[CENTRAAL] Sieraden maken!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:50

Slotjes en draad (weet niet wat voor :o lijkt wel op van dat staaldraad) heb ik hier liggen. Kralen dus ook. Knijpkraaltjes moet ik ergens hebben liggen maar zou ik eens moeten opzoeken, zat ooit eens in een setje wat ik kocht, maar heb nooit geweten hoe ik dus moest gebruiken :o Wat is een knijpkraalverberger? En die knijpkraaltjes kan je gewoon met een willekeurig tangetje vastmaken?

Waardoor m'n kralen op een gegeven moment in de kast zijn beland is omdat ik steeds problemen had met dingen vastmaken, knoopjes gingen altijd los, en m'n elastiek werd snel slap enzo (deed alleen kralen rijgen aan een elastiek, maar wil nou wat leukers maken :P ). Vond het wel altijd heel leuk, dus wil eigenlijk gewoon een paar goede basisspulletjes kopen zodat ik weer eens wat kan proberen zonder frustraties omdat het stuk gaat :D

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:55

hier een leuke en handige site...op onderstaande link zie je hoe je die eerste ketting moet maken, moet je maar eens doorlezen, denk wel dat je er wat aan hebt...
http://www.hoemaaktuhet.com/?url=Zwevende_ketting

helaas woon je niet in de buurt, anders hadden we een keer samen kunnen "friemelen" ;)

Wendy15

Re: Sieraden maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:03

Oh echt super die link, bedankt! :D Ik had al wat zitten zoeken op google en kwam wel wat uitleg tegen, maar niet zo met plaatjes erbij enzo. Ga morgen eens in de schuur op zoek of we van die tangetjes hebben!

Idd jammer dat het niet in de buurt is :j

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:40

nou ben benieuwd naar jouw creatie, wel foto van maken hè
Veel succes!!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:56

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:32

Wendy, ben benieuwd wat voor moois je gaat maken!

Kynshiri, die is hardstikke leuk geworden!

Gaan er hier toevallig mensen naar de Creadoe aankomende week? Ik ga zelf zaterdag.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:54

Ohjeeee := Ik heb net een armbandje gemaakt (heb nog niet zoveel spulletjes, vooral alleen kleine kraaltjes maar verder niet zoveel aan draad en knijpkraaltjes, vandaar eerst iets kleins) best grappig geworden, knijpkraaltjes vastknijpen ging prima. Alleen ik had een sluitinkje en ik dacht dat ik die ook kon vastknijpen, maar dat lukt dus niet dus die zal daar vast niet voor bedoeld zijn := Alleen nu heb ik het uiteinde al kort afgeknipt, dus een knoopje leggen gaat niet :+ Las op internet dus van die kalotjes, kan ik die nu nog gebruiken als ik nog maar een klein stukje draad heb? :=

Edit: Ik ga zowiezo wat van dat staaldraad kopen, en nog knijpkraaltjes. Wil ook wat elastiek, maar wat is dan goede kwaliteit? En hoe zorg ik dat een knoopje niet losschiet. Heb even zitten kijken en dat kettelen vind ik ook erg mooi, is dat heel moeilijk, en wat heb ik dan nodig om daarmee te beginnen? Heb nou de smaak weer te pakken :D :))

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:57

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:02

één woord: kettelstiften ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:26

Haha ja dat het daarmee gemaakt is zie ik, ik heb inmiddels wat dingetjes opgezocht op internet :D Maar is dat erg moeilijk om te doen? Ik had vroeger een sleutelhanger met van die dingetjes met kraaltjes er aan, was superleuk :j Alleen die is stuk gegaan, maar lijkt me wel tof om zelf zoiets te maken maar dan als hangertje voor aan m'n telefoon :D

Dit is het armbandje geworden, durf het bijna niet te laten zien in vergelijking met wat jullie maken :D :))
Afbeelding

Dit is wat ik heb aan sluitinkjes en dat soort dingen.
Afbeelding
Die linkse probeerde ik dus aan het armbandje te maken, dat draadje kan in het staafje en ik dacht dus dat je het dan dicht kon knijpen, maar dat lukte dus niet :+ Hoe dat dan wél werkt zou ik ook niet weten :=

En ik ben nog steeds bezig met alles te sorteren _O-
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:46

Wendy, dat slotje kun je nog een keer gebruiken. Je moet dan staafje wat je dicht kan knijpen er af halen (of is het nog te gebruiken?) en het korte draadje wat je over hebt van je armband door het ringetje buigen, wel eerst 1 of 2 knijpkraaltjes op het draad doen, dan draadje door de knijpkraaltjes heen en knijpkraaltjes dichtknijpen. Het mooist is wel dat je het einde van het draadje in een kraaltje kun steken anders houd je een uitstekend draadje over.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:36

Nou ik krijg dus m'n draad wel in dat staafje. Alleen ik krijg het niet vastgeknepen. Dat ombuigen en dan met een knijpkraaltje is wel een goeie! Ga straks eens proberen. Hoe kan ik dat het beste doen dan met een kraaltje om het uiteinde, want dat schuift er dan toch ook vanaf?

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:59

ik ga waarschijnlijk ook zaterdag naar dew kreadoe beurs, maar probeer mss vrijdag nog te gaan...wie weet kom ik je nog tegen

Wendy het begin is er en je gaat vanzelf moeilijkere dingen maken, eerst maar een beetje kijken hoe en wat je iets gebruikt.
Dat knijpkraaltje moet je plat "knijpen" met een tangetje, zodat deze klemt om jouw draadje en dan gaat ie er niet meer af, kijk anders nog eens bij dat voorbeeld dat ik je gestuurd had, volgens mij kon je daar ook op zien hoe dat moest...

ik ga nu voor een krulketting, vind die ook erg mooi, maar heb nog niet de juiste omschrijving, maar ik doe mijn best, weet iemand welke dikte draad ik daar voor nodig heb?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:02

Ja knijpkraaltjes heb ik gebruikt bij het armbandje :j Daarom zitten die stukjes ruimte er ook tussen. Alleen dat staafje van het slotje krijg ik dus niet dichtgeknepen :n

Krulketting, wat moet ik me daarbij voorstellen? :D

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:29

dit is een krulketting, maar die kan je op veel manieren maken

Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:36

Dat ziet er ingewikkeld uit! :D
Wel heel mooi :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:14

Wendy15 schreef:
Nou ik krijg dus m'n draad wel in dat staafje. Alleen ik krijg het niet vastgeknepen. Dat ombuigen en dan met een knijpkraaltje is wel een goeie! Ga straks eens proberen. Hoe kan ik dat het beste doen dan met een kraaltje om het uiteinde, want dat schuift er dan toch ook vanaf?

Eerst het kraaltje dan de knijpkraaltjes op de draad. Dan je draad door het oogje heen buigen en terug door de knijpkraaltjes en in de kraal steken. Daarna knijpkraaltjes dichtknijpen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:17

Libiris schreef:
ik ga waarschijnlijk ook zaterdag naar dew kreadoe beurs, maar probeer mss vrijdag nog te gaan...wie weet kom ik je nog tegen

Wendy het begin is er en je gaat vanzelf moeilijkere dingen maken, eerst maar een beetje kijken hoe en wat je iets gebruikt.
Dat knijpkraaltje moet je plat "knijpen" met een tangetje, zodat deze klemt om jouw draadje en dan gaat ie er niet meer af, kijk anders nog eens bij dat voorbeeld dat ik je gestuurd had, volgens mij kon je daar ook op zien hoe dat moest...

ik ga nu voor een krulketting, vind die ook erg mooi, maar heb nog niet de juiste omschrijving, maar ik doe mijn best, weet iemand welke dikte draad ik daar voor nodig heb?

Gewoon gecoat staaldraad. Ik zou zelf 0,45mm nemen. Daar maak je krullen in door het draad tussen je vingers en met de achterkant/rand van een lepel het draad er door heen te halen. Dus net als dat je doet met zo'n kadolint om er een krul in te maken met een schaar/mesje maar wel heel voorzichtig want de coating mag niet beschadigen. Daarna kraaltjes erop rijgen. Je kunt zo veel strengen maken als je wilt. Let er wel op dat je niet te zware kralen neemt want dat houden de krullen niet.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:35

ik heb geen gecoat draad meer, wel gewoon van dat zilverdraad, maar krijg er geen krul in en het is niet heel dik, denk ook hooguit 0.5 mm...
we gaan nog even verder friemelen, bedankt voor je advies...
(ben blij dat ik dit weer even doe en niet dat domme paardenspel op internet..haha)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:48

M'n autootje is vandaag weer zonder gekkigheid door de apk gekomen :D Daar gelukkig geen grote kosten aan, dus nou mag ik van mezelf wat nieuwe spulletjes bestellen :)) (wilde dat eerst even afwachten :o )
Dat gecoat staaldraad is dus handig, en die knijpkraaltjes vind ik heel leuk dus wil ik wat van bestellen. En dus elastiek.
Wil ook dat kettelen proberen want dat vind ik heel mooi, maar nou zie ik dat je al van die gebogen staafjes kan kopen of dat je zelf stukjes ijzerdraad afknipt en die rondjes er aan buigt, wat raden jullie aan?

Heb ik dan nog meer nodig? Niet dat ik wat bestel en denk te beginnen maar meteen niet verder kan omdat ik wat ben vergeten :))

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:00

Libiris schreef:
ik heb geen gecoat draad meer, wel gewoon van dat zilverdraad, maar krijg er geen krul in en het is niet heel dik, denk ook hooguit 0.5 mm...
(ben blij dat ik dit weer even doe en niet dat domme paardenspel op internet..haha)

Nee dat gaat idd niet met ander draad.

Over wel spel heb je het?

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:01

ik zou gewoon beide kopen :D , die kant en klare zijn makkelijk, maar vaak knip je er een behoorlijk stuk vanaf waardoor dus veel verloren gaat

mss nog knijpkraalverbergers en/of kalotjes...en ik weet niet of jij de ronbektang hebt die heb je wel echt nodig om die "rondjes" te maken

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:02

singasong schreef:
Libiris schreef:

Nee dat gaat idd niet met ander draad.

Over wel spel heb je het?

uhhhh...ja dat spel ;) horsetycoon

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:03

Wendy15 schreef:
M'n autootje is vandaag weer zonder gekkigheid door de apk gekomen :D Daar gelukkig geen grote kosten aan, dus nou mag ik van mezelf wat nieuwe spulletjes bestellen :)) (wilde dat eerst even afwachten :o )
Dat gecoat staaldraad is dus handig, en die knijpkraaltjes vind ik heel leuk dus wil ik wat van bestellen. En dus elastiek.
Wil ook dat kettelen proberen want dat vind ik heel mooi, maar nou zie ik dat je al van die gebogen staafjes kan kopen of dat je zelf stukjes ijzerdraad afknipt en die rondjes er aan buigt, wat raden jullie aan?

Heb ik dan nog meer nodig? Niet dat ik wat bestel en denk te beginnen maar meteen niet verder kan omdat ik wat ben vergeten :))

Dat is mooi van je auto ;)

Voor andere kettingen te maken gebruik ik 0,38 mm. gecoat staaldraad. Alleen voor de krulketting zou ik 0,45 mm. nemen.

Elastiek 0,8 mm.

Voor kettelen heb je nietstiften en kettelstiften (die met een voorgebogen oogje) nodig. De ringetjes zou ik niet zelf buigen maar kant en klaar kopen.

En dan heb je nog jasseron nodig.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:04

Libiris schreef:
ik zou gewoon beide kopen :D , die kant en klare zijn makkelijk, maar vaak knip je er een behoorlijk stuk vanaf waardoor dus veel verloren gaat

mss nog knijpkraalverbergers en/of kalotjes...en ik weet niet of jij de ronbektang hebt die heb je wel echt nodig om die "rondjes" te maken

Nietstiften en kettelstiften zijn in verschillende maten te koop.