Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
CaPrIoLe`79 schreef:Je begint met de schets, daaroverheen een dun laagje, die je door er steeds meer en dikkere lagen eroverheen te plaatsen gaat uitwerken, meer lagen = meer diepte. Het best is als je overal in de tekening tegelijk bezig bent, ipv stukje voor stukje af te werken, zodat je het evenwicht in het geheel mooi in balans houd.
lovey_ou schreef:Schopje
Ik kom even binnen vallen met een vraag![]()
Ik ben nu bezig met een pastel tekening en heb alleen krijtjes en 3 derwent potloden. Nu vind ik de krijtjes fijn werken zijn gewone goedkope pastel krijtjes zijn onwijs zacht maar wel pigmentvol. Echter als ik met mijn derwent potloden hier over heen ga komt er geen kleur van af? Alleen als ik met me zwarte potlood over een lichter stuk heen ga dan zie je dit maar als ik met mijn witte potlood over oranje heen ga dan zie ik niks veranderen. Ik denk dus dat mijn derwents te hard zijn om over het zachte krijt heen te gaan klopt dit?
Wat voor zachte pastel potloden raden jullie aan? Of doe ik iets verkeerd?
Ik ben nu bezig met een pastel tekening en heb alleen krijtjes en 3 derwent potloden. Nu vind ik de krijtjes fijn werken zijn gewone goedkope pastel krijtjes zijn onwijs zacht maar wel pigmentvol. Echter als ik met mijn derwent potloden hier over heen ga komt er geen kleur van af? Alleen als ik met me zwarte potlood over een lichter stuk heen ga dan zie je dit maar als ik met mijn witte potlood over oranje heen ga dan zie ik niks veranderen. Ik denk dus dat mijn derwents te hard zijn om over het zachte krijt heen te gaan klopt dit?
daphnenatas schreef:Hallo iedereen!
Ik heb even een vraagje,
Ik hoor veel mensen die hun tekeningen fixeren, is dit ook nodig bij grafiet tekeningen?
Op internet kan ik namelijk alleen fixeer bussen vinden voor pastel of houtskool en dergelijke.
Alvast bedankt!