[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:52

Bergje,

Gefeliciteerd!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:56

nikkialex schreef:
Ik wist niet dat jonge mensen ook geintresseert waren in breien!
Ik dacht dat alleen oude oma's dat leuk vonden!
Maar jullie maken wel mooie creaties!!
Ik doe het niet na!! :)

Dat dachten ze bij de Hema ook toen ik daar stond voor het breiboek.
Ik "heeft u het Hema breiboek nog?"
Medewerkster "nee, die zijn uitverkocht, maar wie breit er tegenwoordig nog"
Ik "blijkbaar genoeg mensen, anders waren ze niet uitverkocht" ;)

En dank je voor de felicitatie! Ik ben nu wel alweer 1 jaar dichterbij het oma-zijn, haha! (ehm, 37 jaartjes is nog lang geen oma, maar toch)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:10

Bergje schreef:
Mijn moeder is nog steeds in de veronderstelling dat je sokken breit op 4 pennen, maar ik kan me van mijn breiende oma's alleen maar "vierkantjes" herinneren, dat betekent dat ze er nog een vijfde pen bijhadden om te breien lijkt me! Ik schrijf ook altijd netjes alle naalden op die ik brei, bij truien e.d. ook. Heb je voor en achter altijd gelijk. En als ik het afheb zet ik alles op een a4 en doe het met de wikkel en een draadje van het garen netjes in een ordner. Sinds kort trouwens, voorheen deed ik dat ook allemaal niet, geleerd op breiles.

Gefeliciteerd *\o/*

Mijn moeder houdt dus ook stug vast aan 4 naalden. Terwijl ik het véél makkelijker vind om sokken op 5 naalden te breien. Ik heb het nog (geprobeerd) uit te leggen toen ik die naalden bracht afgelopen zaterdag dat het handiger is, maar nee, zij heeft het op de spinazie-academie geleerd op 4 naalden dus alleen dat is goed :+. Prima hoor! Maar waarom belt ze dan iedere keer op om iets te vragen :o?

Handwerken komt steeds meer terug. Helaas nog niet in de winkels, maar op internet is er veel keus. Je moet soms een beetje zoeken maar er zijn genoeg "koopjes" te vinden :))

DesireeK

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:25

Gefeliciteerd Bergje..

@Nikkialex: ik ben ook nog geen oma hoor (gelukkig niet ;) ) maar brei en haak ook aardig wat weg.. Het is gewoon erg leuk om te doen en tegenwoordig heel er HOT :j

Ik moet toch ook maar is leren sokken breien.. Lijkt me toch wel heel leuk :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:11

|o |o |o |o |o
Was mijn moeder er maar niet aan begonnen om zelf sokken te breien :x. De sokken die ik gebreid heb voor mijn vader, zijn van Opal, mijn moeder breit nu met Regia 4. Maakt helemaal niets uit, dezelfde steekverhouding, zelfde naalddikte. Lang verhaal kort: ik heb het wiel al uitgevonden met de sokken die ik heb gebreid. Nu is mijn moeder dus bezig maar volgens haar worden ze te groot :\. Ja, dat idee had ik ook toen ik ze aan het breien was, maar ze zitten dus perfect. Maar volgens haar klopt het niet en worden ze te groot omdat:
A. ik strakker brei
B. ik op 5 naalden brei (daardoor moet ik meer draad strakker trekken)
C. (ze had nog iets maar dat is niet blijven hangen :o)
Zucht, ik wou dat ze er niet aan was begonnen :n :n :n

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:44

Dus je zoekt nu iemand met grote voeren voor die sokken of begint ze overnieuw?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:59

Ach welnee, het patroon klopt gewoon, niets mee aan de hand. Maar mijn moeder heeft "alleen maar" kindersokjes/slofjes gebreid dus die is dit niet gewend. Ik vond ze ook groot lijken maar ze passen perfect! En vergeleken met mijn maat 39/40 is maat 44/45 natuurlijk ook groot. In gekochte sokken zit meer elasthan dan in zelfgebreide dus dat vertekend ook heel erg. Gekochte sokken zijn veel smaller dan zelfgebreide. Maar ze wil hem ook niet laten passen >;). Bovendien: mijn vader draagt elastische kousen (spataderen) dus die moeten er ook nog onder..... Moeders moet een beetje vertrouwen hebben dat het wel goed komt met deze sokken :roll:

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:09

Fijn hè, eigenwijze ouders ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:25

Ik heb de sok vanavond gezien: zag er precies zo uit als de mijne vóór het wassen. Maar ze blijft eigenwijs.... De draad van het opzetten, zit niet middenachter. Komt omdat zij op 4 naalden breit en niet op 5 naalden :') _O-. Ja hoor, geloof je het zelf?????

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:17

Patpen: Je poncho is mooi geworden. Ik wil dezelfde gaan haken met hulp van mijn moeder, maar las ik nou goed dat je meer garen nodig had dan het patroon aan gaf? en waar heb jij je garen besteld? Via de link van het patroon. Was gisteren in de winkel gaan kijken, maar dan was het 2x zo duur.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:44

MMMaaike schreef:
Patpen: Je poncho is mooi geworden. Ik wil dezelfde gaan haken met hulp van mijn moeder, maar las ik nou goed dat je meer garen nodig had dan het patroon aan gaf? en waar heb jij je garen besteld? Via de link van het patroon. Was gisteren in de winkel gaan kijken, maar dan was het 2x zo duur.

Dit garen (Paris) heb ik besteld bij een webwinkel die stopte met het merk Drops. Uitverkoopje dus :D. Ik heb van die 3 kleuren al het garen gekocht wat ze nog op voorraad had. Doorgaans klopt de hoeveelheid garen wel bij de patronen van Drops. Maar: het garen is los getwijnd vergeleken met Egyptische katoen. Daardoor haakt het lastiger en wilde mijn moeder niet halverwege een baan met een nieuwe bol beginnen. Omdat ik genoeg garen had, heeft zij gewoon per baan een nieuwe bol genomen. Ik heb niet opgeschreven hoeveel bollen ik van elke kleur had maar het zal in totaal zeker niet meer geweest zijn dan het patroon aangeeft.
Volgens het patroon kost het garen gemiddeld 36,55 euro (afhankelijk ook van de maat). Zou jij in de winkel dan 72 euro kwijt zijn geweest voor dit garen :?. Alle winkels die Drops verkopen, hebben een maximum qua prijs, vastgesteld door Drops. Via internet kun je het regelmatig treffen dat het goedkoper is!

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:28

patpen schreef:
MMMaaike schreef:

Dit garen (Paris) heb ik besteld bij een webwinkel die stopte met het merk Drops. Uitverkoopje dus :D. Ik heb van die 3 kleuren al het garen gekocht wat ze nog op voorraad had. Doorgaans klopt de hoeveelheid garen wel bij de patronen van Drops. Maar: het garen is los getwijnd vergeleken met Egyptische katoen. Daardoor haakt het lastiger en wilde mijn moeder niet halverwege een baan met een nieuwe bol beginnen. Omdat ik genoeg garen had, heeft zij gewoon per baan een nieuwe bol genomen. Ik heb niet opgeschreven hoeveel bollen ik van elke kleur had maar het zal in totaal zeker niet meer geweest zijn dan het patroon aangeeft.
Volgens het patroon kost het garen gemiddeld 36,55 euro (afhankelijk ook van de maat). Zou jij in de winkel dan 72 euro kwijt zijn geweest voor dit garen :?. Alle winkels die Drops verkopen, hebben een maximum qua prijs, vastgesteld door Drops. Via internet kun je het regelmatig treffen dat het goedkoper is!

Nee dat garen was van Phildar voor 5 mm haaknaald. De winkel waar ik was gaan kijken hadden dit merk niet. Ik vind de kleuren altijd zo moeilijk te zien op internet, dus was daarom eens in de winkel gaan kijken. Ook wil ik niet de kleuren gaan gebruiken die gebruikt zijn in het patroon. Wil hem wat rustiger ;) Zit nu te denken aan 4 kleuren, maar dan bestel ik wel via internet de Drops garen. Scheel mij te veel, zelf als ik voor de zekerheid 4 bollen extra neem.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:17

Alternatief zou kunnen zijn de Phildar Aviso. Daar haak ik mee op naald 5,5 maar is bedoeld voor 4,5-5. Prijzen zijn "standaard" rond de 3,50 euro per bol. Via internet is het te koop voor 2 euro per bol via http://www.tbezigebijtje.nl/c-619694/phildar-aviso/. MAAR: heb geduld met het verzenden want ik heb 1,5 week gewacht voor ik het thuis kreeg. Ze hebben een winkel in Raamsdonsveer, geen idee of dat voor jou in de buurt is.

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:26

Bedankt voor de tip! Eerst maar weer eens wat geld sparen. Heb nog voor min. 7 projectjes wol liggen :o

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:49

Ik zou graag beginnen met breien, wat raden jullie mij aan om mee te beginnen?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:37

Welkom! Ik ben begonnen met een simpele sjaal. Lekker recht breien, dan kan er het minste mis gaan.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:29

Oliiviia schreef:
Ik zou graag beginnen met breien, wat raden jullie mij aan om mee te beginnen?

Welkom!
Pannenlappen (of vierkanten) in ribbelsteek in diverse kleurtjes is ook heel leuk om mee te beginnen. En die dan later aan elkaar zetten; heb je een lekkere sprei over de bank met deze kou :j

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:09

Met dank aan Patpen

Afbeelding
Op de achter grond het eerste paar vierdraden gebruikt 2wit en 2 zwart op pennen 7
patroon klopte toen niet meer natuurlijk veel te groot maar leuk voor man lief
hij vindt ze nog lekker ook met de kou de zool klopt niet hellemaal om dat de steek verhouding niet klopt

de fluorgeel kleur is niet duidelijk op de foto te zien
patroon een beetje aangepast maar door de erg dikke wol worden het wel erg leuke echte sloffen
en zijn het geen sokken
morgen aan nr twee beginnen hebben we nog net voor de dooi warme voeten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:24

meeste wat jullie hier zeggen is chinees voor mij nog :+ maar ik heb m'n eerste muts af (gehaakt en niet gebreid weliswaar) wil hier wel een beipassende sjaal (met dezelfde wol/kleuren) bij breien. Heb hier nog een vergeten sjaal breiwerk liggen, maar daar zitten ook wat gaatjes in doordat ik wat foutjes had gemaakt. Wil daar eigenlijk gewoon meestoppen en met de nieuwe beginnen.

Met welke dikte wol breien jullie trouwens normaal gesproken? Die ene begin mislukte sjaal is met een 4,5 naald. M'n muts heb ik met hele dikke wol gedaan met een 10mm haaknaald. Zal morgen een foto plaatsen. Ben er zo trots op :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:37

GittekeZ1 schreef:
Op de achter grond het eerste paar vierdraden gebruikt 2wit en 2 zwart op pennen 7
patroon klopte toen niet meer natuurlijk veel te groot maar leuk voor man lief
hij vindt ze nog lekker ook met de kou de zool klopt niet hellemaal om dat de steek verhouding niet klopt

de fluorgeel kleur is niet duidelijk op de foto te zien
patroon een beetje aangepast maar door de erg dikke wol worden het wel erg leuke echte sloffen
en zijn het geen sokken
morgen aan nr twee beginnen hebben we nog net voor de dooi warme voeten

Leuk geworden hoor! Nu je het patroon doorhebt (geen hielpflap maar een voetflap) blijkt het toch niet zo moeilijk te zijn ;). De kleur zou ik er idd niet uitgehaald hebben. En ach, te groot, je wilde eigenlijk gewoon voor manlief een paar sloffen breien :P

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:44

Maartje1990 schreef:
meeste wat jullie hier zeggen is chinees voor mij nog :+ maar ik heb m'n eerste muts af (gehaakt en niet gebreid weliswaar) wil hier wel een beipassende sjaal (met dezelfde wol/kleuren) bij breien. Heb hier nog een vergeten sjaal breiwerk liggen, maar daar zitten ook wat gaatjes in doordat ik wat foutjes had gemaakt. Wil daar eigenlijk gewoon meestoppen en met de nieuwe beginnen.

Met welke dikte wol breien jullie trouwens normaal gesproken? Die ene begin mislukte sjaal is met een 4,5 naald. M'n muts heb ik met hele dikke wol gedaan met een 10mm haaknaald. Zal morgen een foto plaatsen. Ben er zo trots op :+

Komt vanzelf wel! De termen leer je heus nog wel ;).
Kun je de "vergeten" sjaal niet uithalen en overnieuw beginnen?
Detail: wij maken geen foutjes, wij "breisters" vergissen ons hooguit :') :=. Bovendien: het is en blijft handwerk!!!

Dikte varieert bij mij tussen 3 en 5. Ik brei ook alleen met "zuivere" wol of katoen, muv sokken omdat die enige polyester nodig hebben voor de sterkte.

Mocht je breitechnische vragen hebben: gewoon posten hier. Er is altijd wel iemand die je op weg kunt helpen :))

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:05

die 'vergeten' sjaal is alleen zo'n dunne wol en dat kost zoveel tijd :') nu geloof ik dat een beetje gedult wel nodig is met breien, maargoed :+ naast 't feit dat die niet matched met m'n muts.

Enige probleem is dat ik niet meer weet hoe ik de steken op moet zetten, heb dat toen met m'n tante gedaan (dat uiteindelijk zelf) maar ik heb dus nu 1 keer steken op gezet en heb nu geen flauw idee meer hoe.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:31

Video over opzetten: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... mbnails=on
Er zijn meerdere manier maar dit is de meest gebruikte en simpele manier om steken op te zetten. Het is niet moeilijk, maar ik kan het heel slecht "geschreven" uitleggen. Vaak is het zien makkelijker ;)

Zo, ik ga mijn mandje opzoeken :Z. Loop nu 47 naalden achter op mijn schema; eigenlijk had ik dus vandaag mijn 1e sok af moeten hebben :\. Doel voor morgen: de sok afbreien!!!!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:16

Gitteke, het ziet er wel zalig warm uit! Als ik manlief was geweest had ik het ook geen probleem gevonden dat ze te groot uitgevallen zijn :D
Ik heb laatst een stuk van een sok geprobeerd met garen dat ik nog had liggen, veel te dik natuurlijk maar het ging erom dat ik het begreep (was een van teen tot boord patroon, patroon snap ik ondertussen, de meerderingen voor mijn eigen maat niet). Het probeersel bleek mijn man te passen, maar hij wilde geen paarse halve sok met onbedoelde ajourgaten.... :+
Ondertussen ben ik gestart met sokken voor mezelf, ik hoop dat ze gaan lukken. Ik ben bij de boord begonnen omdat ik van het teen-naar-boord patroon de telling niet snap. Voor mijn verjaardag heb ik maar liefst 3 paar sokken gekregen, ik moet ze alleen nog zelf maken :')

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:00

Welkom Oliiviia...

@GittekeZ1: zien er leuk uit zeg :) en ook heerlijk warm :j