[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:53

Oh wat leuk!

Vraagprijzen blijven lastig. Ik vraag aan me dan af voor welk bedrag ik die opdracht zou willen maken, wanneer ik het de moeite waard zou vinden, en dat wordt mijn prijs.

Misschien staan hier nog goede opties tussen;
http://www.schilderenenzo.nl/forum/view ... f=4&t=7968
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 14-10-11 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SIEMxFUNNY

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:01

Bedankt, daar ga ik is een kijkje nemen.

Normaal doe ik het ook meer 'vriendschappelijk'. Of als kadootje of iets.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:13

tanec_meisje schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met de schildersdoeken van de Action? Voor gebruik met acrylverf?

Ik zou investeren in betere doeken (of ander materiaal, hout of MDF kun je ook prima op werken maar dat moet je wel eerst prepareren), iig niet die van de Action. Als je wilt dat je schilderij er over een paar jaar nog op zit tenminste. Bij dat soort goedkope doeken valt de verf er naar verloop van tijd vaak af omdat ze niet met de juiste materialen geprepareerd zijn.

Het zou toch zonde zijn als je een mooi werk maakt en hij valt na een tijd uit elkaar. Hetzelfde gaat natuurlijk ook op voor die goedkope Chinese verf die je bij de Action (en dat soort winkels) vandaan kunt halen, daar zit meestal maar heel weinig pigment in of nep-pigment. Je kunt beter wat meer geld in je materialen steken imo (als je voor acryl gaat is de 'Amsterdam' serie van Talens een goede goedkopere verf)

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:20

Welke pastelpotloden raden jullie aan? Ik vind derwent niet zo fijn in het gebruik...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:24

Je hebt nu de derwentst dan neem ik aan ?
Misschien goed je af te vragen wat je niet fijn vind aan de derwents, zodat je die op zoek kan gaan naar een 'tegenpool'. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:26

Lavien schreef:
Welke pastelpotloden raden jullie aan? Ik vind derwent niet zo fijn in het gebruik...

Waarom vind je deze niet fijn? Dan weten we in welke richting we moeten denken ;)

Ik heb op het moment Bruynzeel en die bevallen me wel aardig, alhoewel ik de kleuren wel iets intenser zou willen zien bij deze potloden

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:29

Ik werk met pastelpotloden van Faber Castel. Vind de kleuren erg mooi. Heb helaas geen ervaring met andere potloden, maar als ik een verbeter-puntje zou willen zien bij deze potloden is het het "pakken" op een krijt ondergrond.
Nogmaals ik weet niet of dat bij andere potloden beter is, maar zou dat zoeken als ik op zoek zou gaan naar anderen. Wat valt je tegen van Derwent? Hoor daar namelijk wel veel mensen zeer positief over.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:31

huh Elmo, ben je zo druk of gaat er iets niet goed?

staat:

Citaat:
Laatst bijgewerkt door Elmo op 0 min geleden, in het totaal 93475929 keer bewerkt

in je onderschrift.. _O-

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:09

das der onderschrift zelf! :j

Maar ik denk dat lavien de potloden te hard vind? Tenminste ik vind ze aardig hard :j

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:10

Ik denk dat je bij zulke potloden ook naar je eigen wensen moet kijken. Iemand kan wel zeggen dat diegene een bepaald soort persoonlijk prettig vind, maar jij wil misschien een heel ander soort potloden. Misschien moet je zelf eens bedenken welke eisen je aan je potloden stelt en dan naar je tekenwinkel gaan en om advies vragen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:13

De potloden van Faber Castel zijn echt niet hard..

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:20

Nee die van derwent bedoel ik dan he. Maar bedankt voor de tip Trisca! :j

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:03

Die van Derwent bevallen mij ook het beste. Daarnaast die van Faber castell maar die zijn wat harder en dus kunnen ze inderdaad niet goed over een laag van krijt.
Anders koop je van elk merk een paar kleurtjes en kijk je dan welke je het beste vindt. Ik heb hier ook nog van Gogh, conté, bruynzeel. Heb ik ook gekocht om uit te proberen en ook al vind ik ze niet zo goed als derwent, ik gebruik ze nog wel.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:51

Ik gebruik ook Derwent potloden over Rembrandt krijt heen, vind ze ook vrij hard. Maar ben nog niet zo heel lang aan het tekenen dus wellicht maak ik mijn onderlaag nog wat te dik ofzo.

Maar uit het bericht van Trisca/lovey_ou begrijp ik dat Derwents harder zijn dan Faber castell, en babe zegt het tegenovergestelde :P Dus, hoe zit het :+

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:04

Lavien schreef:

Heej Lisanne! De krijtjes van Rembrandt gebruik ik, die zijn redelijk zacht en geven veel pigment af. Je mag die van mij wel een x proberen ;)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:01

tanec_meisje schreef:
Maar uit het bericht van Trisca/lovey_ou begrijp ik dat Derwents harder zijn dan Faber castell, en babe zegt het tegenovergestelde :P Dus, hoe zit het :+

Ik denk dat het echt heel persoonlijk is. Ik vind namelijk ook de Derwents harder en teken het liefste met FC. :) Gewoon wat Babe zegt, enkele merken uittesten en zo zelf je voorkeur bepalen. :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:42

Ik heb net een paar potloden Derwent besteld en heb een complete set FC. Weet dus volgende week wat ik voor verschil merk :P

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:44

Ik heb FC nog nooit geprobeert hoor maar ik vind Derwents wel erg hard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:46

Je kunt ook gewoon even naar de hobbywinkel en daar van elk merk even een of twee potloodjes ophalen om ze te proberen. Vaak kan je ze gewoon los kopen namelijk :j

Trisca; :D

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:03

Het is de eerste keer dat ik iets post. Heb vroeger wel eens vaker getekend met gewoon potloden en wasco krijt.
Maar zag zulke mooie dingen op bokt voorbij komen dat het toch begon te kriebelen.
Naar paar schetsen met gewoon grijze potlood.
Heb vandaag van rembrandt 60 pastelkrijtjes gekocht en van Derwent paar potloden.
Ik heb er nog nooit eerder mee gewerkt, dus het word veel oefenen en oefenen.
Heb al verschillende laagjes over elkaar heen gebruikt.
Maar het lukt me nog niet goed om de vacht er echt eruit te laten zien.

Doen jullie dit eerst de onderlaag met pastelkrijt,
en dan verschillende pastelpotloden erover heen om het echter eruit te laten zien?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:10

happyhorse schreef:
Het is de eerste keer dat ik iets post. Heb vroeger wel eens vaker getekend met gewoon potloden en wasco krijt.
Maar zag zulke mooie dingen op bokt voorbij komen dat het toch begon te kriebelen.
Naar paar schetsen met gewoon grijze potlood.
Heb vandaag van rembrandt 60 pastelkrijtjes gekocht en van Derwent paar potloden.
Ik heb er nog nooit eerder mee gewerkt, dus het word veel oefenen en oefenen.
Heb al verschillende laagjes over elkaar heen gebruikt.
Maar het lukt me nog niet goed om de vacht er echt eruit te laten zien.

Doen jullie dit eerst de onderlaag met pastelkrijt,
en dan verschillende pastelpotloden erover heen om het echter eruit te laten zien?

goeie vraag.. ik ben eigenlijk ook wel benieuwt hoe je echt een vacht tekend..

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:47

Ik heb 's avonds enorm slecht licht om bij te tekenen en daarom zoek ik een goede daglichtlamp. Hebben jullie tips / advies waar ik eentje kan halen?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:48

Misschien kan je gewoon een daglichtlampje (dus alleen de lamp zelf zeg maar) kopen, en die in een bureaulamp doen. dat scheelt héél veel geld. waar jeeeen daglichtlamp haalt weet ik niet..

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:47

Hallo,

Ik heb een vraagje :)
Ik wil graag pastelpotloden gaan kopen, en ik heb wat op het internet gezocht. Ik kwam uit op 2 merken: Faber castell en Carbothello. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze 2? Ik lees hele verschillende verhalen op internet.
Ik wil graag portretten van paarden maken maar ook landschappen en andere dieren, dus een potlood waar ik gedetailleerd mee kan tekenen, maar ook mee kan mengen.
Ik lees op bokt dat de meesten Faber castell gebruiken.
duss wat is het verschil precies?

Laura