[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:28

Thanks <3!

Ik baal altijd dat de upload van bokt de kwaliteit van de foto zo achteruit trekt. Op deze foto zie je de wimpers niet eens.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:55

San hij is prachtig!! Ik ben daar wel een beetje jaloers op. Ik zou graag in kleur werken, maar ik kan kleuren niet zo goed zien helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:52

Dank je, Tazzey :D. Jammer dat je moeite hebt met kleuren, maar zwartwit biedt ook uitdagingen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:00

Het is echt jammer maar ik gewoon de nuances niet. Ik heb ooit eens een gevaarlijke chemische stof in mijn ogen gehad en sinds dat moment vind ik die subtiele kleurnuances lastig.
Ik ben nu bezig met dat recepten boek dat hier eerder genoemd werd en daar gebruik ik wel kleur en dat gaat prima maar echt in detail met verschillende tinten gaat gewoon niet. Dus dan lekker met grafiet aan de slag, dat is ook heerlijk.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:13

Weer 3 werkjes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:16

Tazzey schreef:
Het is echt jammer maar ik gewoon de nuances niet. Ik heb ooit eens een gevaarlijke chemische stof in mijn ogen gehad en sinds dat moment vind ik die subtiele kleurnuances lastig.
Ik ben nu bezig met dat recepten boek dat hier eerder genoemd werd en daar gebruik ik wel kleur en dat gaat prima maar echt in detail met verschillende tinten gaat gewoon niet. Dus dan lekker met grafiet aan de slag, dat is ook heerlijk.

Oei, dat klinkt heftig :oo

Als je toch met kleur wil werken/oefenen kun je ook monochroom of het Zorn palet proberen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:32

Ja fijn was anders. Ik kende het Zorn palet niet maar het ziet er interessant uit. Ik moet ergens deze week nog naar de teken winkel dan kijk ik meteen even wat zij hebben liggen. Het lijkt me fantastisch om te kunnen maar ik ben bang dat het frustrerend gaat worden omdat het een afwijking in mijn ogen is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:44

Zorn bestaat uit vier kleuren, plat gezegd wit, zwart, rood en oker, je kunt er subtiele kleurschakeringen mee maken, maar ook vrijer werken. Juist omdat je subtiele tinten niet goed ziet is dit misschien een optie toch wat met kleur te kunnen doen.

Monochroom is één kleur, leuk voor de afwisseling en om toning te oefenen.

Deze is gemaakt met enkel de vier kleuren van t Zorn palet
Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:48

Hmm dat wil ik eigenlijk wel graag proberen. Ik ga zo’n palet halen. Bedankt voor de tip! Overigens ook een mooi werk!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:54

Tazzey schreef:
Hmm dat wil ik eigenlijk wel graag proberen. Ik ga zo’n palet halen. Bedankt voor de tip! Overigens ook een mooi werk!

Als je wil schilderen heb je cadmium rood, gele oker, titanium wit en ivoor zwart nodig. Voor potloden iets dat erop lijkt, haha. In principe is het een schilderspalet.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:05

Ik denk dat ik even ga kijken naar aquarel kleuren. Olieverf vind ik het fijnst werken maar met de geur maak ik in huis geen vrienden ben ik bang.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:28

Mijn vriendin heeft in haar atelier alle kleuren voor het pallet dus die ga ik vrijdag even meenemen als ik les heb bij haar. Ik ben benieuwd, zij denkt ook dat het voor mij wel eens kan werken. Top tip dus San! _/-\o_ Misschien krijg jij me dan toch aan de kleur :D

Ik was net weer bij mijn favoriete winkeltje in de stad, alleen maar papier, potloden, verf en alles wat je maar kan bedenken wat met tekenen en schilderen te maken heeft.
Ik ben net een klein kind in een speelgoedwinkel.

Ik moest even een nieuwe bewaarmap hebben, wat potloodverlengers, nieuwe potloden en Tombow navul gummen.
Ik teken altijd met de Faber Castell potloden, tot nu toe altijd de groene Pitt potloden en sinds kort ook de Pitt Graphite Matt potloden. Die laatste zijn heel fijn omdat ze echt geen glans geven.
Ik ben al sinds kind vastgeroest aan Faber Castell. Toch heb ik me vandaag door de verkoopster in de winkel over laten halen om vreemd te gaan. Ik heb wat Caran d'Ache grafiet potloden meegenomen. Volgens haar glijdt dat fijner over het papier. Ik ga het proberen, ik kan me er niet veel bij voorstellen maar ik lees veel positieve verhalen over Caran d'Ache, dus ik ben benieuwd.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:46

Ik zie dus teveel kleur en kan dat niet omzetten in zwart wit toonwaarden Hahaha..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:01

Het tegenovergestelde van mij dus haha, samen kunnen we alles wel :') :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 13:34

Tazzey schreef:
Ik denk dat ik even ga kijken naar aquarel kleuren. Olieverf vind ik het fijnst werken maar met de geur maak ik in huis geen vrienden ben ik bang.

Je kan geurloos olieverven :j Op waterbasis maar ook met gewone olieverf is dat mogelijk

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:14

Dat klopt inderdaad, je ruikt nauwelijks iets maar ik vond het toch niet heel prettig werken. Ik ben nu over op aquarel en acryl en dat werkt op zich ook wel prettig. Ik schilder ook gewoon te weinig om er echt in te investeren.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:47

Ik heb mezelf van de week ook getrakteerd op een rondje kunstwinkel en zo'n 14B potlood meegenomen. Tot nu toe ben ik er nog geen heel groot fan van, ik vind hem onaangenaam droog tekenen (een beetje als een nagels over schoolbord gevoel), maar mogelijk lag dat aan het papier of werkt het lekkerder als er al wat andere potloodlagen onder zitten. Ik ga er nog wat mee uitproberen.

Hebben jullie nog advies voor goede schetsboeken, die ook het ook overleven als je ze mishandeld met aquarelpotlood, inkt, molotov markers en dat bij voorkeur allemaal over elkaar heen? Bij voorkeur iets zonder ringband maar wat wel goed open kan, en zonder al te veel textuur in het papier.
Ik heb aardig wat daler rowney graduate dummies volgetekend en wilde een nieuwe halen, maar die hebben ze niet meer bij van Beek dus ik moet wat anders verzinnen :( Ik zag dat ik ook wel eens een van seawhite heb gehad wat me ook wel beviel, maar misschien heeft iemand hier nog een goede tip.

Ondertussen ook vast een sneakpeak van een metamorfose, ik had het voordat ik de challenge erop gooide met Julius over Loki die in een paard veranderde en de nacht daarop lag ik natuurlijk om 2 uur s nachts wakker omdat ik me afvroeg hoe dat tussenstadium tussen paard en mens eruit zou zien :+ Dus voordat ik na kan denken over wat ik werkelijk wil gaan doen moest dit er eerst even uit. Ik wil er nog wat extra inbetweens aan toevoegen, maar ik had hem vast even snel in elkaar gezet om te kijken of het een beetje loopt dus tot nu toe is het dit:
Afbeelding

En halverwege ziet dat er dus zo uit. :+

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:41

Ik zou eens kijken naar mixed media papier, dat papier kan ik aardig mishandelen zonder veel schade.

Ik vind de 14b van Faber Castell niet heel droog tekenen. Wat ik wel vervelend vind is dat ik hem gewoonweg niet vlijmscherp geslepen krijg.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:42

Ik vind het heel knap! die in-between is echt cursed _O-
Doet me denken aan die Animorphs boeken

Afbeelding
Ik gebruik die Seawhite of Brighton schetsboeken trouwens. Ik vind ze heel fijn en tot nu toe hebben ze het volgehouden wanneer ik tekeer ging met plakkaatverf, al wordt het papier soms een beetje ~wobbly~
Maar ik heb nog geen glad papieren schetsboek gevonden die compleet recht bleef met natte media :')

Succes met het Zorn palet @tazzey! Laat je het eindresultaat zien hier? (als je je daar comfortabel bij voelt)

@_San87_ ik irriteer me ook altijd mateloos aan de bokt upload :') maak je wat moois, zie je er geen reet van op bokt
Ik vind de roze huid heel knap gedaan!

Polarize schreef:
Wat een gaaf werk eva!

Vikawiek, oh ik hou van dat nummer van froukje <3 het schilderij past er echt heel goed bij, heel mooi!

De outline had ik met oostindische inkt en een penseeltje gemaakt! Na mijn art nouveau ding heb ik meteen een penseeltje gekocht wat meer geschikt was voor linewerk, dus kon die meteen even tedten

Dankjewel :D fijn om dat te horen van iemand die dat nummer ook kent:D
Knap dat je dat lukt met een penseeltje! Het is zeker een goede oefening voor een vaste hand :')

eva1969 schreef:
Gaaf Vikawiek, ik moest gelijk denken aan le petit prince, daar deed de figuur me aan denken.

Oh wow, wat een compliment! Dankjewel!

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:06

Die in-between is echt cursed omg

Qua schetsboeken moet ik vanavond als ik naar boven ga even kijken welke ik heb liggen, die best goed met gouache en waterverf, heb er ook acrylmarkers op gebruikt en begon pas licht door te drukken na meerdere lagen donkere alcohol markers. Heb alleen geen idee meer welke ik had :')

Vikawiek, ze deed dat nummer de afgelopen tour als akoestisch/piano nummer, dus die heeft wel een speciaal plekje voor mij (en heel veel tranen om gelaten haha)

Ja die lijnen met een penseeltje doen was een uitdaging, maar ik had een nieuw penseel die er meer geschikt voor was, dus het viel mee!
Deze had ik: klik, in maat 0

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 00:15

Oh wow, vikawiek, ik heb even gegoogled op die boeken. Die covers je wel bij in ieder geval, maar je moet maar hopen dat je er niet over droomt 's nachts. :')

Wobbly papier kan ik wel mee leven, na 2 lagen door mijn papier heen gaan niet. En ik heb ook wel papier gehad waar aquarel amper op pakte, dan werden de kleuren heel licht en mat, dat was ook jammer.
Als ik zo terugkijk deed de seabright het ook eigenlijk beter op dat vlak dan de daler rowney, dus ik denk dat ik er weer zo een koop. Maar ik ben ook nog wel benieuwd naar die van polarize die meerdere lagen alcoholmarkers tegenhoudt, dat doet de seabright niet :P

Loki is af :D 26 plaatjes uiteindelijk, zo kan hij iets langzamer en is wat beter te zien wat er voor gruwelijks in het midden zit.
Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 07:00

Ik heb een hahnemule schetsboek! Ik meende de nostalgie in A5, met 190 grams papier. Echt een heel fijn schetsboekje, heb m veel voor waterverf en gouache gebruikt, maar het papier is heel smooth dus potlood werkt er ook fijn mee.
Echt alcohol markers tegenhouden is ook enorm enthousiast gezegd, maar ik merkte wel dat ie een stuk minder doordrukt als mijn andere schetsboeken en alleen de donkere kleuren echt zichtbaar waren aan de andere kant. Nu ben ik niet de meest intense blender met alcohol markers, dus geen idee in hoeverre het echt garandeert dat ze niet doordrukken :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 08:42

Haha, wat gaaf Roodvos :D. Knap gemaakt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 09:05

Wat gaaf Roodvos. Ik blijf er naar kijken :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 15:36

Afbeelding

Ben ook weer een stukje opgeschoten. Merk dat ik de schimmelvacht echt leuk vind om te doen, veel kleuren erin.