[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:36

Ik heb ook een vraagje, ik zit erover te denken pastelkrijtjes van het merk: Jackson's Art Supplies
te kopen. Kent iemand dit merk en zo ja, zijn ze hard/zacht? :) ze zijn wel goedkoop (8 euro voor 64 halve krijtjes...)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:03

Ik vroeg mij af of iemand misschien een goed merk kwasten weet tegen een schappelijke prijs? Schilder momenteel nog gewoon met de kwasten van de blokker/xenos, maar ik word er een beetje gek van om telkens de haren van het doek af te moeten plukken.
Zoek nu dus kwasten waarbij de haren gewoon aan de kwast blijven zitten. Maar die ook weer niet ontzettend duur zijn. Heb zelf ook al wel rond gekeken, maar er zijn echt zo ontzettend veel verschillende merken, in verschillende prijsklasses, dat ik niet echt goed een keuze kan maken.

lovey_ou

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:13

Ik weet niet of het wat voor je is maar ik gebruikte eerst ook die goedkope kwasten en vond ze ook niet fijn. Voor mijn aquarel tekeningen heb ik toen een da vinci junior sythetics kwast gekocht echt super fijn en geen last van haar uitval maar dat is natuurlijk iets anders als echt verven al denk ik dat deze misschien ook wel fijn zijn.

Echter is dierenhaar beter denk ik? Maar ligt er maar net aan wat je budget is.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:52

Je kunt ook even met je kwasten over een schuurpapiertje schilderen voor de losse haren. Dierenhaar is trouwens niet perse beter, ligt er maar net aan wat je zoekt.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:55

Ja inderdaad dat is waar het is maar net waar je van houd!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:49

Penselen (voor acrylverf) gebruik ik voornamelijk van Talens, en dan soms de Van Gogh-lijn en soms de Rembrandt-lijn, of de synthetische. Ik koop een nieuwe wanneer dat zo uitkomt, waardoor de kosten in een keer wel meevallen. Heb trouwens ook hele fijne penselen van Da Vinci, waar ik graag mee werk die heb ik gekregen. En heb een vrij goedkoop setje van de Hema (synthetisch) die erg fijn zijn, wel wat stug. Maar geen haren verliezen. Voor aquarel heb ik Van Gogh.

Het voordeel van duurdere penselen is wel dat ze echt veel langer meegaan, en geen haren verliezen. Meestal koop ik zelf penselen in de middenprijzen, dat is voor mij dan een acceptabele prijs/ kwaliteit-verhouding. Ik koop ze bij de kunstmaterialenwinkel.

Wat betreft het haren verliezen, moet je goed opletten hoe de haren ingezet zijn. Het soort haren maakt eigenlijk niet zoveel uit, dat is vooral een kwestie van smaak en welke technieken je gebruikt. Voor sommige effecten kan je beter bepaalde dierenharen gebruiken, voor andere effecten kan je beter synthetische penselen gebruiken.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:55

Dank jullie wel. Hier heb ik zeker wat aan. Die tip over het schuurpapier is ook erg handig, ga dat zo meteen even uittesten.
Klopt het trouwens dat dierenharen stugger zijn, waardoor je meer de strepen van de haren in de verf ziet staan en dat synthetisch zachter is en hierdoor geen structuur achter laat?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:20

Nee, dat klopt niet per definitie. Ik heb hele stugge, groffe synthetische penselen die heel duidelijk structuur geven in je werk, en hele zachte ossenharen penselen (die laatste vind ik zelf vreselijk werken, veel te zacht. Voor aquarel kunnen ze wel aardig door), en hele zachte synthetische en hardere dierenharen. En hoeveel strepen je ziet hangt meer af van het aantal gebruikte haren, oftewel, hoe dicht de haren op elkaar zitten. Ik heb 2 in principe gelijke penselen, zelfde merk, zelfde materiaal, zelfde dikte (wel andere prijsklassen). Alleen bij de een zitten er 2 keer zoveel haren in als bij de ander, en die geven dus ook allebei een heel ander effect.

Bij een goede kunstmaterialenwinkel kunnen ze je precies vertellen welke penselen welke eigenschappen hebben, en waar ik mijn materialen haal kan je ze ook uitproberen. Zo kan je precies uitzoeken wat jij prettig vind werken, of wat je nodig hebt. Ik zou dus gewoon langs gaan bij de lokale kunstmaterialenwinkel (en dan dus niet pipoos of zo) en informatie vragen, en vragen of je wat mag uitproberen.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:47

Okey, dank je wel. Dan denk ik dat ik maar eens langs de winkel ga, lijkt me inderdaad het handigst

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:14

Haiii,
Ik had een vraagje.
Ik heb wel een tekenblok met speciaal pastel papier, maar ik wou eigenlijk weten of ik met mijn pastel potloden ook op normaal papier kan tekenen.
Of het dan ook net zo mooi word (bij mij is het nog niet zo mooi, maar daarom wil ik juist op gewoon papier overgaan, zodat ik het "echte" pastelpapier voor mooier werk kan bewaren)?
Als het geen goede zet is om op gewoon papier te werken, wil ik het graag weten, want dan moet ik blijven oefenen op mijn pastelpapier.
Iemand een antwoord op mijn vraag?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:22

Je kan met pastelpotloden eigenlijk op bijna al het papier tekenen, als het maar structuur heeft. Elk papier heeft zijn eigen uitwerking op de pastel. Ik zou zelf niet op printpapier gaan tekenen met pastel omdat dat te glad is. Groffer tekenpapier wil prima. Karton ook.

Heeft iemand tips om penselen goed te houden? Ik werk sinds kort met olieverf en maak mijn kwasten na het werken schoon met terpetine. Nu vind ik dat sommige kwasten hun punt niet mooi behouden. Is dat de kwaliteit van de kwast of doe ik iets fout in het opbergen of schoonmaken?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:44

Probeer ze eens schoon te maken met babyoliedoekjes.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:21

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:43

Dank je wel Leen. Ik ga morgen direct naar de natuurwinkel voor olijfzeep _/-\o_

Ik maakte ze schoon met terpetine en waste ze daarna met handzeep :o

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:04

trisca schreef:
Je kan met pastelpotloden eigenlijk op bijna al het papier tekenen, als het maar structuur heeft. Elk papier heeft zijn eigen uitwerking op de pastel. Ik zou zelf niet op printpapier gaan tekenen met pastel omdat dat te glad is. Groffer tekenpapier wil prima. Karton ook.

Heeft iemand tips om penselen goed te houden? Ik werk sinds kort met olieverf en maak mijn kwasten na het werken schoon met terpetine. Nu vind ik dat sommige kwasten hun punt niet mooi behouden. Is dat de kwaliteit van de kwast of doe ik iets fout in het opbergen of schoonmaken?

Bedankt! Ik heb namelijk een A3 blok (van de Action! Haha) met vrij dik papier. Hier kan ik dus goed met pastel op oefenen blijkt! Was eigenlijk na mijn vraag al direct begonnen en t pakt goed uit! =D

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:26

trisca schreef:

De kwasten af en toe met vaseline insmeren in een mooie punt, even laten staan, weer goed schoonmaken voor je gaat schilderen. Ze zouden dan langer mooi moeten blijven. Ook na het wassen met terpetine schoonmaken met groene zeep.

Ik hoop dat het werkt :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:07

Bedankt voor alle tips!

Ik heb olijfzeep gehaald bij de reform en 2 nieuwe kwasten :o Ik zal de kwasten die wat pluizen proberen te reanimeren met vaseline...
Laat wel even weten of ze het gered hebben :(:)
Heel erg bedankt!

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:14

Ik heb even een vraag aan schilderend-bokt:

Ik ga een afbeelding drukken op canvas met een medium. Nu vroeg ik mij af of het verstandig is om daar een primer onder te doen?
En is simpele grondverf ook een goede primer voor op een schilders-doek?

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:37

Ik heb nog een vraag, is het ook mogelijk om over een vernislaag heen te schilderen? Of werkt dit niet goed?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:45

LoveUggs schreef:
trisca schreef:

Bedankt! Ik heb namelijk een A3 blok (van de Action! Haha) met vrij dik papier. Hier kan ik dus goed met pastel op oefenen blijkt! Was eigenlijk na mijn vraag al direct begonnen en t pakt goed uit! =D

Ja, dat is echt super papier! Als je de kans krijgt meer van die blokken te kopen, zou ik het zeker aanraden, die 2 euro per blok. Jammer dat het niet in kleurtjes verkrijgbaar is.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:30

Ik wil voor het eerst met olieverf beginnen. Wat is een goed merk als start, dus redelijke kwaliteit en niet te duur.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:43

Dribbel schreef:
Ik wil voor het eerst met olieverf beginnen. Wat is een goed merk als start, dus redelijke kwaliteit en niet te duur.

Misschien heb je hier wat aan: [UK] welk merk olieverf en doek?
Zelf vind ik Van Gogh erg fijn werken. Hebben goede kleuren en dekken mooi. Vind het zelf betere kwaliteit dan mijn andere (veel duurdere) olieverf.
Succes alvast. :)
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 12-02-13 21:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:46

Van Gogh klinkt prima. Welk verdunningsmedium kan je het best gebruiken of wat is makkelijk in gebruik?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:52

Dribbel schreef:
Van Gogh klinkt prima. Welk verdunningsmedium kan je het best gebruiken of wat is makkelijk in gebruik?

Terpentijnolie of lijnolie.
Dat maakt de verf vet in plaats van mager (wat gebeurd als je terpentine gebruikt).
Zelf gebruik ik deze van Winsor & Newton. Eigenlijk hetzelfde als terpentijn alleen het stinkt niet en het is beter voor je gezondheid. ;)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:10

Iemand tips voor blonde manen te tekenen met pastel? Heb gezocht in het topic en lees veel tips voor manen maar vind het voor blonde manen toch wel wat moeilijker als beschreven word. Heb eerst het hoofd getekent (vos) En nu moeten die blonde manen er nog overheen wat dus niet gaat Dus wat uitgegumt en bezig geweest maar het blijft gewoon 1 geheel en dikke strepen enzo.. Had net een filmpje gezien waar veel wit werd gebruikt maar laat ik nou de achtergrond niet hebben ingekleurd waardoor het dus niet echt opvalt als jullie snappen wat ik bedoel

Wil eventueel wel een foto posten met hoe me tekening er nu uitziet.