[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:30

Elanor schreef:
SIEMxFUNNY, misschien is het leuk om eens naar schilderijen van andere schilders te kijken, en te kijken of je in de buurt van hun stijl kunt komen! :)

Ga ik doen. Bedankt voor de tip ! :)

DonDon

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:17

Heei mensen ik heb een vraagje en ik denk dat de mensen het wel hier weten. Ik ben morgen jarig en ik mag een wacom tekentablet. Alleen nu zit ik te twijfelen tussen Wacom Bamboo pen tablet en Wacom Bamboo Pen & touch tablet. Ik wil de tablet gaan gebruiken voor in photoshop te bewerken en tekenen. Welke raden jullie mij aan?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:11

Haii!
Ik heb een vraagje.
Ik wil graag pastelpotlooden aanschaffen.
Nu werd mij Ko i nor pastelpotloden toe geroepen, alleen kom ik ook Bruynzeel potloden tegen, als ik een beetje ga zoeken.
Ze vallen soms in dezelfde prijsklasse, (voor 48 pastelpotloden) en soms zit er een enorm verschil qua prijs in.
Ik vroeg me af of een aantal van jullie bokkers mij opweg kan helpen. Ik twijfel tussen Bruynzeel en Ko I Nor, aangezien ik niet weet welke prettiger werken. Ik heb nog nooit met pastel gewerkt dus wil nog geen duurdere potloden kopen.
Verder had ik nog een vraagje. Hoe slijp je pastelpotloden? Gewoon met een normale puntenslijper? Of moet je hier een speciale puntenslijper voor hebben? En kan je met pastel op gewoon papier werken? Of heb je hier per sé speciaal papier voor nodig?
Ik zou het graag via een PBtje horen..
Alvast bedankt!

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:09

Mag de vraag die hierboven gesteld word ook gewoon in het topic gezet worden?
Ik vraag me eigenlijk ook wel wat dingen hiervan af. :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:10

Als jullie het topic allebei even doorbladeren, dan kom je de antwoorden wel tegen - pastelpotloden en ook die merken zijn al een paar keer voorbij gekomen :)

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:11

Oeps.... Maar ik vraag me eigenlijk ook af hoe ik mooi met gewoon potlood haren van een hond moet doen, (zie topic in mijn onderschrift) ik weet het namelijk niet hoe dat mooi moet.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:33

ik ga hier even meelezen...

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:38

Browniee schreef:
Oeps.... Maar ik vraag me eigenlijk ook af hoe ik mooi met gewoon potlood haren van een hond moet doen, (zie topic in mijn onderschrift) ik weet het namelijk niet hoe dat mooi moet.

Misschien kun je op youtube zoeken naar een lesje zoals deze:
http://www.youtube.com/watch?v=9MhIzzek ... plpp_video

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:50

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:42

Omdat ik denk dat er geen extra topic moet geopend worden voor deze vraag. Maar hoe kan ik toch die kreuken uit mijn tekening halen? :'(
Ik had het in een koker gestoken om al te laten zien aan mijn instructrice maar de koker versmalde van boven en ik kreeg mijn tekening er niet meer uit en heb de koker dan kapot gesneden maar het leverde mij zulke kreukels op (van het proberen eruit te halen hé)
Afbeelding
Heel erg zonde.. maarja, niets aan te doen of wel?
De kreukels zijn niet zo hard te zien in het echt.. maar toch

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:47

Dit moet je eerst maar even proberen met een andere gekreukelde tekening, maar ik heb ooit ergens gehoord dat een theedoek erover en dan stoomstrijkijzer erover kan helpen..

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:50

highwaykind schreef:
Dit moet je eerst maar even proberen met een andere gekreukelde tekening, maar ik heb ooit ergens gehoord dat een theedoek erover en dan stoomstrijkijzer erover kan helpen..

Oke, zal eens proberen met hetzelfde soort stuk papier, wil echt niet dat deze tekening omzeep zou geraken, tis één van mijn grootste werken :')

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:11

Ik ben nu op zoek gegaan naar olieverf.
Ik heb hier laatst een keer mee gewerkt, en dit beviel me goed.
Nu zijn hier natuurlijk ook verschillende merken mee,
Iemand die een beetje kan vertellen over de verschillende soorten merken?
Ik ben ook niet op zoek naar een heel duur merk.
Alvast bedankt voor je hulp.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:45

@drafbalk. Ik gebruik Winsor & Newton Artisan wateroplosbare olieverf. Geen gedoe met terpentine en stank (ik schilder in woonkamer).

Nog een algemene tip: grijs palet is zo ontzettend handig om kleuren goed en snel te kunnen mengen!
Ik heb een poos een stuk glas over een grijs geverfd palet gehad (werkt goed), maar heb nu dit ding gekocht.

http://www.jerrysartarama.com/discount- ... lettes.htm

Echt ideaal. Makkelijk schoon te maken, vakjes voor kleuren, en hij sluit luchtdicht af zodat de verf langer goed blijft.
Heb helaas in NL geen vergelijkbare paletten kunnen vinden.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:14

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:13

@hwk, bedankt, ik wist niet dat er ook olieverf was die je in water op kon lossen. Krijg je dan een beetje zo'n effect als waterverf?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:22

Nee, het is net als gewone olievef alleen gebruik je dan geen terpentine maar water. De verf zelf is ook net als 'boter'. Ja kan ook Artisan medium gebruiken in plaats van water. Je kan het wel zo erg verdunnen dat erg het op waterverf lijkt, maar bij teveel water werkt het niet fijn meer.
Schoonmaken van kwasten/palet etc kan ook gewoon met water en zeep.

Ik heb Van Gogh wateroplosbare ook geprobeerd, vind WN fijner werken en ook wat mooiere kleuren hebben. Er zijn nog andere merken maar die heb ik niet geprobeerd.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:26

Wat een handige site met die poses HWK, bedankt, naar zoiets was ik precies op zoek! Ik was al bang dat ik zelf een model zou moeten gaan fotograferen in de gewenste houding :))

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:32

Ik schilder met de Cobra (wateroplosbare olieverf) is ook heel prettig, maar...
Sinds twee weken toch over naar de echte olieverf, en dan die van Rembrandt. Breder kleurpalet en toch op de één of andere manier smeuïger...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:27

Ik heb ook die van cobra, maar als het een beetje kan kies ook ik liever voor de echte. Helaas kunnen ze die nog steeds niet namaken. Het is wel een heel gezonde en praktische oplossing.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:08

Ik heb pas van die Derwent Couloursoft potloden gekocht in een opwelling...
maar ik heb vaak het probleem de juiste kleur bruin niet te hebben.
en als ik probeer te mengen lukt het vaak niet, ik kleur heel licht.
iemand tips? en je kan ok zooo moeilijk gummen...
ik zal wel even n keer een foto erbij posten.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:51

Al een poosje geleden ben ik begonnen met een acrylschilderij van onze hond. De kop staat er nu bijna zo goed als op. Dit heb ik echter jammer genoeg gewoon geschilderd met acrylverf van de xenos. Nu heb ik afgelopen week galeriaverf gekocht maar ik ben bang dat als ik nu met deze verf ga schilderen dat je dan heel goed kan zien wat met de xenos verf geschilderd is en wat met galeria. Hebben mensen hier ervaring mee en zo ja, klopt het dat je dan duidelijke verschillen gaat zien? Anders moet ik toch dit schilderij maar afmaken met de goedkope verf.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:14

@harryshorse: Je kunt met alle potloden een vakje inkleuren op een vel papier en daarbij schrijven welke kleur je hebt gebruikt. En ook verschillende kleuren mengen in vakjes met daarbij welke kleuren je daarvoor hebt gebruikt. En dan als je een kleur zoekt op dat vel papier opzoeken welke je nodig hebt.
@Joey-lover: Misschien dat wat je nu hebt staan als onderlaag gebruiken en een hele nieuwe laag eroverheen schilderen? Meerdere lagen werken vaak heel mooi in een schilderij.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:33

Mmm, er zitten ondertussen al aardig wat lagen op en er zit ook al heel veel tijd in, dus eerlijk gezegd heb ik niet veel zin om daar overheen te gaan.
Stom natuurlijk dat ik hem niet meteen met goede verf heb gemaakt :\
Maar ik denk dat ik hem anders gewoon met de slechte verf afmaak. Wat ik vooral heel erg jammer vind van deze verf is dat'ie zo dof wordt. Heb ook al wat met galeria gedaan en daar zit, ook als de verf droog is, toch een soort glans overheen.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:22

Je kan proberen of vernissen als hij klaar is wat meer kleur/diepte terug brengt.