[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26784
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:15

Gedurende 2020 ben ik druk aan het breien en haken geweest. Heb in totaal 47 ornamentjes gemaakt en deze als kerstgeschenkjes rondgestuurd met een kaartje met wens eraan. Op deze foto staan er 45, twee heb ik later nog nagemaakt wegens onverwacht kaart ontvangen:
Afbeelding


Nu ben ik bezig met mijn eerste werkje op de breiring:
Afbeelding

Bnet
Berichten: 2235
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:17

Oh leuk! Wat maak je op de breiring?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26784
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:32

Mijn eerste idee is een tas of mand om mijn handwerkspullen in te doen. Maar mocht dat om wat voor reden dan ook niet lukken, kan het ook een sjaal od worden.

Iriscope

Berichten: 8610
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:01

Deze sjaal heb ik voor een vriendin voor Kerst gemaakt;

Afbeelding


Afbeelding

Hij heet Meet me at Midnight en het is een mozaiek patroon, dus eigenlijk onwijs simpel.
Ik vind hem zo gaaf, ga hem zeker nog eens maken.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:45

Ja wow, zeker heel erg mooi <3 .
Mijn harry Potter deken is eindelijk af, ik ga hem eerst geven en daarna zal ik een foto delen :)

Anoniem

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:54

Prachtig, Iris! <3

moonsparkle
Berichten: 21829
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:57

Ik ga volgen /meeposten als beginnend breier :D wat komen hier mooie dingen voorbij! Ik probeer eerst een sjaal te maken met 10 recht en 10 averechts, ben pas 3 keer overnieuw begonnen :')

Wat is na een sjaal of na wat ik doe het makkelijkst?

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:23

Pannenlappen, dekens en truien (in die volgorde)

moonsparkle
Berichten: 21829
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:26

assie schreef:
Pannenlappen, dekens en truien (in die volgorde)


Truien komen op mij over als heel moeilijk :') en een muts?

Anoniem

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:28

O, ik ben van proeflapje naar mislukte sokken naar trui gegaan. :')

Bnet
Berichten: 2235
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:29

Truien valt op zich mee, afhankelijk van het patroon. IJslandse en Noorse truien breien de pas vaak aan de mouwen vast, dus weinig in elkaar maken. De boord is vaak gewoon afwisselend recht-averecht. De pas is vaak wel veel minderen en soms een patroontje. Truien met kabels zou ik links laten liggen als beginner.
Een deken zou ik dan weer minder snel doen als beginnersproject, dat is toch al gauw veel werk en juist in het begin is het wel lekker om dingen gewoon "af" te hebben, vind ik dan.

moonsparkle
Berichten: 21829
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:30

Mkango schreef:
O, ik ben van proeflapje naar mislukte sokken naar trui gegaan. :')


Haha nu ben ik benieuwd naar de mislukte sokken en de trui, foto's? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:35

De trui is deze:
Afbeelding

Van de sokken heb ik geen foto’s. Op zich is het geen heel groot drama geworden, maar de bind-off is niet zo goed gegaan. Die is te los en er zit geen rek in, dat is het voornaamste. :)) Die haal ik ooit nog wel een keer uit.

Overigens zijn er aan deze afgemaakte trui ook nog wat half-afgemaakte truien vooraf gegaan.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:40

He wat leuk, een breitopic! Ik kom volgen :D

Iriscope, wat is je sjaal prachtig <3

moonsparkle
Berichten: 21829
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:48

In mijn ogen ziet die trui eruit of je al heel wat ervaring hebt, ik vind 'm best mooi, leuke kleur ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:53

Thanks! Het garen heb ik zelf geverfd. :D Er zitten her en der nog wel wat foutjes in hoor, en ik heb ook best regelmatig nog een stuk terug moeten breien en naden opnieuw moeten naaien, maar uiteindelijk is de trui gewoon goed draagbaar, en dat is het belangrijkste. (Hoewel ik niet weet of hij ook daadwerkelijk gedragen wordt, maar goed. :o )

moonsparkle
Berichten: 21829
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:56

Mkango schreef:
Thanks! Het garen heb ik zelf geverfd. :D Er zitten her en der nog wel wat foutjes in hoor, en ik heb ook best regelmatig nog een stuk terug moeten breien en naden opnieuw moeten naaien, maar uiteindelijk is de trui gewoon goed draagbaar, en dat is het belangrijkste. (Hoewel ik niet weet of hij ook daadwerkelijk gedragen wordt, maar goed. :o )


Zelf geverfd ook nog, wat gaaf! De trui lijkt wel net ietsje te kort voor je :o of gaat dat nog een soort van uitzakken? Hoe lang ben je al aan het breien?

BloemBloem

Berichten: 16627
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:57

Na jaren met veel bewondering naar het breien van mijn Oma en naar dit topic te hebben gekeken.... heb ik nu echt een keer doorgezet.

In lockdown II moest ik mezelf breien leren. En ik kan zeggen dat de rechte en averechte steken er inmiddels goed in zitten én dat zelfs het opnemen van steken lukt en het corrigeren van fouten!

Aanschouw mijn project!
<3

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:03

Oeh, heel mooi, BloemBloem! De foto maakt het ook helemaal af!

moonsparkle schreef:
Mkango schreef:
Thanks! Het garen heb ik zelf geverfd. :D Er zitten her en der nog wel wat foutjes in hoor, en ik heb ook best regelmatig nog een stuk terug moeten breien en naden opnieuw moeten naaien, maar uiteindelijk is de trui gewoon goed draagbaar, en dat is het belangrijkste. (Hoewel ik niet weet of hij ook daadwerkelijk gedragen wordt, maar goed. :o )


Zelf geverfd ook nog, wat gaaf! De trui lijkt wel net ietsje te kort voor je :o of gaat dat nog een soort van uitzakken? Hoe lang ben je al aan het breien?
Zelf verven is inderdaad heel tof om te doen! Wel veel werk, maar het was het helemaal waard. :j
Het model trui is ook niet zo heel erg lang. Ik heb nog overwogen om hem wat langer te breien, maar dan was ik in de knoop gekomen met het tailleren en alles, dus ik heb het maar zo gelaten. Hij was ook niet voor mezelf, dus ik hoop dat hij degene voor wie hij is, wel past. :+
Ik denk dat ik nu zo'n anderhalf jaar wat actiever brei, maar wel met veel tussenpozen hoor. Ik heb nu bijvoorbeeld al in geen maanden m'n breinaalden meer aangeraakt. :P

moonsparkle
Berichten: 21829
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:07

Hier in de buurt zit een plek waar ze cursus geven in wolverwerking, zodra het weer mag wil ik daar naartoe. Anderhalf jaar is toch ook best een tijdje, ik ben een week begonnen, merk wel steeds verbetering, maar er is nog niks af, haha. Ik ga zo weer afhalen en opnieuw starten.

@bloembloem wat schattig!

BloemBloem

Berichten: 16627
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:12

Wat gaaf zelf wol verven!

Ik heb nu alleen geoefend met wol van de Zeeman. Heb nog hele mooie phildar wol gekocht, maar daar mag ik pas mee beginnen als mijn hernia operatie WEL doorgaat....

moonsparkle
Berichten: 21829
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:46

Ik heb nog bollen zonder etiket, heeft iemand een idee zo welke breinaald ik ervoor zou kunnen gebruiken? Vind vooral de blauwe mooi en het soort wol van die zachte beige
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18056
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:55

Meeste zou ik zo vanaf de foto wel met een 4,5 oid durven proberen. Verder is het ook geen vaststaand iets hè, fabrikant geven een dikte aan waarmee het garen het makkelijkste breidt en een bepaalde stekenverhouding krijgt. Dus pak een paar pennen, zet een paar steken op, brei een stukje en kijk of dat wil en wat je krijgt. Is je breiwerk te los, pak je kleinere pennen, is je breiwerk te strak, pak je grotere pennen.

Dat blauwwittige is wel echt dikker garen, mooi voorbeeld van probeer maar eens op pen 4,5, dat gaat je niet lukken :)). Die zou ik haast op pen 8 pakken, maar mogelijk dat het zelfs voor 12 bedoeld is. Moeilijk beoordelen vanaf een foto. Die donkergrijze op de tweede foto lijkt ook dikker, ik zou zo vanaf de foto zeggen, pak eens een 5,5 en kijk wat het doet.


Mooie sjaal Iriscope! +:)+


Kennen jullie deze post van mij nog? Lalidan @ [UK] [INFO] Breitopic, deel 2 O:)
Het duurt even, maar eindelijk maar toch, ik ben dan toch met de kraag begonnen. Rest is eindelijk af _O-

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26784
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:05

He, wat leuk zeg! Wat leven weer hier in dit topic en ook een paar nieuwe breiende bokkers! Welkom hier hoor! En wat een mooie werkjes zie ik hier alweer voorbij komen, ikzelf hou het nog even op kleinere dingen denk ik.

Heb intussen de slag te pakken hoe je op een breiring breit:
Afbeelding

Heb wel een andere breihaak gekocht. Dit is een setje van de Action, maar helaas vloog de haak steeds uit het handvat zeg maar. En die haak schoot dan ook echt alle kanten op... Met zo'n scherp ding erg gevaarlijk. Heb er nu een gekocht van het merk Prym, hoop dat deze iets steviger is. De grip is in ieder geval al zachter, stuk fijner voor de hand.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:37

Iriscope hij is echt prachtig!

En BloemBloem wat een schattig setje, heel erg leuk <3