Bergje schreef:Ik heb een soort mysterie, of misschien ook niet. Ik heb nooit met deze wol gebreid, misschien hoort het gewoon zo.
Ik heb een sok gebreid met Lana grossa Magico. Mooie sok geworden. Nu wil ik met sok 2 beginnen, zit het garen te bekijken en nu is de kleurstelling in de bol opeens omgedraaid!
Eerst had ik donkerbruin-groen-paars-lichtbruin-donkerbruin. Dus ik heb gebreid tot ik een paars randje had, met de gedachte dat na lichtbruin weer donkerbruin zou komen en ik op dat punt met de tweede sok zou kunnen beginnen. Nu blijkt er na lichtbruin weer paars te komen, dan groen en dan donkerbruin! Ik heb even met Google plaatjes opgezocht en ik kom inderdaad een plaatje tegen waar hetzelfde gebeurd is. Iemand al eens deze wol gebruikt?
Zelf heb ik nooit met dit garen gebreid. Maar ik weet dat sommige fabrikanten van sokkenwol dit met opzet doen. Dan brei je de 1e sok van binnen naar buiten en de 2e dus van buiten naar binnen (vanuit knot gezien dus hè!). Op die manier kun je ook makkelijk 2 sokken tegelijk breien met (ongeveer) hetzelfde streeppatroon. Dit zijn dan dus wel altijd bollen van 100 gram
. Kortom: gewoon van de andere kant maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al wel bedacht