[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Johnnydepony

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:21

Ik haak nu met drops paris, op het etiket staat naald 5, ik haak het met 3,5. Catania grande haak ik voor grote dingen ook met 3,5 maar die wil ook nog op 4 zonder gaten.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:59

Ja, maar ik heb het hier dus over scheepjes iris met op het etiket maat 3,5, alleen dan een dubbele draad! En dat dan dus met naald 4. Zou toch moeten kunnen zou je zeggen?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:15

Vergelijkbaar met gewone catania denk ik? Heb het ff geprobeerd. Ik krijg het weg op 3,5 maar op 4 zou ook moeten lukken zonder al te grote gaten

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:16

Heb je geen foto van je werk? Dat extra aantrekken heb ik ook last van, maar krijg er geen gaten door. Heb je het vooral in minderingen toevallig? Zo ja hoe maak je een mindering?

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:26

Annemiek ik haak onderhands maar die addi's lijken fijner maar heb ze ooit 1 avond gebruikt maar ben toen mutsen gaan haken ipv dat kleine gepiel met dunne draadjes. En daar waren ze te klein voor (2,5 en 3,5) en toen die vd zeeman gepakt in 10 en 11 maar daar krijg ik echt last van en die pakt ook niet de dikke wol makkelijk (steeds maar de helft van je draad zeg maar). Die houten haaknaald is daar al wat fijner mee, is een maat 8 dacht ik. Maar ik denk dat ik maar eens ga neuzen voor Clovernaalden (grote maten voor de mutsen) want ik vind het haken vd mutsen erg leuk!

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:29

Johnnydepony schreef:
Ja scheelt echt hoor PK! Kan ze echt aanraden en dan de clover amour nog meer dan de soft touch. Vind de eerste nog fijner.

Clover amour dus :D :D :D

Ik heb nu wol vd Zeeman gebruikt voor de mutsen, ze zitten heerlijk. Ideaal voor op stal. Maar ik merk dat het wel snel gaat pluizen die wol (hoe noem je dat, soort dunne rag over de muts heen waar je bv stro bijna niet uit krijgt). Wat is goede wol voor mutsen qua merk wat niet snel pluist zeg maar. Snappen jullie het nog?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:10

Ik denk dat het idd vergelijkbaar is met catania. Foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Hmm, als ik deze foto's zo zie lijkt het toch weer niet zo erg... Misschien kan het ook wel gewoon niet minder?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 01:19

Kan wel minder hoor, een enkele draad kun je makkelijk op 2,5 haken. 2 wil ook maar das wel erg strak. De gaten zitten vooral in de minderingen, hoe doe jij die?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:59

Het roze gedeelte is dus dubbele draad, en wat op de foto zichtbaar is, is ook zonder minderingen.

In het groene gedeelte is wel een enkele draad, maar een hele dikke woldraad van de wibra. Die heb ik op 3,5 gehaakt, gedeeltelijk ook omdat z'n zwembroek nog weer dikker draad was en dus per se op 4 gehaakt moest worden (heb ik geprobeerd op 3.5 maar dat ging echt niet). Dus om de verschillen niet te groot te laten worden heb ik het groen toen maar op 3.5 gedaan.

Minderingen doe ik door de 'invisible decrease' techniek die hier laatst geplaatst werd: de haaknaald door de voorste lussen van de volgende twee steken halen, omslaan, doorhalen, omslaan en doorhalen. Hoewel het kan zijn dat ik in het lijf van de kikker nog een andere techniek heb gebruikt, dat weet ik niet zeker meer.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:08

Iemand al wanten genaaid of een patroon, van die wanten (dus 1 duim en de rest samen)?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:10

wanten maak ik niet, ik heb wel verschillende fingerless mitts gemaakt... ook met halve duim
mocht je interesse hebben in de patronen daarin

Ik heb mijn T-rex, trein en sprei even in de steek gelaten en ben nu bezig met het maken van simpele kattespeeltjes die ik (heel lichtjes) opvul en catnip instop, wil er even een heel stelletje maken en ze afgeven zaterdag bij een kattenopvang, heb er al 2 af

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:42

Ik wil graag een paard gaan haken.
Maar kan geen nederlands talig patroon vinden.
Heb nu aantal links van de OP bekeken maar veel doen het niet meer.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:50

Sofy schreef:
Het roze gedeelte is dus dubbele draad, en wat op de foto zichtbaar is, is ook zonder minderingen.

In het groene gedeelte is wel een enkele draad, maar een hele dikke woldraad van de wibra. Die heb ik op 3,5 gehaakt, gedeeltelijk ook omdat z'n zwembroek nog weer dikker draad was en dus per se op 4 gehaakt moest worden (heb ik geprobeerd op 3.5 maar dat ging echt niet). Dus om de verschillen niet te groot te laten worden heb ik het groen toen maar op 3.5 gedaan.

Minderingen doe ik door de 'invisible decrease' techniek die hier laatst geplaatst werd: de haaknaald door de voorste lussen van de volgende twee steken halen, omslaan, doorhalen, omslaan en doorhalen. Hoewel het kan zijn dat ik in het lijf van de kikker nog een andere techniek heb gebruikt, dat weet ik niet zeker meer.

Voor amigurumi mag je volgens mij gerust een kleinere haaknaald pakken dan op de verpakking staat. Ik weet verder natuurlijk ook niet met wel draad je haakt. Trek je ook goed aan halverwege de steek? Ik merk dat na de steek aantrekken eigenlijk niet zoveel zin heeft, in tegenstelling tot tussendoor aantrekken :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:12

ponyparadijs schreef:
Ik wil graag een paard gaan haken.
Maar kan geen nederlands talig patroon vinden.
Heb nu aantal links van de OP bekeken maar veel doen het niet meer.

http://www.dawntoussaint.com/downloads/DT_pattern_Hermione.pdf
http://littleyarnfriends.com/post/24411665124/crochet-pattern-lil-baby-unicorn
http://knitoneawesome.blogspot.co.uk/2012/11/my-little-pony-friendship-is-magic.html
http://aprildraven.blogspot.nl/2011/01/brown-pony.html
http://craftbits.com/project/my-little-pony/
Dit zijn allemaal gratis patronen van paarden/pony's
De tweede is degene die moonfight gebruikt heeft (vlgs mij)

helaas zijn ze allemaal wel in het engels, in het nederlands weet ik zo geen gratis patronen, wel staat er waarschijnlijk wel 1 in het boekje van Christel Krukkert, boerderij.

We kunnen je hier wel gewoon helpen met de vertaling van het patroon 'zin voor zin', zodra je doorhebt waar de termen en evt. afkorting voor staan is het al een stuk duidelijker

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:03

Heb je al eens met gewone katoen gehaakt Sofy? Zoiets als catania bv? En anders ben ik echt door alle opties heen :D

Kan me namelijk wel voorstellen dat acryl ed eerder gaten geven als je het strak aantrekt.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:04

Haakpartij op de boerderij staat idd een paard in. Zie een eerdere post van mij :D

Verder weet ik ook geen nl patroon van een paard, heb er ook wel eens naar gezocht.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:06

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:14

Wat een schatje zeg Joliene :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:24

Owijs leuk Joliene!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:42

Voor degene die het nog niet heeft gezien. Bij de zeeman is vanaf zaterdag 2+1 gratis op de supersoft :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:50

PKFrancis schreef:
Mag ik hier weer even 'inhaken' :D? Op dit moment mutsen aan het haken. Op stal vaak een muts op en mijn kleine kids zijn er ook blij mee. Nu nog gewoon met een houten haaknaald en wol vd Zeeman. Ik ken de steken wel maar die het op gevoel en niet volgens een patroon. Maar krijg veel complimenten over de mutsen (huh heb je die zelf gemaakt? ohhh leuk). Ben altijd wel iemand die aan het freubelen is maar ivm CTS aan 2 polsen kon ik een paar jaar niet veel. Ik zoek nog wel andere naalden want blijkbaar zit er wel verschil in? Mijn polsen blijven een zwakke plek. Clover zie ik hier veel voorbij komen. scheelt het echt zoveel? had die naalden vd zeeman en 1 van een wolwinkel, een houten. En 2 addi's maar die zijn maat 2,5 en 3 dus te klein voor de mutsen.

Wat leuk, heb afgelopen winter heel veel mutsen gemaakt, alleen heb ik voor kinderen steeds dat de maat zo afwijkt van het patroon, dan heb ik alles exact volgens patroon gedaan en blijkt de muts toch te klein, hoe doe jij dat? Puur alles op gevoel? Vooral met babymutsjes ben ik aan het prutsen. Of de babies wijken teveel af, dat kan ook :D Ik heb wel 2 kids van 5 en 7 die kunnen passen, maar ja, dat gaat dus niet met babymutsjes... Ik haak volgens mij niet overdreven strak, andere patronen komen dan wel weer uit, maar die mutsen...

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:43

Ieniemieniepaardje, maar wel met een Nederlands patroon, met dikker garen maken dan wordt het paardje ook groter, is dat misschien iets @Ponyparadijs?

Afbeelding
Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:01

Dat is wel een heel klien paardje.
Zoek iets groter.
Ga even kijken hoe ver ik kom met dat engelse patroon.
Maar mijn engels is echt bar en boos

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:03

Je engels hoeft niet heel goed te zijn hoor. Het zijn vooral een paar termen en als je die doorhebt is het simpel :).

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:10

Ik kom mij ook even melden in het topic! Heb een hele tijd terug redelijk veel spullen aangeschaft en nu wil ik toch wel graag beginnen! Ik heb haaknaalden van 2,5 en een van 2. Morgen heb ik weer geld dus ik ga gelijk weer langs de handwerkwinkel! :D