[ART][WIP] Horsehair hitching

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:21

Ik ga ook hier verder met mijn WIP. Wel leuk om alles in 1 topic te houden.

Verder nog geen ge-hitch hier. Maar strengen draaien hoort er ook bij geloof ik...En een beetje oefenwerk tussendoor, het is duidelijk dat ik nog niet zo strak vlecht / hitch als een meer ervaren persoon als Mabotje. Maar oefening baart kunst :)
Misschien leuk een paar foto's nog te plaatsen daarvan. (en alles wat niet klopt, Mabotje, je moet me maar corrigeren hoor..ben er nog niet zo lang in wijs! Hahaha)
Hier een foto van de basiskleuren die er eigenlijk zijn (dus geen geverfd haar) zo kom je ze eigenlijk overal tegen, zwart, donkerbruin, cinnamon (mijn all time favorite), gemeleerd (peper & zout) en wit.
Ik krijg ze momenteel niet veel duidelijker op de foto, iets met licht, flits etc.
Maar het verschil tussen zwart en bruin bijvoorbeeld is ook echt wel klein. Maar het hangt altijd af van de batch haar die je hebt natuurlijk. Zo zie je bij het gemeleerde haar er een zwarte streng doorheen lopen.
Afbeelding

En een kleine foto van de felle kleurtjes die ik nu mede dankzij Mabotje heb (oh ik hou zo van fluorecerend!):
Afbeelding
En dan de WIP met het paarse haar, van 10 haartjes naar een streng:
Afbeelding

En daarnaast ben ik het strengen draaien wel eens zat, en dan ga ik vlechten met 12 of 8 strengen. Die gaan beiden goed. Dus wil binnenkort eens 24 strengen proberen (geen idee waarom, gewoon kijken wat het doet)
Die vlechten kun je voor allerhande dingen gebruiken, armbanden, handvaten, ringetjes voor flosjes (zoals op de foto), sleutelhanger et.c
8 strengen cinnamon / zwart voor sleutelhanger:
Afbeelding
8 strengen op 12 strengen zwart voor een flos:
Afbeelding

Mabotje

Re: [ART][WIP] Horsehair hitching

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 16:42

@Iana: voor Owen bedoel je? Ja klopt, was moeilijk, ik wilde iets maken wat bij Owen en zijn vrouwtje zou passen. Geloof dat het gelukt is ;)

@Lolleke: je gaat wel hard hè? Wat een knalkleuren zijn het ook hè? Echt een hele regenboog.
Ik zie dat je best een lang beginstuk aan de paarse streng hebt. Als je de haren in het begin netjes op dezelfde hoogte legt, kun je het knoopje makkelijk op max. 1-1,5cm van boven leggen, scheelt toch weer een stukje haar.
Vlechten zien er goed uit! Waxdraad is goed om bijeen te binden - hebben ze bij de paardenwinkel (of de artificial sinew die we tijdens de workshop hadden)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:18

:j Owen inderdaad, vrouwtje is er heel trots op :D

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:16

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga geloof ik lekker toekijken hoe jullie het maken in dit topic, als k zo alles lees enzo dan denk ik dat ik er toch niet echt het geduld heb ervoor haha :p

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:38

Kleine update. Eindelijk zo ver dat ik genoeg strengetjes heb om te beginnen met hitchen. Ben veel Once Upon a Time aan het kijken, dus heerlijk de tijd om te draaien en freubelen, helemaal nu in de vakantie :D
Zoals sommigen mischien zien werk ik nu op een houten stok, dit is nog steeds de proeflap, als 'ie goed uitpakt ga ik verder op een metalen stok. En daarnaast werk ik nu dus met een enkele draad katoen, waar ik naar dubbel nylon ga. Maar die nylon klos heb ik nog niet binnen :(
Afbeelding
Kleine foto ook van de eerste centimeter. Ben inmiddels al wat verder, en de eerste 3 kleurhitches gemaakt, maar dat valt niet fatsoenlijk op de foto te zetten :)
Afbeelding

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 12:11

Als je de slag te pakken hebt en zeker als je tijd hebt, knoop je wel een eindje weg hoor. Hartstikke goed dat je begonnen bent. Ziet er netjes uit en je gaat vanzelf een voor jou goede werkmaniet vinden.
Mijn 2e stuk ligt inmiddels in de pers, ik heb de maten van mijn hoofdstel gemeten en ik kan t leer aan de bakstukken maken. Ondertussen ga ik aan de keelriem beginnen, weet alleen nog niet of ik een 3 of 6mm stok zal nemen. 3mm wordt dan een breinaald en die heb ik nog ergens liggen, maar moet ik even zoeken.
Ga zo door Lolleke! Ben erg benieuwd. Juist de kleuren maakt t erg leuk om te doen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:57

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:06

Prachtig zeg <3

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:37

Gaaaaaf!
Maar een keelriem van 130 cm? Is dat niet heeeeeel lang?
Of stel ik me er iets verkeerd bij voor? :P

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 15:38

Western, dus riem komt onder samen met 2 flosjes eraan

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:47

En het afwijkende patroondeel komt dan bovenaan, achter de oren? Leuk patroon, die gedraaide strepen, geeft een mooi gevoel van lengte.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:47

ben echt zo benieuwd naar het eindresultaat ! :D

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 21:53

Gedraaide stuk waar ik nu ben komt idd achter de oren, na dit stuk weer zo'n stuk met ruitjes en eindigen met weer gedraaid, dan komen die uiteinden dus opzij te hangen.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:24

Waar kan je die gekleurde haren kopen :)?

Ik heb gister mijn allereerste dingetje *ik maak er wel een sleutelhanger van of zo..* in elkaar gehitched!
Had het eerst los in de hand, maar dat wou slecht - had bovendien teveel pulls om de stok heen dus het schoof sowieso alle kanten op. Ik denk dat het een stuk minder hobbelig wordt bij poging 2 straks met m
minder pulls en alles aan de schildersezel vastgeknupt.

Afbeelding

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 01:15

@Highwaykind: echt súper knap dat je zelf begonnen bent en ik vindt het écht een hele goede 1e poging! Door het doen kom je er al achter dat er dingen beter anders kunnen of zouden moeten. Dat hoort echt bij het leerproces hoor, want ik ben zo ook begonnen.
Zoals beloofd zal ik je per mail nog wat tips etc. sturen, maar hier alvast in het kort wat tips.

Los in de hand werkt idd niet, want de draden moeten echt op spanning staan. Ook hiervoor zijn er verschillende mogelijkheden en werkt het voor iedereen op een andere manier fijn. Je moet voor jou de beste manier zoeken.
Daar ik het liefste lekker op de bank zit, voor de tv, werk ik het fijnste op de volgende manier:

Ik ben rechtshandig, dus daar hitch ik mee, met links houd ik de stok dus vast.. De 2 draden vanaf de stok lopen bij mij om de tafelpoot van de salontafel (die is toevallig rond met een versmalling, dus blijft daar goed zitten, en dan laat ik de draden/klossen achter mij door lopen en ga gewoon met mijn achterste op de draden zitten en de klossen liggen dan naast me. Op die manier krijg ik de draden prima op spanning en kan ook heel makkelijk wat meer draad geven wanneer nodig. Maar je móet echt spanning hebben, met losse draden werkt echt niet. Ik denk dat dat het grootste probleem is dat het alle kanten op gaan.

Met de houten stok 10mm doorsnede en de katoenen draad zoals meegeleverd en jij dus nu ook gebruikt, had ik berekend dat ik ongeveer 4 pulls per millimeter stok-doorsnede moest hebben, dus voor 10mm is dat ong. 40 pulls.
Met opzetten begin je met een dubbelgevouwen pull/streng en heb je er dus 20 nodig (want de strengen om te hitchen zijn er dan 40).
Je schuift de pulls gewoon netjes tegen elkaar aan, niet te strak, maar ook niet te los. Als je straks nl. langere stukken gaat hitchen en nieuwe strengen/andere kleuren in gaat leggen, blijven de pulls die je 'aflegt' onder je werk op de stok liggen en daar wordt dus overeen gehitched. Hierdoor wordt je werk ietsje dikker en heb je dus voldoende pulls nodig. Als je er te weinig hebt, ga je de katoenen draad zien omdat je niet meer dicht genoeg kunt hitchen en dat is niet mooi.
Ik stuur je via mail nog wat meer info, maar dat wordt echt morgen ;)

Gekleurde haren kun je in de USA kopen, maar heb je alleen in een paar felle basiskleuren. Het is fijner en mooier om wit haar te kopen en dit te verven met jacquard acid dye (te verkrijgen bij http://www.zijdelings.eu/overige-pigmenten.html). Met iedere kleur kun je verschillende tinten van die kleur verven. Ik kan je daar meer info over geven.

Nou, mijn keelriem is af. Sommigen zullen zich afvragen: hoe krijg je dat ding nu dan om zonder sluiting, maar je schuift het gewoon over het hoofd tegelijkertijd als je het bit in doet. De grote knoop is te verschuiven, dus ik kan 'm daarmee strakker/losser zetten.
Ik heb 'm al gepast en hij past prima. Misschien had ie nog zo'n 10cm langer mogen zijn (is nu 125cm), maar mijn paard reageert nogal op dingen die kriebelen, dus voor de zekerheid heb ik 'm maar niet al te lang gemaakt.
De leren knopen zijn Turk head knots. Een drama om ze te maken, maar na een aantal keer oefenen gaat het steeds beter. Het leer is kangaroo leather. Erg stevig en wordt vaak gebruikt om leer af te werken dmv een sierrand. Het is eigenlijk wat te plat, het was mooier geweest een iets dikker leer te hebben, maar de leren riempjes/koorden die ik heb, zijn net weer té dik. Ik moet het hier dus even mee doen, maar het oogt prima.
Onder de grote knoop zit een stukje leer wat strak om de 2 ronde stukken zit.
De flosjes aan het einde zijn van manenhaar. Je kunt uiteraard ook staarthaar gebruiken, van je eigen paard bijvoorbeeld. Het moet wel mogelijk zijn het haar dubbel te pakken, dan kun je het beter vastmaken. Met 16cm haar kun je dus flosjes van 8cm lengte maken.

Afbeelding

Afbeelding

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 08:58

Gaaaf!!!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:01

Heel erg mooi! Ik ben echt razend benieuwd hoe het er uitziet op een paard want ik kan er zo nog geen keelriem in zien :+

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:41

Wow!!!! Ziet er erg goed uit! Dat lichte leer in combinatie met de haarkwasten is erg mooi trouwens :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:48

Oeh wat is dat gaaf zeg! Als je ooit een workshop geeft wil ik me graag inschrijven!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:58

ik volg dit topic stilletjes maar wat een enorm hoop werk zit hier in zeg maar zo gaaf gezicht...
als je ooit iets gaat organiseren om mensen dit te leren wil ik graag komen want ik ben wel heel benieuwd naar deze techniek van knopen

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:12

Neeeeee, flut, geen WIP meer hier!!! Ik vind het echt ontzettend gaaf. De tijd die er voor nodig had mij allang vermoord als ik dit moest maken, sodeju wat knap!

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:30

Pff, wat een werk. Knap hoor! :)

Hoelang gaat zo'n gehitched hoofdstel nu mee? Is het een beetje slijtvast?
En kan het het hebben als het nat wordt? Loopt de verf niet uit?
En hoe moet je zo'n ding schoonmaken en onderhouden?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:15

Wow, wat wordt het mooi. Ik neem aan dat de kleur van het leer matcht met het beoogde hoofdstel?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 23:28

@Wolkje: Een gehitched hoofdstel gaat echt tientallen jaren mee en is beresterk!! Zeker slijtvast.
Mag gewoon nat worden (je paard wordt ook nat toch en je wast een staart toch ook?? ;) ). Het verschil met de katoenen draad die ik eerst gebruikte en de nylon draad die ik nu gebruik is echter dat het katoen water opzuigt als het nat wordt en je plat geperste werkstuk dus ietsje gaat opzetten (maar écht niet veel, want de draad is érg strak getrokken). Dit uiteraard in tegenstelling tot nylon, wat geen water opzuigt.
Als je nou héél veel in de regen rijdt of met een dergelijk hoofdstel gaat zwemmen, dan rot het katoen uiteraard sneller weg en het nylon niet.
De verf loopt zeker niet uit, die is gefixeerd. Wat wel kan gebeuren is dat na járen de kleur zou kunnen vervagen, maar alleen na zéér intens gebruik in weer en wind.
Het hoofdstel op pagina 4 is ruim 5 jaar lang minimaal 4x/week gebruikt. Altijd buiten en in weer en wind. Het turquoise is daardoor behoorlijk vervaagd. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet zelf geverfd had, maar gekocht gekleurd haar, dus ik weet niet hoe het verfbad geweest is. Maar het hoofdstel zelf heeft verder niets geleden en is nog steedse prima.

Als je met een lichte basiskleur werkt kun je het hoofdstel gerust met shampoo wat wassen en spoelen (niet schuren want dan kun je haren kapot schuren), net zoals je normaal een staart wast. Maar dit doe je dus echt niet maandelijks of zelfs jaarlijks. Dat de onderkant van een haarstuk wat smuzig wordt is helemaal niet erg, als de bovenkant maar netjes blijft.

@Maflinger_S: Kleur van het leer matched redelijk met de kleur leer van het hoofdstel. Is naturel, maar verkleurd vanzelf nog door gebruik en in het licht en dan zal er amper nog verschil te zien zijn.

Had vandaag het leer aan het hoofdstel willen maken, maar ben er niet aan toe gekomen helaas. Hopelijk lukt het om morgen wat te doen. Het wordt heel simpel, gewoon rechttoe-rechtaan. Geen fratsen of tierelantijnen want dat heeft het niet meer nodig vindt ik ;)

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:17

Gewoon lekker simpel inderdaad, gaat super mooi worden! Ben je dan al klaar of niet? Zo nee, wat moet je dan nog doen. Zo ja, *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*