok aan (die al af was) de ander aan het breien was :')

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:22

Bergje schreef:
De nieuwe sokkenwol die ik gekocht heb is met katoen erin, dat leek mij wat meer geschikt voor de zomer. Koude voeten heb ik altijd wel en die zelfgemaakte sokken zijn zo heerlijk warm dat ik laatst met mijn ene sok aan (die al af was) de ander aan het breien was :')

_O- Ik zie het voor me :')
Volgens mij wordt het ook niet veel meer gebreid die verstevigde hiel. Het is redelijk ouderwets. Misschien zou het ook zonder verstevigde hiel kunnen met de huidige sokkenwol maar toch blijf ik het breien. Doordat mensen vroeger meer op klompen liepen én de wol niet zo sterk was als nu, werd vaak gekozen voor een verstevigde hiel. Jojohiel werd toen nog niet gebreid volgens mij. Ik heb ook wel eens een poging ondernomen om een jojohiel te breien maar ik vind de beschreven techniek niet ideaal; als je niet strak genoeg de omslag maakt, krijg je gaatjes. Op internet heb ik wel een andere techniek gezien zonder omslag (lussen opnemen) maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

Mijn 2e paar staat op de pen (donker beige gemêleerd, hierna nog licht beige gemêleerd). Van de 1e sok is het boord al af en 5 pennen boven het boord. Gaat supersnel ;).

Overigens is mijn ervaring dat "wollen" sokken ook in de zomer prima zijn. Wol is tenslotte een natuurproduct dus minder kans op zweetvoeten dan met die acryldingen die je in de winkel koopt :))

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:48

patpen schreef:
Maartje: je weet toch wel ongeveer wanneer je het kraamcadeautje klaar moet hebben? Hoever ben je nu?

Tuurlijk :) Ze is 37,5 weken, dus officieel mag ze nog even. Heb vorige week in 1 dag het halve doekje gebreid, dus moet nu een konijn erin breien en dan de andere helft afmaken. Maar ik brei zonder patroon en voor het konijn moet ik nadenken en dat lukte vorige week niet echt. En van het weekeind had de tuin voorrang. Komt deze week wel weer. En anders van het weekeind. Als het konijn eenmaal erop zit, ben ik zo klaar.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:05

oke... van de week gaat het dan ook gebeuren. Ik ga m'n eerste échte breiwerk maken. Voorheen alleen rechte lappen (sjaal of deken) nu ga ik voor de omslagdoek. Via Patpen mooie wol gescoord en via drops een patroon. Alleen hebben ze het over meededen e.d en dat heb ik nog nooit gedaan, ik ben benieuwd of het wat wordt...
Ik denk dat ik een makkelijk ontwerp gekozen heb:
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... =6&lang=nl

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 06:29

Krissis: dat is wel te doen :j. Die meerderingen zijn echt niet zo moeilijk. 2 tricot, omslag, tricot, omslag, 2 tricot. In de teruggaande naald de omslag VERDRAAID recht breien (dus achter insteken om gaatjes te voorkomen). Ze breien in deze omslagdoek geen ribbelsteken omdat je daarna een ruche gaat haken om het omkrullen tegen te gaan. Als je er niet uitkomt, lezen we het wel ;)

Maartje: in theorie dus nog 2,5 week. Moet lukken! Brei je het konijn in of maas je het naderhand op?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 08:08

Ik brei het in :j daarom ligt het nu dus ook stil, anders was het lapje zelf al lang af :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:25

Krissis: je moet dus verdraaid averecht breien! Ik zag net dat het tricotsteek is dus terug = averecht. Zal vanmorgen toen ik keek nog niet helemaal wakker geweest zijn :P

Maartje: lapje groen, konijntje wit? We zien binnenkort toch wel het eindresultaat?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:02

Euhm, ik heb een schrijf/telfoutje gemaakt in mijn sokken. De voet van sok 2 blijkt korter te zijn dan die van sok 1. Gelukkig ben ik nu de hiel net voorbij, dus ik kan het nog uithalen zonder al teveel toestanden. Vraag me wel af hoe het gelukt is, ik heb zeker een naald of 3 niet opgeschreven/geteld lijkt het wel. Misschien is breien en tv kijken tegelijk toch niet altijd slim :o

Krissis, succes met je omslagdoek! Het komt vast en zeker goed.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:41

Bergje schreef:
Euhm, ik heb een schrijf/telfoutje gemaakt in mijn sokken. De voet van sok 2 blijkt korter te zijn dan die van sok 1. Gelukkig ben ik nu de hiel net voorbij, dus ik kan het nog uithalen zonder al teveel toestanden. Vraag me wel af hoe het gelukt is, ik heb zeker een naald of 3 niet opgeschreven/geteld lijkt het wel. Misschien is breien en tv kijken tegelijk toch niet altijd slim :o

Het gezegde luidt: breien en praten gaat niet tegelijk :'). Gelukkig heb je het op tijd ontdekt en hoef je "slechts" de hiel uit te halen. Maar het is zonde van het werk! Bij sokken moet ik ook altijd wat meer opletten als ik tv kijk. Ik vind het altijd zo lastig te tellen hoeveel naalden je gebreid hebt bij sokken :o. De sokken die ik nu aan het breien ben, staan op naalddikte 4,5 en het zijn maar 40 steken. Zo krap om dan makkelijk te tellen..... Per naald teken ik het aan terwijl ik de trui per 2 naalden aanteken.
Kijken of ik mijn hiel af kan krijgen en misschien nog voorbij de wreef kan komen!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:09

ik kan sowieso niet breien en tv kijken tegelijkertijd. moet echt nog kijken naar wat ik doe. probeer wel steeds vaker een aantal steken achter elkaar zonder te kijken te doen, maar wil vaak nog niet echt vlotten.

heb me gisteren getrakteerd op wat wolletjes. heb nu meerdere zaken op de pennen staan. misschien niet helemaal slim, maar wel leuk :D!
de wol waar ik eerst de vilt-tas van wilde maken bevalt me niet zo. ook de steken rondom opnemen wilde elke keer niet meer goed lukken, gaten enzo. besloten om daar een andere tas van te maken. ook omdat het anders te weinig wol zou zijn om een beetje leuk formaat tas over te houden na het vilten.
heb nu wel weer andere viltwol (paars) voor de tas die ik wilde en daar heb ik nu 10 naalden van de bodem gebreid.
nog twee kleuren van lana grossa bingo gekocht. wordt een gekleurde tas, zelfde patroon, maar kan ik niet vilten, is de wol niet geschikt voor.

en ben vanavond begonnen met entrelac proberen. heb de bodem-3hoekjes gemaakt en de helft van de rechthoeken die daar boven komen.

trui moet ik ook nog weer aan verder en ook de breideken staat nog op de pennen.......dus ja.....voorlopig niets nieuws starten en gewoon alles maar eens afmaken!
zodra er dingen af zijn, volgen er foto's (misschien al van tijdens de projecten als ik er aan toe kom)!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:12

Ik heb altijd gekleurde mini-elastiekjes tussen de steken zitten, zo zie ik precies wat naald 1 t/m 4 is en waar mijn eerste naald is. Ik zet ook netjes een streepje op papier per ronde. Dus waar het fout is gegaan weet ik nog niet.
Vandaag heb ik iets schandaligs gedaan, ik heb Lang yarns Estrella gekocht en ga daarvan een soort tuniekje breien. Ter vergelijk, mijn sokkennaaldjes zijn 2.5 en dit is naald 12 }:0
Ik heb net een stukje proeflapje geprobeerd, maar ik moet even aan die megadikke naalden wennen. Ik vind het iets moeilijker om het dan nog netjes te breien!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:20

haha, leuk is dat he? van die priegelnaaldjes ineens naar die dikke poken! heb het al als ik hele tijd op de 3 a 4 heb gebreid en dan op de 8 ga breien (wat ik dus nu doe voor mijn paarse te vilten tas). vind ik ook al hele poken! bij 12 zal dat nog een stukje erger zijn!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:53

Naalden 12 :oo. Kun je daar nog mee breien dan? Ik ga hooguit tot 6!
Sokken hier (doorgaans op 2,5 en 3), kousen op 4 tot 4,5. Truien en vesten gemiddeld rond de 4-5. Héél soms wil ik nog wel eens bij sokken een markeerring gebruiken als het lange stukken zijn maar door het staartje van het opzetten weet ik precies waar het begin/einde is. En bij kousen wordt een kuitspie gebreid dus is dat ook duidelijk.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:11

:~ Collega van mijn man gaat een midweek naar Texel. Daar heb ik ooit prachtige wol gekocht (jaar of 12 geleden?) en ik draag nog steeds de sokken die ik daar van gebreid heb. Mijn man wil niet hebben dat ik wol laat meenemen, maar die collega wil het wel doen ;). Als het goed is, is de rest van mijn verkoopbare voorraad verkocht aan een bejaardenhuis dus er kan wel weer mooie Texelse wol bij komen :D

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:40

Ik heb een proefstukje op naald 12 gedaan en het ziet ernaar uit dat ik nog even moet oefenen :') Er zit ook een italiaanse opzet aan, die heb ik ook nog nooit gedaan, dus die moet ik ook nog even oefenen.
Het is net alsof alle bewegingen opeens heel groot zijn met zulke dikke naalden. Het ziet er ook uit als een pvc buis met een punt eraan, maar de top is wel erg mooi!
Ik weet niet of jullie het kunnen zien, model 7 (rechterkant).
http://www.langyarns.com/docs/Publikationen/FAM_188_Custom_Flipr/index.html

Texelse wol klinkt wel erg goed! Als ik er ooit kom dan ga ik het ook eens proberen.