[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:52

Leuk Elanor :j
Volgens mijn 'schildermeester' is Rembrandt het beste van het beste. Zelf vind ik Van Gogh heel fijn werken, maar nu ik eenmaal met de Cobra aan de slag ben bevalt deze ook heel prima. Droogt wel wat sneller dan de echte olieverven. Ik zou bijna zeggen; kom eens wat uitproberen. Heb hier Van Gogh en Cobra liggen :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:46

Ik heb ook al mijn olieverf van W&N, omdat die voor een goede prijs goede kwaliteit verf in 200ml tubes leveren. Ik heb nu liters van die verf, maar achteraf was het misschien beter geweest om voor wateroplosbare olieverf te gaan. Lekker makkelijk en een stukje gezonder. Helaas wel ietsjes duurder.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:09

Myou, ik haal vullingen in allerlei diktes en hardheidsgraden bij een kunstmaterialenwinkeltje. Je zal ze online denk ik ook wel kunnen vinden. Ik gebruik zoveel mogelijk goedkope vulpotloodjes, en vullingen haal ik dan apart.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:45

Mag je dit topic nog gebruiken? :P
Ik wil graag weten hoe je realistisch gras kunt tekenen met pastelpotloden. Gras/water/zand krijg ik niet voor elkaar namelijk...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:54

tja vooral veel oefenen denk ik :D
ik zou goed kijken naar foto's van gras etc..
bijv. gras zijn eigenlijk allemaal sprietjes in verschillende kleuren, die kan je dan ook zo tekenen (als het van dichtbij is natuurlijk, hoe verder weg, hoe meer je mag vervagen en minder precies zijn)
zand zijn allemaal kleine bolletjes, maar dat is natuurlijk een immens werk, dus kan je bijvoorbeeld 1 kleur gebruiken als ondergrond, en daar een beetje de structuur van zand in aanbrengen.

Het is natuurlijk ook allemaal te zien welke stijl je hebt en welke rol het speelt; als je een paard (op de voorgrond) tekent in een woestijn neemt het zand niet zo een belangrijke rol in en kan je grover werken.
en als je natuurlijk een piramide in de woestijn tekent en het zand op de voorgrond komt, moet je gedetailleerder zijn.
Ook is zand in strips anders getekend dan op andere tekeningen.

Bestudeer vooral veel foto's van gras, etc.... kijk naar andere tekeningen/ schilderijen en experimenteer veel met grofheid, kleur, lichtinval enzovoort.
Wat maakt zand zand en wanneer herken je water?

Veel succes!

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:03

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:43

zoals al gezegd in dat topic, kies een grasfoto met ongeveer dezelfde belichting, en teken zo precies mogelijk na.
vergeet ook niet de schaduwen onder/ naast het paard!
en dat eigenlijk elk grassprietje een andere kleur heeft en een verschillende lengte.
eventueel kan er ook wat onkruid/bloemetjes tussen om het realistischer te maken.
en kijk ook goed welke kleuren je gebruikt: bijvoorbeeld feller groen voor in de lente, past dan met een felblauwe hemel.
wat ook mooi is, is om niet 1 rechte horizon te gebruiken, maar lichte heuvels.

EDIT; soms als het paard op de voorgrond komt, is het genoeg om het gras te tekenen als een 'suggestie'.
Je hoeft niet elk grassprietje afzonderlijk te tekenen dan, maar het moet ervoor zorgen dat iedereen weet dat er gras is.
Zoals je soms in strips ziet, als er een huis getekend is, alleen enkele bakstenen tekenen. De kijker, die niet echt zorgvuldig kijkt naar de achtergrond, voegt er in zijn hoofd zelf het volledige huis aan toe.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:19

Hi, ik spring hier dan ook maar eens binnen !

Vroeger heb ik al enkele tekeningen gemaakt met gewone potloden (grijswaarden), allemaal heel erg leuk om te doen ! Momenteel sukkel ik nog met verhoudingen en gebruik vaak een raster, voornamelijk als ik de tekening veel groter maak dan de foto...
Ik heb voor nieuwjaar bruine en grijze potloden van derwent (artists) gekregen, vind het momenteel erg fijn werken... :D

Nu heb ik een topic (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=149&t=1589637) voor mijn eerste tekening met derwent potloden, hebben jullie nog tips ? Ik zou dat fijn vinden als jullie eens een kijkje willen nemen, morgen of overmorgen ga ik een update plaatsen van de tekening...
Ik heb nog vooral moeite met de manen te tekenen... bah {:)-:(

Ik wil de tekening daarna inkaderen maar moet ik dan nog iets speciaals over de tekening sprayen (voor fixatie) ?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 01:29

Sorry voor het omhoog schoppen van het topic, maar ik ben een paar filmpjes tegengekomen van een Russische schilder die zo prachtig schildert! Zijn manier van opbouwen van een schilderij is heel mooi, en ook duidelijk op de filmpjes te zien.
Ik wil binnenkort het schilderen weer oppakken als ik wat meer tijd heb, en ik denk dat ik dan ook eens zo'n thema wil pakken. Vind het erg aansprekend en zijn manier van werken met het licht is waanzinnig goed.

Hij heet Vladimir Volegov.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, ik vond het iig zeer inspirerend :) .

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:04

Wauw Rinske, prachtige filmpjes heb je vonden!
Wat een mooi kleur gebruik en dat licht idd :)

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:46

weet iemand of je pastelpotloden van faber castell ook los kan kopen?
Want zwart en wit zijn nu al bijna halverwege, terwijl ik sommige kleuren nog nooit heb gebruikt..
Dus zou ik ze graag los kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:58

Hoi!

Ik heb nog een opdracht liggen van een mooie stafford,zelfde kleur bruin als een bruine labrador ongeveer. Nu vroeg ik de opdrachtgeefster welke kleur papier ze wilde en ze gaf daarop als antwoord wit. Nu vraag ik me af of dat wel mooi wordt? Ik teken eigenlijk nooit op wit. Dus nu was ik benieuwd naar portretten (in kleur) van jullie op wit papier! Misschien dat het me dan toch kan overtuigen. :D :)

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:28

Weet iemand hoe ik haren kan tekenen zonder dat het sprieterig wordt en hoe ik een huid mooi kan krijgen als potret tekening ( met grafiet) ik ga sinds tijden namelijk weer proberen om een mens te tekenen en de laatste keren was het aardig mislukt :P

alvast bedankt xx

_baxter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:50

Vanmiddag heb ik papier gekocht en houtskool (wil het graag uitproberen), maar het papier is gekleurd. Is het niet beter om dan de lichte stukken met een wit potlood te doen? Of zal ik gewoon kijken hoe het eruit ziet met alleen houtskool?

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:23

Drie ondersten is allemaal een kwestie van oefenen en/of uitproberen.

Ik ken een aantal prachtige tekeningen op wit maar zelf krijg ik het echt niet voor elkaar.

@Lalee_ ja, kan in betere hobbywinkels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:26

Inmiddels ben ik er al druk mee bezig en het schiet al op. Het enige waar ik nog niet helemaal over uit ben, is hoe ik het ondergrondje wil gaan doen (qua vorm etc). De opdrachtgeefster wil ik namelijk een ondergrond bij van gras met krokusjes.
Als jullie nog suggesties hebben hoor ik ze graag. ;)

Afbeelding

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:53

Hoe lijst je mi teintes eigenlijk in?
Moet je het nog opplakken oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:25

Ik heb een vraag over digitaal tekenen. Ik wil graag een tablet aanschaffen. Welke programma's zijn het meest gebruiksvriendelijk? En welke tablet raden jullie aan? Ik vind PSP nou niet echt bepaald makkelijk/overzichtelijk, eerder gruwelijk irritant. :P
Worden er programma's bij geleverd? Ik heb ooit zo'n programma gezien die me heerlijk leek om mee te werken, wordt ook door sommige bokkers gebruikt. Alleen ik weet zo even niet door wie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-12 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:46

Ik gebruik zelf Photoshop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:47

Photoshop vind ik te ingewikkeld er uit zien. :+ Ik raak echt zó gedemotiveerd van dat programma. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:48

Eh... dan weet ik het niet :+ ArtRage is geloof ik een tekenprogramma?
Photoshop is niet zo lastig hoor, je moet het even doorhebben... er zit veel in, maar het is zo handig :)

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:48

Artrage is inderdaad heel makkleijk te gebruiken, en bij mijn tablet (van bamboo) zat dat pogramma erbij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:57

Artrage, dat bedoelde ik inderdaad! Lijkt me lekker gebruiksvriendelijk. :)

Werkt die wel op windows trouwens?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-12 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:58

Ik heb een Wacom Bamboo tekentablet en gebruik daar Gimp bij, al kun je via Wacom ook wel programmaatjes gratis downloaden als je je tablet hebt geinstalleerd.
- ziet er, geupload met Photobucket, ongeveer zo uit: *klik* -
(even een binnenkomertje om het topic te volgen, zitten interessante dingen tussen)

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:02

Wuis schreef:
Artrage, dat bedoelde ik inderdaad! Lijkt me lekker gebruiksvriendelijk. :)

Werkt die wel op windows trouwens?

Ja :j