[CENTRAAL] Resultaat topic paarden tekenen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:31

Jongens, letten jullie er wel op dat je alleen de resultaten mag plaatsen die uit het aanvraag topic komen? :)

LeonieL

Re: [CENTRAAL] Resultaat topic paarden tekenen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:45

vandaag niet echt het doel gehad om een lijkend portret te schilderen, ook niet om heel gedetailleerd te worden,. Dit is een typisch 'kliederwerkje'

De volgende keer wil ik toch wel betere doeken halen, dit is best zonde eigenlijk, erg lelijk doek..

zo begon ik, ik had veel blauw rood/roze en wit,. dus dat ook maar met het paard gedaan.
Afbeelding

Afbeelding
het schilderij zelf is wel scherp.

volgens mij is dit het paard van Smeetjoe

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:48

Aspen <3 Vind hem wel gaaf hoor! Het is inderdaad Esmee haar paard, ze is zelf momenteel op vakantie dus geen idee wanneer ze dit leest :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:50

oh, zie nu wat 'foutjes' die ik nog wel op wil gaan lossen,. zoals het oog en de neus, die wil ik toch wel wat beter hebben.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:18

samvd schreef:
ik bedoelde myhorsez.com. dat is een paardensite maar dat is eerder voor kinderen tot 18 jaar enzo.
Ik blijf het een DA noemen omdat het dat ook is... of ik nou wel of niet de Lijnen overtrek van de foto of niet.
ik gebruim al tutorials van dA maar nog niet voor schetsen omdat ik vind dat ik dat niet kan

Ik weet dat deze discussie een beetje off-topic is, maar ik wil toch graag even reageren. Ik studeer namelijk voor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving en mijn favoriete onderdeel is waarneming. Oftewel goed kijken naar dus lijnen, vlakken en verhoudingen.
Veel van mijn leerlingen zeggen inderdaad net als hierboven dat ze niet kunnen tekenen. En dát vind ik dus pure onzin. De één heeft inderdaad meer talent dan de ander, maar iedereen kan tekenen. Althans als je met een pen kunt schrijven dan kun je ook tekenen. Die fijne motoriek bezit je wel. Het probleem zit hem dus echter in het waarnemen. En dat is heel erg lastig. Het probleem is namelijk dat wij als jong kind bepaalde schema's krijgen aangeleerd. Dat bepaalde vormen bijvoorbeeld altijd als 'oog' worden aangewezen. Op het moment dat wij dan een oog willen nátekenen gaan wij dat schema tekenen. Terwijl het daadwerkelijke oog er totaal anders uitziet!
Een trucje voor veel mensen (ik maak er dus ook gebruik van) is om de foto die je wilt na tekenen op de kop te houden. En dus ook een tekening op de kop na te tekenen. Hierdoor zie je geen ogen, neusgaten e.d. meer, maar alleen nog maar lijnen, vlakken en verhoudingen. Let maar op; je tekening zal verdacht goed kloppen achteraf. Het voelt in eerste instantie heel raar en je hebt misschien de neiging om er mee te stoppen. Maar zet eens door je zult verrast zijn door het resultaat.

Daarbij wil ik aan toevoegen dat inderdaad een 5-minuten topic mij een erg goed idee lijkt. Hoewel ik het zelfs nog liever naar 1 minuut zie worden teruggebracht. En dan niet vanaf een foto, maar real-life. Ja, ga maar eens in dat weiland zitten. Begin met een grazend praktisch stilstaand paard en pas als je meer ervaring hebt kun je ook de meer bewegende beesten tekenen. (Door dit tussendoor te doen, wat waarschijnlijk in het begin ongelooflijk 'mislukt', worden de 'stilstaande' objecten ineens in stuk makkelijker.;-) ) Op een foto gaat namelijk ook altijd nog informatie verloren, namelijk de diepte. Het iets van 3D terug kunnen naar plat vlak, is een hele gave uitdaging en erg bevredigend.
Doordat je in real-life tekent heb je dus het 3D object voor je, maar móet je ook wel snel schetsen en dus kijken naar lijn, vlak en verhouding. Want al die precieze details kun je niet tekenen, want dan is je paard al weer doorgelopen. Wil je op deze manier tekenen is het wel handig om bijvoorbeeld te beginnen met cirkels, ovalen e.d. En vanuit deze basisvormen het paard op te bouwen, dan kun je ook heel makkelijk dat been even veranderen als die in de tussentijd verzet is.
Bij dit soort schetsen is het dus helemaal niet belangrijk om prachtige uitgewerkte werkjes te krijgen. De kracht zit h'm in de correctheid van vlak, lijn en verhoudingen. Als je die te pakken hebt dan worden je uitgewerkte tekeningen ook ineens velen malen beter.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:41

Lydalfa schreef:
Een trucje voor veel mensen (ik maak er dus ook gebruik van) is om de foto die je wilt na tekenen op de kop te houden. En dus ook een tekening op de kop na te tekenen. Hierdoor zie je geen ogen, neusgaten e.d. meer, maar alleen nog maar lijnen, vlakken en verhoudingen. Let maar op; je tekening zal verdacht goed kloppen achteraf.

:j Moesten wij ook wel eens doen in de les (ook Kunstacademie ;) , &waarschijnlijk dezelfde als jij), voor mensen die moeite hebben met schetsen een hele goeie tip! En niet ophouden met "kan ik niet", gewoon doordoen, gaat het vanzelf steeds beter!

Leonie, wat is er mis met je doek dan? :o Ik ziet niks.. (en als jij het wèl ziet, waarom begin je er dan op? :') )

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:48

Oh ik ken dat wel, soms heb je niks in huis en wil je gewoon bezig. Maar er zit echt een verschil in doeken hoor. Die xenos doeken zijn heel leuk en echt niet dramatisch slecht ofzo, maar ik heb één keer een doek van m'n ma gehad - normale prijs 50 euries - nou dat verschil merk je echt! Wat schildert dát fijn. Het was maar goed dat ik niet wist hoe duur die was anders had ik er nooit op durven beginnen ;-)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:20

nou, omdat ik ze voor de oefening gekocht had,. en ik het dus zonde vind om te oefenen op heel duur doek.
normaal gebruik ik ook Xenos doeken, niet heel goed, ook niet heel slecht. maar deze was echt dramatisch. doek scheen door en op sommige plekken zag je de lat er doorheen deuken.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:43

Hier een foto nagetekend van het paardje van Elanor, het was alweer een hele tijd geleden dat ik getekend heb, en ik teken echt niet op hoog niveau, dus tips zijn zeker en vast welkom!
Afbeelding

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:15

Nou, ik had al gezegd dat ik hem heel herkenbaar vind, het is direct Lola met dat stukje tong uit haar mond! :)) Ben er heel blij mee! Je hebt ook al mooi wat diepte aan de tekening gegeven door de schaduw op het rechtervoorbeen en onder haar buik. Als je daar gewoon verder mee blijft oefenen (door de vorm van het lijf zitten daar ook schaduwen en glansplekken op) komt het vast helemaal goed! :j

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:57

Misschien een tip:
Probeer bepaalde 'standaard' vormen te ontdekken in een paard. Zoals bijvoorbeeld een ovaal voor de borstkas, een cirkel voor de heupen, cirkels voor de gewrichten etc. Het duurt even voordat je het onder de knie hebt, maar als je dat eenmaal ziet kun je veel makkelijker de verhoudingen en vormen te pakken krijgen. Een bijkomend voordeel is ook dat er automatisch meer 'diepte' in lijkt te komen. Omdat een cirkel al gauw een 'bol' is.

Afbeelding

Hierboven is dan wel geen paard, maar het principe is hetzelfde. Het is echt de moeite waard om mee te gaan oefenen. En bij de bruna of de boekenvoordeel heb je ook wel van die boekjes voor een of twee euro van 'hoe teken ik paarden?' Klinkt misschien suf, maar ze zijn handiger dan je denkt. Ik heb er althans erg veel van geleerd en zie bij mijn klasgenoten hier ook het voordeel van.

Verder ben je goed bezig hoor. :)

bananenbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:46

Afbeelding

weet even niet van wie,
met kleurpotlood op a4, kan eventueel nog een achtergrond bij maar daar ben ik nog niet
over uit

edit: even zichtbaar gemaakt ;)

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:46

mooooii!! echt ik yie allemaal mooie tekeningen hier!

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:59

Ik lees al even mee en vind het ontzettend knap werk zeg!
Ik ben ook vaak aan het proberen ;).

Mag ik vragen wat jullie gebruiken qua potloden of zo
voor tekeningen?

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 07:21

Wauw die is echt mooi!

Ik ben nu zelf ook bezig, maar hij is nog niet helemaal af, dus ik zal hem binnenkort wel gaan plaatsen :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:36

Voor Renate85.
Zo is hij op t moment:
Afbeelding

En dit zijn mijn verberpunten. Kijk ik altijd via de computer, vind ik makkelijker om mijn fouten te zien zegmaar.
Afbeelding
Helaas zijn er veel details verloren gegaan met het maken van de foto. :\ Hij is trouwens 50x70.

Edit: voor tips toch maar even een topic aangemaakt [UK] [SCH] Tinkermerrie

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:23

Wauw! echt geweldig! ik kan hier echt nog veel van leren :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:51

bananenbee schreef:
[img]http://img220.imageshack.us/img220/1537/unled9o.jpg[/
weet even niet van wie,
met kleurpotlood op a4, kan eventueel nog een achtergrond bij maar daar ben ik nog niet
over uit

edit: even zichtbaar gemaakt ;)

Hee, dat is Kayleigh van Renate85! Gaaf gedaan!

bananenbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:04

Dankje!

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:46

X_Audrey schreef:
Ik lees al even mee en vind het ontzettend knap werk zeg!
Ik ben ook vaak aan het proberen ;).

Mag ik vragen wat jullie gebruiken qua potloden of zo
voor tekeningen?

In principe maakt het eigenlijk geen drol uit wat voor een potloden je gebruikt, teken vooral daarmee wat jij het fijnst vind. Persoonlijk schets ik zelfs het liefst met een (zwarte) balpen. Omdat ik daar scherper mee kan zijn. Daarom gebruik ik ook liever HB tot 1 of 2H potloden. Om echter te beginnen met schetsen is het aan te raden wel met B potloden te beginnen. De neiging bestaat namelijk om veel te 'hard' te tekenen; een B potlood voorkomt dit in zekere zin. Setjes van 2B tot 2H en alles ertussen in zijn vrijwel overal wel te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een Bruna etc. Wat overigens leuk is om mee te experimenteren is misschien een 'doezelaar'. Helemaal met een zacht potlood kun je hier hele mooie schaduwen mee maken. Lijkt het meteen gaaf ;) Je kunt er eentje kopen, maar je vinger of een stukje wc-papier werkt ook wel. Hoewel ik een echte doezelaar toch wel het fijnst vind. :)

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:41

Ik heb paardje Saffron van Calanddra getekend :D
Afbeelding

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:49

Wauw die is zeker erg mooi geworden :j

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:27

Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 24-07-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in de quote in link gezet, gelieve geen foto's te quoten!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:00

Wat mooi LeonieL! Dankjewel!
Denk dat als je kleine stukjes van het hoofd nog wat gedetailleerder uitwerkt, hij nog sprekender wordt. Bijv. de ogen, neus en oren. Deze grove toets spreekt me wel aan!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:12

Ik heb de pony van Belady getekend!
AfbeeldingWat vinden jullie ervan?
Dit is trouwens een van de eerste keren dat ik echt sirieus teken ;)

dit was het orgineel, de nek is trouwens niet helemaal zo als ik het had gewild...
Afbeelding