[TEK] Januari's dagelijkse tekening uitdaging.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:42

Stille meelezer hier, ik heb dit topic net ontdekt en wat een kunst hier!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Echt getalenteerde bokkers :oo

Ik vind de observatie van Tieneke werkelijk prachtig, maar kan iemand uitleggen waarom het verdrietig is? :o

En hebben jullie allemaal een opleiding gevolgd of hoe komt dit zo? :o want je kan wel tekentalent hebben maar die materialen e.d., waar hebben jullie het geleerd?

Sorry voor de vragen! :o

Ik blijf in elk geval volgen en bewonderen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:51

Djali schreef:
Ik vind de observatie van Tieneke werkelijk prachtig, maar kan iemand uitleggen waarom het verdrietig is? :o

Het is een koala die naar de bosbranden kijkt.

Citaat:
En hebben jullie allemaal een opleiding gevolgd of hoe komt dit zo? :o want je kan wel tekentalent hebben maar die materialen e.d., waar hebben jullie het geleerd?

Geen idee waar ik het geleerd heb, de tekenlessen op school, denk ik, en later tijdens mijn biologiestudie moest er ook nog wel eens wat getekend worden.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:02

Djali schreef:

De Australische bosbranden :(

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:06

Djali schreef:

Ik geloof dat ik een beetje een uitzondering ben hier.

Ik heb nauwelijks tot geen tekenervaring. Toen ik echt jong was, zeg ruim 20 jaar geleden, vond ik tekenen wel leuk.

Maar weinig tijd, druk, andere hobbies.
Dus daar nooit weer echt wat mee gedaan.

Momenteel zit ik thuis. Herstellen van een stevige operatie in November. En dan moet je wat...
Dus iets dat fysiek niet zwaar is, maar waar ik mezelf wel mee bezig kan houden.

Dit topic is voor mij een heel leuke stok achter de deur om het ook echt te doen. En een leuke uitdaging om uit mijn voorkeursonderwerpen te blijven, en eens wat te proberen.

Ik heb wat tekenmateriaal, maar in feite heel weinig.

De tekeningen in dit topic zijn allemaal met dezelfde, heel oude, kroontjespen en nog oudere oost Indische inkt.
Alletwee zeker 15 jaar of ouder. (Inkt is ook niet helemaal perfect meer, maar bruikbaar)

Ik kan nogal de neiging hebben om erg perfectionistisch te zijn.
Daarom vind ik oost Indische inkt zo leuk.
Alles dat op papier komt te staan, is niet meer uit te wissen...

En mijn eigen uitdaging is dan ook om dat gewoon lekker zo te laten zijn, en als er iets verkeerd staat, daaromheen te werken...
Leuke oefening om dat perfectionistische los te laten.

Dus ik heb, hoewel mijn tekeningen vergeleken die met een aantal mensen hier héél simpel zijn, veel lol met dit topic.

En ik vind het ook echt erg leuk om steeds te zien hoe anderen met een onderwerp omgaan, en wat er aan materiaal voorbij komt.

Tieneke

Re: [TEK] Januari's dagelijkse tekening uitdaging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:17

Ik doe vanavond weer mee. Gisteren veel te laat thuis, kon m'n ogen niet meer openhouden.

Dankjewel voor het compliment, Djali. Maar idd, de bosbranden dus.

Ik heb kunstschool gedaan, maar wel fotografie/video. Wou eigenlijk woordkunst/drama gaan doen, maar die richting bestond nog niet voor mijn jaar. Dus foto gaan doen en daar maar in blijven hangen. Wel van thuis uit gestimuleerd om algemeen creatief bezig te zijn, ook met muziek en schrijven maar vooral ook schilderen. Maar een beetje autodidact dus. Ook nu professioneel in bijberoep met workshops en wenskaarten in mijn eigen stijl. Sinds kort dus een ipad pro om digitaal te tekenen en daar oefen ik in deze challenge graag mee. Vanaf februari ga ik een avondcursus volgen voor 10 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:56

Oh het zijn de bosbranden, man ik kreeg nu ook spontaan tranen in de ogen!
Jeetje wat goed gedaan Tieneke. Niet normaal.
Ik dacht dat het een olifant was die naar een Afrikaanse zonsondergang keek, daarom vond ik het ongelooflijk mooi. Maar nu ik het zie zoals het echt is, wauw, treffend.

Bedankt voor jullie verhalen! Ik vind het wel fijn de achtergrond van de kunstenaars hier te kennen :)
Ik ga weer in geniet- en meeleesmodus,
Succes allemaal nog!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 00:13

Ik heb ook geen tekenachtergrond en pruts en probeer maar wat. Soms pakt dat leuk uit. Soms is het alleen geschikt voor het oud papier :+
Het meeste leer je door te kijken en te doen.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 00:36

Djali: Ik studeer illustratie, maar heb geen lessen die gericht zijn op omgaan met je materiaal en dergelijke. Het zorgt er natuurlijk wel voor dat ik relatief veel maak (omdat ik dus ook teken voor schoolopdrachten en niet alleen in mijn vrije tijd) en veel inspiratie op kan doen bij klasgenoten en met hen praat ik ook wel over technieken en materialen.

Vandaag en gister was ik laat thuis dus ik heb nog niet kunnen scannen, dat ga ik morgen doen. Mijn schaap is ook de meest teleurstellende tekening die ik in jaren gemaakt heb dus die gaat morgen even opnieuw, het wilde niet zo vandaag :') (maar ik heb het iig geprobeerd, en er is iets)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 01:01

Op de valreep - geblaat

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:27

Wat schattig Tieneke, die eerste van jou heel gaaf Fnanne! Hoe je die schappen naar voren toe steeds duidelijker maakt vind ik ook heel mooi Ibbel.
Heel gaaf die gekleurde schaapjes met zwarte kop en poten pjer! <3

Leuk bedacht Femke. :D

@ Djali, tekenen deed ik als kind graag, daarna lang niks er mee gedaan. Ben nu 11 jaar bezig met schilderen zonder les, vond het leuk om dat allemaal op mijn gemakje zelf uit te vogelen, mijn eigen ding doen. :) Veel oefenen, vallen en opstaan, dat vallen betekende voor mij soms ook zo een half jaar de boel weg zetten. Maar ik bleef terug komen want het is vooral heerlijk om te doen. :D

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:54

@Ibbel : "door de wol geverfd" geweldig daar was ik zelf niet opgekomen :-)

Leuk al die schaapjes en Trump is ook heel treffend!

Ik kan eigenlijk helemaal niet goed tekenen. Wel ben ik sinds september of zo bezig met aquarell en merk dat het toch wel handig is als je wel kunt tekenen. Daarom doe ik ook mee aan dit topic en aan inktober, om wat te oefenen. Natekenen gaat me wel redelijk af, maar dat vind ik dan weer vals spelen dus ik probeer nu vooral even een voorbeeld te bestuderen en het dan zelf na te tekenen en niet te veel meer te spieken. Ik weet dat de meningen verschillen en dat ik ook een raster of zo zou kunnen gebruiken, maar voor mij voelt het voorlopig als valsspelen. Ik moet eerst gewoon zelf gevoel krijgen voor de vormen en zo.

Als ik een onderwerp voor de tekening in mijn hoofd heb dan weet ik ook totaal nog niet hoe ik dat dan ook moet gaan tekenen. Dus het komt er vaak ook heel anders uit dan ik zou willen maar ik kan het gewoon niet tekenen zoals het in mijn hoofd zit. frustrerend, maar wel een goede oefening.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:14

pjer schreef:
@Ibbel : "door de wol geverfd" geweldig daar was ik zelf niet opgekomen :-)

Leuk al die schaapjes en Trump is ook heel treffend!

Ik kan eigenlijk helemaal niet goed tekenen. Wel ben ik sinds september of zo bezig met aquarell en merk dat het toch wel handig is als je wel kunt tekenen. Daarom doe ik ook mee aan dit topic en aan inktober, om wat te oefenen. Natekenen gaat me wel redelijk af, maar dat vind ik dan weer vals spelen dus ik probeer nu vooral even een voorbeeld te bestuderen en het dan zelf na te tekenen en niet te veel meer te spieken. Ik weet dat de meningen verschillen en dat ik ook een raster of zo zou kunnen gebruiken, maar voor mij voelt het voorlopig als valsspelen. Ik moet eerst gewoon zelf gevoel krijgen voor de vormen en zo.

Als ik een onderwerp voor de tekening in mijn hoofd heb dan weet ik ook totaal nog niet hoe ik dat dan ook moet gaan tekenen. Dus het komt er vaak ook heel anders uit dan ik zou willen maar ik kan het gewoon niet tekenen zoals het in mijn hoofd zit. frustrerend, maar wel een goede oefening.

Ik vind je linker schaap anders echt goed hoor.

Ik smeerde Trump dicht dus was er maar mee gestopt. Dat vind ik het leuke aan deze uitdaging, lekker los laten wat niet meer gaat.

Waarom vind je nateken vals spelen? Rembrandt schilderde ook geen portretten uit zijn hoofd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:14

Er is wel een groot verschil tussen natekenen en overtrekken. Dat laatste kun je misschien valsspelen noemen, maar dat vind ik van natekenen zeker niet.
Ik maak voor mezelf vaak een mini moodboard met wat afbeeldingen die ik gebruik als steun. Gewoon puur voor verhoudingen en soms vormen. Ik kan dat echt niet 100% uit mijn hoofd.
Die schaapjes zijn leuk :+:

Ik loop alweer achter, maar wil van het weekend wat in gaan halen. Doordeweeks is het voor mij gewoon te druk met lange werkdagen overdag en werk in de avond. Alleen maandag en vrijdag lukt dat wel, maar dinsdag, woensdag en donderdag niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:28

Ik vond geblaat écht een leuk thema, ook om alle varianten te zien.

Thema brons ligt me minder, dus voor vandaag iets heel simpels.

Die van morgen (jezelf) en overmorgen (maritiem) vind ik wel lollig!
Daar alweer ideeën voor!

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:46

Ik had hetzelfde idee. Toch maar even in lunchtijd wat gemaakt met pen en potlood.
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:17

Daihyo schreef:
Er is wel een groot verschil tussen natekenen en overtrekken. Dat laatste kun je misschien valsspelen noemen, maar dat vind ik van natekenen zeker niet.
Ik maak voor mezelf vaak een mini moodboard met wat afbeeldingen die ik gebruik als steun. Gewoon puur voor verhoudingen en soms vormen. Ik kan dat echt niet 100% uit mijn hoofd.
Die schaapjes zijn leuk :+:

Ik loop alweer achter, maar wil van het weekend wat in gaan halen. Doordeweeks is het voor mij gewoon te druk met lange werkdagen overdag en werk in de avond. Alleen maandag en vrijdag lukt dat wel, maar dinsdag, woensdag en donderdag niet.

Overtrekken vind ik ook heel wat anders, doe ik zelf niet maar er zijn best wel wat kunstenaars, volgens mij, die in opdracht werken overtrekken omdat dat veel tijd scheelt. Doe je het zonder dan gaat verhoudingen snel goed pakken ook steeds sneller is mijn ervaring.

Femke_Tweety schreef:
Ik vond geblaat écht een leuk thema, ook om alle varianten te zien.

Thema brons ligt me minder, dus voor vandaag iets heel simpels.

Die van morgen (jezelf) en overmorgen (maritiem) vind ik wel lollig!
Daar alweer ideeën voor!

[ [url=m/lCJiTA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jezelf vond ik lastig maar heb wel een leuk idee nu vind ik. Brons mja inderdaad, :') dacht eerst 'De denker' te doen maar dat kost me vandaag te veel werk. Maritiem vind ik heel leuk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:01

Poging brons kleur schilderen met aquarel.
Afbeelding

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:14

Overtrekken doe ik inderdaad ook niet, wel als ik een digitale tekening na moet maken voor de laser, maar niet voor de fun. Het doel was immers leren tekenen :-)
Dit is mijn setup vandaag:
Afbeelding

En dit het resultaat voor Brons: Ik dacht 1+1=2, ik heb metallic waterverf en zwart papier, maar het werkt toch niet heel fijn met elkaar Als ik een nieuwe laag wou aanbrengen, verschoof de verf van de laag eronder. En ik had gehoopt dat de normale kleurtjes nog wel te zien zouden zijn maar die waren te transparant, ach volgende keer beter. Doordat de verf 'verdween' had ik ook nog wat moeite om binnen de lijntjes te blijven, de schets was mooier ach ja.
Afbeelding

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:12

Mmm... :\ dit thema is niet helemaal mijn ding geloof ik :=
Afbeelding

Afbeelding
'Brons'
Acryl pouring op papier.

Ik kon niet veel met het thema, maar ook de uitwerking... Is niet wat ik hoopte :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:39

Brons was voor mij de bronstijd, dus ik heb gekozen voor een detail van een sieraad uit de bronstijd, gevonden in Drente:
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:11

Als je niks had gezegd kwam het bij mij heel doordacht over Fnanne. :D Gaaf. :j

Echt die verweerde brons kleur Ibbel.

Wat een leuk idee pjer, tocc wel mooie kleuren.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:22

Op de klippen:
Afbeelding

Geblaat: Dit is die van gister, vandaag wilde het nog minder dus laat maar zitten :P
Afbeelding

Met brons kon ik ook niet zo veel, dus hier is brons(ttijd) :') Ik wil deze verder uitwerken maar ik weet nog niet precies hoe, dus dat komt morgen/later nog wel eens.
Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:22

Ha, brons ttijd heb ik ook nog even over gedacht, maar kon daar niet genoeg mee.
Grappig om hem toch te zien hier!

Van thema jezelf maak ik zo even een foto.

Een van de volgende tekeningen in het schetsboek is aan het drogen nog, dus even wachten tot dat klaar is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:53

Bronstijd en bronsttijd heb ik ook over nagedacht, maar dat werd even te ingewikkeld :D
Ik ga vanavond even voor mezelf zitten. En ik moet geblaat nog inhalen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:03

Mooi die brons ttijd.

Jezelf terug zien in je kinderen.

Afbeelding