[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:42

Heel erg leuk BloemBloem!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:49

Bedankt allemaal, ben er nu met één bezig, maar dan in wafelsteek, dat is best opletten hoor, maar ik kan mijn breiwerk nu echt "lezen" en dat scheelt enorm in het maken van fouten!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:30

Goedemorgen!

Mag ik mij hier ook melden? Wat maken jullie leuke dingen!

Ik heb van de week deze star wars sjaal afgemaakt. De sjaal is dubbel gebreid, het patroon is op beide kanten te zien :D Best wel een beetje trots hihi

Afbeelding

Nu aan het wachten op wol voor mijn volgende project, een schattig babypakje.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:55

Gaaf!

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:55

Princess_ schreef:
Goedemorgen!

Mag ik mij hier ook melden? Wat maken jullie leuke dingen!

Ik heb van de week deze star wars sjaal afgemaakt. De sjaal is dubbel gebreid, het patroon is op beide kanten te zien :D Best wel een beetje trots hihi

[ [url=m/JbtYfF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu aan het wachten op wol voor mijn volgende project, een schattig babypakje.

Heel gaaf die sjaal! Hoe werkt dat precies?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:24

Ik ben echt super slecht in uitleggen dus als niemand hier wat van snapt, op Youtube staan best wat filmpjes :D

Je hebt dus 2 kleuren wol, je zet de steken op als normaal, maar dan wel met de 2 draden tegelijk. Ik geef even een voorbeeld zonder patroon, dus egaal.

We werken met 2 kleuren, blauw en grijs, en we werken nu aan de blauwe kant. Je begint met blauw, die brei je recht, dan haal je beide draden naar voren en brei je de grijze steek averechts. Beide draden weer naar achter en de volgende steek (blauw) is weer een rechte. Grijs weer averechts en zo verder.

Aan het einde van de tour draai je om en nu werken we aan de grijze zijde. Nu is elke grijze steek recht en elke blauwe steek averecht.
Ik hoop dat het in ieder geval een klein beetje begrijpbaar is hihi

Hier de site waar ik het patroon vandaan heb, daar staat als je doorklikt ook nog uitleg geloof ik.

https://notanicedragon.tumblr.com/post/102031845339

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:49

Wat knap! Echt heel mooi gelijkmatig gebreid ook.
Hartstikke gaaf!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:53

Princess_ schreef:
Ik ben echt super slecht in uitleggen dus als niemand hier wat van snapt, op Youtube staan best wat filmpjes :D

Je hebt dus 2 kleuren wol, je zet de steken op als normaal, maar dan wel met de 2 draden tegelijk. Ik geef even een voorbeeld zonder patroon, dus egaal.

We werken met 2 kleuren, blauw en grijs, en we werken nu aan de blauwe kant. Je begint met blauw, die brei je recht, dan haal je beide draden naar voren en brei je de grijze steek averechts. Beide draden weer naar achter en de volgende steek (blauw) is weer een rechte. Grijs weer averechts en zo verder.

Aan het einde van de tour draai je om en nu werken we aan de grijze zijde. Nu is elke grijze steek recht en elke blauwe steek averecht.

Hier de site waar ik het patroon vandaan heb, daar staat als je doorklikt ook nog uitleg geloof ik.

Super knap gedaan!

Welk babypakje ga je breien?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:02

Ik ben super blij :') na heel veel keer opnieuw lijkt het eindelijk te lukken.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:11

Dit pakje @BloemBloem

Afbeelding

De laatste tijd veel vriendinnetjes en kennisen die zwanger zijn geraakt, dus kan voorlopig aan het breien blijven :')

@Moonsparkle woohoo, goed bezig! Ik moet ook vaak opnieuw beginnen, helemaal als ik weer eens wat nieuws uitprobeer. Toen ik net begon met breien heb ik geregeld chagrijnig m'n werkje in een hoek gegooid :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:17

Mijn man noemde me al de boze breier :')

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:17

Die Star Wars sjaal is zooo gaaf. Ik wil ook eens dubbelzijdig proberen, lijkt me een toffe nieuwe uitdaging en ben gek van Star Wars.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:02

Princess_ schreef:

Ik snap het ongeveer, dankjewel!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:31

Bij drops heb je ook wel instructiefilmpjes voor dubbelzijdig breien.
Het is heel handig als je beide draden in je linkerhand kunt houden, dan kun je namelijk supersnel wisselen tussen de rechte en averechte steek.
Afbeelding

Als je het eenmaal door hebt is dubbelzijdig heel simpel (ik brei alleen lang niet zo netjes als Princess := ).
Tot je besluit er letters in te breien en niet wilt dat de ene kant in spiegelbeeld is... ooo, ik heb gemopperd en geteld en gebreid en uitgehaald en geteld en gemopperd. Maar het is gelukt :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:35

Ik heb er zo'n draadgeleider voor, die ik om mijn linker wijsvinger kan doen. Maar ik ben gestopt met zo breien, het ging mij veel te langzaam _O- Dus respect dat jij het afgemaakt hebt _/-\o_

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:45

Oooh hou op! Het is idd echt een langzaam werkje geweest. Pff. Maarja... kraamcadeautje, dus moest af.
Zo'n draadgeleider had ik misschien ook moeten proberen (ik wist niet dat ze bestonden!), want nu was het af en toe echt drama om de draden gescheiden te houden.
Dat gezegd hebbende... na enige oefening gaat het nu best snel. De traagheid zit hem nu vooral in het tellen (zelfs met markeerde erin)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:20

@assie beide draden in je linkerhand? Ga ik vanmiddag eens proberen, mijn hersens kraken nu enorm op stal :') ik hou altijd de draden met rechts vast en zit hier nu met mijn vingers als breinaalden uit te vogelen hoe dat met links zou gaan hahaha

Ik heb het hele patroon een soort van uitgeschreven per rij. Ik had grijs en blauw dus bv: 10b, 4g, 2b, 4g
Met het tellen van de pixel chart ging ik standaard de fout in, al die vakjes begonnen te zweven %)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:36

Als je je draad links hebt, dan "pluk" je de draad door de steek op je linkernaald heen. Als je je draad rechts hebt, dan draai je hem met je vinger om je naald (gooien). Zoek maar op YT, voor iedereen is er een manier die werkt, maar continentaal (draad in linkerhand) wordt vaak als de snelle manier gezien.

Je kunt als je met 2 kleuren werkt allebei de draden in links, of rechts hebben. Of 1 draad in elke hand en dus plukken en gooien tegelijk.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:52

Draad in de linkerhand is inderdaad continentaal breien. Als je dat goed onder de knie hebt is dat sneller en ook beter voor je armen en schouders :) Ik heb eerst engels leren breien en wil heel graag continentaal gaan breien. Maar man, het is zo moeilijk om niet gewoon uit gemak steeds weer engels te gaan breien. Iemand nog tips om dat door te zetten?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:59

Ik zou zeggen, zet iets op wat heel simpel recht toe recht aan breien is en waarvan het je niet uitmaakt hoe het eruit komt te zien. En dan lekker Knitflixen en vooral je niet te druk maken. Kwestie van km (draad) maken, dan wordt het makkelijker en gelijker. Ik brei al jaren continentaal, vind het ook fijner dan Engels. Heb een tijdje gegooid, met mn vinger van mn rechterhand, dus niet steeds je werk los laten maar met je wijsvinger de draad om je naald heen "gooien" maar dat vond ik ook echt lastig.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:04

Ik ga het vanmiddag proberen!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:11

Inderdaad gewoon beginnen met een lap ofzo. En ik heb veel filmpjes gekeken voor tips.
Het lastige met 2 draden links vind ik om ze beiden op spanning te houden. Maar als ik daar goed op let, dan gaat het steeds beter.

Beide rechts of één rechts en één links lukt me echt niet, dat gooien war iriscope benoemt is zo lastig. Ik moet met rechts dan steeds mijn hand naar voren brengen en ben dan alles 'kwijt, dus daarom beiden in de linkerhand.

Filmpje van dubbelzijdig breien:
https://www.garnstudio.com/video.php?id=513&cid=7

Overigens... om te oefenen met continentaal breien zou ik eerst gewoon met 1 draad beginnen hoor :+ .

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:16

Ik denk dat ik nu al weet dat ik dit niet kan := maar ik ga het toch proberen strakjes, indd gewoon met 1 draad hihi.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:10

Moonfight schreef:
Draad in de linkerhand is inderdaad continentaal breien. Als je dat goed onder de knie hebt is dat sneller en ook beter voor je armen en schouders :) Ik heb eerst engels leren breien en wil heel graag continentaal gaan breien. Maar man, het is zo moeilijk om niet gewoon uit gemak steeds weer engels te gaan breien. Iemand nog tips om dat door te zetten?

Ik heb er 8 jaar over gedaan om over te gaan op continentaal, want ik switchte idd steeds uit gemak terug. Waar het hem voor mij uiteindelijk in zat: gewoon breien kon ik blind, voor de tv, in de auto, in het donker, in gesprek, tijdens het lezen. Zoveel gevoel erin dat ik het voelde als ik een steek verkeerd deed etc. Continentaal moest ik naar kijken, bij opletten, heb ik dat spiergeheugen niet in. Daar had ik de concentratie niet voor en ging dus te langzaam en raakte er overprikkeld door, omdat dan zowel serie volgen als breien niet lukte. En averecht lukte me helemaal niet.

Vorige week heb ik een paar sokken opgezet, en me voorgenomen dat ik die helemaal continentaal ging breien. Ben 2x teruggeswitcht naar Engels, maar dan dus ook naar een ander paar sokken. Dat hele paar heb ik gemaakt met een luisterboek op: 'wat anders' goed kunnen doen en ondertussen tóch naar m'n breiwerk kunnen kijken. Ondertussen kwam ik er ook achter dat averechts beter gaat op de Russische manier (Google!). En nu ben ik eindelijk over! Gaat inderdaad sneller, al moet het fijne gevoel er nog even in komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:28

In den beginne ( :+ ) breide ik m'n purls op de Portugese manier. Ik kon dat écht niet continentaal. :') Ik heb ook zo'n haakje met een soort azulejopatroon dat je met een magneet aan je shirt vastmaakt daarvoor, zodat je niet constant jezelf half onthoofd met een dunne draad.