[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:17

Bergje is klaar voor het voorjaar +:)+. Heel mooi geworden hoor! Je moet mensen nooit wijzen op "foutjes" in je breiwerk, zeker niet als ze niet opvallen ;) hoewel ik er geloof ik 1 gezien heb. Maar je mag er met recht trots op zijn!!!

Hier komt op het moment niets van breien. Nog altijd die laatste 61 naalden van de 2e sok. Gisteren begonnen bij mijn nieuwe werk (fysiek toch wel pittig) maar ik kwam maandag dé vacature tegen waar ik zo lang op heb gewacht :'). Echt een superfunctie :~. Boekhouder op een notariskantoor. Maandag laat in de middag de brief verzonden, kreeg bericht terug dat de notaris op vakantie was t/m maandag. Dus mijn brief is op zijn vroegst (!) dinsdag gelezen en vanmorgen kreeg ik een mail met het verzoek contact op te nemen om een afspraak te maken voor een sollicitatiegesprek :=. Supersnelle reactie. Dilemma: wat trek ik aan??? Mijn nette pakken zijn mij te klein geworden (of ik ben gegroeid :=). Morgen even kijken of ik kan slagen voor een nette broek, weet al precies welke ik hebben wil. Maar het kan zijn dat de pasvorm niet goed is, of mijn maat er niet is en dan moet ik de komende dagen "even" een bandplooibroek met omslag maken (= wel makkelijker dan een spijkerbroek maken). Stof en patroon heb ik, nu nog tijd :'). Dus dan blijven de sokken weer liggen. Toch vind ik die broek even prioriteit hebben :P. Eigenlijk vind ik het zonde om :$ 35 uit te geven voor een broek die ik voor minder dan :$ 10 zelf kan maken......
Gesprek is overigens maandag om 10 uur (vrije dag van de post dus geen problemen daar!).
Nou, ik ga boven even kijken voor dat patroon en daarna mijn mandje in. Morgen weer de wekker om 6 uur 8)7

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:09

Gaaf Bergje!

Haha patpen, jij houdt jezelf wel aan het werk hè! Op 2 manieren zelfs!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:11

Meiden wanneer beginnen we nou met wildbreien? :P

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:29

Anne_mieke88 schreef:
Meiden wanneer beginnen we nou met wildbreien? :P

Ik brei altijd wild _O-. Hier in het dorp wordt het veel gedaan. Zie tenminste bij verschillende boerderijen vrolijk gekleurde "dingen" om paaltjes en zo heen. Eerlijk gezegd is het niet zo mijn ding ;)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:26

Mijn ding ook niet een boom is er om mij warm tehouden en niet ik de boom
geef mij maar een breiwerkje lekker bij de openhaard

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:09

Geweldig Gitteke _O- ik ben het helemaal met je eens!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:43

De "brei"detective is weer begonnen ;). Ik ga een poging ondernemen maar of ik het red dankzij de spierpijn??? So close and yet so far :')

Oh ja, ik ga mezelf het weekend niet bezig houden met het maken van een broek. Ik heb gekozen voor de makkelijke oplossing en een broek gekocht. Vond die "dure" van 35 niet eens mooi dus heb nu een prachtige broek voor 20 +:)+

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:05

Petpen Dat is dan weer een mee valler kun je je tijd weer in iets anders stoppen
en gelukig de goedkopere broek de leukste wat wil je nog meer

Vanavond nog wat aan de mouwen van mijn vest gebreien alleen maar om wat rustig te worden

Aan het eind van de middag werd onze merrie heel erg ziek
Ze kreeg zenuwtrekken ging trillen over heel haar lijf
dit is vresselijk om te zien ze ging zweten en kon bijna niet meer te bewegen
ik heb dit in mijn 45 jaar ervaring met paarden en echt heel veel mee gemaakt
maar dit nog nooit binnen een half uur tijd van een vrolijk dravende merrie met veulen naar een paard dat je denkt dat bijna dood gaat en je haar hoofd moet optillen om haar over eind tehouden
gelukig was de dierenarts er binnen een kwartier, die duurt lang op zo'n moment

door de zware bevalling en dat ze erg veel melk geeft had ze een extreem calcium te kort
na twee grote spuiten kwam ze weer hellemaal bij en een uurtje later was ze onze oude Pernil weer

Maar wat ben ik bang geweest
je realiseert je dan wel wat ze voor ons betekent en met het rhinovirus ga je toch beelden op roepen die nergens op slaan

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:45

Poeh Gitteke, dat zullen vreselijke uren geweest zijn!!! Kan me voorstellen dat het angstige momenten zijn met dat Rhino virus op je netvlies.... Gelukkig viel het mee en was het simpel op te lossen met calcium. Maar wat duren 15 minuten dan lang. Je wilt die DA wel naar de stal kijken op zo'n moment! Is de DA bij de partus geweest? Dan had hij geweten hoe zwaar het was en eerder kunnen komen met calcium. Nu even ontspannen met een breiwerkje :(:).

Hier schiet mijn sok (eindelijk) op. Ik heb hem net weggelegd, genoeg voor vandaag. Met een beetje geluk krijg ik morgen af. Moet nog 7 naalden en dan de teen breien, dus steeds minder steken (nog maar 31 naalden in totaal).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:42

Dat is schrikken Gitteke! Gelukkig knapte ze snel weer op! Ga je haar nu bijvoeren?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:53

Gitteke, ik zou me ook echt rotgeschrokken zijn nu er weer vanalles heerst!

Ik heb een soort mysterie, of misschien ook niet. Ik heb nooit met deze wol gebreid, misschien hoort het gewoon zo.
Ik heb een sok gebreid met Lana grossa Magico. Mooie sok geworden. Nu wil ik met sok 2 beginnen, zit het garen te bekijken en nu is de kleurstelling in de bol opeens omgedraaid!
Eerst had ik donkerbruin-groen-paars-lichtbruin-donkerbruin. Dus ik heb gebreid tot ik een paars randje had, met de gedachte dat na lichtbruin weer donkerbruin zou komen en ik op dat punt met de tweede sok zou kunnen beginnen. Nu blijkt er na lichtbruin weer paars te komen, dan groen en dan donkerbruin! Ik heb even met Google plaatjes opgezocht en ik kom inderdaad een plaatje tegen waar hetzelfde gebeurd is. Iemand al eens deze wol gebruikt?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:28

Bergje schreef:
Ik heb een soort mysterie, of misschien ook niet. Ik heb nooit met deze wol gebreid, misschien hoort het gewoon zo.
Ik heb een sok gebreid met Lana grossa Magico. Mooie sok geworden. Nu wil ik met sok 2 beginnen, zit het garen te bekijken en nu is de kleurstelling in de bol opeens omgedraaid!
Eerst had ik donkerbruin-groen-paars-lichtbruin-donkerbruin. Dus ik heb gebreid tot ik een paars randje had, met de gedachte dat na lichtbruin weer donkerbruin zou komen en ik op dat punt met de tweede sok zou kunnen beginnen. Nu blijkt er na lichtbruin weer paars te komen, dan groen en dan donkerbruin! Ik heb even met Google plaatjes opgezocht en ik kom inderdaad een plaatje tegen waar hetzelfde gebeurd is. Iemand al eens deze wol gebruikt?

Zelf heb ik nooit met dit garen gebreid. Maar ik weet dat sommige fabrikanten van sokkenwol dit met opzet doen. Dan brei je de 1e sok van binnen naar buiten en de 2e dus van buiten naar binnen (vanuit knot gezien dus hè!). Op die manier kun je ook makkelijk 2 sokken tegelijk breien met (ongeveer) hetzelfde streeppatroon. Dit zijn dan dus wel altijd bollen van 100 gram :P. Kortom: gewoon van de andere kant maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al wel bedacht ;)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:35

Van binnen naar buiten komt de kleur ook niet uit, ik heb even gekeken waar de bol mee begint, maar dan is de kleur weer goed gedraaid.
Na even Googlen kwam ik erachter dat het gewoon zo hoort! Weer wat bijgeleerd..... Ik dacht al dat ik gek aan het worden was. Het ziet er wel leuk uit, je krijgt dezelfde sok omgekeerd en naast elkaar is dat best grappig.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:09

Bergje maak je wel fotos als je klaar bent ben wel benieuwt hoe het er uit ziet.

Maartje we hoeven niet nog extra bij te voeren eigenlijk is haar voer ruim voldoende
De leverancier heeft zelfs contact met ons op genomen.
maar door het ziek zijn, zware bevalling, veel melk afgifte en dan nog veel beweging
was het een te grote belasting op haar calcium niveau
de da had het in 35 jaar nog maar 3 maal mee gemaakt dus geen regelmatig iets

sorry ik ben zelf er nog steeds van onder de indruk zelfs mijn buurman een grote stoere vent
had het er moeilijk mee

Ik ga nu lekker bij de kagel nog een stukje breien

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:31

Ik ben ook wel benieuwd hoe dat eruit komt te zien!

Ok, dus het lag echt aan de omstandigheden Gitteke? Hopelijk knapt ze goed op en blijft ze dan ook goed. Kan me voorstellen dat je er nog wel van onder de indruk bent.

Ik heb net (in de stromende) regen gereden en mijn knappe kerel gaat echt zó goed vooruit! Voor de winterstop was hij nog zo stug in zijn hoofd en nu loopt hij zo makkelijk onstpannen. Nog niet constant, maar we gaan zeker de goede kant op!
Nu even rustig zitten en bedenken wat we gaan eten en dan vanavond na het eten mijn kruikenzak afbreien. Bijna klaar :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:43

Oh, binnenkort weer nieuwe *-:)!!!!
Kruikenzak van Maartje
Sokken van Bergje
Nog meer????

Ik wil vanavond mijn sokken af hebben :j. Niets bijzonders op tv dus lekker dvd aan en breien maar. Wil niet eerder naar bed dan dat mijn sokken af zijn <<). Nu eerst een was in de machine gooien en dan lekker breien....

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:47

ik ben aan een vest bezig bij de kachel volgende blokje gaat er zo weer op
Maartje je had wat vroeger moeten op staan :D het was heerlijk bij ons en belangrijker geen regen *\o/*
Fijn dat je paardje zo lekker gaat een beetje vakantie doet soms wonderen hoor :j

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:38

Moderatoropmerking:
Ik snap dat jullie elkaar steeds beter leren kennen en daarom ook graag praten over dingen buiten het breien, echter is het topic daar niet voor bedoeld. Ik wil jullie daarom vragen het ontopic te houden, jullie kunnen eventueel een HK-topic aanmaken om over andere dingen praten, als jullie dat willen. :) Alvast bedankt!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:39

En toen waren de sokken klaar :j. Tenen gemaasd en de draadjes netjes afgewerkt. Met welk project zal ik nu gaan beginnen :D...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:29

Ik had dus getypt dat mijn kruik nog niet klaar is, maar mijn bericht is verwijderd :s Zal wel komend weekeind worden nu... Drukke week voor de boeg.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:43

Mag ik me ook melden?
Ik zou me wel eens willen wagen aan het wildbreien
In de straat is een lantaarnpaal al heel mooi geworden
Zo vind ik wel steeds meer dingen in het dorp
Hebben bij ons in de tuin ook een lantaarnpaal staat zou ik ook wel een leuk jasje aan willen trekken (net zoals de paal van het bord erf)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:56

Natuurlijk! Welkom!
Volgens mij is er hier niemand die wild breit/aan wildbreien doet (hoe zeg je dat in Gods naam? := ) maar met vragen kunnen we je vast helpen!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:05

okee ^^
iemand die in de buurt van beilen woont?

Ik heb het vroeger wel gedaan
Opzetten deed mijn moeder altijd dat kon en kan ik nog steeds niet

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:33

Welkom Corientjuh! Op youtube zijn vast wel tutorials te vinden over het opzetten van steken :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:38

Welkom corientjuhh!
Helaas woon ik niet in de buurt van Beilen maar opzetten is niet zo moeilijk. Op deze video http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... mbnails=on kun je zien hoe het kan; er zijn meerdere manieren om op te zetten maar dit is wel de meest gangbare en echt heel simpel! Dat lukt vast wel. Je zult het toch (ook) een keer zelf moeten leren ;). En bij vragen: gewoon posten, er is altijd iemand die het weet :j

Volgens mij wil/doet Anne Mieke aan wildbreien?! Staat iig bovenaan deze pagina wanneer we met wildbreien gaan beginnen...

Hier gaan vanavond de grijze kousen maar op de pen. Effen boord, rest gemêleerde. Of ga ik me eens wagen aan een paar sandaalsokken? Ik heb altijd koude voeten (nu ook) en al is het buiten 25 graden, dan nog zijn mijn voeten koud. Vorig jaar Birckenstocks gekocht (lekker burgerlijk :+) en die sandaalsokken zijn echt grappig. Tenslotte gaan we richting voorjaar/zomer dus dan zijn sokjes wel lekkerder dan kousen :P.