[ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:10

Maar ook dát moet op de fles staan.
En ik heb ook wel eens gehad dat iets niet uithardde, ook niet na vele dagen. Bleek toen dat een deel van de inhoud van één fles 'versuikerd' was en dat daarom de mix niet meer werkte.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:14

Deze informatie zat erbij en dit zijn ook de flessen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun schreef:
Maar ook dát moet op de fles staan.
En ik heb ook wel eens gehad dat iets niet uithardde, ook niet na vele dagen. Bleek toen dat een deel van de inhoud van één fles 'versuikerd' was en dat daarom de mix niet meer werkte.

Zou dit kunnen komen door een slechte seal van de fles? De epoxy an sich ziet er niet gek uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:24

Het gebeurt bij oude/weinig gebruikte epoxy en door de kleur van de flessen zie je het niet echt, maar de onderste laag in de fles is niet zo flexibel meer en lijkt wat 'krakerig' als je er in knijpt.

Gezien de temperatuur de afgelopen week zou het er mee te maken kunnen hebben, lijkt mij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:32

Ik heb nooit gehoord van epoxy die zodanig verouderd is dat hij niet meer werkt, ook niet als de fles open is geweest.. maar misschien dat er iets uit verdampt als een fles lange tijd open staat, of inderdaad ontmengt? Geen idee of dat kan.

Is je weegschaal wel nauwkeurig genoeg? Ik heb een speciale sieradenweegschaal gekocht voor de epoxy, zodat ik op de honderdste gram nauwkeurig kan afwegen.
Ik heb een heel stomme keukenweegschaal gehad die heel lang op 0 bleef staan en dan ineens hup naar 2 gram :') Dat werkte dus niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:11

8nnemiek schreef:
Ik heb nooit gehoord van epoxy die zodanig verouderd is dat hij niet meer werkt, ook niet als de fles open is geweest.. maar misschien dat er iets uit verdampt als een fles lange tijd open staat, of inderdaad ontmengt? Geen idee of dat kan.

Is je weegschaal wel nauwkeurig genoeg? Ik heb een speciale sieradenweegschaal gekocht voor de epoxy, zodat ik op de honderdste gram nauwkeurig kan afwegen.
Ik heb een heel stomme keukenweegschaal gehad die heel lang op 0 bleef staan en dan ineens hup naar 2 gram :') Dat werkte dus niet.

Die heb ik ook, die heb ik o.a. ook om medicijnen af te wegen, dus die weegschaal is gelukkig heel nauwkeurig. Ik heb ook wel tien keer de instructies gelezen of ik écht iets gemist heb, of niet goed gedaan maar ik heb alles netjes gevolgd zoals aangegeven en na wat tips dus ook de mix langer laten staan etc.

Ik snap het echt niet, ik had al begrepen dat dit een secuur werkje is maar dit had ik niet verwacht hahaha!

Het is bijna niet fatsoenlijk op de foto te krijgen, zo ziet het er nu dus uit.

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:23

epoxy die gekristaliseerd is kun je weer vloeibaar maken door de fles in heet water te zetten, dat warmt de epoxy weer wat op, wordt het weer vloeibaar en kun je gewoon weer gebruiken.

epoxy van itsokay is inderdaad nietokay spul. Veel hebben er klachten over en van dat merk zijn ook de meeste spullen/epoxy 2e hands te vinden omdat iedereen er vanaf wil.

maar goed daar heb jij nu niets aan. Itsokay spul is ws niet de snelst hardende epoxy, ws industriële troep die ze in eigen flesjes hebben gegoten en niet echt fijn spul voor hobby/thuis gebruik.

Het kan zeker wel tot week duren voordat je iets merkt. Dus wacht dat zeker af. Zeker nu dat de temperaturen buiten ook overal aan jojo'en is, daar houdt epoxy niet van. Rond de 20 graden werkt dat het fijnst, dus geen airco aan en liefst beetje stabiele temperatuur (niet overdag heet snachts koud)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:25

o en paar gram verschil, maakt voor epoxy niet veel uit hoor, als het maar echt paar gram is.

wat wel een veel gemaakte fout is is de vloeistoffen om draaien, je hebt de verharder en de epoxy

A en B, epoxy is meestal de A (waar je meeste van moet gebruiken) en B de verharder

als er staat 100/60 is dat 100 van A en 60 van B, verwissel je dat per ongeluk is het geen paar gram verschil meer en dan gaat het niet werken. Maar omdat je dan de verharder bijna verdubbeld zal je mengsel ws heel snel TE heet worden zelfs tot kookpunt. (wat je mal weer verziekt)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:12

speurneusc schreef:
epoxy die gekristaliseerd is kun je weer vloeibaar maken door de fles in heet water te zetten, dat warmt de epoxy weer wat op, wordt het weer vloeibaar en kun je gewoon weer gebruiken.

epoxy van itsokay is inderdaad nietokay spul. Veel hebben er klachten over en van dat merk zijn ook de meeste spullen/epoxy 2e hands te vinden omdat iedereen er vanaf wil.

maar goed daar heb jij nu niets aan. Itsokay spul is ws niet de snelst hardende epoxy, ws industriële troep die ze in eigen flesjes hebben gegoten en niet echt fijn spul voor hobby/thuis gebruik.

Het kan zeker wel tot week duren voordat je iets merkt. Dus wacht dat zeker af. Zeker nu dat de temperaturen buiten ook overal aan jojo'en is, daar houdt epoxy niet van. Rond de 20 graden werkt dat het fijnst, dus geen airco aan en liefst beetje stabiele temperatuur (niet overdag heet snachts koud)

Ah, dat is 'niet okay' om te horen? Wat/welke zou jij aanraden om mee te starten dan? Het zijn malletjes zoals op de foto en iets groter maar zeker geen mallen van zeer groot volume.

Edit: Thanks wel voor het uitgebreide antwoord!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:17

De keren dat ik met epoxy gewerkt heb (bijzettafelblad) had ik Resion.
Helaas merk ik dat bij de kleurloze soort wel de vergeling erg snel intreedt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:18

DubbelFun schreef:
De keren dat ik met epoxy gewerkt heb (bijzettafelblad) had ik Resion.
Helaas merk ik dat bij de kleurloze soort wel de vergeling erg snel intreedt.

Daar had ik dus UV blocker voor gekocht (nog niet gebruikt), ook dat werd aangeraden. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:25

Ik heb gelezen dat dit het proces alleen maar vertraagd en dus geen afdoend resultaat geeft. Maar ik weet dus niet wat waar is ??

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:01

Ik heb ook heel vaak exact die epoxy gehad. Ik heb het nog nooit meegemaakt! Altijd goed uitgehard na 24 uur en volledig hard na 48 uur.
Herken dus ook de slechte ervaringen van anderen niet. Misschien heb ik mazzel gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:39

Ik koop al mijn epoxy en polyester bij polyestershoppen. Ik heb er kannen vol gekocht voor de boot, en bestel dan ook soms direct wat sieradenepoxy bij. Altijd fijn spul, op een enkel potje na.
Volgens mij is dat ook Resion wat ze daar verkopen.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:04

Epodex heeft ook fijne epoxy. Als je hele grote hoeveelheden dat besteld (6 kg bv), dan zit de verharder wel in een onhandige jerrycan qua gieten. Verder is het heel fijn spul. De pro lijn heeft een uv blocker er in zitten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:02

Maar voor de kleinere hoeveelheden, iemand nog tips aan merk dan? 500gr/1kg bijvoorbeeld? Ik wil best nog iets anders proberen en kijken of het aan mij ligt of aan de epoxy. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:15

Totalboat is ook een goed bekend staand merk.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:24

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:27

bij mij, ik verkoop sam, voor kleine dunne objecten de lamineerversie, in de meeste gevallen smorgens gieten kan je het savonds al uit de mal halen, kan het nog wat bewegelijk zijn, plat weg leggen is het volgende ochtend hard.

er is ook een gewone river and art versie, daar kan je tot 10 cm diep in 1x mee gieten, hoe dikker hoe langer het duurt voordat het hard is, maar gewone kleine dingetjes is het 24u.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:48

Na de antwoorden hier gisteren nog andere epoxy gehaald. Ik ben zo iemand die zich hier vreselijk aan kan storen en dan graag ook antwoord wilt.

Ik ga wel nog bij bokker speurneus bestellen (bedankt!), maar wilde weten of het nu daadwerkelijk aan mij lag, en nee, dat is niet het geval...

Dit is 12 uur na het gieten van de andere epoxy, ze zijn niet perfect en veel bubbels (niks aan de bubbels gedaan), en ze zijn dof (ik denk van het drie keer schoonmaken van de mallen door de mislukte epoxy?), maargoed, ze zijn uitgehard. *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:02

mallen schoonmaken met pure aceton, dus geen nagellak remouver.

verder hoef je ze niet schoon te maken, beter juist van niet want dan beschadig je juist het glanslaagje (dat gebeurt ook bij meerdere x gebruiken, gebruik van mal is maar beperkt) krijg je steeds meer matte werkjes kan je ze of polijsten, oppoetsen of nog een laagje epoxy geven of aflakken met vernis

bubbels... een ramp, maar veel epoxy's soorten voor onze hobby hebben zelf al een soort van antibubbel erin verwerkt.

zoals die ik gebruik, ik kan zelfs met een mixer mixen, is het wazig van de bubbeltjes, dan pak ik mijn mal erbij, de kleurtjes, de glittertjes, stokjes, eer dat ik dat bij elkaar heb is de epoxy helder en zonder bubbel. Komen er toch bubbels, immers de epoxy giet je in je mal daar zit lucht en als je giet kan het opgesloten worden en heb je een bubbel, met stokje kun je die bubbel verplaatsen zodat ie naar boven komt, vaak gaan ze dan al kapot. Heb je toch micro bubbels kun je wat anti bubbel spray spuiten (dit is 99% alcohol, isoprolol) Niet met een brander wat veel adviseren, A: je verbrand je epoxy en dat is giftig bij verbranden en B: je beschadigd de randje van je mal waardoor je epoxy daar niet meer loskomt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:37

Mijn eettafel is inmiddels helaas doorgescheurd, nu had mijn vriend bedacht dat we deze wel konden vullen met epoxy. Ik volg dit topic al een tijdje, maar ben benieuwd of mensen hier er ervaring mee hebben? Het is namelijk best een flinke scheur en dik tafelblad.
De eerste 2 foto's zijn de betreffende tafel. Laatste 2 foto's voorbeelden van wat ik op internet heb gevonden.
Ik denk dat doorzichtige epoxy erin gieten niet zo mooi word, zoals op het voorbeeld, ben ook bang dat dat gaat verkleuren naar geel. Dus misschien moet ik er een kleur in doen, maar welke dan? En hoe ga ik hem überhaupt ingieten. Kunststof plaat onder de tafel bevestigen en dan vol gieten, gaat dat? haha. Ik heb hier echt totaal geen ervaring mee, maar stuk is die toch al, dus voordat we een nieuwe tafel gaan uitzoeken, willen we het eerst proberen.
Oohja, en welke epoxy kunnen we het beste gebruiken, waar het beste te bestellen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:39

Onderschat niet hoe prijzig epoxy is... Het is geen cheap fix. Maar als het lukt heb je wel echt wat gaafs! Er zijn veel youtube filmpjes over te vinden, denk dat het een aanrader is om daar eens naar te kijken voor handige tips & tricks.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:10

@Faelynn: ik ben benieuwd hoe de onderkant van je tafel er uit ziet, want dit soort 'cookies' gaan door (uit)droging bijna altijd scheuren zéker als ze niet op de juiste manier gedroogd worden voor ze bewerkt/verkocht worden.
Om dit te voorkomen wordt er vaak aan de onderkant een ijzeren u-profiel ingefreesd.

Het geheel vullen met epoxy geeft geen zekerheid dat er niet op een andere plek alsnog een scheur gaat ontstaan zolang het blad niet 'gezekerd' wordt met een u-profiel.
Wil je toch met epoxy aan de gang, maar het totaal opvullen gaat je teveel kosten en/of je bent ook wel in voor iets unieks dan zou je de onderkant/bodem op kunnen vullen met iets. Dat kan van alles zijn; knikkers, eikels,..... alles kan zolang het past.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:37

thanks voor de tips!
Er zit geen U profiel onder dit blad. Ik heb dit blad ooit voor een paar tientjes gekocht van een hout handelaar, nog niet gedroogd, onbewerkt etc. Zelf half jaar te drogen gezet, toen poten onder gezet en geschuurd en gelakt, meer niet. Hij heeft het 4 jaar volgehouden met een kleine scheur, op 2 plekken, dit was niet zo erg, maar nu is dat midden stuk eruit gevallen en daardoor is het gat wel erg groot geworden haha.

Zou helemaal door midden zagen en dan net als met een rechthoekige tafel door het midden epoxy laten lopen ook nog een optie zijn? Dit voorkomt misschien wel verder scheuren, want ben inderdaad bang dat wat jij zegt Dubbelfun, dat de tafel op termijn best nog een verder meerdere scheuren kan krijgen anders. Je ziet dat nu al een beetje vanuit het midden, dat er in tegengestelde richting ook een kleine scheur loopt.

Onderkant opvullen met iets decoratiefs is een goed idee! We zouden zelfs eventueel het er tussen uitgevallen stuk hout er nog terug in kunnen zetten om epoxy te besparen, want het is inderdaad een flink gat, en zag al dat epoxy niet goedkoop was.
Toch vinden we de tafel wel gaaf en uniek, dus willen we liever geen nieuwe aanschaffen, helemaal nieuw kunnen we sowieso niet betalen, en op marktplaats moet er dan maar net iets gaafs voorbij komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:03

Als je handig bent zou je er met een frees zelf een sleuf voor een u-profiel in kunnen frezen om de kleine scheur te houden zoals hij nu is.
Het losse stuk er weer tussen zetten en dan epoxy gieten scheelt idd een hoop epoxy, maar ook dan zul je de scheuren moeten verstevigen. Voordeel is dat je dan een kleurstof kunt gebruiken en ook op dat deel aan de onderkant een u-profiel infrezen zodat dit onzichtbaar wordt.