[CENTRAAL] Resultaat topic paarden tekenen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

samvd

Re: [CENTRAAL] Resultaat topic paarden tekenen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:53

oke, maar ik blijf bij mijn oude 'overtrek style'.
Het is namenlijk niet verboden en ik doe dit al erg lang ook op een site waar bewerkingen veel bekender is en daar vinden mensen het juist mooi...

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:54

Het is zeker niet verboden nee, niemand houdt je tegen :) Bedenk alleen dat je werk wel een stuk minder waard is, en nauwelijks kunst valt te noemen. Ik ben bekend met de digitale kunstwereld, ik zit er zelf in, en reken maar dat eigen werk meer gewaardeerd wordt.
Maar als jij het prima vindt zo, lekker doorgaan. :)

samvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:58

oke, maar ik wil nog 1 ding kwijt: er zijn heel veel mensen die doen wat ik doe. dat het bij mij nu opvalt kan. maar er zijn ook erg veel bekende mensen die dat doen (voor jullie niet bekend maar voor mij wel...)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:06

Dat zit 'm in de leeftijds- en doelgroep. Ik weet welk paardenspel je op doelt, en daar wordt inderdaad een massaproductie gemaakt van dit soort werkjes door iedereen die er lol in heeft. Prima hoor. :)

samvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:24

_Denise_ schreef:
Dat zit 'm in de leeftijds- en doelgroep. Ik weet welk paardenspel je op doelt, en daar wordt inderdaad een massaproductie gemaakt van dit soort werkjes door iedereen die er lol in heeft. Prima hoor. :)

welk bedoel ik dan xD

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:33

waarschijnlijk hetpaardenspel.nl :')

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:34

Myhorsez.com, deze is meer gericht op jongere spelers en een groter deel van de gebruikers doet aan dit soort werken.

Maar dat doet er verder niet toe, we gaan offtopic.

@DiekeC: Er zit veel karakter in de tekening, en de ietwat uit proportie neus stoort mij niet zozeer. Je mag wat meer uitdagender zijn met kleuren, voor de rest vind ik het een heel vriendelijk werk! :)

@_l_amanda_l_: Leuke schetsen! Daar leer je veel van :)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:54

Daisyree: Gaaf joh! En ook op zo'n klein formaat. Die lijnen storen mij wel, maar je zij dat dat in het echt niet zichtbaar was dus dan maakt het weinig uit. :)

roosjelove: Ik zelf houd van heel veel contrast. Dat zie ik weinig in je tekening, maar je zij al dat dat was weg gevallen op de foto. Ik vind het voor de eerste keer heel netjes gedaan. Welk formaat? Ook kan je nog de volgende keer meer werken aan de wat strakkere lijnen, maar ik weet dat dat af en toe knap lastig is met pastel. :+

samvd: Tja, overtrekken vind ik geen kunst. :+

Hallo, ik meld mij hier ook weer.

Alle bij op a4 met pastel en potlood.

de foto is een beetje wazig, en de kleuren zijn anders dan in het echt.
Afbeelding

deze is beter:
Afbeelding

Tot nu toe is dit mijn beste tekening: *D
Afbeelding
Afbeelding

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:27

samvd: Ik wil toch nog even reageren. Weet je, het is inderdaad niet fout wat jij doet. Als jij op deze manier plezier beleeft aan het maken van tekeningen, dan moet je daar vooral mee doorgaan (dat meen ik echt). Waar het echter 'fout' gaat, is bij de informatie die je erbij geeft. Kijk, als ik zeg dat ik een DA gemaakt heb, dan bedoel ik dat ik alles zelf getekend heb. Ik gebruik wel een foto als voorbeeld, maar die foto zelf gebruik ik niet in m'n tekening. En dit is wat mensen normaliter ook voor ogen hebben als ze horen dat iets een DA is. Daarom is het dus handig om er meteen bij te zetten dat je het niet helemaal zelf getekend hebt. Dan weten mensen dat. Want doordat mensen zoals jij steeds vaker zeggen dat hun werk DA is, terwijl dat dus niet helemaal zo is, gaan mensen ook bij andere werken, die wel echt helemaal zelf getekend zijn, denken dat er 'vals' gespeeld is. En dat komt hun werk niet ten goede.
Dus het is prima op deze manier tekeningen maken, maar zet het er dan ook even bij dat je de foto gebruikt hebt om over te trekken. Dat scheelt een hoop verwarring.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik probeer te zeggen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:22

joey_lover schreef:
dat hun werk DA is, terwijl dat dus niet helemaal zo is

Maar wat je hier zet klopt natuurlijk ook niet, DA oftewel Digital Art, digitale kunst is alle kunst wat digitaal is, dus ook een foto overtrekken en inkleuren (en het irriteert me behoorlijk dat er vanaf bepaalde sites constant over DA's gepraat wordt wanneer ze een digitale tekening bedoelen :+). hoewel de meningen over wat kunst is en wat kunst genoemt mag worden is wat hier samvd hier geplaatst heeft imo wel een kunstvorm en geeft een leuk plaatje als resultaat. Enige fout die ze maakt is zeggen dat ze de foto heeft nagetekend, om het correct te verwoorden had ze overgetekend moeten zeggen.

Overtekenen/overtrekken wordt door professionele illustratoren (en bepaalde kunstenaars) ook vaker gebruikt, alleen doorgaans op een andere manier en niet om een realistisch beeld na te kunnen streven, deze illustratie van mij bijvoorbeeld: http://www.dejart.nl/newsite/gallery/jumpman.jpg heb een hele serie in deze stijl gemaakt met allemaal afbeeldingen overgetrokken van foto's. Betekend niet dat dit geen (digitale) kunst is, enkel vanuit commercieel standpunt een stuk makkelijker omdat een foto overtrekken simpelweg veel sneller gaat dan eerst zelf schetsen en uittekenen en daardoor dus veel goedkoper voor de klant.

Zelfde kun je zeggen van iedereen die rasters gebruikt, dat kun je imo ook geen natekenen noemen, rasters werken snel en lang niet altijd correct, net zoals overtrekken, een foto kun je beter gewoon niet 1 op 1 overnemen, dat werkt niet, wat anderen ook beweren, er zijn maar een aantal houdingen waarbij je dat kunt doen maar ik kan ze hier op bokt zo allemaal aanwijzen die met een raster werken of overtrekken, er mist gewoon iets en als je jezelf heel goed in de anatomie verdiept kun je dat in 1 oogopslag zien :) .

Daarom teken en schets ik voor mijn realistische werk gewoon alles zelf, maar dat kost gewoon tijd om goed uit te werken en daarom is dit ook duurder voor de opdrachtgevers :) .

Dus samengevat: Digitale tekening is een tekening digitaal gemaakt maar er is verschil tussen natekenen (zelf schetsen en tekenen), overtekenen (met hulpmiddelen als rasters of uitgemeten hulppunten ed.) en overtrekken (lijnen over de foto heen tekenen) en het wordt zeer gewaardeerd door andere digitale tekenaars als je de juiste werkwijze benoemd.

Overigens DE tip voor iedereen die goed wil leren tekenen: schetsen schetsen schetsen! Dit wordt zo vaak overgeslagen maar is ontzettend belangrijk, misschien moet het 5 minuten topic weer leven in geblazen worden, dat was een supergoede oefening voor iedereen, je krijgt een thema en maximaal 5 minuten om daar iets bij te tekenen, is heel erg goed voor je ontwikkeling wat betreft tekenen en schetsen en je verbaasd je soms wat je in zo'n korte tijd voor elkaar kan krijgen. *gaat topic zoeken* /gevonden / mod gepbt voor reanimatie :=

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:36

*\o/* goed idee IP! Da's een leuk topic, leer je echt veel van :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:38

inderdaad een super plan IP! :D
ik stem voor!

_baxter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:15

Goed plan! *steekt hand op* Ik stem voor!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:02

IP: Tuurlijk heb je daar gelijk in. Op zich is al het werk wat op de computer gemaakt wordt DA. Misschien had ik het iets anders moeten verwoorden. Maar wat ik dus bedoel te zeggen is dat mensen hier een bepaald idee hebben bij DA en dat idee houdt in: Niet overgetrokken en niets van de foto in de tekening verwerken. En daar voldeed samvd niet aan.
Inderdaad is dat beeld wat hier hangt dus fout. Maar om misverstanden te voorkomen is het daarom handig om erbij te zetten of je het nagetekend of overgetrokken hebt (en er niet over gaat liegen). Eigenlijk wat jij in alinea 5 zegt, dat wilde ik ook zeggen. Maar misschien dat het niet helemaal duidelijk overkwam.

Dat topic van het schetsen is inderdaad een super idee :j

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:39

Misschien dat je zelf dan ook leert schetsen want zag het topic velvet hier op de voorpagina welke ook duidelijk was overgetrokken, typische overtrekschets en niet echt geschetst, dat ziet er heel anders uit. Zoals je zelf al zei, prima als je graag op die manier wilt werken maar vermeld het er dan ook eerlijk bij, er zullen altijd mensen die zoiets wel zien. Dat je leuk kan kleuren heb je laten zien, nu nog leren tekenen en wie weet wordt het nog wat.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:51

Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd eigenlijk ook alleen maar met raster werk, maar eigenlijk puur
om de tekening gelijkmatig over de hele tekening te krijgen en te voorkomen dat ik dus tegen de rand kom etc. :) De rest doe ik eigenlijk gewoon met schetsen. :)

Dus ook voor mij is dat schetstopic wel een idee :D

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:58

samvd schreef:
Het is namenlijk niet verboden en ik doe dit al erg lang ook op een site waar bewerkingen veel bekender is en daar vinden mensen het juist mooi...

Ik weet niet of je met die site DeviantArt bedoelt, maar ook daar is het zeker niet de bedoeling dat je dingen overtrekt en als eigen werk plaatst.

Verder ga ik mee met de rest, als je het dan op deze manier wilt doen, vermeld er dan duidelijk bij wat het is dat je plaatst (bijvoorbeeld een fotobewerking ipv DA of tekening). Dan is gewoon voor iedereen duidelijk wat het is en hoe het gemaakt is.

Wat trouwens ook heel erg wil helpen naast schetsen, is veel tutorials bekijken op DeviantArt en daarmee te oefenen. Daarmee krijg je handigheid in kleuren en tekenen en leer je ook echt ontzettend veel bij. Daarbij scheelt het dat je dan qua sommige technieken niet zelf het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:01

Bitje, je vlakverdeling is precies iets wat je ook in je schets meeneemt :D .
Wat ik altijd deed met traditioneel tekenen was op een print A4 tje schetsen, wanneer die schets goed was, kleurde ik de achterkant in met een zacht grafiet potlood of met pastelkrijt en zo zette ik mijn lijntekening op het daadwerkelijk papier (wat groter was dan een printblaadje dus probeerde mijn A4 schets zo vullend mogelijk te maken), op die manier verpest je je goede papier niet, en heb je je schets altijd bij de hand, verpest je je tekening op de een of andere manier hoef je niet opnieuw te schetsen maar kun je hem gewoon opnieuw overzetten :D .

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:03

IcePrincess schreef:
Bitje, je vlakverdeling is precies iets wat je ook in je schets meeneemt :D .
Wat ik altijd deed met traditioneel tekenen was op een print A4 tje schetsen, wanneer die schets goed was, kleurde ik de achterkant in met een zacht grafiet potlood of met pastelkrijt en zo zette ik mijn lijntekening op het daadwerkelijk papier (wat groter was dan een printblaadje dus probeerde mijn A4 schets zo vullend mogelijk te maken), op die manier verpest je je goede papier niet, en heb je je schets altijd bij de hand, verpest je je tekening op de een of andere manier hoef je niet opnieuw te schetsen maar kun je hem gewoon opnieuw overzetten :D .

oke! bedankt voor de tip! dat zal ik zeker eens proberen :j

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:13

IP: Ik werk met raster als het in opdracht is. Heb dat ook meermalen wel ergens aangegeven (misschien niet in dat topic). Verder schets ik wel veel. Maar dat zijn dan kleine dingetjes. Die plaats ik hier niet op bokt, want daar hoef ik verder geen commentaar over.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:44

Als jij je beter voelt door dat te zeggen moet je dat vooral doen, interesseert mij verder ook helemaal niet, ik weet wat ik zie en je hoeft mij niet van iets anders proberen te overtuigen, ik doe dit voor mijn werk en zie echt het verschil wel :) . Ik moest er enkel om lachen dat je hier een meisje op iets aanspreekt wat je zelf ook doet dus ja dan spreek ik jou er ook op aan, had je zelf niets gezegd had ik het ook gewoon laten gaan :Y) .

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:49

Maar wat geloof je nou niet? Dat ik Velvet met een raster gemaakt heb, of dat ik ook wel schets?
Daarnaast wilde ik samvd er helemaal niet op aanspreken. Maar omdat zij blijkbaar niet begreep waar de ophef over ging, wilde ik dat even uitleggen. Het kan me verder een worst wezen hoe zij tekent.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:56

_Bitje_ schreef:
Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd eigenlijk ook alleen maar met raster werk, maar eigenlijk puur
om de tekening gelijkmatig over de hele tekening te krijgen en te voorkomen dat ik dus tegen de rand kom etc. :) De rest doe ik eigenlijk gewoon met schetsen. :)

Dus ook voor mij is dat schetstopic wel een idee :D

Ik teken nog niet zo lang, maar voor mij geldt inderdaad het zelfde als wat jij zegt _Bitje_ :j Hoewel ik er waarschijnlijk nog net ff meer mee werk in de zin van, in welk 'vakje' komt het oog etc. Vind het nog erg lastig.

@ IP, dat topic lijkt mij ook voor mij een prima plan! Heb eigenlijk nog nooit geprobeerd een paard te schetsen :o bang dat het mislukt, en dat is nou net wat ik níet uit kan staan haha.
Die tip die je aan _Bitje_ gaf ga ik ook eens proberen! Al snap ik niet hoe je het nou uiteindelijk op het goeie blad zegmaar krijgt }:0

samvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:22

IcePrincess schreef:
joey_lover schreef:
dat hun werk DA is, terwijl dat dus niet helemaal zo is

Overigens DE tip voor iedereen die goed wil leren tekenen: schetsen schetsen schetsen! Dit wordt zo vaak overgeslagen maar is ontzettend belangrijk, misschien moet het 5 minuten topic weer leven in geblazen worden, dat was een supergoede oefening voor iedereen, je krijgt een thema en maximaal 5 minuten om daar iets bij te tekenen, is heel erg goed voor je ontwikkeling wat betreft tekenen en schetsen en je verbaasd je soms wat je in zo'n korte tijd voor elkaar kan krijgen. *gaat topic zoeken* /gevonden / mod gepbt voor reanimatie :=

kan je me heel even een uitleg geven over dat 5 minuten topic? kan dat ook wel digitaal?

samvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:28

mylittlejoy schreef:
samvd schreef:

Ik weet niet of je met die site DeviantArt bedoelt, maar ook daar is het zeker niet de bedoeling dat je dingen overtrekt en als eigen werk plaatst.

Verder ga ik mee met de rest, als je het dan op deze manier wilt doen, vermeld er dan duidelijk bij wat het is dat je plaatst (bijvoorbeeld een fotobewerking ipv DA of tekening). Dan is gewoon voor iedereen duidelijk wat het is en hoe het gemaakt is.

Wat trouwens ook heel erg wil helpen naast schetsen, is veel tutorials bekijken op DeviantArt en daarmee te oefenen. Daarmee krijg je handigheid in kleuren en tekenen en leer je ook echt ontzettend veel bij. Daarbij scheelt het dat je dan qua sommige technieken niet zelf het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

ik bedoelde myhorsez.com. dat is een paardensite maar dat is eerder voor kinderen tot 18 jaar enzo.
Ik blijf het een DA noemen omdat het dat ook is... of ik nou wel of niet de Lijnen overtrek van de foto of niet.
ik gebruim al tutorials van dA maar nog niet voor schetsen omdat ik vind dat ik dat niet kan