[TEK] Tekenuitdaging maart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: [TEK] Tekenuitdaging maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 16:59

Voor kleurpotloden ben ik wel fan van Faber Castell polychromos.
Aquarelpotloden heb ik Derwent inktense.
Pastelpotloden vind ik de Faber Castell Pitt erg fijn, die kan je ook nog met een gewone puntenslijper slijpen, en dat moet je met de Derwent niet proberen, die moet je echt met een mesje te lijf.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:15

Dank voor je antwoord :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:57

Ik kom weer eens even meekijken. :D

Ibbel, wat ben je productief!! Mooi conté uitzicht met paardenoortjes en stuifduinen. Lekker vlot, daar houd ik van.
Wat leuk die oudere werken!! Ook om te zien dat je nu duidelijk met een wat lossere toets werkt. De vele kleuren en de mooie schaduwen zijn gelukkig gebleven, ook weer in die ijsschotsen en het Amerikaanse landschap. Prachtig die bongo, wat kleurt het water mooi bij de vacht. Knap ook die oryxen, die hebben toch een beetje een vreemde bouw maar je hebt ze echt geweldig neergezet. En bijeneters!! Toen ik in Tanzania op safari was had ik aangegeven dat ik ook graag voor vogels even wilde stoppen. Vond iedereen eerst maar maf, maar al heel gauw zit iedereen dan toch te turen door z'n verrekijker naar een ijsvogel of zo'n waanzinnige bijeneter. :D

Ik had ook meteen een prehistorische associatie bij de vogel Kuggur! Ik ben wel benieuwd: waarmee behandel je de pagina's voor silverpoint? :) Schedel vind ik héél gaaf. Hij ziet er ook echt vervallen uit, spannen... Spreekt mij denk ik toch meer aan dan het silverpoint, die sterke contrasten grijpen me toch sneller. :j

Ibbel prachtige giervalk! Mooi hoe je de veren op het lijf juist binnenin hebt gekleurd, maakt hem interessant om naar te kijken. :j De wouw vind ik een wat ongemakkelijke pose zo recht van voren. :)) Wel heel goed neergezet, lastig perspectief!

Het wordt een mooie plaat Ayasha! Misschien kun je nog wat meer zoeken naar de basisvormen en die licht accentueren, dan krijg je denk ik ook nog een wat vlotter beeld. Idee voor een donkere achtergrond is denk ik inderdaad een goede. Je kunt dat haar van de man er nog wel laten uitspringen, door daar aan de bovenkant wat glans op te laten vallen, dan spaar je rond het haar een beetje wit uit. Ben heel benieuwd hoe je er verder mee gaat!

Floortje88, ik heb een setje kleurpotloden van Stabilo, die vind ik prima werken. Ik zou me nog niet teveel zorgen maken over welk merk je precies kiest, gewoon lekker experimenteren!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 22:40

Dank je wel Elanor, je doet me blozen :o

Ik word met het mooie weer wel wat minder produktief, ben nu meer buiten bezig dan binnen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:58

Momenteel is het dit, maar hij is nog niet gefixeerd.
Afbeelding

Ibbel, ik vind jouw laatste vogels heel erg charmant, dat zou ik echt meteen ophangen hier. Super vrolijk en gewoon mooi. Je blijft kijken.
De bijen eters en de giervalk.. :+:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 08:59

Hij is práchtig geworden Ayasha! Ik zou er niets meer aan doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:34

:+: lief! Heb veel gehad aan de tips hier in het topic!
Fixatie wil precies wel niet helemaal "pakken". Misschien heb ik er niet genoeg op gespoten.

Dadelijk even aan mijn man vragen. Die is iets handiger met spuitbussen. := Ik kan iig al schetsen voor nummer twee..

Doen we in april nog een teken uitdaging?
Ik wil eventueel met art promp wel een aantal prompts in een topic zetten?
April heeft er 30 nodig toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 10:46

Fixatief spuiten moet je vooral op afstand doen, minimaal 30 cm aanhouden. En een paar laagjes aanbrengen, net als bij spuitverf.

Ja hoor, laten we maar lekker doorgaan in april.
30 is een mooi rond getal, had ik voor maart ook aangehouden ondanks de 31 dagen, omdat we tóch geen dagelijkse tekening doen.
Ik mik zelf een beetje op 10 prompts per maand plus wat ik dan verder nog aan 'vrij werk' doe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:00

Ah, toch meerder laagjes! Ik twijfelde al maar heb nog nooit fixatief gebruikt dus durfde niet goed om meerder lagen aan te brengen. De 30cm stond op de bus, dus dat had ik wel gedaan. Maar verder staan er niet echt gebruiksaanwijzingen op. _O- (of ze zijn zo klein dat ik ze niet vind. Kan ook, er staat wel in 30 talen op dat je vijf min. moet schudden. Dat wel.)

Misschien gaan fixatief-makers er van uit dat iemand die fixatief koopt, weet wat ie doet. _O-

Ik zal de generator eens aan de gang zwieren, dan kan ik al vast de prompts in een word documentje zetten. Net als jij zal ik wel een beetje selecteren op "haalbaarheid". :) Mag ik jouw beginpost wat aanpassen en gebruiken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 11:03

Tuurlijk, gebruik gerust wat je wilt. Scheelt typwerk :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:24

Eens met Ibbel, zou er niets meer aan doen, mooi geworden.

Afhankelijk van de soort, buiten gebruiken, veel fixatief is nogal giftig bij inademing (er is een gezondere op caseine basis, maar die heb ik hier niet gevonden).
Ook een goede tip is, als je klaar bent met fixeren de spuitbus op zijn kop houden en even kort spuiten; voorkomt dat het gaatje verstopt.

En ja gewoon dorgaan in april. Wie wil kan ideeën voor prompts posten, wordt sowieso lekker relaxed mee omgegaan hier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:41

Ik heb hier "conté a pablo"
Mijn man heeft het net onder handen genomen. Die spuit auto's enz dus die heeft iets meer handigheid er in. :D

Hierbij een eerste idé voorde openingspost van april:

Omdat ook [UK] [TEK] Tekenuitdaging maart een succes bleek gan we in April gewoon verder! Maar nieuwe maand, nieuwe prompts!

Voor de nieuwelingen: Welkom! En een klein beetje uitleg:

De "regels" zijn eigenlijk heel erg simpel:
De bedoeling is om elkaar te motiveren, uit te dagen en te helpen!

Hoe vaak je tekent kies je helemaal zelf. Je mag elke keer gebruik maken van een nieuwe prompt, of je maakt een serie van een (paar) prompts die je oog trokken. Daar ben je geheel vrij in! Ook tekeningen buiten de prompts zijn welkom! De prompts zijn puur voor wanneer je graag wil tekenen maar even inspiratie nodig hebt!

Alle stijlen, technieken en materialen zijn welkom! Van schets tot volledig uitgewerkt en alles er tussen in!

Zoals Ibbel in Maart al kort en krachtig om schreef:
"Oftewel, alles kan, en alles mag.
Waar het vooral om gaat is een (klein) stokje achter de deur om wat regelmatiger pen en papier of verf en palet ter hand te nemen (en alles er tussenin) en te genieten van elkaars werk."

Voor wie wat inspiratie kan gebruiken of eens lekker buiten z'n comfortzone wil gaan is hier een lijstje met art prompts, . Ik heb geprobeerd om voor ieder wat wils te selecteren gebaseerd op wat ik doorheen de topics gezien heb waar men graag “mee aan de slag ging.” en ook om onderwerpen te kiezen die heel breed te interpreteren waren zodat mensen die nieuw aan sluiten of nog niet zo lang bezig zijn met tekenen, ook makkelijk kunnen instappen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! We zien jullie graag komen!
Vandaar ook dat er een aantal in staan die eerder naar een “stijl” verwijzen dan echt een onderwerp.

Ik wil graag een beetje een “uitdaging” mee geven in die zin dat ik jullie wil aanmoedigen om de onderwerpen echt heel ruim te zien. :j Laat de prompt een aanzet zijn tot creativiteit, niet het doel op zich zelf!

1. Mythologie
2. Vuur
3. (Favoriete) boek
4. Monument/ Geschiedenis
5. Divine
6. Vervallen huis
7. Hoorns
8. Oorlog
9. Nachtdieren
10. Dolk
11. Amulet/Talisman
12. Elementen
13. Rotsschildering
14. Fantasie-landschap
15. Chimera's (Ruim opvatten)
16. Wilde bloemen
17. Abstract
18. Emoties
19. Blik (ogen dus.)
20. Muziek
21. Tijd
22. Contrast
23. Onverwacht/Ongewoon
24. Ontploffing
25. Sterrenbeelden
26. Architectuur
27. Masker
28. Wildernis (fauna en flora)
29. Gothic
30. Verhalen (Disney, sprookjes enz.)
31. Seizoenen

ik kreeg echt hele gekke dingen aangeboden maar sommige brachten me wel tot onderwerpen ook al was de prompt zelf niet echt bruikbaar. Als er mensen zijn die zelf nog ideeën hebben ie ze graag er in zouden willen zien, laat het weten, dat zet ik het er bij! Of als jullie eentje zien die jullie niet haalbaar vinden en een beter alternatief hebben dan hoor ik dat ook graag!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 12:46

Ooooh, ik vind het een mooi lijstje! Daar zitten hele gave dingen tussen :j

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:16

Hele gave onderwerpen! Het is me toch niet gelukt om mee te doen in maart helaas, maar ik heb in stilte wel weer genoten van al jullie tekeningen :D

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:18

Lijkt mij ook leuk om mee te doen in april! ik ben alleen geen wereld talent.... Vroeger als kind uiteraard wel getekend, daarna 20 jaar niet meer. Nu ik vanwege het virus toch veel thuis zit (tussen twee banen in) heb ik een schetsboek gekocht en wat potloden. Ook heb ik het oude tekenboekje van Walt Disney gekocht om te oefenen met schetsen.

Ik zie hier zulke mooie dingen voorbij komen!! Mijn doel is om uiteindelijk iets te kunnen maken dat ik in huis kan (en vooral wil ;) )ophangen. Als ik het schetsen /tekenen een beetje onder de knie heb wil ik ook gaan schilderen. ik hou van veel kleur gebruik, maar ook wel van veen beetje cartoon achtig. Realistisch vind ik ook super mooi, maar ik denk dat dat boven mijn talent gaat :P Ik ben alvast begonnen met het lijstje hierboven!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 14:48

Leuk Floortje! Gewoon weer beginnen. Ik heb tussen 1984 en 2019 ook niet getekend, en het komt heel snel weer terug hoor :))

Ik had mezelf nog voorgenomen de laatste twee katten van een vriendin van me ook nog te tekenen. Twee andere katten had ik al eerder gedaan, dus nu is het setje compleet:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:54

Ik had me nog niet eens gerealiseerd dat we alweer tegen het einde van de maand liepen. :=
Ben een paar dagen even afwezig geweest, want alles was even een rollercoaster hier, en ik zat even heel heftig met mezelf in de knoop, maar het lijkt de goede kant op te gaan, dus even een (enigszins globale) bijleespost:

Ibbel: Vind het leuk om te zien hoe losjes je werkt en je tekeningen toch zo sprekend krijgt. :j Je weet de blikken van de dieren die je tekent, ook perfect te vangen, van de vogels tot de katten. Het groepje bijeneters bij elkaar vind ik leuk; ze hebben allemaal net een iets andere persoonlijkheid lijkt het wel. De twee roofvogels zijn ook mooi gelukt, maar met name de giervalk spreekt me aan vanwege de majestueuze pose. Je wilde dieren van 35 jaar geleden vind ik ook onwijs tof, maar ik ben wellicht een beetje bevooroordeeld, want Afrika. :)) Vooral de giraffe met het kleintje en de gemsbokken zijn mijn favorieten van die serie.

Kuggur: Net als Elanor spreken werken met meer contrast me meer aan dan de silverpoint, maar ik vind het wel heel gaaf om te zien hoe je met veel verschillende materialen experimenteert. :j De vogel is wel heel goed gelukt en houdt inderdaad een mooi midden tussen dinosaurus en moderne vogel. De schedel vind ik een mysterieuze, rauwe tekening, en ook hier zit er weer zoveel textuur in, heel mooi!

Ayasha: Hij is prachtig geworden! Vind het vet dat er vrij veel beweging in de achtergrond zit door de potloodstreken, die onderbroken worden door de tederheid van de mensen. Echt heel geslaagd! :D
Prompts voor april zien er goed uit. :j Ik zie er al een aantal waar ik zeker wat mee kan/wil.

Floortje: Talent is overrated. :+ Zelfs de meest getalenteerde artiest komt nergens zonder oefening en zonder studie, ook op theoretisch vlak. Sommige mensen hebben inderdaad een voorsprong, maar dat brengt je niet tot een Nachtwacht of De Sterrennacht. Kijk voor de lol maar eens tussen de improvement meme afbeeldingen hier en draw this again memes hier en je zult zien dat er zat mensen zijn die echt met sprongen vooruit gegaan zijn. Dus: niet aan jezelf twijfelen, niet zeggen dat je niet getalenteerd bent, en gewoon lekker aanhaken en lol hebben! :D Oefening is echt het sleutelwoord. :) (Ter ondersteuning van dit argument: er staat in dit topic een pagina uit mijn schetsboek met hyena's, waaronder de allereerste die ik in m'n leven getekend heb, en die was ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. :)) )
Ik heb hem hier al eerder aangehaald, maar ga het gewoon weer doen: op het Youtubekanaal van Aaron Blaise vind je heel veel handige en toegankelijke video's met tips over hoe je goed leert tekenen (en niet alleen klakkeloos één-op-één foto's leert natekenen) en wat daar zoal bij komt kijken (spoiler: veel oefening, veel studie :+ ). Hij doet ook regelmatig livestreams die hij later uploadt, waarin hij van 0 naar eindwerk gaat in een uurtje of twee, en tegelijkertijd vragen beantwoordt en praat over het proces. Je zult van zijn kanaal ook leren dat je zonder enige kennis van realisme en anatomie, ook nooit tot goede cartoons zult komen. Ja, het ziet er eenvoudiger uit qua rendering, maar iemand die geen flauw idee heeft van anatomie en dat probeert te verhullen door "dan maar cartoons te gaan tekenen," vis je er zo uit op den duur. :P

Overigens gebruik ik ook Polychromos van Faber Castell als kleurpotloden. :)

Ik heb niet onwijs veel motivatie gehad om te tekenen de afgelopen dagen, maar hier zijn wat Arabische luipaarden. Die laatste zit een beetje in elkaar gedoken, het is niet dat ik z'n nek vergeten ben. :)) Ik heb bij die ook onwijs geworsteld met de snuit en ben daar nog steeds niet helemaal tevreden over, maar op een gegeven moment moet je maar gewoon doorgaan.
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:19

Ibbel: ik vind je katten wel elke keer beter worden! :D

Vind het wel mooi om de groei te zien van de mensen die mee doen!

En MKango: ten eerste: wauw die zijn tof !! :+:

Gaat her wel met je? Als je je hart wil luchten mag je altijd pb’en..

Ik merkte gaandeweg dat ik met uitwrijven idd een zekere ‘beweging’ er in kreeg en dat vond ik ook tof dus daar heb ik mee verder gewerkt, _O-
De volgende is momenteel in progress. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:05

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 10:29

Ja, leuk! Ik ga ook m'n best weer doen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:31

afgelopen maand werd ik een beetje op geslorpt door mijn "dit kan ik niet" onderwerp! _O-
Maar heb er mijn rust in gevonden nu dus nu kan ik ook tussendoor andere dingen tekenen. :j