[TEK] Tekenuitdaging April

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:23

Ibbel schreef:
Of je houtskooltekening fixeren zoals ook eigenlijk de bedoeling is ;)

Ze zijn gefixeerd hoor, maar ik heb ze nooit zo goed gefixeerd gekregen dat ze helemaal niet meer afgaven

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:00

Pluisje1998 schreef:
Ibbel schreef:
Of je houtskooltekening fixeren zoals ook eigenlijk de bedoeling is ;)

Ze zijn gefixeerd hoor, maar ik heb ze nooit zo goed gefixeerd gekregen dat ze helemaal niet meer afgaven

Hoe fixeer je dan en waarmee?
Ik gebruik Winsor & Newton fixatief, en heb soms twee lagen nodig, maar dan geeft het helemaal niet meer af.

Ayasha
Blogger

Re: [TEK] Tekenuitdaging April

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 16:15

Het fixatief van conte pablo maakte ook dat ik de tekeningen probleemloos kon oprollen. Gaf niks meer af. Idd wel een paar lagen zoals me in dit topic van vorige maand aangeraden werd.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:44

Pfoe, ik heb geen idee wat ik destijds gebruikte. Is echt al een jaar of 2 terug. Ik heb de spuitbus ook niet meer. Maar ze zijn ingelijst en voorlopig ben ik niet van plan om nog houtskool te gebruiken, dus ik maak me er verder niet zo druk over. Waarom ik digitaal ga werken, veel minder rommel en viezigheid ;)

Bedankt voor de tips though, misschien dat ik er in de toekomst nog wat aan heb :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:15

Ooo, wat heerlijk om hier even rond te kijken. Geweldige werken en experimenten komen er weer langs. :j
Ik kom helemaal nergens meer aan toe de afgelopen tijd. Zo druk en dan thuis helemaal 'op'.
Nou ja, het komt wel weer...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:47

Over inspiratie gesproken, ik volg Inktober nog steeds op FB en daar komt deze elke keer voor bij. Van simpele voorwerpen maakt hij (of zij?) echt iets magisch.
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:54

Da's een beetje het idee van het ventje Piggelmee (die in een Keulse Pot woonde).

Ik zag trouwens op FB een post langskomen van iemand die 'het Piggyheim Museum' voor haar guinea pig had gemaakt, en haar cavia daadwerkelijk langs alle schilderijen had laten lopen. Alle schilderijen waren dus in de trant van "de Mona Guinea" en "The Wheet" van Munch. De cavia had er nog een duidelijke mening over ook :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:30

Zat een beetje vast. Had wat leuke dingen gemaakt, maar vooral voorwerpen en zo. Moet nog zoveel leren over kleurgebruik. Ben nog met vuur bezig geweest, maar die ga ik niet delen, omdat die erg nageaapt is van hier uit het topic :Y) O:) was benieuwd of ik dat ook kon (lucifer). Mensen of dieren lukt me ook echt nog niet echt, maar wilde ik wel proberen. In mijn procreate cursus moest ik een strip maken. Heb daarbij de stijl van zijn voorbeeld ook aangehouden, wel super simpel stickfigure achtig, maar vind dat al heel wat voor mij :+ . Ik vind die wel in het prompt verhaal passen, dus besloten hem toch te delen.

Afbeelding

Ben ook nog met een oog bezig. Het natekenen van een oog foto van mijn hond. Gaat redelijk, maar ben ik nog wel even mee bezig.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 00:02

Hahah, dat stripje is leuk gedaan. Vind het leuk om te zien voor hoeveel verschillende en stijlen procreate gebruikt kan worden,

Niet echt veel getekend vandaag, wat vormen om te oefenen met crosshatchen, maar heb nog geen lekkere brush gevonden daarvoor. Daarna even mijn dingetje van gisteren erbij gepakt en even wat geprobeerd. Gisteren vond ik deze tekening echt afschuwelijk en had ik hem bijna verwijderd. Vandaag viel het eigenlijk wel mee, verre van goed maar het is iets, en aangezien ik nog nooit een bloem had gemaakt... Ik heb even wat lijntjes geprobeerd om dimensie te proberen te maken. Wilde niet echt lukken, maar ik ga hem toch posten. Morgen een tweede poging.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 08:19

Pluisje, je bent veel te kritisch op jezelf. Dat is toch een fijne lijntekening van kersenbloesem (of andere bloesem uit de familie van de Rosaceae)? Doet me een beetje Japans aan.
(En als je geen specifieke bloem voor ogen had, je hebt een prachtige kersenbloesem getekend :)) )

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 15:00

Het is inderdaad kersenbloesem :) is een van mijn favoriete bloemen. Heb ik toch iets goed gedaan als het wel te zien is :')

Ik ben idd sowieso wel heel kritisch op mezelf, is wel vaker een probleem geweest. Zorgt er nog wel eens voor dat ik mezelf geen leercurve gun omdat ik vind dat het in 1 keer goed moet gaan. Zo ook hier met tekenen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 16:37

Ik mis mijn paps heel erg en mijn paps houdt heel erg van katten. Ik heb zitten klooien met katten tekenen om moe van te worden.
Deze is helaas wel erg gekopieerd van een voorbeeld op internet. (dus wel zelf geschetst maar hij is heel erg hetzelfde als de referentie.) omdat ik katten gewoon niet genoeg "in de vingers" heb om er mijn eigen ding mee te doen.
Maar misschien als ik dit wat vaker doe, dat ik katten dan ook voldoende onder de knie krijg. :j
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:28

Toch heel mooi gelukt. Inderdaad gewoon vaak doen. Maar vind deze wel heel mooi.

Hier nog een mandala afgemaakt. Ik hang ‘m onder bloemen :))
Mandala’s blijven toch wel mijn ding. Eens kijken of ik de prompts er wat gerichter bij kan gebruiken.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:38

Wat een inspirerend en fijn topic, ook hoe toegankelijk het is en hoe jullie reageren! Na weken meegluren kom ik ook even binnenvallen. Eerst even een rondje door dit topic:

p. 1-2: Gaaf, die tekeningen van bustes van goden en oude geleerden. Kan me voorstellen dat het helpt om portretten te tekenen! De variatie aan rotstekeningen vind ik ook tof, en die experimenten met textuur en zand al helemaal! En @UltimOo, wat knap dat je die tank 'even' zo mooi op papier tovert terwijl je echt nooit tekent. Je hebt duidelijk wel talent! De Pegasus in ecoline vind ik ook erg tof. Mooi ook, dat paars en geel. Knalt er lekker uit.

P. 3-4, @Shiloh, gaaf idee en mooie uitwerking van die bellen, zeg! De vogels passen er mooi bij. @moralian, jij maakt ook toffe dingen, zeg! @Kugger, dat portret op p.3 vind ik echt heel erg mooi. Knap gedaan met die lichtval. @Thioro, mooi portret! Je hebt een duidelijke stijl met die strakke lijnen. @Ibbel, ik herkende de White Horse gelijk in je rotsschildering! @Ayasha, ik vind je kleurgebruik bij de kerkuil juist prachtig. Kan zo aan de muur!

P. 5-6, wat cute, die Gollem. Prachtig in verhouding ook, denk dat je 'm nog wel wat steviger kleur had kunnen geven! @Larissajulia, knap wat jij zo snel met een fineliner op papier krijgt. Dat digitale werk van de ramschedel en de tekening van de/het draken(oog) zijn ook erg tof. Erg leuk, zoveel diverse stijlen in één topic! Myrsky, je drieluik doet me aan het mooie Zweden denken <3 het soort papier doet ook veel met de uitwerking van pastel, hoor! Je kan het wel, dat is te zien :j en wat leuk, die dierencombi's van kallipooh!

P. 7-8. @Daihyo, ik vind je draken gaaf (die felle kleuren ook!), maar ik snap helemaal dat er soms niks uit je vingers komt. Wat een goed idee om dan mandala's te tekenen! @Pluisje, mooi hoe jij zoveel verschillende dingen op 'papier' krijgt. @Shiloh, dat stripje is geweldig! En ook @Ayasha, na-apen vind ik zelf ontzettend leerzaam, al ben ik er ook nooit trots op :o

Zelf heb ik een jarenlange 'artist's block' gehad. Ik heb een blauwe maandag in opdracht getekend en toen was de lol er gauw af; een drukke studietijd hielp ook niet mee. Op een zeldzaam krabbeltje na heb ik nu zo'n 9 jaar niet meer getekend. Tot ik vorige week een schop onder mijn kont kreeg van een goede vriendin, en geïnspireerd werd door de prachtige ijsvogelkoppeltjes die we afgelopen week af en aan zagen vliegen. Deels nagetekend en niet helemaal tevreden, maar het voelde goed om weer wat te tekenen! Prompt 28: wildernis (flora en fauna)

Afbeelding

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:12

Tekeningen die ik deze week gemaakt heb, kan ze niet echt tussen de prompts plaatsen maar misschien 'blik (ogen)' voor de kip en 'nachtdier' voor de kat?
De kat is nog niet helemaal af maar dat is best een flink werkje met al die haartjes :P

Afbeelding
Afbeelding

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:59

Pluisje1998: Mooie tijger, ik vind die vlotte stijl heel tof! Je bloesem vind ik ook heel mooi geukt, en ik ben benieuwd naar je tweede versie :)
Shiloh: Oh dit is leuk! Leuke stijl, heel passend voor dit soort cartoons.
Ayasha: Mooi getekend en fijn dat je zo wat dichter bij je pap kunt komen. Referentiefoto's horen bij het leerproces, er is helemaal niks mis mee!
Daihyo: Mooie mandala, ik vind de kleuren rustgevend.
Culaccino: Mooi zeg! Gebruik je alleen pastelkrijtjes of ook potloden? Lijkt me zo'n gepriegel, maar je hebt het mooi neergezet!
Jodhi: Heel knap! De veertjes zien er goed uit en de kat wordt ook al mooi, dat wit steekt mooi af tegen de achtergrond.

Ik heb het hele weekend getekend, zonder enige output :') Ik weet wat ik wil tekenen, en heb als een gek zitten schetsen, maar het resultaat was nooit naar mijn zin. Toch ga ik het nog niet opgeven want ik vind het een leuk concept. Ik heb nu 1 schets liggen die me wat hoop geeft, dus hopelijk kan ik daar vanavond mee aan de slag en heb ik hier morgen wat te tonen :)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:34

Oke, ik heb eindelijk ook wat tijd gevonden om te tekenen (nadat ik maart niet mee kon doen, omdat mijn zoontje te vroeg was geboren)

Ik wilde als kind al een boek schrijven.. Nu ik zelf een kindje heb, is het idee in mij opgekomen om een kinderboek te schrijven en zelf proberen te illustreren.
Heb niet in de planning om het uit te laten geven, maar wie weet, als t allemaal goed lukt.. Het is iig leuk voor mezelf :)

Er komt een tijger in de hoofdrol (mijn zoontje heet Timo, dus Timo de tijger :p ), en aan de hand van een tutorial (die niet gevolgd, alleen het eind resultaat nagetekend) heb ik dit op papier gekregen:
Afbeelding

Ben best tevreden, helemaal gezien ik denk ik al niet getekend heb sinds ik 14 was ofzo (ben nu 30). Vind hem best geschikt als hoofdrol in mijn boek :D
Nu nog wat spelen met inkleuren..

Gewoon op printpapier, geschetst met een simpel grijs potlood en dat overgetrokken met een BIC (fineliner) stift

(En sorry dat ik verder geen commentaar lever op al jullie werk.. Ik geniet al maanden mee, maar heb echt totaal geen verstand van kunst, dus tips geven kan ik niet.. Ik vind het echt allemaal even mooi!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:29

kallipooh schreef:
Culaccino: Mooi zeg! Gebruik je alleen pastelkrijtjes of ook potloden? Lijkt me zo'n gepriegel, maar je hebt het mooi neergezet!
Dank je! :o Dit zijn vooral krijtjes; deze kleuren waren nog bijna ongebruikt dus gelukkig nog scherpe randjes. Wel een gok waar het lijntje of streepje komt te staan, maar dat went :D Het oog en de snavel heb ik wel met potlood gedaan. Ik ben superbenieuwd wat jij in je hoofd hebt! *\o/*

Mooi Jodhi! De kat wordt ook gaaf!

Imke, gefeliciteerd met je zoontje. Wat gaaf dat je een kinderboek wilt gaan maken! Mooi begin :j

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:19

Hier issie:

Afbeelding

En hier zijn ze alle vier:

Afbeelding

Al zijn ze verre van perfect en zie ik overal fouten, toch heb ik wel een beetje het gevoel echt iets bereikt te hebben met deze reeks tekeningen. *\o/* Nu even nadenken over het volgende project.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 10:12

Ik heb een nachtdier maar ben hem opnieuw aan het maken want heb de achtergrond verprutst. _O- Dus later op de dag komt er nog wat van mij ook. :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 18:00

Voila. Nachtdier. Leek me wel toepasselijk momenteel. O:)
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:23

Mooi :j

Ik heb er ook nog één liggen van een uil, moet alleen nog even een foto maken.

Edit lukte nog, dus hierbij de foto:

Afbeelding

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:50

Wouw Kallipooh, ik vind ze echt súper gaaf. Echt zo knap!

En Ayasha, jou vleermuis is ook echt super knap! Doe je dat zo uit je hoofd?

En jou uil is ook heel gaaf Ibbel.

Ik ben voor het eerst ook echt proberen (een deel van) een dier te tekenen en ik vind het echt heel lastig. Zolang met iets gedetailleerd bezig ben dan lukt het wel, zoals een oog. Maar de oppervlaktes, de schaduwen, de contouren zonder harde lijnen te trekken,.... vacht... dat vind ik echt heel moeilijk om goed voor elkaar te krijgen.

Mijn eerste poging, vind hem de goede kant op gaan, maar ben echt nog niet tevreden over. Er ontbreekt een bepaalde “umpf”, maar kan mijn vinger er niet op leggen. Misschien hebben jullie nog tips?

Digitaal nagetekend van foto, maar iets meer uitgesneden nog. Ik wilde voor een houtskool stijl gaan dus heb enkel charcoal brushes gebruikt.

Afbeelding

En de foto

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 20:26

Deze is van een gewone natuurfoto getekend. Echt geheel uit het hoofd vind ik moeilijk ivm de verhoudingen.

Ibbel: jouw uil is leuk!

Ghoya: vind hem al erg mooi, oog is heel knap! Ik denk dat als je nog iets meer contrast durft er in zetten dat je die diepte krijgt die je nu misschien wat mist?
Maar ik kan totaal niet digitaal tekenen. :=
Maar voor mij lijkt het oog in verhouding veel diepte en contrast te hebben tov de rest.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:36

Jodhi schreef:
Tekeningen die ik deze week gemaakt heb, kan ze niet echt tussen de prompts plaatsen maar misschien 'blik (ogen)' voor de kip en 'nachtdier' voor de kat?
De kat is nog niet helemaal af maar dat is best een flink werkje met al die haartjes :P

[ [url=m/2VZqlp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PNnpjD.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik zat even in dit topic te kijken, en deze viel me op!
zit jij niet op MH?(MyHorsez)