FEEDBACK
---------------------
xoranlover: Foto 1: Hele mooie close-up zo, fijn hoe je echt naar het midden van de bloem getrokken wordt. Ik vind de foto wel wat 'saai'. Wat wil zeggen is dat ik toch wat mis om hem echt spannend te maken. Misschien is het de compositie die wellicht toch wat te gecentreerd is, of dat er nét iets te weinig van de stamper te zien is. Je scherpte lijkt wel goed te zitten en de bloem is ook fijn belicht.
Foto 2: Deze lijkt wat scherpte op de hommel te missen, ook vind ik persoonlijk de witte vlakken wat overbelicht waardoor de foto wat 'druk' overkomt. Ik zou bij deze foto net even wat meer ruimte gepakt hebben, zodat de hommel niet het hele beeld inneemt, maar echt een meer een toevoeging is aan de bloem.
Foto 3: Vind ik persoonlijk de mooiste uit je serie! Fijne scherptediepte en heel interessant om naar te kijken. Wellicht dat ik hem zelf meer horizontaal had geplaatst, zodat de bloemmeer links in beeld zou staan en de bij wat meer naar het midden toe. Qua kleur is hij heel mooi en ook de belichting ziet er goed uit!
Kabayo: Lente is wel absoluut veulentjestijd! Wat een schattig dier
. Fototechnisch zou ik de volgende keer beter letten op wat er te zien is in je beeld. Nu zijn de hoeven er afgeknipt en de foto wordt al een stuk fijner om naar te kijken als alles erop staat. Ook lijkt de horizon wat scheef te staan, dat zou ik dan persoonlijk nog even rechttrekken.
xSagan: Bloesem
. De foto lijkt enorm verscherpt te zijn, waardoor hij voor mij wat hard overkomt. Ook vind ik het lastig om te bepalen waar ik moet kijken, omdat er zoveel bloemetjes scherp zijn dat je oog niet naar één punt getrokken wordt. Ik weet niet of deze functie bij iPhone ook bestaat, maar bij mijn Samsung kan ik in het scherm tikken op het stukje wat ik scherp wil hebben, op die manier kan je telefoon een scherptediepte creëren zodat je meer rust hebt in je foto.
anca: Oei, je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt met deze foto! Heel tof om kikkerdril op de foto te zetten, maar wat kan dat lastig zijn om scherp te krijgen. Wat ik zou proberen is lager te komen met je telefoon zodat je meer op dezelfde hoogte als het dril komt te zitten. Let er dan gelijk op dat je geen afleidende reflecties in je beeld hebt. Je kan dan echt op een hele toffe manier een mooie foto creëren! Ook door de tip die ik hierboven al gaf (tikken op het deel dat je scherp wil hebben) denk ik dat je hier echt een tof beeld van kan maken.
Esther: Nog meer bloesem
. Foto 1: Lastig tegenlicht heb je gekozen, maar kan wel een heel mooi contrast geven en dat is je wel gelukt. Persoonlijk zou ik óf meer ruimte pakken zodat de schuur er meer op staat, óf juist verder inzoomen. Nu is het dak van de schuur een afleiding, maar je kan het ook goed gebruiken in je achtergrond.
Foto 2: Mooie scherptediepte zo! Leuk gefocust op de bloesem en het beeld erachter geeft wel echt een Nederlandse lente aan. Ik mis hier eigenlijk vooral licht op de bloesem. De bloesem is erg donker uitgevallen waardoor je de details mist.
Foto 3: Heerlijk modderig pad zo. Leuke foto, mooi over nagedacht ook. Ik zou hier als tip willen geven om de camera nog nét iets lager te houden zodat je meer ruimte aan de bovenkant krijgt voor de boom en de boerderij. Wat ik nog wel eens doe, is de telefoon omdraaien zodat de camera aan de onderkant zit. Op die manier kun je dichter bij de grond komen zonder dat je op je buik in de moeder hoeft te liggen
Ik vind de 3e foto wel echt de leukste, die geeft heel duidelijk de Nederlandse lente weer
Cynn: Ach wat een heerlijke foto's
. Foto 1: Hele mooie scherptediepte zo met de bloemetjes ervoor. Lekker tevreden koppie van de kat ook. Ik denk dat ik zelf de foto net wat ruimer had gewild, maar ik weet niet of je dan boven de bank storende elementen krijgt. Scherpte zit wel goed en ook je belichting ziet er mooi uit zo.
Foto 2: Dit vind ik wel de mooiste uit de serie. Lekker alert koppie, mooie scherpte en de belichting zit precies goed. Ik heb eigenlijk geen tips om deze foto nog mooier te krijgen
Foto 3: Bij deze heb ik het idee dat de foto een beetje scheef staat. Persoonlijk zou ik ook wat meer ruimte rechts hebben gepakt. Maar heerlijk beeld wel
Echte lentefoto's die elke katteneigenaar wel zal herkennen, dat genietende koppie in de zon als ze lekker naar buiten kunnen!
xoranlover: Drie nieuwe foto's! Leuk dat je zo bezig bent met macrofotografie, lijkt me niet gemakkelijk! Foto 1: Deze vind ik qua kleur heel mooi, fijne sfeer om naar te kijken. De scherpte vind ik wat onstabiel als je begrijpt wat ik bedoel. Ik zie meerdere scherptepunten lijkt het, ik denk dat ik het mooier had gevonden als de hele voorkant van dit katje scherp zou zijn.
Foto 2: Mooi kleurcontrast zo met de blauwe achtergrond. Deze zou qua compositie wat interessanter kunnen worden door meer ruimte in het blauw te nemen, en hem wat meer volgens de regel van derden in te delen. Scherpte lijkt goed te zitten, bij deze vind ik het dan juist fijn dat het blaadje aan de voorkant niet helemaal scherp is, dat geeft een mooie diepte aan je foto.
Foto 3: Heel schattig bloemetje
. Mooie scherptediepte en ook een fijne compositie. Dit is wel wat ik ook bedoel voor je 2e foto. Kleuren lijken iets te heftig, alsof de verzadiging net wat te hoog staat.
germie: Wat een tof beeld! Hoe langer ik kijk, hoe meer ik zie en dat is wel echt heel tof. De waterlijn ziet er mooi uit zo, en de padden lijken ook goed scherp te zijn. Boven de padden zie ik wel wat druppels, zit dat op je lens? Dat vind ik een beetje afleiden dus persoonlijk zou ik kijken of ik die weg kan werken.
8nnemiek: Oh wauw
Wat een mooie foto zo zeg! Heel tof hoe je de narcis precies in die druppel hebt weten te vangen. Eigenlijk heb ik geen tips over deze foto hoe ik hem anders zou doen, wellicht alleen de stengel wat verder oplichten?
Eldmodur: Leuke foto! Ik zou dit soort foto's niet bijsnijden tot 1:1, als je ze wat liggend houdt dan kun je de regel van derden goed toepassen waardoor je een meer interessante compositie krijgt. Ik lijk ook wat scherpte te missen, in dit geval zou ik tijdens het maken van de foto goed op de ogen van de kikker focussen zodat de telefoon daarop scherpstelt.
Eefsel2109: Leuk dat dit topic je geïnspireerd heeft! Mooie inzending, leuk hoe je dit cluster bloesem scherp hebt gemaakt en de rest onscherp hebt. Dat geeft een mooie scherptediepte. Bij dit soort foto's zou ik qua compositie meer kijken of je het scherpe stukje onderin kan krijgen, rechtsonderin bijvoorbeeld. Nu heb je onderin beeld eigenlijk heel veel 'loze' ruimte die niet interessant is om naar te kijken, de takken leiden nogal af. Zou je het beeld meer bijsnijden zodat je onscherpe bloesem op de achtergrond hebt dan zou dat al heel anders ogen denk ik.
Annemarievzr: Prachtige boom, maar inderdaad niet makkelijk om op de foto te zetten. Foto 1: Ik vind deze erg druk. Voor een goede close-up had ik zelf een standpunt gepakt die meer van onderen komt. Dan zou ik kiezen voor een bloem die iets verder weg is, zodat je een scherptediepte kan pakken, en dan ook proberen om het te beperken tot alleen de bloemen. Nu zie je onderin nog planten en een trappetje, een deel van een gebouw; dit zijn allemaal factoren die afleiden waardoor de foto druk overkomt.
Foto 2: Ik snap heel goed wat je bedoelt dat het lastig is om dit als overzicht mooi op de foto te krijgen. Als je doel is om de hele boom erop te zetten, let er dan op dat ook echt de hele boom erop staat. Wellicht is je ruimte daarvoor beperkt dus dat kan heel lastig zijn.
Foto 3: Bij deze foto vind ik het jammer dat het midden zo'n leeg stuk is. Ik zou hier een meer lager standpunt pakken en echt een punt kiezen om op te focussen. Dat maakt het makkelijker om het beeld dat je wil vastleggen ook goed over te laten komen.
haffiefreak: Wat een leuk groepje reeën zo
. Mooi licht heb je gevangen, en de compositie ziet er interessant uit zo! Ik word wel wat afgeleid door de stang van het hek aan de onderkant. Ook lijk ik net wat scherpte te missen op de reetjes zelf. Ik zou persoonlijk proberen om een meer laag standpunt te pakken. Mocht daar een hek zitten, probeer dan een gat in het gaas te vinden waar je doorheen kan schieten. Door meer op ooghoogte van de dieren te komen krijg je al snel een heel ander beeld.
De sfeer uit je foto vind ik heel mooi.
Bellatrix: Foto 1: Mooie scherpte, de belichting vind ik wat hard overkomen. Hierdoor lijken de onscherpe bloemen ook te verzadigd. Ze hebben ook wat rare, harde randen die voor mij erg afleiden. Qua compositie denk ik dat ik deze foto verticaal had gemaakt. Zo te zien is dit een lange stengel waar knoppen/ bloemen aan zitten, die lengte kun je goed gebruiken voor je scherptediepte.
Foto 2: Deze compositie vind ik al een stuk interessanter en qua kleur en licht kijkt de foto ook fijn. Ik vind het wel jammer dat het stukje tak links van de bloem scherp is, maar niet het stukje tak waar de bloem aanzit. Daar had ik toch geprobeerd om de scherpte meer op de bloem zelf te houden.
Foto 3: Mooie viooltjes! Fijne kleuren en ook goed scherp. Ze staan wel heel erg in het midden wat de foto wat saaier maakt. Linksboven zie ik ook iets wat lijkt op een andere bloem, dat vind ik zelf wat afleiden.
Ik vind je 2e foto de mooiste uit de serie
Cchanny: Mooi samenspel van de kleuren zo! De voelsprietjes kan ik niet vinden trouwens
. Ik vind dat de foto een hele fijne scherptediepte heeft, maar de ruimte rechts is voor mij wat te groot. Ik denk dat ik de foto verticaal had genomen, om ook gebruik te maken van de lengte van de bloem en zo wat minder geel vlak te hebben.
Selina: Wat een mooie hond! En dan tussen de narcissen, prachtig
. Foto 1: Heel fijn licht, lekker warme foto en mooie scherptediepte met de narcissen. Ik vind het ook juist leuk dat de hond hier in het midden staat, je aandacht wordt gelijk naar zijn koppie getrokken. Voor een echt lente beeld zou ik zelf wat meer kleur willen zien, maar bij de foto past dat wellicht niet goed.
Foto 2: Mooi ook! Fijn standpunt heb je gekozen, waardoor de hond er wel echt goed op staat maar je ook de bloesem mooi ziet. Ik zou zelf wat meer ruimte links/boven hebben genomen zodat de hond niet zo het beeld uitloopt, als je begrijpt wat ik bedoel. Hij staat nu net links van het midden, gezien zijn pose zou ik hem liever meer naar rechts in het beeld zien.
Joy_Mennings: Foto 1: Wat een mooie kleuren! Heel fijn beeld zo, hoewel je ervoor gekozen hebt om echt de bloemen scherp te krijgen, zijn er geen afleidende factoren in de achtergrond waardoor dit heel goed kan zo. Jammer dat sommige bloemen wat druppels op de blaadjes hebben, dit vind ik wel een beetje afleiden.
Foto 2: Ook zo'n mooi lentebeeld, een bloemetje die precies tussen de stenen door groeit. Leuk gekozen! De foto zelf had interessanter kunnen worden door een lager standpunt denk ik. Aangezien het bloemetje naar links groeit, had ik hem meer rechts in beeld geplaatst. Daarbij zou ik ook wat meer letten op contrast tussen de bloem en de achtergrond, zodat de bloem zelf er meer uitspringt.
Foto 3: Ja prachtig deze
Mooie scherptediepte, leuk dat je die bij erbij hebt weten te vangen! Ik had de foto zelf iets krapper bijgesneden, zodat er minder zwart is boven en rechts in beeld. Deze foto is wel mijn favoriete van je serie
Beemsterkaas: Feedback geven, vragen stellen en kritisch naar andermans foto's kijken kan jou ook helpen om je eigen fotografie te verbeteren. Benoem vooral wat je mooi vind aan een foto, en wat niet, op die manier daag je jezelf uit om anders naar foto's te kijken en ontdek je beter wat je wel en niet mooi vind
. Dan je inzending; lekker Nederlands beeld wel. Regen en tulpen, dat past wel bij onze lente! De sfeer is heel fijn neergezet, de foto zelf had ik wat meer ruimte gegeven, zeker aan de onderkant. Aan de bovenkant is de lucht best wel uitgebeten en dat leidt wel af. Als je de foto aan de onderkant meer ruimte geeft en aan de bovenkant een beetje weghaalt dan wordt het beeld al wat rustiger
.
XxLiEsJuHhxX: Wat een leuke foto! Past precies bij de Paasdagen die eraan komen. Heel leuk concept bedacht zo, en mooi in compositie gezet. Ik lijk wel wat scherpte in de kuikens te missen, en ik heb het idee dat de foto scheef staat door het hooi waar ze op staan.
8nnemiek: Foto 2: Fijne kleuren zo zeg, daar krijg je echt een lentegevoel bij! Heb je deze nog bij geflitst? Ik had zelf de foto qua compositie net wat anders bijgesneden. Ik vind het jammer dat de bloemetjes onderin afgesneden worden, en bovenin zie ik nog veel blauw vlak. Ik had het geheel dus iets naar onderen gezet. Ik heb ook het idee dat de scherpte met name op de bloesem ligt, waardoor de hommel nu een beetje storend in beeld vliegt.
robinxfellow: Foto 1: Mooi portret van dit schaap. De kop is mooi scherp en de achtergrond is rustig om naar te kijken. Prima foto!
Foto 2: Deze vind ik zelf wat druk ogen. Ik had persoonlijk meer afstand genomen zodat er meer ruimte om het schaap heen zit. Dat je dan meer schapen op de achtergrond hebt, dat hoeft niets uit te maken. Door je standpunt wat lager te houden en de scherpte echt op dit schaap en haar lam te focussen, kun je al een meer interessant beeld creëren.
Foto 3: Qua scherpte zit het hier wel goed. De kleuren vind ik wel wat saai overkomen en de foto vind ik erg krap bijgesneden. Ik had hier dus ook wat meer ruimte gepakt zodat je foto wat rustiger wordt.
jokari: Foto 1: Grappig hoe die blaadjes gevangen zijn in de druppel! Mooie foto zo, fijne kleuren ook. Ik had zelf wat meer de focus op 1 plantje gelegd en daar dus ook meer op ingezoomd. Nu is je hoofdonderwerp best klein in beeld waardoor je snel afgeleid bent en niet lang blijft kijken. Deze foto zou ik verticaal bijsnijden, met het plantje links in beeld in de focus.
Foto 2: Leuk nagedacht over je scherpte diepte en achtergrond van je foto! Zo creëer je een interessant beeld waar veel te zien is, maar wat wel rust heeft. Om deze foto nog mooier te maken zou ik er de volgende keer op letten dat de bloem helemaal in beeld te zien is, en dus niet aan de rechterkant afgesneden wordt. Ook om de bloem heen zou ik wat meer ruimte pakken.
Foto 3: Leuk standpunt gekozen zo! Mooi dat de boom er op staat, wel jammer dat deze links en rechts afgesneden wordt. Verder vind ik de foto vrij druk ogen omdat er heel veel op staat en te zien is. De focus ligt wel duidelijk op de bloesemboom. Ik heb het idee dat de foto wat scheef staat, dus die zou ik wel wat meer rechtzetten.
Je tweede foto vind ik het leukste trouwens, juist omdat je zo creatief bent geweest in het kiezen van je onderwerp en de achtergrond.
Dorine92: Nog meer bloemetjes en bijtjes
Foto 1: Deze foto vind ik wat krap geschoten, ik vind het jammer dat de bloemetjes links, boven en rechtsboven afgesneden worden. Ik denk dat je best wat meer ruimte had kunnen nemen zonder de focus op de hommel te verliezen. Qua kleur is hij heel mooi, lekker lente!
Foto 2: De hommel is hier wat donker waardoor hij wegvalt en niet de focus krijgt die je had willen hebben denk ik. Ook deze foto vind ik wat krap geschoten. Qua kleur en scherpte lijkt hij wel goed te zijn zo.
Foto 3: Ook deze vind ik wat krap, maar ik denk ook dat als je deze horizontaal had geschoten, de krapte niet zo erg is. Je kan dan goed de focus op de hommel leggen. Mooie kleuren wel en de scherpte lijkt ook goed te zitten.
fohadie: Hihi, heel narcistische foto. Leuk veld wel zo, de foto zelf vind ik wat lastig kijken omdat ik niet het idee heb dat er een focuspunt is. Qua kleur en licht is het wel een fijne foto om naar te kijken
Foto 2: Jammer dat ze zo druk waren! Een hek op de achtergrond hoeft niet vervelend of afleidend te zijn, als je ver genoeg ervanaf bent kun je de foto zo schieten dat het hek onscherp is en dus je achtergrond niet verstoord. Zeker bij lammetjes zou ik echt op de grond gaan zitten/liggen zodat je op hun ooghoogte komt. Ik denk dat je foto daar veel interessanter van wordt.
Foto 3: Door het verre inzoomen is de foto heel erg verscherpt, daardoor krijg je harde lijnen in je foto. Deze had je denk ik best horizontaal kunnen nemen, en met minder ver inzoomen toch goed op de foto kunnen krijgen door hier ook die regel van derden toe te passen.
F_Orumster: Groetjes terug! Mooi contrast tussen natuur en de stad. En leuk dat je een tulp hebt gevonden in Londen! Ik zou bij deze foto wat meer gebruik willen maken van de rode telefooncel in combinatie met de tulp. Er is nu heel veel te zien waardoor je eigenlijk teveel in je beeld gevangen hebt, en je geen focus hebt. Ik zie de tulp, maar het scherptepunt ligt op een groene plant daarachter. Ik zou eens proberen of je zo kan draaien dat je de tulp scherp op de voorgrond hebt, met meer ruime voor de stengel aan de onderkant, en het gebouw met de telefooncel op de achtergrond. Meer zou ik proberen te vermijden.
Annienke: Foto 1: Wat een fijne lentesfeer. Hele mooie scherptediepte, en de compositie kijkt heel fijn weg zo. De kleuren geven een mooie sfeer weer. Prachtig!
Foto 2: Bij deze vind ik de waas wat te veel aanwezig waardoor de krokus op de voorgrond te veel wegvalt. Leuke compositie wel bedacht met de krokus daarachter, door de foto horizontaal te plaatsen denk ik dat je nog beter gebruik kan maken van die scherptediepte. De sfeer van zonsopgang is iets te veel aanwezig waardoor de bloemetjes te weinig in beeld springen.
Foto 3: Mooie scherptediepte ook weer hier, leuk gespeeld met je compositie. Jammer dat een van de blaadjes nét afgesneden wordt aan de linkerkant. Ik zou hier ook wat meer ruimte aan de onderkant pakken. Ook hier vind ik de waas wat te veel aanwezig waardoor je bloemetje er net niet lekker uitkomt.
janouk: Wat retegaaf om zulke uilen te fotograferen zeg! Mooi doorkijkje heb je gecreëerd met de bomen. Zo heb je een fijne scherptediepte en wordt de aandacht echt op de uil gevestigd. De foto zelf vind ik net wat te donker, lijkt alsof je hier te maken had met tegenlicht? Dat maakt het niet makkelijker.
Foto 2: Mooie mus! Leuk in beeld gezet ook. Ik lijk wel wat scherpte te missen. Qua kleur vind ik de foto goed gelukt zo, en de compositie is ook interessant om naar te kijken
---------------------
Bellatrix schreef:Marjo: Echte lente foto zo met de bloesem op de achtergrond. Ik vind alleen het paard wat donker. En te centraal. Mooie DOF op foto 2. Ik mis daar alleen wat scherpte. (kan door upload komen) Foto 3 is mooi. Leuk dat er ook wat groen op de foto staat, dat maakt hem wat kleurrijker. Wel had ik het oog van het paard wat meer laten uitkomen. Wel een fijne belichting.
Thanks! Ik had wat tegenlicht om mee te werken, en dat werkte bij de vos helaas wat minder goed dan bij de bruine. Ik denk dat de 2e wat scherpte lijkt te missen door de belichting, als ik hem helemaal inzoom dan is hij gelukkig wel scherp genoeg.
Oog van het paard er meer uit laten komen vind ik zelf niet echt een optie; het beeld is zo rustig en dat is de sfeer die ik over wil brengen. Ik heb wel eens geprobeerd om het oog wat meer eruit te laten springen maar dat vind ik in deze niet echt passen.
Wel bedankt voor je feedback
Cynn schreef:Marjo zijn dat de bloesems in Almere toevallig? Heerlijke foto's, rustig in het oog zonder teveel poespas. Wordt er helemaal blij van

Thanks! Dit was niet in Almere, maar in Soest