[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:16

Bergje schreef:
Voor mijn verjaardag heb ik maar liefst 3 paar sokken gekregen, ik moet ze alleen nog zelf maken :')

_O- _O- _O-

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:22

Ik wil dit weekeind ook weer eens gaan breien. Het is er echt niet van gekomen de afgelopen weken. Ben er nog niet eens aan toe gekomen mijn naalden te bestellen := Morgen moet vriendlief op pad voor carnavalskleding en laten ze nu net bij de Greef zowel kleding als breigaren hebben...! ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:42

Is dit normaal? Lekker gezellig breien met 1 vd katten en 1 vd honden :D. En ja: de kat bleef van het garen af :j. Maar helaas is dit dus nog steeds de 1e sok :=
Afbeelding

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:01

Het is wel lekker warm en gezellig zo te zien
Sterkte met je volgende sok

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:52

Olga (= herder) heeft een ingebouwde radar :o. Ik had koude voeten dus zij kwam ze even warmen :'). Toen dacht Gijs: dat is een lekker plekje, daar wil ik ook liggen! Mijn man is al naar bed (honden dus ook) en nu ligt onze andere kater mijn benen warm te houden +:)+. Voor het eerst!!!! Nog 12 naalden en dan ga ik aan de teen beginnen. Die 12 naalden wil ik af hebben voor ik naar bed ga. Eigenlijk had ik de sok vandaag af willen hebben, maar ja, er kwam van alles tussendoor. Nieuwe lenzen waar ik niets mee zag dus eerst naar de opticien. "Even" langs bij mijn ouders (wonen in dezelfde straat) en daarna naar de garage om een nieuwe auto te kopen :9. Eenmaal thuis moesten er nog boodschappen gedaan worden, eten koken, dus voor ik kon breien was het al weer 8 uur. En echt snel breien met de beestjes op schoot :n.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:13

Hihi, gezellige foto!
Zomaar even een nieuwe auto gekocht, of was er een reden...? Positief gesprek gehad? ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:05

Gisterenavond tot de teen kunnen breien dus vandaag teen + boord van de 2e sok ;). Lekker boord breien :P.

Tja, de auto. Ik heb nu een lease auto en het contract loopt in juli af. 2 opties: ik koop deze af en blijf hier mee rijden óf ik koop een nieuwe :o. Er is een nieuw model en die is zó leuk :~. Was er géén nieuw model gekomen, dan had ik deze afgekocht. Maar nu wil ik het nieuwe model O:). Dus offerte laten maken, prijs viel 100% mee, ach, doe mij dan maar de nieuwe..... (Beetje decadent is het wel).
Positief gesprek Maartje?????

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:42

Mag ik me hier ook melden? :wave:

In eerste instantie om mee te lezen en inspiratie op te doen, en hopelijk in de toekomst ook mijn creaties te laten zien. Ik ben een complete leek wat breien betreft, maar het kriebelt ontzettend om weer creatief bezig te kunnen zijn. En breien schijnt niet zo heel lastig te zijn, heb ik me laten vertellen. En je kan er natuurlijk talloze leuke creaties mee maken. :)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:56

Tuurlijk Steentje, Welkom..

Wat een leuke gezellige foto Patpen :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:57

Had je deze week geen sollicitatie, of ben ik nu in de war?
Enne, wat voor auto is het geworden dan?

Natuurlijk mag je je melden Steentje! Welkom! Breien is inderdaad niet heel lastig als je eenmaal de smaak de pakken hebt.

Ik heb een nieuw project *\o/* Ik was vanmorgen bij Cheetah en stond dus te vertellen dat ik naar garen ging kijken (heb overigens noks gekocht :+ ) en toen zei ze dat ze nog vanalles had liggen. Zo had ze nog hele, hoe heten die dingen, konen (?) liggen. Ze had er zelf een stukje mee gebreid als proeflapje, maar ze vond het niks. Het is namelijk best ruw. Dus ik kwam met het idee er een grote plaid van te maken. Allemaal kleine vakjes maken en dan aan elkaar zetten, want ze had kleuren genoeg. Dus ik heb de eerste mee naar huis gekregen om te testen :+ Als het fijn breit, haal ik de rest ook op. Dus daar ga ik dit weekeind eens mee beginnen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:04

Dankjulliewel :) !

Dan heb ik meteen een aantal vragen. :=

* Is het mogelijk om grove kralen in je breiwerk te verwerken?
En zo ja, hoe doe je dat dan?
* Is een grofgebreide col maken makkelijk om mee te beginnen?
* Een rondbreipen gebruiken, is dat even makkelijk om mee te werken als een 'gewone' breinaald?
* Is het mogelijk om meerdere kleuren en soorten (mohair, merino wol, alpaca wol, zijde, gewone wol.. ) in een breiwerk te gebruiken?
En zo ja, hoe doe je dat dan?

Ik wil natuurlijk klein beginnen, dus ik ga eerst oefenen met en op een klein lapje, totdat ik de steken en de basics van het breien onder de knie heb. :)

Alvast ontzettend bedankt!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:36

Met verschillende soorten wol moet je ff naar de dikte kijken, als dat gelijk is, zou het best kunnen ( weet niet of ik het persoonlijk mooi vind...)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:07

Welkom Steentje!
Ik sluit me aan bij Krissis: het kan heel goed mits je dezelfde steekverhouding hebt.
Kralen kun je heel simpel in je breiwerk verwerken. Eerst kralen op de draad rijgen, breien en af en toe (of net zo vaak als je wilt natuurlijk!) een kraal aan de voorkant van het werk laten liggen.
Persoonlijk vind ik een rondbreinaald niet fijn. Maar dat is een kwestie van uitproberen ;)

Maartje: ja, die grote dingen heten konen en kunnen behoorlijk prijzig zijn. Maar er zit vaak héél veel looplengte op :)). Lekker freubelen en uittesten dus het weekend!!!!
En nee, ik had geen gesprek hoor deze week. De 20e heb ik een soll.gesprek +:)+. Niet super inspirerend werk, maar ik heb nu zoiets van: ik wil (bijna) alles aannemen.
De nieuwe auto is de derde generatie Fiat Panda :~. Kan met dit model nog niet proefrijden omdat er nog geen automaat is, die worden vanaf maart gemaakt. Ik moet ook wel even geduld hebben: levering wordt eind april/begin mei (denken ze nu) dus ik hou maar rekening met juni ;). Superluxe uitvoering :9. Mijn huidige auto (ook Panda) is al verkocht door de garage; er zijn maar weinig 2e hands Panda's met automaat op de markt namelijk en dus zéér gewild! Hij gaat echter natuurlijk niet weg vóór ik de nieuwe heb!!!!!

Ik heb 50% van mijn broers cadeau klaar :=. Kan ik iig vast 1 sok geven met zijn verjaardag _O-. Spierpijn van het paardrijden (moest te veel inhouden met carrousel) dus het breien gaat niet zo goed vandaag (typen trouwens ook niet). Vandaag dus een wat slechtere dag. Mijn mail werkt niet dankzij KPN :(, veel last van mijn nek/arm, kortom, beetje rustig aan doen. Misschien trekt het wel weer wat bij vandaag en kan ik aan de 2e sok beginnen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:15

Dus het materiaal wat ik gebruik moet qua dikte aan elkaar gelijk zijn?
Zijde en wol gaat dan dus bijvoorbeeld geen combinatie worden?

En kun je met een standaard breinaald ook een col maken?
Ik meen ergens te hebben gelezen dat dat wel kan, maar dat je dan wel op het laatst de uiteinden aan elkaar moet naaien, om die ronde vorm te krijgen.

Patpen, spannend dat je 20 februari een sollicitatiegesprek hebt!
Is het voor een administratieve functie?

Ik zal in elk geval voor je duimen! :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:34

Je kan met gewone naalden een sjaal breien en de uiteinden aan elkaar mazen met als resultaat een col ;).
Zijde en wol kan heel goed samen mits je gelijk zit met de steekverhouding.

Nee, geen administratieve functie. Geen werkgever die nu iemand in dienst neemt met een arbeidshandicap :n. Hele dagen wil/kan ik niet werken. De 20e heb ik een gesprek bij de post als voorbereider. Ach, het is iig in de buurt, max 3 uur per dag (10-14 uur per week). Nadeel: moet om 630 beginnen :O (en dat voor een avondmens....). Maar dat zal wel wennen :+. Desnoods ga ik 's middags uurtje slapen :=. Als ik voorlopig maar weer iets heb, kan ik op mijn gemak verder kijken voor een administratieve functie!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:38

Steekverhouding..
Even zoeken wat dat is, hoor. :=

Aha, gevonden!

'Het aantal steken per centimeter.
Dit verschilt van persoon tot persoon, en hangt af van hoe je de naalden en het garen vasthoudt, het soort garen dat je gebruikt, en de maat van de naalden'.

.. :o?
Volgens mij moet ik eerst eens heeeeul veel proeflapjes gaan maken. :=

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:54

Steekverhouding staat op de wikkel van de bol. Hoe meer je breit, hoe regelmatiger je werk gaat worden! De bol die naast me ligt (= sokkenwol) geeft aan: naald 2-3, 30 steken x 42 naalden = 10x10. Ik brei het boord op 2,5 en de rest op 3. Gewoon lekker simpel beginnen :j en dan komt het vanzelf. Als je met een moeilijk project begint en je hebt niemand in de buurt die je "live" kunt helpen, wordt het niets! Vragen? Gewoon posten, er is altijd wel iemand die je op weg kunt helpen in dit topic :j.

Dit is erg leuk om mee te beginnen: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 13&lang=nl
Zoiets bijvoorbeeld is leuk om verschillende steken te leren: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... =3&lang=nl (maar zou ik nog even mee wachten hoor!)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:06

Hee dames! Heb afgelopen week wel meegelezen, maar niet geantwoord. Was op vakantie. Heb mijn sokjes afgemaakt van de paarse drops fabel en ook een kruikenzak gemaakt. Nu deze week eerst nog even verder met mijn breirol/deken en dan mijn trui weer eens oppakken.

Patpen, wat een heerlijke foto! Leuk ook om van jou en je moeder te lezen. Had deze week enigszins iets herkenbaars, mijn moeder wilde namelijk deze week ook starten met een sok van teen tot boord (ik brei er 2 tegelijkertijd op rondbreinaald). Opzet heeft haar een hele middag gekost. Hiel (jojohiel) ook. Gelukkig hadden we voor de hiel een draadje geplaatst, dus ruimte om te klooien en uit te halen, zonder dat het ten koste zou gaan van het voetgedeelte. En vaak werden de naalden naar mij geschoven of moest ik meekijken! Nu kan mijn moeder de opzet binnen no time, de hiel is ook geen probleem en gaat ze proberen er twee tegelijkertijd te breien!

Zo, ga ik nu eerst de wasmachine aanzetten!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:26

patpen schreef:
Maartje: ja, die grote dingen heten konen en kunnen behoorlijk prijzig zijn. Maar er zit vaak héél veel looplengte op :)). Lekker freubelen en uittesten dus het weekend!!!!
En nee, ik had geen gesprek hoor deze week. De 20e heb ik een soll.gesprek +:)+. Niet super inspirerend werk, maar ik heb nu zoiets van: ik wil (bijna) alles aannemen.
De nieuwe auto is de derde generatie Fiat Panda :~. Kan met dit model nog niet proefrijden omdat er nog geen automaat is, die worden vanaf maart gemaakt. Ik moet ook wel even geduld hebben: levering wordt eind april/begin mei (denken ze nu) dus ik hou maar rekening met juni ;). Superluxe uitvoering :9. Mijn huidige auto (ook Panda) is al verkocht door de garage; er zijn maar weinig 2e hands Panda's met automaat op de markt namelijk en dus zéér gewild! Hij gaat echter natuurlijk niet weg vóór ik de nieuwe heb!!!!!

Ik heb 50% van mijn broers cadeau klaar :=. Kan ik iig vast 1 sok geven met zijn verjaardag _O-. Spierpijn van het paardrijden (moest te veel inhouden met carrousel) dus het breien gaat niet zo goed vandaag (typen trouwens ook niet). Vandaag dus een wat slechtere dag. Mijn mail werkt niet dankzij KPN :(, veel last van mijn nek/arm, kortom, beetje rustig aan doen. Misschien trekt het wel weer wat bij vandaag en kan ik aan de 2e sok beginnen.

Dan vraag ik me af wie er vorige week een sollicitatiegesprek had :+ Maar dan wens ik je vast succes ;)
Ah, een Panda! Mijn moeder wilde die ook heel graag, maar met haar korte beentje (mam is 1.50) kan ze niet bij het gaspendaal := Dus die heeft toch maar voor een ander model gekozen. Leuk hoor, een helemaal nieuw modelletje! Ik heb hem even gegoogled, stuk knapper dan het huidige model als je het mij vraagt!

Ai, KPN klant... Hoorde net op het nieuws dat je weer moet kunnen mailen trouwens. En al 1 sok af, das ten minste al een cadeau!

@Steentje: Patpen heeft mij ook van voor tot achter door mijn eerste breiproject geholpen hier. Komt goed dus ;)

Oh, die had ik ook nog op mijn lijstje staan Danseresje, een kruikenzak. Heb je daar een patroon van, of heb je die 'uit de losse pols' gedaan?

Ik ga mijn naaldenset eindelijk bestellen. Nog even neuzen of er nog leuke kantoentjes zijn natuurlijk. En dan ga ik eerst maar eens wat eten in elkaar flanzen en dan ga ik aan de gang met mijn eerste lapje. Moet nog even een leuk patroontje uitzoeken, maar vriendlief is de hele avond niet thuis, dus ik vermaak me wel!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:02

Grmbl, heel antwoord geschreven, op voorbeeld gedrukt en foetsie weg was mijn antwoord. Poging 2 dus!

Maartje, ik heb het patroon wat ik als basis heb aangehouden, maar heb het vooral ook uit mijn losse pols gedaan. Mijn moeder zei deze week gekscherend dat ik wat ik zie kan breien. Ben het daar niet helemaal mee eens, maar wel gedeeltelijk. Denk gewoon ook graag erover na en ga dan zitten klooien. Daarnaast zoek ik ook veel op, vooral op ravelry.com, vind het echt een geweldige site!

De kruikenzak heb ik van niet al te handige wol gemaakt. Hij is heerlijk zacht, maar de wol pluist echt enorm. Ook is ie in verhouding niet helemaal correct voor mijn kruik (bij de top is eigenlijk mijn boord wat te smal). Ach, ik maak nog wel eens een nieuwe!

Hier in ieder geval het patroon wat als basis gediend heeft:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... n_GB&pli=1

En dan nog twee foto's:
Kruik vol, beste kleurweergave (vanochtend in Spanje). Zie het pluizen
Afbeelding

Kruik leeg, vanavond op mijn eigen aanrecht
Afbeelding

Foto's van mijn sokjes volgen nog! (tenminste, als jullie dat leuk vinden en willen natuurlijk!)

Welke naalden ga jij aanschaffen Maartje? Heb van de week op mijn moeders addi click mogen breien. Op maat 3,5 vond ik dit helemaal niet fijn. 5,5 ging gelukkig prima. Maar ondertussen heb ik al zoveel vaste rondbreinaalden, dat ik niet ook nog zo'n verwisselbare set ga aanschaffen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:31

Danseresje schreef:
Foto's van mijn sokjes volgen nog! (tenminste, als jullie dat leuk vinden en willen natuurlijk!)

Ja, gek op *-:)!!!
Ziet er leuk uit die kruikenzak. En ach, dat hij pluist, maakt het uit. Ligt toch onder het dekbed ;). Wij hebben een héle grote kruik dus ik ga daar geen kruikenzak voor breien (waterbed) :=. Lekker warm in de winter en koel in de zomer, wil geen ander matrassoort meer hebben _/-\o_. Slapen al 20 (?) jaar op een waterbed; dit is het 3e matras.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:39

Ja, maar het gaat zo pluizen tussen de lakens. Heb hem sinds maandag (volgens mij) in gebruik. Vanochtend allemaal pluisjes uit het bed geplukt......

Ok, foto's volgen dus nog, lol!

Lijkt me lekker, maar toch ook weer niet, zo'n waterbed. Heb jij een apart slaapgedeelte voor jou en je man patpen of schommel jij heerlijk mee als je man zich omdraait (en andersom natuurlijk ook!)?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:59

Danseresje schreef:
Lijkt me lekker, maar toch ook weer niet, zo'n waterbed. Heb jij een apart slaapgedeelte voor jou en je man patpen of schommel jij heerlijk mee als je man zich omdraait (en andersom natuurlijk ook!)?

FABEL!!!!!!!
1e matras: ongestabiliseerd. Was gewoon 1 grote zak met iets van 800 liter water. Deining: 11 seconde maximaal.
2e matras: 100% gestabiliseerd. Precies het tegenovergestelde dus. Inhoud: ongeveer 400 liter water. Deining: 2 seconde maximaal.
3e matras (huidig): 60% stabilisatie. Hier zit zo'n 500 liter water in. Deining: 4-5 seconde.
Maar het is echt niet zo dat als mijn man zich omdraait, ik het bed uitschommel hoor :'). Wat ik altijd wel leuk vind: in bed ploffen als mijn man al in bed ligt (tenzij hij al slaapt ivm vroege dienst hoor, alleen als hij nog wakker is). Dan voelt hij het wel goed. Wel hebben we vorig jaar een andere ombouw gekocht. Maar dat heeft te maken met het opmaken van het bed; dit systeem is zo veel makkelijker voor mij met het bed verschonen! Lekker ruim bed van 180x220 +:)+.
En nee, het klotst ook niet. Als iemand zegt dat zijn/haar waterbed klotst, dan komt dat omdat het bed niet goed ontlucht is!
Oh ja, wij hebben dus 1 matras en geen gescheiden compartimenten of 2 matrassen.
En ja, wij hebben wel eens lekkages gehad. Maar dan is het niet zo dat je hele slaapkamervloer nat is. Ik merkte dat pas bij het verschonen omdat het hoeslaken nat was. Gemiddeld gaan watermatrassen zo'n 10 jaar mee.

Even lachen: http://www.youtube.com/watch?v=Rr30TA-Vq3A

Zo, dat was weer even lekker OT :=. Ga nu maar eens mijn boord opzetten. Mijn mail werkt gelukkig ook weer (heb 3 kwartier aan de lijn gehangen met KPN omdat ik het wachtwoord niet kon veranderen).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:23

Ik heb dus de Addi Click besteld Danseresje :+ ;) Heb wel een aantal losse naalden, maar ik zoek het niet om steeds die ene naald die ik mis nog bij te bestellen. Net ook; wilde een 3 hebben, maar blijkbaar heb ik alleen 2,5 en 3,5. Dus toen ben ik mijn eerste lapje maar op 2,5 gaan breien := Ben er nu halverwege mee denk ik, voor ik hem groot genoeg vind.
Bedankt trouwens voor de link! Heb jij hem ook echt om je kruik heen gebreid? Ik was me al aan het afvragen hoe ik mijn kruik er ooit in moest krijgen :=

Over 2 maanden wordt mijn neef voor de eerste keer papa en ik zat me te bedenken dat ik wel een kraamcadeautje kon breien. Alleen... ik weet niet of het een jongetje of een meisje wordt :+ Iemand een idee wat ik kan maken? Anders wordt het gewoon een cadeau uit de winkel.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:36

Addi click gaat maar tot 3,5 hè, dat weet je?

Heb hem niet om mijn kruik heen gebreid, wel af en toe gepast. Heb met mijn wol en naalden 16 steken opgezet, gemeerderd tot 28 (als ik het goed zeg uit mijn hoofd, ik schrijf dat soort dingen ook niet op :+). Toen ik paar toeren op 28st heb gebreid, heb ik gepast. Daarna gepast om te kijken waar te minderen. Boord dus iets te smal gemaakt, plus ook op halve maat kleiner (dat is wel heel makkelijk met die clicks, gewoon andere naalden erop zetten en klaar, niet overzetten), maar daar kwam ik dus eigenlijk achter toen ik al ver in de boord was. Kruik erin krijgen was lastig, soort van oprollen en dan uit laten klappen. Heb zelf de kruik er toen niet meer uitgehaald en ben op een lastige manier verder gaan breien tot mijn boord er boven kwam (deze is dubbelgevouwen, net als in het patroon).

Je kan ook een kruikenzak breien met sluitingen, of de boord breed houden en er gaatjes in creëren, zodat je er een draadje door kan rijgen om deze aan te trekken en te strikken. Het is maar net wat je wilt. Voor meer ideeën, ook voor kraamcadeautje, zou ik je aanraden om lid te worden van ravelry. Heel veel patronen en ideeën en zeer veel ook gratis. Móet zeggen dat ik de Engelse breiwerken ook iet zo moeilijk vind tot nu toe (maar heb nog geen superuitdagende dingen gedaan behalve de basissok van teen tot boord nav een Engels patroon en de kruikenzak nav een Engels patroon)

Geweldig filmpje patpen! Succes met je boord, wil het al een beetje opschieten?