[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:19

ik ben weinig actief meer op bokt.
Komt voornamelijk door het goede weer, langer licht en 3 paarden + huishouden te doen :)

maar heb inmiddels 3 opdrachten.
1 is af: Zelf zeer tevreden over het hoofd op zich (details gingen ook lekker vlot) de hals er zelf wat bijbedacht deze is dus ietsje minder maar liep op voorbeeldfoto maar tot het plukje vacht achter de kaak.
eigenaar van het paard is alvast tevreden, nu haar 2e paard nog :D
Afbeelding

vanavond zal ik een reactierondje geven :) heb heel veel pagina's gemist tijdens mijn afwezigheid maar wel veel moois zien passeren al.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 22:46

reactieronde

pagina 60 tot met 65:
eva1969, gefeliciteerd met de verkoop van die 4 prachtige werkjes, goede keuze van de koper om ze alle 4 te nemen. Passen zo leuk samen.
De zwarte hond is knap.

Seven: jouw werkjes zijn echt altijd prachtig. Heb er gewoon geen woorden voor :D
Het houtbordjes zijn ook erg leuk steeds.
De schetsen zijn tevens erg mooie schetsen. Petje af :)

Pepper: speciaal ben benieuwd wat het resultaat uiteindelijk is.

_San87_: prachtig met die superstrakke tekst erbij.

Esterke: leuke werkjes, vind de hond leuker dan de tijger, de tijger vind ik de neus plat ogen. Hond oogt realistischer.

Lisette1205: mooi eindresultaat. Wat was je score?
Je eigen hond wordt ook mooi trouwens.
die vlinder is ook prachtig geworden, pootjes mochten misschien iets dunner zijn.

Jis_: roodborstje ben ik heel benieuwd naar als die af is :)

huricane: digitaal werk is idd fijn. Deed ik voorheen ook wel eens. Het mag nog iets verfijnder maar al een goede start hoor :)

BopjeBo: mooi resultaat van je kat.

Solleke_Noah: leuk die pyrografie

pagina 66-70
Seven: WAUW ijsvogel ben er echt verliefd op. En dat is een snel werkje tussendoor _/-\o_

Jis_: knap hoe je de achtergrond erbij verzint. Heeft een leuke sfeer.
de vlinders vind ik ook erg leuk.
Die appelvinken <3

_San87_: donkey is lekker aaibaar, maar best creepy zo zonder hals erbij vind ik.
Benieuwd naar de alpaca :)

BopjeBo: knap hoor die uil

eva1969: knap die slak, zie zo al de structuur van het lijf. prachtige weergave al.

_San87_: alweer een knap plaatje. Jammer dat deze emotioneel is. Maar een prachtige herinnering.

Seven: Viel me doordat je bij deze de referentiefoto erbij zet wel op dat je ze net iets anders maakt dan de referentiefoto, zo teken je bv oogwit terwijl ik deze niet zie op de referentiefoto, dat maakt de blik van het paard net iets anders vind ik. Ook de details maak je veel feller aanwezig. Het heeft zeker wel iets maar ik vind het ook het eigenlijke dier minder "eigen" maken. Je jaarling heeft namelijk een zachte uitstraling en die zie ik eigenlijk niet zo terug in de tekening. Ik vind je tekeningen toch nog steeds erg prachtig hoor, blijf nog steeds enorm fan ;)

Nevony: knap hoe je dit met kleurpotlood doet. Tekeningen fotograferen met mobieltje is een uitdaging idd.
Die haflinger wordt ook erg knap. Halsters laat ik weg omdat die net zo lastig zijn hihi.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 00:07

Leuke en uitgebreide reactie art ificious

Even over het oog wit, die heeft ze ook op de referentie foto :D is wel iets minder zichtbaar dat klopt
Ik heb namelijk twee referentie foto's gebruikt voor haar blik en haar exterieur/houding om het echt haar te laten zijn :o

Hier zie je meer de blik die ik bij de tekening meer naar voren wou laten komen
Afbeelding

Ik vond echter de houding en pose op de andere foto mooier daarom het daarin wat gecombineerd :j

Afbeelding

Afbeelding

De details verscherp ik inderdaad meer, als je er dan een stap vanaf zet nu hij aan de muur hangt is ze daardoor wel zacht maar is het niet 1 vlek zogezegd je ziet ook op een meter afstand nog goed wat waar zit. De mini detals zoals op de neus natuurlijk minder maar de hint dat er wat zit heb je dan nog wel.

Zag laatst trouwens een oastel tekening van mij van 2017 pffff dan ben ik gelukkig wel wat vooruitgegaan :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:06

Art_Ificious schreef:
reactieronde

pagina 60 tot met 65:
eva1969, gefeliciteerd met de verkoop van die 4 prachtige werkjes, goede keuze van de koper om ze alle 4 te nemen. Passen zo leuk samen.
De zwarte hond is knap.

Seven: jouw werkjes zijn echt altijd prachtig. Heb er gewoon geen woorden voor :D
Het houtbordjes zijn ook erg leuk steeds.
De schetsen zijn tevens erg mooie schetsen. Petje af :)

Pepper: speciaal ben benieuwd wat het resultaat uiteindelijk is.

_San87_: prachtig met die superstrakke tekst erbij.

Esterke: leuke werkjes, vind de hond leuker dan de tijger, de tijger vind ik de neus plat ogen. Hond oogt realistischer.

Lisette1205: mooi eindresultaat. Wat was je score?
Je eigen hond wordt ook mooi trouwens.
die vlinder is ook prachtig geworden, pootjes mochten misschien iets dunner zijn.

Jis_: roodborstje ben ik heel benieuwd naar als die af is :)

huricane: digitaal werk is idd fijn. Deed ik voorheen ook wel eens. Het mag nog iets verfijnder maar al een goede start hoor :)

BopjeBo: mooi resultaat van je kat.

Solleke_Noah: leuk die pyrografie

pagina 66-70
Seven: WAUW ijsvogel ben er echt verliefd op. En dat is een snel werkje tussendoor _/-\o_

Jis_: knap hoe je de achtergrond erbij verzint. Heeft een leuke sfeer.
de vlinders vind ik ook erg leuk.
Die appelvinken <3

_San87_: donkey is lekker aaibaar, maar best creepy zo zonder hals erbij vind ik.
Benieuwd naar de alpaca :)

BopjeBo: knap hoor die uil

eva1969: knap die slak, zie zo al de structuur van het lijf. prachtige weergave al.

_San87_: alweer een knap plaatje. Jammer dat deze emotioneel is. Maar een prachtige herinnering.

Seven: Viel me doordat je bij deze de referentiefoto erbij zet wel op dat je ze net iets anders maakt dan de referentiefoto, zo teken je bv oogwit terwijl ik deze niet zie op de referentiefoto, dat maakt de blik van het paard net iets anders vind ik. Ook de details maak je veel feller aanwezig. Het heeft zeker wel iets maar ik vind het ook het eigenlijke dier minder "eigen" maken. Je jaarling heeft namelijk een zachte uitstraling en die zie ik eigenlijk niet zo terug in de tekening. Ik vind je tekeningen toch nog steeds erg prachtig hoor, blijf nog steeds enorm fan ;)

Nevony: knap hoe je dit met kleurpotlood doet. Tekeningen fotograferen met mobieltje is een uitdaging idd.
Die haflinger wordt ook erg knap. Halsters laat ik weg omdat die net zo lastig zijn hihi.

Bedankt voor je leuke reacties :D. Ezel is niet creepy :)). Zo is ie met standaard, zoals bedoeld:

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:12

Seven schreef:
Leuke en uitgebreide reactie art ificious

Even over het oog wit, die heeft ze ook op de referentie foto :D is wel iets minder zichtbaar dat klopt
Ik heb namelijk twee referentie foto's gebruikt voor haar blik en haar exterieur/houding om het echt haar te laten zijn :o

Hier zie je meer de blik die ik bij de tekening meer naar voren wou laten komen
[ [url=m/9Nr4CH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vond echter de houding en pose op de andere foto mooier daarom het daarin wat gecombineerd :j

[ [url=m/sutIIy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hvcKsK.jpg]Afbeelding[/url] ]

De details verscherp ik inderdaad meer, als je er dan een stap vanaf zet nu hij aan de muur hangt is ze daardoor wel zacht maar is het niet 1 vlek zogezegd je ziet ook op een meter afstand nog goed wat waar zit. De mini detals zoals op de neus natuurlijk minder maar de hint dat er wat zit heb je dan nog wel.

Zag laatst trouwens een oastel tekening van mij van 2017 pffff dan ben ik gelukkig wel wat vooruitgegaan :=

Ow leuk! Met die andere referentie erbij zie je idd dat t een combi is. Tof!

Qua details snap ik je helemaal, je staat toch niet constant met je neus op zo'n werk en juist van een afstand wil je ook diepte en details zien :j.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:15

Art_Ificious schreef:
ik ben weinig actief meer op bokt.
Komt voornamelijk door het goede weer, langer licht en 3 paarden + huishouden te doen :)

maar heb inmiddels 3 opdrachten.
1 is af: Zelf zeer tevreden over het hoofd op zich (details gingen ook lekker vlot) de hals er zelf wat bijbedacht deze is dus ietsje minder maar liep op voorbeeldfoto maar tot het plukje vacht achter de kaak.
eigenaar van het paard is alvast tevreden, nu haar 2e paard nog :D
[ [url=m/eV3HfH.jpg]Afbeelding[/url] ]

vanavond zal ik een reactierondje geven :) heb heel veel pagina's gemist tijdens mijn afwezigheid maar wel veel moois zien passeren al.

Heb je deze al afgeleverd? Want ik zou denk ik eens paardenhalzen opzoeken en die als referentie gebruiken voor dit werk. Als het een betaalde opdracht is, dan zou je helemaal achter je werk moeten staan en ik krijg het gevoel uit je tekst, dat dat niet helemaal zo is door hoe de hals eruit ziet.

En ik moet ook eerlijk zeggen dat de hals qua kwaliteit niet past bij het hoofd en dat is jammer.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:46

@san
Ja dat inderdaad ze hangt nu naast mn bed op een meter afstand en dan is ze gewoon mooi zacht maar diep kwa portret :j de telefoon maakt het portret harder dan het is kwa foto je ziet zelfs de korrel van get papier en die zie je in het echt zo totaal niet.

Ik vond het jammer dat het leek alsof ik een heel ander paard had gemaakt terwijl ik juist zo blij was met het combineren van de foto's tot ik besefte dat ik dat nog niet had laten zien :D

@art ifious

Ik heb het ook al gezegd van de hals, maar de eigenaar was tevreden en als jij dat ook bent is dat prima :j

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:48

Art_ificious goede reactieronde, het gaat hier steeds zo snel.
Jouw portret is mooi, de hals en dan met name voor de kijker de linkerkant kijk ik idd wat raar tegenaan.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:18

Wat leuk dat jouw eerste pony een haflinger was Eva! Als kind droomde ik altijd van een eigen paard en dat moest dan ook een haflinger zijn. Uiteindelijk werd het een enorme tuiger :+ bijna... leuk dat je dan toch nog een zwak hebt voor het ras. Het zijn ook mooie paardjes met die intelligente oogjes en prachtige kleur!

Je slakje wordt prachtig. Het is een uitdagend werk denk ik met al die structuren, de blaadjes zijn ook weer anders dan het huisje en het lijfje van de slak, maar het zit er allemaal heel mooi in.

Dank voor jullie leuke reacties op mijn portret :D Altijd zo leuk om werken hier te delen en erover te praten met elkaar.
Weglaten ben ik ook geen held in inderdaad, al heb ik wel wat klippen en een ketting weggelaten onder de kin.
Ik denk dat het uiteindelijk inderdaad heel mooi kan worden met het halster, zoals jullie zeggen, ik moet er een avondje goed voor gaan zitten om heel precies die lijntjes te maken.

Die lijst Jis_ <3 mooooi, past ook goed bij het werk vind ik. Dat vind ik ook prachtig met die lange lijnen omhoog. Leuke vogeltjes, ik ken ze helemaal niet, maar ze hebben mooie kleurtjes.

Drie opdrachten maar liefst Art_Ificious, dat is nog eens leuk! Mooi portret heb je neergezet. Ik ga met de andere reacties mee wat betreft de hals. Die lijkt aan de linkerkant wat te ver door te lopen en is wat vlak in vergelijking met het hoofdje dat je juist met veel detail hebt neergezet. De maantop viel mij vooral op: goed contrast zit daarin en je voelt de wind er bijna doorheen waaien.

Knap dat je twee foto's hebt gecombineerd Seven, vind de oogopslag heel karakteristiek en mooi dat je daarvoor hebt gekozen, lijkt me helemaal passen bij je paardje.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:46

Dank je Anniekow!

@Art_Ificious, dank je voor je leuke reactie. Mooi geworden je paard, en wat een klus om een hele hals er bij te bedenken. Eens met San maar is gewoon echt moeilijk, een foto pakken die er op lijkt met hals zou ik ook gedaan hebben.
Succes met de verdere opdrachten. Altijd tof als mensen je werk zo mooi vinden dat je wat voor ze mag maken.

Gaaf Seven, goed te zien zo dat je meer foto's gebruikt hebt.

@Nevony, dank! Zal als hij af is hem in de lijst laten zien, nu hangt hij er af en toe in voor het drogen en werk aan ander werk.
Ik ken ze nu een paar jaar, zijn de grootste vinken, en leven in boomtoppen van Naaldbomen, zijn vrij schuw. Toen ik de foto's aan het maken was (vogelhut) was er een mannetje die het opnam tegen een grote bonte specht, zien er niet alleen stoer uit, zijn het ook. :))

Gister een productieve dag gehad met de onderste vlinder, nog niet klaar maar een groot verschil al met de vorige up date. Vandaag nog een stukje rechtervleugel en dan even drogen voor een laatste laag, en dan het lijfje en kop.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:56

Mooi hoor, Jis. Je hebt de breekbaarheid van de vleugels echt heel mooi weergegeven, top.

Afbeelding

Ik ben een eind opgeschoten inmiddels. Er zit nog wel een hoop werk in :=.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:17

Leuk om te horen San, dank je! Vind het best een klus, voor de eerste keer vlinders schilderen wel tevreden.

Te gek je Alpaca! <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:19

Jis_ schreef:
Leuk om te horen San, dank je! Vind het best een klus, voor de eerste keer vlinders schilderen wel tevreden.

Te gek je Alpaca! <3

Ja, dat geloof ik. Maar ik vind ze toch echt heel mooi worden :D.

En thanks :D. Ik ben vooral heel blij met de zachte uitdrukking.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:32

Ja heel mooi zacht. Ik zou hier ook een serie van maken. :D Ezel en Alpaca passen goed samen. Serie farm animals all over the world. Zo'n Nubische geit ook. <3 ohhh en een Struisvogel!! <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:54

Jis_ schreef:
Ja heel mooi zacht. Ik zou hier ook een serie van maken. :D Ezel en Alpaca passen goed samen. Serie farm animals all over the world. Zo'n Nubische geit ook. <3 ohhh en een Struisvogel!! <3

Oh ja, Nubische geiten zijn ook zo tof <3.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:41

tekening is nog niet afgeleverd. Ga het bespreken of ik de hals wat mag aanpassen eventueel. Het is op pastelmat dus lukt gelukkig nog om aanpassingen te doen :) op papier was het waarschijnlijk niet meer mogelijk.

Seven, nu ik beide referenties zie ben ik gewoon nog meer onder de indruk van je werk :j. knap hoe je van 2 foto's 1 geheel kan maken.
snap dat van de details ook nu je het zo uitlegt :)
Heb ook eens teruggekeken naar eerdere werkjes (ben in 2012 begonnen met pastel) en het is idd erg leuk te zien hoe je vordert in je werk.

Jis, die vlinder is echt zo mooi al.

San, wordt ook een leuke alpaca. Vind het idee van de ezel leuk maar moet gewoon wennen aan het beeld zonder hals denk ik.

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 00:17

De eigenaresse van mijn verzorgpaardje wilde graag een tekening van haar paard (mijn verzorgpaard). Dus daar ben ik aan begonnen:
Afbeelding
De achtegrond mislukte eerst echt helemaal, want ik wilde het bovenste deel licht blauw maken als een wazige lucht. Maar dat werkte niet :') dus toen dit ervan gemaakt, en hier ben ik opzich best blij mee! Hebben jullie nog tips?
Over de schets had ik tape gedaan, zodat het makkelijker werken was voor mij:
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 06:17

Art_Ificious schreef:
tekening is nog niet afgeleverd. Ga het bespreken of ik de hals wat mag aanpassen eventueel. Het is op pastelmat dus lukt gelukkig nog om aanpassingen te doen :) op papier was het waarschijnlijk niet meer mogelijk.

Seven, nu ik beide referenties zie ben ik gewoon nog meer onder de indruk van je werk :j. knap hoe je van 2 foto's 1 geheel kan maken.
snap dat van de details ook nu je het zo uitlegt :)
Heb ook eens teruggekeken naar eerdere werkjes (ben in 2012 begonnen met pastel) en het is idd erg leuk te zien hoe je vordert in je werk.

Jis, die vlinder is echt zo mooi al.

San, wordt ook een leuke alpaca. Vind het idee van de ezel leuk maar moet gewoon wennen aan het beeld zonder hals denk ik.

Ik zou het doen, je kunt die hals nog zo veel mooier en kloppender krijgen :j. Komt het gehele werk alleen maar ten goede, denk ik.

Lisette1205 schreef:
De eigenaresse van mijn verzorgpaardje wilde graag een tekening van haar paard (mijn verzorgpaard). Dus daar ben ik aan begonnen:
[ [url=m/ZhOT6x.jpg]Afbeelding[/url] ]
De achtegrond mislukte eerst echt helemaal, want ik wilde het bovenste deel licht blauw maken als een wazige lucht. Maar dat werkte niet :') dus toen dit ervan gemaakt, en hier ben ik opzich best blij mee! Hebben jullie nog tips?
Over de schets had ik tape gedaan, zodat het makkelijker werken was voor mij:
[ [url=m/xy9uWM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, misschien zou je, net als de rest hier doet en wat ook wel zo leuk is voor de onderlinge interactie, ook wat meer kunnen reageren op anderen en hun werken. Wat meer interesse tonen in wat anderen maken, en niet alleen maar binnen komen vallen met foto's en vragen over je eigen werk en daarop focussen.

Niet alleen maar nemen, maar ook geven.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 08:00

O San wat is deze weer ontzettend mooi <3 ben heel benieuwd hoe jij werkt met deze potloden begin je hier ook met een basis laagje of ga je gelijk meer met details aan de gang.
Ik zeg show me your process :j
En een nubische geit ja heb zelf 4 kruisingen zulke mooie geiten mwt prachtige kleuren :j

Dank je art :D
En kwa hals dat lukt je wel gewoon proberen dat zal het werk echt verbeteren en de focus plaatsen waar het moet op het paard.

Lisette
Ik zou gewoon de achtergrond alsnog proberen te maken die je wil, deze lijkt nu enkel groen als je een kleur verloop wil kun je daar ook rustig g overheen met blauw, en wit om meer een verloopt te creëeren.

Jis
Al jou werk vind ik mooi :D deze ook weer prachtig en je werkt met acryl toch? Dat vind ik helemaal knap, dat droogt zo snel of doe je er iets door heen om het wat meer nat te houden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 08:25

Seven schreef:
O San wat is deze weer ontzettend mooi <3 ben heel benieuwd hoe jij werkt met deze potloden begin je hier ook met een basis laagje of ga je gelijk meer met details aan de gang.
Ik zeg show me your process :j
En een nubische geit ja heb zelf 4 kruisingen zulke mooie geiten mwt prachtige kleuren :j

Bedankt :D.

Ik begin gewoon gelijk met de details, wel opgebouwd vanuit een basis natuurlijk, maar wel meteen richting gedetailleerd en uitgewerkt. Ik ben wel de hele tekening door nog hier en daar details aan het aanvullen/aanpassen, maar het plaatje is wel aardig compleet wanneer ik naar het volgende stukje ga.

Ik vind vooral de oren van die geiten echt geweldig, het is meer oor dan hoofd :)).

En ik wil ook weer schilderen, maar geen plek :').

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:20

Eens met San Lisette, hartstikke leuk om jouw werk te zien en te reageren. Feedback/kritische noot kan ik en iedereen hier denk ik ook waarderen. Al zijn sommige wellicht al een stuk langer bezig daar hoef je je niks van aan te trekken.

Vind het een heel geslaagde achtergrond. :j Bij een Fjord (is een Fjord toch?) is lichtblauw wel heel mooi dus snap je eerste keuze.

Dank je Seven! :D De laatste werken zijn met olieverf, begon in 2009 met gewone acryl, merk Amsterdam, eerst de studie daarna de expert versie. In 2013 met Acryl Golden Open, deze blijft langer nat, zit zo'n beetje tussen gewone acryl en olieverf in. De replica met een twist is tot nu toe de laatste die ik met Golden open heb gedaan. Kort geleden begonnen met olieverf. Blijf de Golden open zo nu en dan wel gebruiken. Kan ik sneller vernissen.

Bij de Appelvinken gebruik ik een medium die de droogtijd van olieverf versnelt, maar ik gebruik hem hier eigenlijk voor de glans die het de olieverf op het doek zonder vernis al geeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:27

Olieverf <3. Wat gebruik jij als verdunner, Jis? Als je dat al gebruikt.

En jij hebt olieverf op waterbasis? Mijne is op oliebasis.

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:57

Bedankt voor jullie feedback! Is inderdaad een fjord ja. Ik zal voortaan ook reageren op jullie werken, maar dacht inderdaad dat jullie hier misschien niet zoveel aan zouden hebben wegens mijn weinige ervaring met tekenen. Maar complimenten kan ik jullie natuurlijk altijd geven!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:40

Ook feedback is prima Lisette, als iets je opvalt waarvan je denkt dat het beter kan kun je dat altijd aangeven. Vind dat dat hier heel leuk en netjes gebeurd ook.

_San87_ schreef:
Olieverf <3. Wat gebruik jij als verdunner, Jis? Als je dat al gebruikt.

En jij hebt olieverf op waterbasis? Mijne is op oliebasis.

Op oliebasis ook en verdun zeker weten, :D werk met vrij veel dunne lagen, elke laag wat vetter. Het verdunnen er van hielt me heel lang tegen om aan olieverf te beginnen, (onverdund werken met acryl vond ik al niet fijn) ik verdun met terpentine, niet echt gezond.

Olieverf op waterbasis trekt me niet zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:46

Probeer eens walnootolie ;). Daar deed ik het altijd mee, werkt fantastisch! En geeft je niet het gevoel bijna te stikken van de dampen :P. Ook wel eens zonnebloemolie of olijfolie gebruikt, maar ik vond walnootolie toch het fijnste werken. Het is wel duurder dan terpentine.

De meeste olieverven zijn ook op walnootoliebasis en daarmee eigenlijk een stuk milieuvriendelijker. Vriendelijker dan acryl iig :P.