[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:54

Vernissen doe ik overigens ook bij de Galeria :) krijgt het totaal toch meer diepte van.
Anders eens een proefje maken op papier of een oud doek joey_lover? Om te zien of het erg veel verschil geeft?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:13

Weet iemand hoe je veilig houten speelgoed kan beschilderen, zonder dat het gevaarlijk is als een kind dat bijv. in zijn mond neemt. Het gaat hier om blokken en een kind van 1.
het enige dat ik kan vinden is dat verf geen zware metalen mag bevatten, maar dat is logisch. Gaat mij meer om het gevaar van eventueel afbladderen enzo.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:58

Hey allemaal. ik ben voor het eerst sinds tijden eens aan het tekenen met mijn tablet, maar om de 1 of andere reden krijg ik geen fijne penseelstreek. Ik heb niet een héél stabiele hand en dan wil het wel eens haperen. Verder lukt het me niet om het in te kleuren zoals ik het wil :') Met echte kwasten lukt het me prima, maar ik moet zeggen dat photoshop toch wel wat anders is. Ik werk sowieso in lagen.

Dit is wat ik nu heb (uit mijn hooft)
Afbeelding

Nou is mijn vraag dus hoe je iets zo realistisch mogelijk kan "inkleuren" ? Met welke brush en wat je moet aanpassen in je instellingen

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:02

heei, weet iemand hier misschien waar je pastelpapier kan kopen? Op internet heb ik het al gevonden, maar ik wil het liever in een echte winkel kopen.. want dan weet je zeker dat het goed is.. maar hier zijn nou niet echt kunstwinkels volgens mij, wel de pipoos, maar die verkopen volgens mij geen pastelpapier. En raden jullie nog een merk aan?

Ik heb net pastelpotloden bestelt van het merk 'Mont Marte' op ebay, kent iemand dit? en zijn het goede potloden?

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:14

Ik weet niet waar je woont, maar ik haal hier in Nijmegen alles altijd bij Pro Art.

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:16

Ik woon in assen, daar hebben ze dat volgens mij niet? Ik weet hier alleen de pipoos...

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:52

Nee Pro Art is alleen in Nijmegen inderdaad, maar kan me niet voorstellen dat je alleen hier goed pastelpapier kan halen. Zou toch eens langsgaan bij Pipoos (ken die winkel alleen van naam hoor) en vragen naar bijv. Canson Mi Teintes.

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 08:40

Oké, bedankt, ik zal binnenkort wel even gaan kijken bij de pipoos dan!

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:14

Gisteren ben ik bij de pipoos geweest, maar daar hadden ze geen pastelpapier (en ik ben ook bij de v&d wezen kijken, daar hadden ze wel veel soorten papier van Canson, maar niet die voor pastel :( ) weet iemand misschien nog een winkel of een webwinkel ofzo waar ze pastelpapier verkopen?

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:15

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:39

Ik koop het ook altijd bij de kwast :j
Nadeel is wel dat je op internet de kleuren niet heel precies kan zien.

Wij hebben hier een kleine hobbywinkel waar ze heel veel pastelpapier hebben, hebben jullie geen andere hobbywinkels in de buurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:57

Ik heb een probleempje in Gimp.. Net gedownload enzo (Macbook), maar als ik dan wil tekenen herkent hij niet de pressure van mijn pen op mijn tekentablet? Dus de lijnen zien er net zo uit als wanneer je die met je touchpad van je laptop zou maken (of je muis). Bij de instellingen krijg ik het ook niet veranderd (als je pressure opacity aan klikt enzo), het lijkt wel alsof ie mijn tablet gewoon niet herkend? Iemand tips?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:20

Welk tekentablet heb je? Is het wel compatible met de Mac? De oude wacom volito werken bijvoorbeeld niet bij een Mac.
Verder kun je in GimP ergens de pendruk aanzetten, die staat niet standaard aan.. maar zo uit mijn hoofd weet ik niet meer waar dat verstopt zit.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:47

8nnemiek schreef:
Welk tekentablet heb je? Is het wel compatible met de Mac? De oude wacom volito werken bijvoorbeeld niet bij een Mac.
Verder kun je in GimP ergens de pendruk aanzetten, die staat niet standaard aan.. maar zo uit mijn hoofd weet ik niet meer waar dat verstopt zit.

Wacom Bamboo Fun Pen & Touch, zoiets geloof ik, in ieder geval wel compatibel met Mac :j Zal nog even verder zoeken in Gimp dan, maar opacity pressure stond al wel standaard aan bijvoorbeeld!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:54

Ah, ik had em toch geïnstalleerd :o Gebruik Gimp alleen nooit omdat ik Photoshop heb..
Je moet bij "penseeldynamiek" even een vinkje zetten bij Druk: Grootte :j
Dan zou ie moeten werken, en anders ligt het toch aan de instellingen/installatie van het tablet.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:35

Hallo,

Ik heb een vraagje in verband met de schikking van 4 paardenhoofden.
Ik vraag me af of deze schikking mogelijk is op een A3 blad
Het zou een cadeau moeten worden voor mijn buurman en daarom wil ik dus zijn 4 paarden op papier zetten.
Maar staan ze zo niet wat te dicht opeen?
En vinden jullie de verhoudingen wat kloppen (licht, grootte, positie,..)?
Afbeelding

Alvast bedankt

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:19

Ik denk dat het wel mooi kan worden. Hier ziet het er erg druk uit maar zo zonder hek/prikkeldraad/achtergrond zal het al een stuk rustiger zijn.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:58

lifaya schreef:
Hey allemaal. ik ben voor het eerst sinds tijden eens aan het tekenen met mijn tablet, maar om de 1 of andere reden krijg ik geen fijne penseelstreek. Ik heb niet een héél stabiele hand en dan wil het wel eens haperen. Verder lukt het me niet om het in te kleuren zoals ik het wil :') Met echte kwasten lukt het me prima, maar ik moet zeggen dat photoshop toch wel wat anders is. Ik werk sowieso in lagen.

[ Afbeelding ]

Nou is mijn vraag dus hoe je iets zo realistisch mogelijk kan "inkleuren" ? Met welke brush en wat je moet aanpassen in je instellingen

Smudge tool ;)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:59

xTitanic schreef:
lifaya schreef:

[ Afbeelding ]

Smudge tool ;)
en om het tegenovergestelde te krijgen moet je alt indrukken

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:38

Ik smudge nooit.

Normale brush.
Opacity voor de 1e laag op 100, daarna (veel) lager.
Hardness zo instellen tot je tevreden bent over hoe 'scherp' de randen zijn.
En bij Brush (F5) "Shape Dynamics" aanzetten zodat hij op de pendruk reageert.
En dan moet je al een heel eind komen geloof ik.

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:53

Hallo iedereen!

Ik heb even een vraagje,
Ik hoor veel mensen die hun tekeningen fixeren, is dit ook nodig bij grafiet tekeningen?
Op internet kan ik namelijk alleen fixeer bussen vinden voor pastel of houtskool en dergelijke.

Alvast bedankt! :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:55

xTitanic schreef:
Smudge tool ;)

Zo teken je niet, dat is gewoon "bewerken"... Zo kan ik ook van een foto een tekening maken, dat is een piece of cake, maar ik wil het gewoon met een tablet doen en niet dat ik elke streek moet smudgen :)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:37

Dat is niet helemaal waar lifaya. je kunt wel degelijk digitaal tekenen door de smudgetool te gebruiken zonder dat je in de foto gaat zitten smudgen. 'Vroeger' deed ik dat namelijk ook. Deze tekening: http://th07.deviantart.net/fs29/PRE/f/2 ... 9d85fd.jpg is gemaakt door met de brush tool op de volle opacity allerlei streepjes te zetten in verschillende kleuren en die vervolgens in elkaar te 'smudgen'.

Nu doe ik dat echter niet meer, omdat het heel veel werk is en ik de andere manier mooier vindt. Ik doe het nu op de manier zoals Highwaykind die omschrijft. Dus heel veel lagen over elkaar met een lage opacity. Op die manier kun je veel meer diepte creeeren in je tekening. Voor de details kun je de randen van je brush dan wat scherper houden en voor de grote vlakken juist wat vager, zodat je een mooier verloop krijgt.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:58

Oke misschien is het wel een hele domme beginnersvraag, maar ik zie heel vaak tekenaars het hebben over 'lagen' tijdens het tekenen, hoe werkt dit precies? Ik zou dit graag willen leren.

XLisa