[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:01

Je begint met de schets, daaroverheen een dun laagje, die je door er steeds meer en dikkere lagen eroverheen te plaatsen gaat uitwerken, meer lagen = meer diepte. Het best is als je overal in de tekening tegelijk bezig bent, ipv stukje voor stukje af te werken, zodat je het evenwicht in het geheel mooi in balans houd.

_bokworst

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:05

CaPrIoLe`79 schreef:
Je begint met de schets, daaroverheen een dun laagje, die je door er steeds meer en dikkere lagen eroverheen te plaatsen gaat uitwerken, meer lagen = meer diepte. Het best is als je overal in de tekening tegelijk bezig bent, ipv stukje voor stukje af te werken, zodat je het evenwicht in het geheel mooi in balans houd.

Maar, moet je dan per laag steeds wat donkerder doen? Of iets anders?

Nienke15

Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Nederland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:09

dat hoeft niet, dat licht eraan waarmee je tekenend, met kleurpotloden wel, grijs potlood weet ik niet, maar pastel kan je ook een lichtere laag er overheen doen..

_bokworst

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:40

Oké, ik denk dat ik het snap, ga straks even proberen met pastel, als iemand nog handige uitleg of tutorial heeft hoor ik het graag ^^

Nienke15

Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Nederland

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:42

Het is handig om veel WIP's van mensen te bekijken, zo krijg je een beetje een idee hoe het moet met die laagjes, zelf ben ik ook bezig met pastel (mijn 4e tekening :) ) en zo doe ik het ook...

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:49

Op youtube hebben ze vaak filmpjes met uitleg over zulke dingen, dan krijg je er een beeld bij.

_bokworst

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:08

Super bedankt ! Ik heb het gister geprobeerd en tis aardig gelukt voor de eerste keer ^^

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:58

Schopje O:)


Ik kom even binnen vallen met een vraag :o
Ik ben nu bezig met een pastel tekening en heb alleen krijtjes en 3 derwent potloden. Nu vind ik de krijtjes fijn werken zijn gewone goedkope pastel krijtjes zijn onwijs zacht maar wel pigmentvol. Echter als ik met mijn derwent potloden hier over heen ga komt er geen kleur van af? Alleen als ik met me zwarte potlood over een lichter stuk heen ga dan zie je dit maar als ik met mijn witte potlood over oranje heen ga dan zie ik niks veranderen. Ik denk dus dat mijn derwents te hard zijn om over het zachte krijt heen te gaan klopt dit?

Wat voor zachte pastel potloden raden jullie aan? Of doe ik iets verkeerd?

Nienke15

Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:04

lovey_ou schreef:
Schopje O:)


Ik kom even binnen vallen met een vraag :o
Ik ben nu bezig met een pastel tekening en heb alleen krijtjes en 3 derwent potloden. Nu vind ik de krijtjes fijn werken zijn gewone goedkope pastel krijtjes zijn onwijs zacht maar wel pigmentvol. Echter als ik met mijn derwent potloden hier over heen ga komt er geen kleur van af? Alleen als ik met me zwarte potlood over een lichter stuk heen ga dan zie je dit maar als ik met mijn witte potlood over oranje heen ga dan zie ik niks veranderen. Ik denk dus dat mijn derwents te hard zijn om over het zachte krijt heen te gaan klopt dit?

Wat voor zachte pastel potloden raden jullie aan? Of doe ik iets verkeerd?


Ik heb hetzelfde probleem, maar bij mij gaat het witte krijtje wel weer over donkere krijtjes heen, dus dat gebruik ik als oplossing om weer licht over donker te doen...

maar als iemand de gouden tip heeft, dan hoor ik het graag! :D

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:05

lovey_ou schreef:
Schopje O:)


Ik kom even binnen vallen met een vraag :o
Ik ben nu bezig met een pastel tekening en heb alleen krijtjes en 3 derwent potloden. Nu vind ik de krijtjes fijn werken zijn gewone goedkope pastel krijtjes zijn onwijs zacht maar wel pigmentvol. Echter als ik met mijn derwent potloden hier over heen ga komt er geen kleur van af? Alleen als ik met me zwarte potlood over een lichter stuk heen ga dan zie je dit maar als ik met mijn witte potlood over oranje heen ga dan zie ik niks veranderen. Ik denk dus dat mijn derwents te hard zijn om over het zachte krijt heen te gaan klopt dit?

Wat voor zachte pastel potloden raden jullie aan? Of doe ik iets verkeerd?


Ik denk dat je er niks aan kan doen. Mijn derwent potloden gaan ook niet over m'n Van Gogh pastelkrijtjes.
Ligt denk ik gewoon aan de verschillende samenstellingen?

Je zou eens potloden van het zelfde merk als de krijtjes kunnen proberen.
Ik heb daarom nu ook derwent krijtjes gekocht zodat ik er goed met mijn derwentpotloden overheen kan. :)
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 29-12-12 21:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Myou
Berichten: 922
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:05

lovey_ou schreef:
Schopje O:)


Ik kom even binnen vallen met een vraag :o
Ik ben nu bezig met een pastel tekening en heb alleen krijtjes en 3 derwent potloden. Nu vind ik de krijtjes fijn werken zijn gewone goedkope pastel krijtjes zijn onwijs zacht maar wel pigmentvol. Echter als ik met mijn derwent potloden hier over heen ga komt er geen kleur van af? Alleen als ik met me zwarte potlood over een lichter stuk heen ga dan zie je dit maar als ik met mijn witte potlood over oranje heen ga dan zie ik niks veranderen. Ik denk dus dat mijn derwents te hard zijn om over het zachte krijt heen te gaan klopt dit?

Wat voor zachte pastel potloden raden jullie aan? Of doe ik iets verkeerd?


Ik heb precies hetzelfde, ik zorg ervoor dat mijn 'krijtlaag' zo dun mogelijk is, om er met mn potloden nog overheen te kunnen gaan.
Verder hou ik de higlights gewoon open of heeeel licht zodat je daar niet nog extra met potlood erover heen moet.

http://www.youtube.com/watch?v=vRAYRw-msbk

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:09

Ben blij dat ik niet de enige ben dacht al dat het aan mij lag :') Want inderdaad net als Nienke15 lukt het wel om met mijn witte krijg over oranje heen te gaan!


TH Ik wou indd een doos derwent pastel potloden kopen was bij de winkel was ie dicht om onbekende redenene.. ^) Maar dit was toch wel iets wat me tegen hield.

Myou dus een dun laagje helpt wel? :) Heb nu een aardig dikke laag inderdaad omdat ik wel wil dat het egaal gekleurt is en niet dat je op sommige plekken nog papier ziet. Ik ga eens kijken of het helpt! :j

Myou
Berichten: 922
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:14

Ik probeer het allemaal zo dun mogelijk te maken, dan heel erg uit te vegen, als het niet volledig dekt dan doe ik er weer een beetje meer op. En dan kijken of het wel dekt. :P

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:15

Ik zet mijn krijtlaag ook zeer dun op. Als je het papier vol zet met krijt pakt het potlood inderdaad niet meer. Je kan daarna met scharpe kantjes van krijtjes nog wel lichte accenten zetten, maar wit potlood over een bv zwarte vacht met redelijk krijt lukt mij ook niet goed.

Ik laat het laatste stukje dekken met mijn potloden myou.

sammyvriend

Berichten: 2580
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:24

Om precies die reden gebruik ik alleen nog maar krijt :j

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:29

Derwent pastel potloden zijn vrij droog en mengen slecht met verschillende merken krijt. je kunt het eens met een zachter soort pastelpotlood proberen. Als dat nog niet werkt heb je toch een betere kwaliteit pastelkrijt voor de ondergrond nodig. En als dat nog niet werkt een ander soort papier. Het is best een geknutsel om uit alle merken een fijne mix van krijt, potlood en papier te vinden.
Als je toch met derwentpotloden verder wilt kun je de tutorials op hun youtubekanaal eens bekijken: http://www.youtube.com/user/derwentpencils

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:30

wit over zwart heb ik vaak dat ik gewoon het zwart weg haal dus dat gaat nog wel :')


Ik zou graag nog een keer zachte potloodjes willen proberen heeft iemand suggesties voor een bepaald merk? :)

Edit: CaPrIoLe`79 wat voor zachter soort zou jij aanraden? Heb namelijk helemaal geen verstand van diverse merken alleen van derwent omdat iedereen dat toverstokjes vond dacht ik dan die maar :')

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:36

De beroemde bokt-toverstokjes zijn derwent coloursoft potloden. ;)
Kohinoor Gioconda potloden zijn erg zacht en werken fijn laag over laag. Maar er zijn er nog wel meer en in een goede winkel mag je ze `testen`.
Er is niet 1 merk het beste, want verschillende merken werken weer anders op verschillende papiersoorten.

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:57

Aah oke dacht dat het de pastel waren := Bedankt voor je tips! Er is hier wel een winkel waar je inderdaad potloden kan testen maar zag er laatst eigenlijk alleen maar Derwent en van gogh krijtjes maar dat was oliepastel dus dat vond ik niks en rembrand die vond ik erg fijn wel erg duur dus wellicht voor in de toekomst :j Voor de rest niks gezien dus. Zal er de volgende keer beter opletten!

HarriesHorse

Berichten: 1218
Geregistreerd: 08-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:13

daphnenatas schreef:
Hallo iedereen!

Ik heb even een vraagje,
Ik hoor veel mensen die hun tekeningen fixeren, is dit ook nodig bij grafiet tekeningen?
Op internet kan ik namelijk alleen fixeer bussen vinden voor pastel of houtskool en dergelijke.

Alvast bedankt! :)



Het kan ook gewoon met een bus Haarlak!
doe ik ook, veel goedkoper en makkelijker! (:

sammyvriend

Berichten: 2580
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:32

Dan heb ik ook nog even een specifieke vraag. Ik maak een kinderboekje en loop vast bij één tekening. Ik moet zorgen dat het hier nacht lijkt en dacht eraan de ondergrond (duinen) blauwig te maken met op de voorgrond, ter hoogte van het voorste veulen, nog wat zand in z'n oorspronkelijke kleur. Moet ik dan voor het beste effect de duinen die verder staan lichter kleuren of juist donkerder? Of hebben jullie veel betere ideeën? Het lege stuk boven blijft de kleur van het papier. Foto is crap en daarbij krijg ik hem niet gedraaid, maar je snapt wat ik bedoel.

Afbeelding

HarriesHorse

Berichten: 1218
Geregistreerd: 08-05-12

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:34

Ik denk hoe verder weg van het veulen, hoe donkerder? ;)

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 03:42

In theorie zijn pastelkrijtjes altijd zachter dan pastelpotloden. Daardoor werken potloden minder of niet goed over pastelkrijt. Sommige mensen kiezen voor een dunne laag krijt en maken de tekening grotendeels met potlood. Anderen geheel met potlood en weer anderen geheel met krijt. Het voordeel van krijt vind ik de kleurafgifte in verhouding met dat wat een potlood doet. Ook vind ik het fijn dat ze zo zacht zijn. Van Gogh krijtjes zijn nog redelijk hard. Met de verschillende zachtheden van krijt kan je ook weer langer met een nog zachter merk over het vorige heen. Zo kan ik bij een tekening met Rembrandt krijt makkelijker de laatste highlights met een schmincke krijtje maken omdat deze nog zachter is. Qua potloden vind ik derwent hard en gebruik ik liever Faber castel Pitt pastelpotloden. Sommigen vinden dit juist andersom. Heel persoonlijk dus. Haarlak zou ik niet gebruiken om te fixeren, het heeft niet dezelfde eigenschappen en vergeelt. Mijn grafiet tekeningen fixeer ik niet. Meestal komen ze meteen in een lijst en anders bewaar ik ze in een map. :)

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 03:46

Ik heb op aanraden van hierboven Kohinoor potloden besteld ben benieuwd, daarnaast heb ik ook nog derwent set besteld dus hoop hiermee verder te komen.

Rebeltje is een schmincke krijtje ook gewoon zoals pastel? Doet mij door de naam meer denken aan een wasco krijtje (schrijf je dat zo?) beetje oliepastel achtig.

Wellicht kan ik Faber castel ook nog wel een keer proberen :)

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:30

Schmincke is een bepaald merk net zoals Rembrandt dat is. Van dat merk zijn de pastelkrijtjes erg zacht. Ideaal voor de laatste highlights :)

Ik ben benieuwd hoe de pastelpotloden je bevallen. Ik ben normaal geen fan van kohinoor, maar hoor meer positieve berichten over de pastelpotloden :)