[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:17

Deze trui wordt officieel op 2 naalden gebreid. Maar door de strepen, kies ik ervoor om hem rond te breien.
Meestal kun je een trui wel gewoon op 2 naalden breien hoor :j. Gewoon het aantal steken delen door 2 en klaar ben je! Maar wat is het probleem Just Simple dat het niet lukt? Heb je al wat ervaring met breien? Kunnen we helpen? En wees niet jaloers :(:). Ook ik heb het moeten leren! En ondanks mijn jarenlange ervaring, gaat het bij mij ook wel eens mis en heb ik van de week ook 1,5 sok weg moeten gooien.
Begin met iets simpels zodat het lukt en je er plezier in houdt!!! Hoe meer ervaring, hoe mooier/regelmatiger je gaat breien. Echt waar: het komt vanzelf :))

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:53

Rondbreien is niet veel anders dan op 2 gewone naalden Just Simpel. Je stopt alleen niet met breien, je gaat gewoon aan 1 stuk door :)

Op wat voor naald brei je die trui Patpen? Het groen met wit wordt op dit moment overigens gebruikt voor het kraamcadeau: ze hadden in de babykamer precies hetzelfde groen namelijk! Het knuffeldoekje is al halverwege. Moet nu aan het konijn beginnen, maar aangezien ik zonder patroon werk, moet ik daarbij nadenken. En dat kan mijn hoofd op het moment even niet := Stomme griep-die-niet-door-wil-zetten

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 15:10

Wat een leuke trui!
Uit welk boek heb je deze? Of is het patroon ook online te vinden?

patpen schreef:
Foto's uit een boekje worden nooit zó geweldig, maar het is voor het idee! De hoofdkleur is "ecume" (schuim) en ipv "gardenia" (wat ik niet zo'n mooie kleur vind, beetje flets) heb ik gekozen voor "ecorce" (schors). Ik brei hem dus wel in de lichte hoofdkleur zoals op het plaatje. Het boord van de mouw is al af ;). Omdat het streepjes zijn, brei ik de trui in het rond. Streepjes kunnen nogal lastig zijn om netjes tegen elkaar te mazen. En ik denk dat ik iets later begin met de hals; ik vind hem redelijk aan de lage kant O:).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RXTUAWST-D.jpg

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:24

Het lastige met rondbreinaalden is dat je minder grip hebt op de naalden. Daarom kan ik er (ook) niet mee breien tenzij er al een stuk op de pen staat :+. Ik vind het begin lastiger dan met gewone naalden!
Mijn mouw is nu 2 naalden boven de 1e streep en ik ga het uithalen :=. Een stomme fout met de kleurwisseling _O-. Daardoor sluit de streep nu helemaal niet mooi aan.... En ik ben er niet zeker van dat ik de combi mooi vind dus misschien koop ik toch wel een andere kleur (2 bollen maar). Met het breien vind ik de donkere kleur tegenvallen. Dus: toch maar op gewone naalden en een andere kleur. Daar gaat mijn theorie over "het mooier aansluiten van strepen". Hoewel, het is gewoon mijn eigen schuld.... Ik had de lichte kleur aan de voorkant van het werk gehouden :P.

Maartje: deze trui wordt gebreid op 3,5 en 4 dus perfect voor de groen en witte katoen. Voor de kleinste maat (S) heb je dan 7 bollen wit nodig en 2 bollen groen. Looplengte van het originele garen is 50 gram/115 meter met een steekverhouding van 19 st x 27 naalden.

Marieke: dit patroon staat in het boek van Bergere de France, creaties 2010/2011. Te koop via M+M Wol-Post (http://m-m.nl/). Ik krijg ieder jaar het nieuwe patronenboek en de extra edities via een lidmaatschap. Geen idee of deze uitgave nog te koop is! In het boek met de plaatjes (staan geen beschrijvingen in) zitten draadjes wol in van elk materiaal. Perfect dus om de wol te voelen en de kleuren in het echt te zien. Uiteraard krijg je er wel het patronenboek bij anders heb je er weinig aan :').

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:28

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:52

Correctie: ik ga toch deze kleuren aanhouden! Net even gekeken om een andere kleur te bestellen (zou kobaltblauw geworden zijn). Ongeacht wat je besteld, zijn de verzendkosten altijd 5,95. Wat in mijn geval betekent dat de porto hoger is dan de 2 bollen :=. Dit merk is niet in alle winkels te koop, als het überhaupt al ergens anders te koop is, en naar Twello rijden voor 2 bollen, nee, gaat het ook niet worden! Misschien valt het wel mee als ik wat verder ben met breien. Zeker met een broek eronder die in dezelfde kleur is, zal het best mooi worden!

Maartje: ga jij je wagen aan ajour patronen? Heb je gezien dat je ALLE naalden ajour moet breien, zowel de heengaande als de teruggaande naalden? Averechtse ajour is goed opletten hoor!!! Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar brei eerst eens een proeflap om te zien of het jouw ding is......

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:58

Ik had alleen nog maar naat het plaatje gekeken :') voorlopig heb ik nog helemaal geen concrete plannen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:30

Deze trui brei je in 1 week :j. Vanmiddag uitgehaald en opgezet op rechte naalden en ik ben nu al aan de mouwkop.... Ook wel weer eens lekker zo'n "niets-aan-de-hand" breiwerkje :o. Breit wel gezellig van streep naar streep!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:32

Hij is echt superleuk :) ik zet 'm op m'n lijstje voor de toekomst ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 06:26

De 1e mouw is al af en het boord van het pand staat al op de pen! Gelukkig zijn het maar 6 naalden boord ;). Kleuren vallen inderdaad heel erg mee als je het in het geheel ziet. Maar het is zeker een aanrader om te breien!!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:22

Is het een simpel patroon? Misschien wil ik deze ook wel eens proberen :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:41

Super simpel! Dit kun je wel hoor Maartje :j. Anders chat ik je er wel doorheen :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:56

Haha, ik wil er toch naar toe dat ik het zelf kan ;) Kun je het patroon hier neer zetten of doorsturen ofzo? Kan ik me er vast eens in verdiepen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:53

Patroon is 1 A4-tje met nog een stukje tekst op de achterkant. Ik moet eerst zien dat ik het goed gekopieerd kan krijgen! Maar daar komen we wel uit ;)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:25

Ik steek ook weer mijn hoofd om de hoek heb niet echt tijd gehad om bij/mee te lezen
Als ik tijd heb wil ik eens beginnen met wildbreien :)
Hebben in de voortuin een lantaarnpaal en een erfbordje paal te staan
Die kunnen wel een jasje gebruiken :)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:30

@ patpen kun je hem mij dan ook sturen
vind hem erg leuk en ben echt van de niets aan de hand werk dat vind ik het leukst en
hoef ik niet bij na te denken heerlijk vind ik dat
de vesten heb ik straks wel gehad

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:11

corientjuhh schreef:
Ik steek ook weer mijn hoofd om de hoek heb niet echt tijd gehad om bij/mee te lezen
Als ik tijd heb wil ik eens beginnen met wildbreien :)
Hebben in de voortuin een lantaarnpaal en een erfbordje paal te staan
Die kunnen wel een jasje gebruiken :)

Like, ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 06:28

Gitteke: al begonnen met de trui?
Ik heb gisteravond het boord van de rug gebreid én helemaal 2 naalden erboven :=. Zo snel als de mouw ging, zo langzaam gaat (tot nu toe) de rug! Ik brei altijd eerst een mouw, dan de rug, de andere mouw en als laatste het voorpand. Waarom? Ach, zo gewend, geen specifieke reden :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:49

Ik heb het patroon al uitgeprint, dus stap 1 is gezet ;) Maar ik heb de hele week niks gedaan, want hoestend breien werkt niet heb ik ontdekt :') Ik hoestte steeds mijn steken van de naald. Dit weekeind hopelijk weer verder en dan eerst mijn kraamcadeau afmaken. Dan ga ik denk ik aan de trui beginnen!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:00

Altijd leuk: hoesten en weg zijn je steken :+. Niezen geeft hetzelfde effect :=. Ach, je hebt nu wel de tijd om het patroon eerst goed door te lezen!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:07

Hoi dames,
Ik ben gisteren naar de hobby en handwerkbeurs geweest. Ik heb me beheerst en maar 1 pakje wol gekocht (tientje voor 10 bollen, daar kan ik me geen bult aan vallen) en een stel extra sokkennaaldjes. Dag ervoor waren we in de buurt van een wolwinkel en daar lagen drie bollen sokkenwol die echt mee moesten. Gisteren ook mijn breibak opgeruimd. Het opruimen had als resultaat dat ik nu die bak vol heb en een la in de gangkast :') Vanaf nu ga ik echt eerst heel braaf alles opmaken voordat ik straks ook uitverkoop moet houden! Het nadeel vind ik dat je meestal wel wat wol overhoud als je iets gemaakt hebt en dat ligt dan weer te liggen. Soms komt er nog een bestemming voor, maar er ligt hier ook nog restspul dat er al anderhalf jaar ligt....

Steken weghoesten en niezen lijkt me maar lastig! Dat heb ik gelukkig nog nooit gehad.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:23

Van restjes wol (half bolletje ofzo) kun je leuk amigurumi haken....
Afbeelding
(oké, deze is dan iets meer als een half bolletje :') )

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:26

Totaal OT, maar wat een geweldige haartjes heeft je kindje! :+:
De knuffel is ook erg leuk trouwens!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:29

Dank.
*heb volgende week een date staan bij de kapper voor d'r... ze is net een paardenbloem := *
Ik ben aan het stoeien met een poncho... Geweldig wol gescoord via Patpen... Maar ga ik hem haken of breien... Oef....

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:44

Ik heb nog meer wol hoor voor belangstellenden :=. Het ligt me een beetje (ahum) in de weg nu....

Ga nu eerst even een paar korte sokjes breien voor mezelf in het gezellige kleurtje donkerblauw :+. Zal wel opschieten met dubbele draad en naalden 4. Lekker voor in mijn klompen op het werk :j