Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Noukie22 schreef:zijn de pastelkrijtjes van Koh-I-Noor fijn? Ik zat namelijk even te googlen en toen kwam ik deze tegen. Ze zijn niet duur, ik wil best graag een keer pastel, maar de meeste merken zijn zo duur. Het hoeft geen super kwaliteit te zijn, als ze maar goed uit te vegen zijn. Dus wie heeft de pastelkrijtjes van Koh-I-Noor?
Sellyxx schreef:Ik ben van plan grafietpotloden aan te schaffen, heb hier en daar al wat gegoogeld (:
Heeft iemand misschien een aanrader, wat voor soort goed is?
( ik bedoel trouwens wel grafietpotloden met hout eromheen, je hebt ze ook die alleen maar uit grafiet bestaan )
highwaykind schreef:Diepte komt door verschillen in hoe donker/licht je iets maakt.
Hoe verder iets weg is, hoe lichter en grijzer het wordt tov de kleur die het heeft als je dichtbij staat.
Zie ook eerder genoemde Richard Robinson op YouTube.
Het kan helpen om kleine schetjes in 3 waardes te maken voor hoe licht/donker je iets wilt maken.
highwaykind schreef:@Lavien = het hangt er vanaf waar je op wilt schilderen. Op de meeste doeken/boards die je in de winkel koopt zit al primer/gesso, maar dan nog kan het soms helpen met de hechting van de verf om er zelf nog even een laagje overheen te doen. Ook kan je met gesso het oppervlak wat gladder maken of er juist wat meer textuur in aanbrengen.
Op kaal hout/canvas moeten wel zeker een paar lagen gesso.
Volgens mij is het voor de hechting, maar ook om de verf te beschermen tegen zuren/whatever die in het doek/hout zitten zodat de boel er niet na 10 jaar "afvalt"?