[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:26

daar heb je wat aan Ik ga eerdaags maar eens op zoek naar boeken over het tekenen e.d. van paarden ofzo.
Nou jah, hopelijk komt er ook nog extra informatie over manen misschien ofzoiets.

JoSav

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:45

Goed. Deel 2 dan maar, met toestemming van Mod. Dit gaat om het aanduiden van vorm. Het heeft verder nog geen illustraties omdat ik daar nog heel druk mee bezig ben.

LES 2: Vorm, maar wat is dat dan?

Bij het definieren van spieren werkt het in principe hetzelfde als je de vorm van het hoofd weergeeft; dit doe je namelijk ook aan de hand van de schedel die eronder ligt (en natuurlijk de spieren) vaak zonder dat je het echt doorhebt. Een dier heeft namelijk een bepaalde vorm door spieren en botten. Maar waarom kun je dat zien? Dat kun je zien door lichtval. Vorm zie je dus dankzij het licht en de schaduw die erop valt. En de vorm wordt weer bepaald door diezelfde schaduw en licht alsmede door de bot- en spierstructuur van het dier. Donker betekent namelijk niet altijd dat het een donkere KLEUR heeft, maar vaak ook dat het verder ofwel dieper gelegen is dan wat lichter van kleur is. Licht betekent niet altijd een lichte KLEUR, maar net zo vaak dat het meer uitsteekt dan de donkerdere gedeeltes. Dit is hoe het komt dat als je een wit paard ziet tegen een witte achtergrond je geen wit geheel ziet maar toch echt een wit paard tegen een witte achtergrond en wanneer je een zwart paard ziet tegen een zwarte achtergrond je echt geen zwarte massa voor je ogen hebt. Het is dus van belang dat je in alle gevallen, wanneer je realistisch wilt tekenen gebruik maakt van die kennis.

Daarnaast moet je ook een en ander weten van bot en spierstructuur. Zoals gezegd heb ik mijn boek helaas nog niet zover dat ik jullie die structuur zou kunnen laten zien zodat je wat beter begrijpt wat ik bedoel maar door te kijken naar een boek over de bouw van een paard kom je ook al een heel eind. Let dus op de bouw van een paard. Die is daarnaast verschillend van ras tot ras, maar dat is meer iets voor gevorderde klas cursus 6. Ja toch?

Eerst de basis.
Wil je toch een idee hebben hoe je dat licht en donker dan goed kunt zien (de vorm dus) kun je foto's gebruiken. Die maak je dan zwartwit/greyscale. Dan zie je ineens al heel wat meer licht en donker contrast. Door de contrastwaarden aan te passen van de foto (ofwel de contrasten harder te maken en zo dus er echt een ZWART-WIT plaatje van te maken) zie je het al veel beter en krijg je al veel meer een idee van hoe het zit. Nu is dat wat overdreven om te tekenen, maar het maakt duidelijk waar het dieper/donkerder is en waar juist niet. Zo geef je je tekening de illusie dat hij net als een echt paard driedimensionaal is.

Om dit goed te kunnen moet je oefenen, goed leren kijken en de structuur van een paard op zo'n manier begrijpen dat je het naar papier en potloodstreepjes kunt vertalen. Zonder minstens een basis van skelet en spierkennis zal het nooit 'echt' uitzien. Hoe beter je dat dus weergeeft, des te gedetailleerder wordt je uiteindelijke tekening.

Het punt is dat je rekening moet houden met: donker omdat het niet in het licht valt, donker omdat het dieper ligt en donker omdat het donker van kleur is. Maar, donker van kleur betekent niet altijd donker om te zien, net zoals licht van kleur niet altijd licht is om te zien. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Ogen die dus iets verder in hun kassen liggen zijn dus iets donkerder eromheen dan ogen die iets minder diep liggen. Jukbeenderen steken uit en zijn dus op het punt waar ze het meest uitsteken doorgaans ook het lichtst van tint. In de oren valt minder licht en is het dus donkerder, behalve op die schattige uitstekende haartjes waar het licht op valt. Vat je hem? En ja, hoe meer je wil weergeven hoe meer werk het is. De hoeveelheid werk die je ervoor neemt kan liggen tussen de 30 minuten en honderden, soms wel duizenden uren (en nee, gek genoeg overdrijf ik niet) per tekening.

Veel mensen geven vorm aan door middel van een gedefinieerde lijn. Vorm is geen lijn. Vorm is een overgang van licht naar donker, die heel genuanceerd is. Lijnen bestaan niet in alles wat driedimensionaal is of driedimensionaal uitziet.
De ''lijn" is donker wanneer het ook daadwerkelijk iets dieper ligt maar eromheen is het ook nog een beetje diep, alleen wat minder diep. Hoe doe je dat dan? Nou, dat maak je dan iets minder donker. Ligt er een bolle spier naast of gedeeltelijk over de holle spier, of holte, dan maak je het steeds lichter tot je op het hoogste punt van die spier aanbeland bent waarna het weer langzaam dieper en dus donkerder wordt. Als je dus op een stukje komt waar de huid iets verder terug licht maak je dat weer langzaam donkerder tot je op het diepstgelegen punt bent, enzovoorts. Je zult moeten oefenen om aan te voelen hoe ver je hiermee kunt en moet gaan per tekening. Besef dat wit nooit helemaal wit is maar dat er altijd een heel klein beetje grijs in zit.

Verschillende grijswaarden hoef je niet met verschillende potloden aan te geven. Zeker om te oefenen is 1 grafietstift of 1 potlood ruim voldoende.

Vragen als "welk potlood heb ik nodig om een gezicht te tekenen" zijn dus eigenlijk overbodig. Je moet zelf uitvissen welke potloodhardheden je fijn vindt maar je kunt met de meeste algemene, wat zachtere potloden meer dan prima uit de voeten. Je hebt geen 10 verschillende hardheden nodig, dat is werkelijk overdreven en overbodig.

Je kunt druk uitoefenen met je hand. Je kunt namelijk het tafelblad dat naast en onder je staat heel zachtjes aandrukken en heel hard, allemaal met dezelfde hand. Zo zacht dat het lijkt alsof je het nauwelijks aanraakt.
Probeer eens met 1 potlood minstens 10 verschillende tinten te maken, los en onder of naast elkaar door druk uit te oefenen dan merk je vanzelf hoe ver je kunt gaan met heel licht tot heel donker:
Afbeelding
Als je dit een beetje onder de knie hebt kun je ze achter elkaar doen:
Afbeelding
Dat heet blending. Zo gaat de ene tint in de andere over. En dat is de basis van vorm aangeven.

Je kunt dit blending nog subtieler maken door gebruik te maken van een doezelaar. Voor diegenen die niet weten wat een doezelaar is, dit is een doezelaar: http://www.obeeliks.com/media/doezelaars.jpg (excuses voor de hotlink. Ik hoop dat hij het doet. Ik kan nu helaas niet op mijn eigen site uploaden, vandaar). Een doezelaar is papier dat gedrukt is in de vorm van een potlood waarmee je heel fijn overgangen kunt maken. Als je wat grafiet of houtskool op je doezelaarpunt hebt verzameld kun je er zelfs heel fijn lichte tinten mee maken. Probeer dat maar eens op een los vel papier. De eerste keer dat ik met een doezelaar werkte was ik geshockeerd over hoe veel beter mijn tekeningen ''leken''.

Misschien heb jullie (het was oorspronkelijk tot Flew gericht) hier wat aan. Het is inmiddels erg oud en in het Engels (ik ben bezig aan een nieuwe reeks) maar het geeft je een grof idee van hoe het ongeveer kan.
http://www.josav.com/tut5.html

Iedereen heel veel succes ermee. Hoe realistischer je het wilt hebben, des te meer tijd en energie zal het kosten, dat verzeker ik je. De eerdergenoemde uren zijn echt niet overdreven (helaas!)

Mocht iemand interesse hebben in nog meer ellenlange uitleg mijnerzijds (ik weet ook wel wat van materiaaltjes als verf en papier enzovoorts en over vacht, manen, en dergelijke laat het me gerust weten).

Nogmaals, iedereen heel veel succes! Hopelijk hebben jullie er wat aan.

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:51

Nikki_jimmy schreef:
daar heb je wat aan Ik ga eerdaags maar eens op zoek naar boeken over het tekenen e.d. van paarden ofzo.
Nou jah, hopelijk komt er ook nog extra informatie over manen misschien ofzoiets.

Pas daarmee op. Niet om mezelf een veer in mijn achterste te steken maar de meeste (let wel meer dan 90%) van de hoe teken ik dit en dit dier boeken, zeker de paardenboeken, zijn slecht. Ze zien er misschien niet zo slecht uit maar dat zijn ze echt. De verhoudingen kloppen niet, je kunt de tekeningen niet eens spiegelen. Ik kan nu niet scannen anders zou ik je meteen helpen met een tutorial over vacht en manen, aangezien ik toch bezig ben met een boek over paarden tekenen. Er zijn ECHT wel makkelijke trucs over hoe je snel en makkelijk vacht kunt tekenen (of mensen moeten mijn werk ultiem slecht vinden, dat kan ook) want ik gebruik ze zelf, zeker voor snelle tekeningen. Hoe kun je anders iets fatsoenlijks neer zetten in minder dan een uur, toch?

Gewoon even afwachten. Anders heeft misschien iemand anders nog handige tips of tijd een tutorial te maken.

Ik kan wel een aantal engelstalige tutorials aan je geven van tekenvriendjes. Pas ieg op met welk boek je aanschaft want er zit echt bagger tussen. Ik bezit eigenlijk slechts 1 boek dat echt subliem is wat betreft tekenen, maar die ligt helaas bij mijn broer thuis (en ik kan niet scannen)

Goed, nu hou ik het even voor gezien. Anders word ik zo dominant de laatste pagina's.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:09

haha jah dat klopt idd, weinig uitleg, ik heb eigenlijk niet goed gekeken naar de verhoudingen, heb hier ook een aantal liggen!
Dank je wel voor de tips

pAardenMeiid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:50

JoSav hardstikke bedankt! hier kan ik zeker wat mee! maar over de manen en vacht.. daar zou ik ook wel meer over willen weten.. het blijft een probleem bij mij!

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:46

JoSav is heilig!!!
*maakt diepe buiging*
*kust JoSav's voeten*

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:32

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 21:29

Citaat:
Mocht iemand interesse hebben in nog meer ellenlange uitleg mijnerzijds (ik weet ook wel wat van materiaaltjes als verf en papier enzovoorts en over vacht, manen, en dergelijke laat het me gerust weten).

eigenlijk heb ik daar wel intresse in, hier heb ik wat aan.
Mijn vraag is: heb je nog meer van die oefeningen die heel erg handig zijn (zoals die tinten), ik kan er zelf wat verzinnen, maar dat soort dingen zijn heel fijn om te oefenen.
Ik vind jou ellelange uitleg trouwens heel goed, maar uhm... de titel van dat ene 'goede boek?'

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:05

@Josav: aangezien ik altijd bezig blijf met het proberen van voor mij nieuwe materialen, de volgende vraag.

Je had het de vorige pagina over het werken met oliepastels. Nou lijkt het me leuk om daar wat mee te gaan proberen, maar omdat nieuw materiaal hartstikke duur is en ik het zonde vind als een duur aangeschafte set oliepastels in de kast verdwijnt: zit er veel verschil in het werken met oliepastels en krijt-softpastels?

En dan met name qua te gebruiken technieken voor het blenden etc.
Het lijkt me een wat vollere, "plastic" uitstraling te hebben, of zit ik verkeerd?

Met wat voor verschillen moet ik een beetje rekening houden? En zijn deze oliepastels ook in potloodvorm te krijgen?

Een boel vragen, ik hoop dat je me kunt antwoorden...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:10

Ik heb trouwens zelf nog een tip, maar ik weet niet of die al eerder hier geplaatst is want ik heb niet het hele topic doorgelezen.

Doezelaars zijn duur. Om dit een beetje binnen de perken te houden maak ik ze altijd zelf: met goedkoop schetspapier en behangplak. Oprollen met een mooie, scherpe (of juist wat dikkere) punt en daar heb je een heel goedkope doezelaar.

SDE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:37

Dark_Bloom schreef:
nou, ik heb altijd midden in de nacht zin, en dan zit ik met 4 dozen
vol potloden en alle andere zooi in mn bed, en dat ligt dan best
moeilijk

Dat had ik deze nacht. Werd ik wakker, voelde ik iets aan mijn voeten. Begon ik al te vloeken, want ik dacht dat mijn zus weer Wine Gums had zitten smossen in mijn bed. Bleek het mijn gom te zijn .

Hebben jullie ook niet dat je na het afmaken van een tekening gewoon niet meer aan die tekening wil werken. Dus af is af, ook al is er na enkele dagen slapen en opmerkingen van anderen nog wat verbetering/werk aan.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:40

Ja, heel herkenbaar. Ik moet als ik met een tekening bezig ben ook echt niet te lang ermee bezig zijn anders verlies ik m'n interesse.

Momenteel ben ik bezig met een opdracht, maar er kwam een spoedopdracht tussendoor. Die is nu af, maar ik moet me echt gaan dwingen om weer met die eerste verder te gaan...

De maximale tijd die ik aan een tekening moet besteden is een week, anders is de lol er af.

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 03:00

ik gebruik geen doezelaar, maar gewoon mijn vingers

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:32

doezelaar duur????
Ik wheb ene grote en een kleine, de grote was 40 cent en de kleine 30 cent, dat vind ik toch wel meevallen

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:06

Ik betaal 1,75 voor een kleine en 2,25 voor een grote...Afbeelding

@ Dark_bloom: voor het heeeele kleine, pietepeuterige detailwerk zijn mijn vingers toch echt te groot. Dan is een doezelaar ideaal. Ik verbruik er toch wel 1 per 2 pastels. Daarna kan ik ze nog gebruiken om schaduwen aan te brengen.

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:11

Ergens op bokt (ik weet niet meer in welk topic enzo) stond een link naar een online hobbywinkel en dan kon je ook alle producten met een plaatje enzo zien, heeft iemand die link nog voor mij, ewant ik kan hem echt nergens meer vinden

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:40

1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:43

ik heb laatst in een grote tekenwinkel (Artifac) een setje van 6 doezelaars voor iets van 5 a 6 euro volgens mij gekocht, van groot naar klein, en van dik naar dun
Laatst bijgewerkt door 1234 op 12-02-06 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:51

Dan zit ik echt bij een dure winkel. Ik betaal hetzelfde als Remy voor een grote en kleine doezelaar.

1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:37

maar nadat ik een paar keer iets heb uitgeveegd ofzo met een doezelaar wordt de punt van de doezelaar grijs, hoe kun je dat weghalen, zodat die weer 'schoon' is? Of kan dat niet?
Want anders geeft dat telkens af op de tekening

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:18

ik ga er idd gewoon zelf 1 maken, najah, als ik er 1 nodig heb,
want ik mis ze nu toch niet
een doezelaar kan je niet schoonmaken, of je zou met een gum
moeten proberen erop te gummen

1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:24

haha oke Ik denk dat het niet zoveel zin heeft om erop te gummen..

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:49

Maar als die doezelaars vies zijn, dan moet je ze juist nog niet weggooien, want dan zijn ze perfekt om schaduwen aan te brengen. Je hoeft dan geen krijt op die plekken aan te brengen, maar alleen die doezelaar te gebruiken (mss niet heel duidelijk verteld, maar de bedoeling is denk ik wel duidelijk )

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:52

Remy, dat is een goede ja !

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:12

in Utrecht bij Swaak waren ze ook al 2 euro oid per stuk.. Keukenrol oprollen.. of watenstaafje werkt ook prima voor mij

Heb een site van een groothandel gevonden, alleen zonder prijzen.. Das een beetje jammer.. Wel verder veel keuze.. Aangezien hier in d omgeving niet veel meer zit..

@remy; Als ik jouw pagina wil openen krijg ik alleen een volledig lege pagina te zien Weet niet of het aan mijn computer ligt oid.