Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joey_lover schreef:dat hun werk DA is, terwijl dat dus niet helemaal zo is
samvd schreef:oke, maar ik blijf bij mijn oude 'overtrek style'.
Het is namenlijk niet verboden en ik doe dit al erg lang ook op een site waar bewerkingen veel bekender is en daar vinden mensen het juist mooi...
IcePrincess schreef:Bitje, je vlakverdeling is precies iets wat je ook in je schets meeneemt.
Wat ik altijd deed met traditioneel tekenen was op een print A4 tje schetsen, wanneer die schets goed was, kleurde ik de achterkant in met een zacht grafiet potlood of met pastelkrijt en zo zette ik mijn lijntekening op het daadwerkelijk papier (wat groter was dan een printblaadje dus probeerde mijn A4 schets zo vullend mogelijk te maken), op die manier verpest je je goede papier niet, en heb je je schets altijd bij de hand, verpest je je tekening op de een of andere manier hoef je niet opnieuw te schetsen maar kun je hem gewoon opnieuw overzetten.
_Bitje_ schreef:Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd eigenlijk ook alleen maar met raster werk, maar eigenlijk puur
om de tekening gelijkmatig over de hele tekening te krijgen en te voorkomen dat ik dus tegen de rand kom etc.De rest doe ik eigenlijk gewoon met schetsen.
Dus ook voor mij is dat schetstopic wel een idee
IcePrincess schreef:joey_lover schreef:dat hun werk DA is, terwijl dat dus niet helemaal zo is
Overigens DE tip voor iedereen die goed wil leren tekenen: schetsen schetsen schetsen! Dit wordt zo vaak overgeslagen maar is ontzettend belangrijk, misschien moet het 5 minuten topic weer leven in geblazen worden, dat was een supergoede oefening voor iedereen, je krijgt een thema en maximaal 5 minuten om daar iets bij te tekenen, is heel erg goed voor je ontwikkeling wat betreft tekenen en schetsen en je verbaasd je soms wat je in zo'n korte tijd voor elkaar kan krijgen. *gaat topic zoeken* /gevonden / mod gepbt voor reanimatie
mylittlejoy schreef:samvd schreef:oke, maar ik blijf bij mijn oude 'overtrek style'.
Het is namenlijk niet verboden en ik doe dit al erg lang ook op een site waar bewerkingen veel bekender is en daar vinden mensen het juist mooi...
Ik weet niet of je met die site DeviantArt bedoelt, maar ook daar is het zeker niet de bedoeling dat je dingen overtrekt en als eigen werk plaatst.
Verder ga ik mee met de rest, als je het dan op deze manier wilt doen, vermeld er dan duidelijk bij wat het is dat je plaatst (bijvoorbeeld een fotobewerking ipv DA of tekening). Dan is gewoon voor iedereen duidelijk wat het is en hoe het gemaakt is.
Wat trouwens ook heel erg wil helpen naast schetsen, is veel tutorials bekijken op DeviantArt en daarmee te oefenen. Daarmee krijg je handigheid in kleuren en tekenen en leer je ook echt ontzettend veel bij. Daarbij scheelt het dat je dan qua sommige technieken niet zelf het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.