[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:20

Er staat in het patroon
tapestry thread or yarn
Maar wat bedoelen ze daar mee?
Translate maakt er wandtapijt draad of garen van.
Maar wat is dat dan?

En heeft iemand een site met de steken die uitgeled worden?

Sofy

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:51

Even terugkomend op de gaten in m'n werk:
Het is juist in het katoen (het roze) dat ik gaten blijf zien. In het acryl (het groen) is het een stuk minder. Misschien voortaan toch maar vaker met acryl haken dus, hoewel ik katoen zelf eigenlijk stiekem mooier vind en fijner vind werken.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:51

Borduurgaren is dat volgensmij :). Kan voor het gezichtje zijn. Ik gebruik daar altijd gewoon haakkatoen voor xD

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:54

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:55

Hmm vind het nog steeds vreem Sofy. Heb je al eens gewone catania geprobeerd op naald 2,5?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:03

Je haakt wel door beide lussen van de steek Sofy? Ik weet nog dat een vriendinnethe dat eerst deed, door 1 lus haken, dan zie je ook sneller gaten.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:04

Wowamigo. Ik begin gewoon met de muts en als ik de opzetlus sluit (stuk of 5 a 6) dan dubbel ik gelijk per steek totdat ik het rondje groot genoeg vind. En dan dubbel ik niet meer maar ga ik gewoon verder. tel niet, geen markeerdingetje.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:38

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:40

Laat maar weten als er veder iets niet lukt! Ik ken het patroon ondertussen uit mij hoofd :+

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:02

ponyparadijs schreef:
Er staat in het patroon
tapestry thread or yarn
Maar wat bedoelen ze daar mee?
Translate maakt er wandtapijt draad of garen van.
Maar wat is dat dan?

En heeft iemand een site met de steken die uitgeled worden?

Als je nooit amigurumi/knuffels gemaakt hebt, het is gebruikelijk minimaal 1 maat kleiner te gaan zitten dan op de wikkel van de bol wordt aangegeven.

tapestry thread is inderdaad borduurgaren, maar daar kun je ook gewoon het garen voor gebruiken waar je de rest van het paardje ook mee haakt.
Fiberfill kun je bij de action vinden, kussentjes voor 1,70 (250 gr), en deze kapotknippen... wat erin zit is polyfiberfill
Kan het zo niet terugvinden in het patroon maar heb geen flauw idee waar je textiellijm voor moet gebruiken, gebruik ik nooit tijdens het maken van knuffels

Je werkt in een spiraal, je sluit je ronde(s) dus niet met een halve vaste (staat ook niet vermeld :P)

Voor de vertaalsite moet je de amerikaanse afkortingen aanhouden

Klein stukje om je op weg te helpen:
Citaat:
Starting with Red Yarn.
Rnd 1: MR, sc 6 in MR. (6)
Rnd 2: 2 sc in each sc around. (12)
Rnd 3: *sc 1, 2 sc in next sc*, repeat around. (18)
Rnd 4: *sc 2, 2 sc in next sc*, repeat around. (24)
Rnd 5: *sc 3, 2 sc in next sc*, repeat around. (30)
Rnd 6-10: sc around. (30)

Achterbenen/poten
Begin met rood (of welke kleur je voor de hoeven wilt hebben)
Ronde 1: maak 6 vasten in een magic ring (6)
Ronde 2: 2 vasten in iedere vaste (12)
Ronde 3: *1 vaste, 1x vermeerderen (2 vasten in 1 steek)*, herhaal hetgeen tussen ** staat (18)
Ronde 4: *vaste, vaste, 1x vermeerderen*, herhaal hetgeen tussen ** staat (24)
Ronde 5: *vaste, vaste, vaste, 1x vermeerderen*, herhaal hetgeen tussen ** staat (30)
Ronde 6-10, haak 30 vasten per ronde (30)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:31

Johnnydepony, thanks voor het meedenken :). Ik heb hier volgens mij geen catania liggen, dus heb dat nog niet geprobeerd. Hoewel ik meestal wel gewoon met 2,5 haak. Ik ga wel gewoon netjes onder beide lussen door.
Ik ga gewoon weer met frisse moed opnieuw proberen, kijken of het werkt om net een haaknaald kleiner te nemen dan wat ik nu doe, en hopelijk wordt het dan beter :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:53

persoonlijk vermoed ik dat het met name door de 'dubbele draad' komt, ik heb het zelf ook een keer gehad dat ik in verhouding opeens gaten in mijn werk had terwijl ik strak haak.

Het is alleen op de foto niet echt terug te zien
Afbeelding

sowieso is/was deze op het stapeltje 'mislukt' terecht gekomen lol, ik was compleet niet blij met het eindresultaat, had nl ook de verkeerde maat ogen genomen en vind/vond het meer op een varkentje lijken :P
(btw ik weet dat hij niet mislukt is hoor maar ik ben nogal perfectionistisch ingesteld en als iets niet 95-100% lijkt op wat ik voor ogen had kan ik er behoorlijk van balen, maar ja mbt de ogen, deze had ik erin gedaan toen ik het eindresultaat nog niet kon zien natuurlijk en met veiligheidsogen is het dat eenmaal vast ook echt vast is, gelukkig komt het niet veel voor bij mij en ben ik meestal wel tevreden)
Hij heeft wel een nieuw huisje gevonden hoor, via het poekie project

edit: deze was trouwens ook op een 4mm naald gehaakt waarbij ik normaal met deze wol 2.5 gebruikte, beetje dezelfde situatie dus, dit was trouwens wel acryl. Ik denk dat je bij acryl het effect minder ziet/merkt omdat dat wat meer meeveert dan katoen, katoen is toch wat stugger

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:43

Thanks annemiek, dat stelt me een beetje gerust. Ik ben ondertussen met een nieuw project bezig en daar heb ik het niet, dus ik denk dat het inderdaad de combinatie van op de 'verkeerde' manier minderen en werken met dubbele draad is geweest, plus dan idd ook nog katoen ipv acryl.
Volgende keer daar dus nog beter mee opletten.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:27

Ik kom maar eens even bij jullie binnen vallen, mag ik mee kletsen?

Als kind heb ik aardig wat gehaakt, maar heb het aan het begin van deze winter weer opgepakt, omdat ik geen muts kon vinden zoals ik hem wilde hebben en ik wilde een dikke sjaal in basket weave patroon. (plus muts want ik had nog genoeg wol over)

Afbeelding

Deze in puff stitches
Afbeelding

En deze uiltjesmuts voor de dochter van een vriendin.
Afbeelding

En deze voorde vriendin zelf (lievelingskleur blauw :D )
Afbeelding

Amigurumi ben ik nog niet aan begonnen. Heb nu 2 zomer kleding projectjes die ik eerst wil doen.
Ben nu begonnen aan een bikini en shirt. (ik werk 2 verschillende projectjes. Als de een verveelt kan ik met de ander verder)
http://www.craftsy.com/pattern/crocheti ... -top/57871
http://www.craftsy.com/pattern/crocheti ... chet/67642

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:48

Die top vind ik geweldig!
Bikini's ben ik zelf niet zo'n fan van, gehaakte stof blijft toch een beetje slapper dan de meeste dubbellaags bikini's en dan zakt alles zo af :P (ja ik heb het geprobeerd).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:07

Ik heb katoen garen besteld met elastan erin zodat de bikini stretch blijft.
Ik was begonnen met een niet stretch garen, met een draadje meehaak/brei elastiek mee te haken.
Ik heb hoop dat hij dan dus in vorm blijft. Heb een stukje gedaan met elastiek en zonder en je merkt enorm veel verschil.

Het werkt alleen niet zo prettig, dus ik denk dat ik met mijn shirtje verder ga tot de wol die aanbevolen wordt voor de bikini binnen is. Ik wil het toch proberen, want ik vind ze zo mooi.
Maar hou er erg rekening mee dat het toch gaat uitzaken. We zullen zien, als het wel werkt laat ik dat hier natuurlijk weten.

Dit is mijn eerste stuk, shirt. (kleur is flets met mijn mobiel)
Afbeelding

Ik vind het effect wel leuk met dit garen. Ik heb ditzelfde garen ook nog met accentkleuren zalm/lichtblauw ipv groen. Zit eraan te denken om de schuine stukken qua kleur te wisselen. Maar wordt misschien wat druk met dit patroon. Maar ik denk dat ie misschien wat saai wordt geheel in deze kleur.
Of denken jullie dat het schuine effect genoeg is?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:50

Ik denk dat het schuine effect in combinatie met de kleurwisseling in je draad al druk genoeg is. Het origineel heeft ook 'alleen' die kleurwisseling en die vind ik heel tof.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:13

Sofy schreef:
Ik denk dat het schuine effect in combinatie met de kleurwisseling in je draad al druk genoeg is. Het origineel heeft ook 'alleen' die kleurwisseling en die vind ik heel tof.

Fijn om het even bevestigd te krijgen thanks. Dan hou ik het bij dit garen.

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:45

Hoi!

Ik was aan het meelezen, tot pagina 34 gekomen en nu zit ik met een probleempje.
Ben ondertussen gewoon maar begonnen hihi, maak een teckeltje dat ik vond op ravelry.com

Lichaam is me gelukt en hoofd was ik mee bezig, maar dat heb ik er weer uitgehaald. En ik snap eigenlijk niet wat er nu staat haha.
Nederlandse termen ben ik aan het ontrafelen, maar engels begrijp ik beter.

Dit staat er:

Rnd 34: Sc in next 3 sc, (2 sc in next sc) 6 times, sc in next 3 sc – 18 sc.
Rnd 35: Sc in next 3 sc, (2 sc in next sc, sc in next sc) 6 times, sc in next 3 sc – 24 sc.
Rnd 36: Sc in next 3 sc, (2 sc in next sc, sc in next 2 sc) 6 times, sc in next 3 sc – 30 sc.
Rnds 37–40: Sc in each sc around.
Rnd 41: *Sc2tog, sc in next 8 sc; rep from * around – 27 sc.
Stuff piece and continue to add stuffing as work progresses.
Shape Head
Rnd 42: *Sc2tog, sc in next 7 sc; rep from * around – 24 sc.
Rnd 43: *Sc2tog, sc in next 6 sc; rep from * around – 21 sc.
Rnd 44: *Sc2tog, sc in next 5 sc; rep from * around – 18 sc.
Rnd 45: *Sc2tog, sc in next 4 sc; rep from * around – 15 sc.

Opzich snap ik het redelijk, maar toch eigenlijk niet :D
Na dat wat tussenhaakjes staat begrijp ik het niet meer, vanaf dat eerste haakje zeg maar.

Iemand die mij kan helpen? :)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:54

Jahoor :)
Rnd 34: Sc in next 3 sc, (2 sc in next sc) 6 times, sc in next 3 sc – 18 sc.
Rnd 34: Één vaste in de volgende 3 vasten, (2 vasten in de volgende vaste -> m.a.w. een meerdering) 6 keer (wat tussen haakjes staat doe je dus 6 keer), één vaste in de volgende 3 vasten - dan heb je uiteindelijk 18 vasten.

Wat tussen haakjes staat is wat je moet herhalen. Hoe vaak dat is staat erachter, in dit geval 6 keer.

Voor rnd 35 tussen haakjes: 2 vasten in de volgende vaste, 1 vaste in de volgende vaste -> herhaal dit 6 keer.
Voor rnd 36 tussen haakjes: 2 vasten in de volgende vaste, 1 vaste in de volgende 2 vasten -> herhaal dit 6 keer.

Bij rnd 42 t/m 45 ga je weer minderen (sc2tog), en herhaal je ook steeds wat tussen * en * staat tot je weer bij het begin bent.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:13

PKFrancis schreef:
Wowamigo. Ik begin gewoon met de muts en als ik de opzetlus sluit (stuk of 5 a 6) dan dubbel ik gelijk per steek totdat ik het rondje groot genoeg vind. En dan dubbel ik niet meer maar ga ik gewoon verder. tel niet, geen markeerdingetje.

Ah zo, ja zo heb ik ook een paar mutsen gemaakt, maar dat lukt mij alleen als ik de toekomstige eigenaar in de buurt heb om te passen zeg maar... :+

Ik heb een aantal babymutsjes gemaakt, wel volgens patroon maar die zijn dan weer of te groot of te klein -O- , volgens mij verschillen die babyhoofdjes zo enorm :') Dus de vraag is dan eigenlijk: heeft iemand een vast patroontje voor een simpel babymutsje (ik beheers wel alle steken trouwens) waarvan bekend is dat het resultaat de baby ook meestal gewoon past :D Ik heb er een aantal geprobeerd, meestal zoek ik bij de wol die ik wil gebruiken een patroontje maar dat komt nogal wisselend uit dus. Dus misschien kan ik beter uitgaan van één vast patroon, ik haak meestal met wol voor naalddikte 5.

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:37

Bedankt voor je snelle antwoord :D ga ik weer aan de slag!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 23:15

Om nog even op haaknaalden terug te komen: ik heb een (complete) set van Clover Softgrip, dus van 2 t/m 6. Maar nu wilde ik een projectje haken op naalden 10. Ik heb wel een naald 8 en toch even geprobeerd hoe dat ging. Té strak dus op zoek naar leuk geprijsde dikke ergonomische naalden. Op marktplaats vond ik de KnitPro Waves Haaknaalden Softgrip (4+1 gratis) en meteen 6,5 -10 besteld. Even uitgeprobeerd maar ik vind ze ook super haken! Maar zelfs met naald 10 vind ik het haakwerk nog behoorlijk strak dus ik denkt dat ik nummer 12 ook maar ga bestellen; ik haak vrij strak namelijk.

Ik ben wel begonnen met een gelukspoppetje, heb het lijf bijna af. Maar een flinke blaar op linker wijsvinger dus weer even weggelegd. Naald 2,5 blijkt te strak en 3 lag niet voor het grijpen....

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:06

Zijn hier nog hakers die mee doen aan de CAL 2014?

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:46

Essie73 schreef:
Zijn hier nog hakers die mee doen aan de CAL 2014?

Ik ben nog aan het sparen, engelse patroon staat op de Ipad, hopelijk volgende maand "aanhaken"

Nu eerst mijn sjaal voor mn dochter afmaken.

Weet niet meer of ik me hier al eens had gemeld, maar lees al een tijdje mee. Gaaf om jullie ami's te zien! Ik haak voornamelijk dekens, kussen, mutsen en nu mn eerste sjaal...