[INFO] Aanvraag topic paarden tekenen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daniekjuh

Re: [CENTRAAL] Aanvraag topic paarden tekenen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:09

Eh geen idee?
Moet dat ook nog als haar CopyRight er opstaat?
Ik ga het meteen aan haar vragen :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:19

Ja je mag niet zonder toestemming van de fotograaf foto's laten natekenen ;) Staat ook een stukje over in de openingspost......
En ook al staat er geen copyright tekentje op, dan nog rust er wél copyright op, dus zomaar foto's van een ander gebruiken mag niet ;)

Mireille schreef:
[b]Voor dat je foto's wilt plaatsen, belangrijk om te weten
Door het plaatsen van je foto in dit topic geef je tekenaars toestemming om een portret van je paard te tekenen. Houd er rekening mee dat de tekenaar vervolgens het auteursrecht over de tekening heeft en dus bijvoorbeeld zelf kan beslissen de tekening op zijn of haar website te plaatsen of te verkopen.

Het is verstandig om eerst toestemming te vragen aan de fotograaf, voor je hier foto's plaatst die je niet zelf hebt gemaakt. Je bent zelf verantwoordelijk voor het materiaal dat je plaatst. Een ontevreden fotograaf mag dus bij jou aankloppen als afspraken niet goed zijn nagekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:06

Deze foto's mogen worden nagetekend, maar de tekeningen zelf mogen níet commercieel gebruikt worden.
Ze mogen dus niet ingezet worden ter promotie van de tekenaar of verkocht worden aan andere partijen dan de eigenaar van het paard.

Onder die voorwaarden mogen de foto's eventueel worden nagetekend ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:07

Denk niet dat veel mensen het dan zullen willen natekenen, aangezien de meeste tekenaars hier het toch wel gebruiken ter uitbreiding van hun portfolio ed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:33

Tja, dat is 't nadeel van professionele foto's ;)
Het is wel mogelijk om er publicatie rechten bij te kopen, maar omdat ik van de opbrengst van m'n foto's moet leven, is het niet mogelijk om die rechten maar gratis weg te geven. Want de tekenaar profiteert er natuurlijk ook van :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:37

Daarom zou ik persoonlijk dus niet zo'n foto tekenen ;) Als ik een tekening maak wil ik dat dáárvan de copyright gewoon bij mij ligt en dat ik die mag gebruiken waar en wanneer ik wil :) Zowiezo om het op mijn site in mijn portfolio te zetten zodat mensen kunnen zien wat ik zoal gemaakt heb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:42

In feite krijg je als tekenaar altijd alleen maar een volledig auteursrecht op je tekening als het een origineel werk is.
Een nagetekende foto is pas een origineel werk als de foto er niet meer in terug te herkennen is.

In feite is een foto natekenen voor de wet gewoon een handgemaakte kopie.

Dus pas als je zelf een tekening "verzint" krijg je er de volledige rechten op.
In andere gevallen niet. Tenzij de fotograaf je die rechten geeft of verkoopt ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:45

De meeste mensen hier in het topic geven gewoon toestemming om de foto te tekenen én op site te gebruiken ed ;)
Persoonlijk zal ik dus kiezen om een foto na te tekenen waarvan de eigenaar het ok vind dat ik daarna met de tekening kan doen wat ik wil... Is dat niet het geval dan zal ik die foto niet uitkiezen ;) Er zijn ook genoeg stockfoto's die wél vrij te gebruiken zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:48

Dat klopt :)
Het probleem is alleen dat heel veel eigenaren foto's posten die ze niet zelf gemaakt hebben.
En dan kunnen zij geen rechtsgeldige toestemming geven, want alleen de fotograaf kan/mag die toestemming geven.
En daar stuiten de topic regels in dit topic op een probleem. Want nu is het aan de "bokker" die foto aanbiedt om toestemming te geven en die toestemming is niet rechtsgeldig.

;)
Ik heb de TS daarom al een berichtje gestuurd om de regels wat duidelijker te maken.
Want veel paarden eigenaren hebben geen enkel idee wat auteursrechten betekenen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:52

Daarom staat in de openingspost ook dat het plaatsen van foto's de verantwoordelijkheid is van degene die ze in het topic zet en dat een boze fotograaf dus mag aankloppen bij degene die de foto's heeft geplaatst ;) Als er geen copyright doorstaat is het voor een tekenaar niet te beoordelen of de plaatser idd zélf de foto heeft gemaakt of niet, dus imo ligt de verantwoordelijkheid dan bij degene die die foto heeft geplaatst.. En misschien ook handig als fotografen er zelf duidelijk bij vermelden waarvoor een foto wel of niet gebruikt mag worden..

Maar zoals ik al zei, het maakt me verder niet uit dat jij allerlei voorwaarden verbind aan het gebruik van een foto, maar om die reden zal ik er niet voor kiezen :)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:02

:+ t'is wat, maar wel goed dat het nu duidelijk is, dank Femke en Wendy ;)
dr zijn vast wel tekenaars hier die er gewoon een "uitdaging" in zien en het niet persé in een portfolio willen zetten..
ik vraag het (als er een copyright op staat zodat ik weet van wie de foto is) het meestal zelf nog even aan de fotograaf in kwestie, wel zo fijn, zou het fijn vinden als mensen dat doen als ze ergens mijn copyright op zien staan :D

nu nog een fotootje mèt tekentoestemming haha van mijn pony ;) :

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:05

Maar dat is het probleem; het is niet de verantwoordelijkheid van de persoon die de foto's plaatst.
Wettelijk gezien is het de verantwoordelijkheid van de persoon die de foto gebruikt; in dit geval de tekenaar dus.
Dus het is in het belang van de tekenaars dat de openingspost aagepast wordt, want je bent als tekenaar wel degelijk de klos als je inderdaad een keer een boze fotograaf op je dak krijgt, omdat een eigenaar foto's aangeboden heeft. Het is de taak van de tekenaar om te vragen en te achterhalen wie de fotograaf is en wat er wel of niet met de foto gedaan mag worden. ;)

En wat fotografen betreft; het is in de wet heel eenvoudig geregeld: er mag nooit wat met een foto gedaan worden, tenzij er schriftelijke toestemming door de fotograaf is gegeven.

In alle gevallen mag je dus niets met andermans foto doen, tenzij je schriftelijke toestemming van de fotograaf hebt.
Dat is toch al heel duidelijk ? ;)
Daar hoef je als fotograaf niets anders mee te doen.
In mijn geval werk ik ook gewoon zoal de wet het bepaald heeft; foto's mogen niet gebruikt worden, tenzij ik er toestemming voor geef.

Of die fotograaf nou een amateur of een prof is, die toestemming heb je altijd nodig. Anders heb je te maken met illegaal verkegen materiaal.

Maar goed... m'n uitleg is wel duidelijk zo denk ik...
En wat mensen wel of niet beslissen wat ze wel of niet natekenen, dat moeten ze natuurlijk zelf weten :)
Ik zal me weer ff terugtrekken uit 't topic. ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:08

Maar tot nu toe ben jij de enige fotograaf met problemen met dit topic en wat er met de tekeningen gebeurd ;) (voor zover ik hier in het topic heb meegekregen iig :) )
En inmiddels weten we wel wat jij ervan vindt, maar misschien kun je daar dan beter een topic over openen op forumzaken en kan het hier weer verdergaan met foto's die wél gewoon gebruikt mogen worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:10

Ik heb geen problemen met dit topic hoor ;)
En ik heb ook geen problemen met wat er met de tekeningen gebeurd.

Ik zeg alleen, dat als iemand er zelf beter van wil worden (commercieel gebruik dus), dat ik ook recht heb op mijn aandeel daar in ;)
Zonder de foto kan de tekening immers niet tot stand komen.

En dat de regels van 't topic niet zo duidelijk zijn, waardoor er verwarrende situaties kunnen ontstaan ;)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:30

Hoi!

Als iemand zin/tijd heeft:
(Zelfgemaakte foto en ander door een bekende, dus toestemming van de fotograaf is geregeld.)
Alleen de eerste foto heb ik op groter formaat..

Afbeelding

Afbeelding

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:14

voor een vriendin :D
Afbeelding

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:26

zou iemand mijn welsh merrie Vera willen tekenen?
zij is in oktober 09 ingeslapen
en dan heb ik een leuke herindering aan haar

Afbeelding

Afbeelding

http://i49.tinypic.com/29m1z6x.jpg
Vera & Nevell samen

achtergrond moet toch wel wat van te maken zijn?

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 07:55

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:42

Afbeelding

iemand?

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:48

ook beschikbaar in groot formaat.
Tinka!

Afbeelding

Afbeelding[/

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:59

Als je zin hebt :

Afbeelding

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:23

Hallo,
Wie wil mijn ponytje tekenen?
Hij wordt binnenkort verkocht en ik zou het een mooi aandenken vinden.
Als hij mooi is wil ik hem misschien overnemen.
Afbeelding
Stuur me maar een pb als je hem afhebt
Meer foto's via pb te verkrijgen en ook in groot formaat.
Groetjes
Laatst bijgewerkt door MelissaV op 13-03-10 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:32

Laatst bijgewerkt door Lontje op 15-03-10 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 1 foto in link gezet, max. 2 mogen er zichtbaar.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:52

even 1 foto in link zetten ;) mogen er twee per bericht zichtbaar zijn..

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:36

_l_amanda_l_ schreef:
even 1 foto in link zetten ;) mogen er twee per bericht zichtbaar zijn..

sorry :o maar dat gaat al niet meer :P