[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalee_

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:04

OJa, er was ook nog een zoekfunctie :=

Ik denk dat ik voor de faber castell ga :j

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:05

ik zou zeggen, koop er van allebei een paar, het is heel persoonlijk. Ik heb persoonlijk ook het idee dat FC op meer plekken verkrijgbaar is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:13

LeonieL schreef:
een tutorial voor het tekenen van een vacht : http://www.schilderenenzo.nl/forum/view ... =10&t=9013

Ik denk dat het ook ieder z'n eigen tactiek is. Ik doe het bijvoorbeeld niet zoals op deze tutorial. En sowieso maak ik eerst een onderlaag altijd.

En de vachten die zij hier laat zien, zijn ook geen paardenvachten maar meer zoals een beer etc. Ieder dier heeft weer een ander soort beharing.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:08

tuurlijk, iedereen heeft z'n eigen manier. dit is ook zekern iet de enige juiste,
maar het is een handige opstap voor als je niet weet waar je moet beginnen. dan kan je hire van uit je eigen techniek gaan ontwikkelen. (zo doe ik het altijd wel :D )

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:10

LeonieL schreef:
tuurlijk, iedereen heeft z'n eigen manier. dit is ook zekern iet de enige juiste,
maar het is een handige opstap voor als je niet weet waar je moet beginnen. dan kan je hire van uit je eigen techniek gaan ontwikkelen. (zo doe ik het altijd wel :D )

ik heb er wel heel veel van geleerd;)
eerst tekende ik nooit een vacht en was het gewoon alles uitvegen.
maar nu ik dit heb gezien teken in ook de vacht erbij en word het meteen veel mooier

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:20

Hallo allemaal,. Ik ben nieuw hier en heb gisteren een poging gedaan om een eigen creatie te maken maar heb nog een aantal vrage´.
Ik heb vanmiddag voor het eerst :+ op een canvasdoek van de action mijn paard uit de losse hand getekend ) had geen foto bij de hand'. Daarna pastelkrijt gekocht omdat ik dat wel mooi vond. Ik heb heel wat kunstwerken in deze rubriek bekeken en pastelkrijt leek mij ideaal en bovenal vind ik het erg mooi!

Het is best leuk geworden voor een eerste keer alleen baal ik er enorm van dat ik de achtergrond in de verkeerde kleur heb gekleurd. (grasgroen en blauw )
Ik had het graag effen gezien achteraf. Laat ik het maar op een beginnersfoutje houden

Mijn vraag:
* Is er een mogelijkheid om de achtergrond aan te passen? Is het krijt bijv nog te verwijderen met bijn een speciale doek oid?
* En is canvas wel ideaal? Of is papier handiger en mooier?
* Is het verstandig om eerst de achtergrond te kleuren? Of kopen jullie papier met een kleurtje?
* En de mw in de hobbywinkel vroeg of ik ook met krijtpotloden wilde gaan werken, Doen jullie dat ook voor de kleine details bijvoorbeeld?
Ze zei dat ik dan met terpentine moest gaan werken?????
* en als laatste, Ik veeg het krijt uit met een kwastje? Doe ik dat goed of moet ik het met mijn vingers doen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:40

Ik ben aan het filmen, zie hier mijn geimproviseerde opstelling voor de camera. :D :D :D

Afbeelding

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:49

ooh en dan zo versneld afspelen?
Dat wil ik wel zien :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:31

Klopt!

Ik mag alleen nog geen topic weer openen, dus het filmpje volgt later. De tekening is ook nog niet klaar. :)

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:52

Leuk!! Dat wil ik ook nog eens doen :D

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:01

_O-
geweldig!!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:30

Leuk zeg dat je het gaat filmen ! :)

Ik zal het maar niet doen, vlieg altijd van links naar rechts als ik aan het tekenen ben. Agh wie weet ooit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:30

Ik heb een vraagje aan de mensen die vaak schilderen:
Bij aquarelleren heb je maskeervloeistof voor de delen die je in het begin wit wil laten.. Daarna wrijf je het zo eraf en kun je er weer op schilderen..
Bestaat zoiets ook voor acrylverf? Het lijkt me namelijk heel erg handig als ik eerst het onderwerp met zo'n spul kan 'afplakken' om de achtergrond lekker ruw in een keer te kunnen schilderen, en daarna het onderwerp zelf schilderen. Iemand een idee?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:22

Ligt eraan wat je wilt afplakken, maar ik gebruik zelf altijd tape (van die gele). Dat maskeer kun je naar mijn weten ook gewoon gebruiken voor acrylverf (zal alleen wel verschillen per ondergrond)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:28

Ik gebruik ook gewoon maskeervloeistof voor acrylverf, en voor grotere stukken en afhankelijk van welke ondergrond schilderstape. (op doek werkt dat, op papier niet zo, je trekt al snel stukken van het papier mee als je het weghaalt).

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:19

hahaha wuis XD mooi bedcht:o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:47

Ik hoop niet dat ik nu een vraag stel waarop de reactie is "is al 10x gevraagd in de afgelopen bladzijde" want ik moet bekennen dat ik niet heb teruggelezen :o

Op het moment teken ik op een simpel blok van de hobbywinkel, met Bruynzeel potloden HB t/m 9B. Over het papier ben ik in principe tevreden, maar het is slechts A5 dus ik wil groter.

Wat voor papier is een aanrader voor 'gewoon potlood'? En wat voor potloden?

Plus de vraag; hoe werkt grafiet? Is dat een overstap die goed te maken is? Hoe is het 'anders' dan gewone potloden?

Alvast bedankt voor de reactie :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:56

Grafiet is het materiaal waaruit de kern van een potlood bestaat. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:39

Ja, zover was ik, daarom snapte ik het al niet helemaal :') Want ik zag ergens onlangs grafietpotloden liggen en toen dacht ik; wat is het verschil dan? :=

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:54

:D hetzelfde dus :)
En je hebt verschillende hardheden, zelf heb ik een doosje van 9h t/m 9b. Maar het fijnste teken ik nog altijd met mijn vulpotloodje met grafietstiftjes 2b <3 :)

Wat betreft papier; ik teken altijd op gewoon A4 copieer papier, en dan het liefst meer dan 200 grams.
Lekker glad en stevig :) een grotere tekening heb ik eens op fotokarton getekend -gewoon bij de boekhandel verkrijgbaar t/m A2- iets grovere structuur, maar was ook prima.
Het is dus vooral uitproberen en bekijken wat je zelf fijn vindt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:04

Thanks! Ik voel me lichtelijk dommig, maar afijn... :')

Ik ga eens even kijken, voelen en testen :)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:56

Ach, ik geloof ook niet dat ik dat meteen wist. En er zijn nog wel meer van die dingen. Maakt het uit. Sommige noemen grafietpotloden, potloden die helemaal uit grafiet bestaan.

En een tijdje terug heb ik nog de vraag gekregen of grafiet in kleur was dus.. ;)

Mijn meest gebruikte antwoord in dit topic.. Het is heel persoonlijk..

Ik vind vulpotloodjes echt 3x niets en teken het liefste met zachte potloden, 3b bij voorkeur, op heel glad papier. Tegenwoordig gebruik ik wel ook harde potloden, omdat vaak peuterportretten moet tekenen en het naar mijn idee minder goed neer kan zetten met hele zachte potloden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 04:44

Ik werk ook graag met gewoon Bic- vulpotloden. Daar heb ik dan ook hele bergen van. Hoewel ik grafietpotloden (helemaal uit grafiet dus) voor o.a. schaduwen en grotere oppervlakten heel fijn vind werken. Maar het hangt er vanaf wat je precies wil tekenen, en in welke stijl of het wat voor je is. Gewoon proberen en oefenen dus, dat is eigenlijk het enige wat ik erop kan zeggen.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:51

mick75 heb jij van verschillende hardheden en ook grotes?
Ik heb namelijk een 0,5 HB en die kun je makkelijk in de winkel vinden maar ik heb ook een 4B 2mm vulpotlood en die was moeilijk om aan te schaffen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:03

@ Lente, in een potloodvullling van grafiet (koolstof) zit volgens ook meer of minder klei. De verhouding tussen die twee bepaalt de hardheid van het potlood. Hoe zachter het potlood, hoe meer grafiet er in verhouding inzit. Hoe harder, hoe meer klei er in verhouding inzit. :)

Ik wil gaan beginnen met olieverf. := :D Tips voor fijne merken verf en mediums? :) Ik ben geneigd om te beginnen met Windsor & Newton, maar dat is eigenlijk alleen omdat ik hun aquarelverf zo prettig vind. Voor kwasten en doek laat ik me denk ik wel informeren bij de kunstwinkel hier in de buurt, maar van verf en mediums wil ik toch eerst wat meer weten.