Foto-opdracht: Thema van de Maand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Foto-opdracht: Thema van de Maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 11:40

Mwah, dat laatste hoeft niet altijd zo te zijn. Het ligt voor een groot deel aan de fotograaf. Ik kan met mijn telefoon hele goede foto’s maken terwijl mijn telefoon minder zeurt dan mijn goede apparatuur.
Mijn telefoon werkt ongeveer zo: “O, je wilt een foto? Klik, hier is ie.”
Mijn goede apparatuur: “O, je wilt een foto? Zucht, steun, kreun, dat gaat niet zo makkelijk hoor want er is te weinig licht dus je hebt een meer lichtsterk objectief nodig, en/of een flitser en omdat we met zijn allen zwaar zijn en misschien ook nog wel een lange sluitertijd nodig hebben, is een statief ook wel handig.”

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 12:13

Maflinger_S schreef:
Mwah, dat laatste hoeft niet altijd zo te zijn. Het ligt voor een groot deel aan de fotograaf. Ik kan met mijn telefoon hele goede foto’s maken terwijl mijn telefoon minder zeurt dan mijn goede apparatuur.
Mijn telefoon werkt ongeveer zo: “O, je wilt een foto? Klik, hier is ie.”
Mijn goede apparatuur: “O, je wilt een foto? Zucht, steun, kreun, dat gaat niet zo makkelijk hoor want er is te weinig licht dus je hebt een meer lichtsterk objectief nodig, en/of een flitser en omdat we met zijn allen zwaar zijn en misschien ook nog wel een lange sluitertijd nodig hebben, is een statief ook wel handig.”

Ligt zeker aan de persoon die de materialen (welke dan ook) hanteert. Daarom had ik het ook over een ervaren iemand, waarbij je er van uit mag gaan dat die zijn/haar camera kent.

Ben het namelijk zeker eens met wat je zegt over dat goede apparatuur nog wel eens een struggle kan zijn. :j

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:08

Xsagan
Mooie foto maar als ik een tip mee mag geven kijk goed naar je uitsnede, nu zit er links een knop die er niet helemaal op staat. Verder doet bloesem het altijd goed. Probeer een volgende keer eens om 1 bloem te pakken dus dichter erop gaan staan. Ben benieuwd wat je er dan van kan maken.

Anca
Heel mooi die spiegeling in het water. Als je het dril het onderwerp wil laten zijn kun je de volgende keer kijken of je daar nog meer op scherp kan stellen. Nu valt mijn oog op de steen? En wat daar onder water zit (wat ik zelf trouwens echt mooi vind) en pas later op het dril.

Esther
Foto 1 Echt ik hou van bloesembomen maar ik persoonlijk vind het jammer dat er onderaan nog takjes afgehakt zijn. Ik zou zelf de foto wat lichter willen zien maar dat is een kwestie van smaak.
Foto 2 Deze foto geeft echt dit voorjaar weer, alles zit erin. Let erop dat je horizon recht is. Nu valt alles een beetje links van de foto af.
Foto 3 Ik denk dat er voor mij hier een beetje veel gebeurt waardoor ik niet zo goed weet waar ik moet kijken. Ik denk dat als je alleen die regenplas met die modderranden erom heen pakt dat ik het een veel pakkendere foto vind.

Cynn
Foto 1 love it. Maar goed katten doen het bij mij altijd goed. Persoonlijk vind ik de plant te veel. Ik zou er denk ik links een stukje afhalen want ik vind de plant ondanks dat die onscherp is toch wel veel aandacht trekt.
Foto 2 Mooie foto. Geen echte opmerkingen behalve dat ik misschien zou proberen de schouder van de kat iets minder overbelicht te maken.
Foto 3 Heerlijk zo’n zonnende kat. Lekker tevreden snoetje.

Germie
Ik had het volgens mij al eerder gezegd maar ik vind de combi onder en boven water echt tof. Van mij mag er meer van de bovenkant af en meer aan de onderkant op. Ik vind onderwater spannender dan boven water.

8nnekmiek
Ik vind dit echt een ontzettend mooie foto. Dat geel knalt lekker en de scherpte in de druppel is mooi klein.

Eldmodur
Wat een cute kikkertje. Kijk de volgende keer eens of je de telefoon lager kan houden (of omdraaien) wat je dan voor beeld krijgt.

Eefsel2109
Wat een heerlijk plaatje. Mooie scherpte diepte en kleuren.

Annemarievzr
Foto 1 ik vind die scherpte op die voorste bloemen en dan vervagend weg lopen echt heel mooi. Ik zou alleen die witte stukken van de onderst bloemen weg halen die trekken nogal wat aandacht.
Foto 2 Het is net alsof het bloemen regent maar voor mijn gevoel is de foto iets scheef.
Foto 3 De bloemen links die er niet helemaal op staan trekken vooral mijn aandacht wat jammer is. Ik had ze er of helemaal opgezet of helemaal niet.

Haffiefreak
Heerlijk die reeën. Jammer dat ze niet helemaal scherp zijn maar wel echt mooi die dieren zo.

Bellatrix
Foto 1 mooi beeld maar voor mijn gevoel hoort het een staande foto te zijn (Ik weet niet precies waarom, denk dat het komt omdat die wat meer van boven is genomen?).
Foto 2 mooie foto ik zou graag de scherpte meer op het katje willen zien. De tak mag van mij dan geheel onscherp zijn.
Foto 3 (sorry ik val in herhaling) maar links zit een takje of iets en dat trekt mijn aandacht. Ik zou misschien de hooglicht iets minder zetten dat het wit wat minder fel wordt.

Cchanny
Ik hou van dit beeld, herhaling, rust, mooie kleuren. Lekker die scherpte die mooi weg loopt.

Selina
Foto 1 Het lijkt (ik weet niet of het de upload is) alsof de hond niet helemaal scherp is. Ik vind de gele vlek voor de hond ook behoorlijk aanwezig. Verder echt een hele lekkere plaat. De hond is eigenlijk mooi ingekaderd en het licht is heerlijk.
Foto 2 De hond blend een beetje in de achtergrond maar de compositie is super. Ik vind het ook echt heel mooi dat de hond niet naar jou kijkt maar in de verte. Daardoor vraag je je af wat daar te zien is.

Joy_Mennings
Foto 1 mooie kleuren. Lekker die herhaling.
Foto 2 wat een eenzaam plantje maar lekker dat groen in tussen de stenen. Misschien zou die rechtop nog beter tot zijn recht komen.
Foto 3 Mijn eerste reactie was wat zonde dat die bloem niet scherp is. Tot ik het bijtje zag. Goed gedaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:16

Leuk topic! Ik ga sws volgen, en mocht ik nog tijd hebben kan ik wel wat insturen, in het kader van meedoen is belangrijker dan winnen :+ Maar tot wanneer loopt dit thema? Tot eind van deze maand?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:21

Vanwege de tijdsdruk (ik moest wachten tot mijn eitjes uitkwamen voor ik mijn kuiken foto's kon maken), en helemaal K.O. zijn van het bezoek van mijn ouders de afgelopen 2 weken deze keer een foto gemaakt met mijn telefoon.

Instellingen, geen enkel idee wat mijn telefoon doet maar geschoten met de normale foto stand.
Nog lichtjes nabewerkt ook weer op mijn telefoon, alsnog super blij met het resultaat.
Afbeelding

Morgen of overmorgen ga ik wat reacties op de andere foto's geven :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:25

@Dorien

Bellatrix schreef:
Het thema van de maand maart is Lente.
Je hebt tot 31 maart om je foto in te sturen. We stemmen op 1 en 2 april.

Wat enorm schattig die kuikentjes!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:51

Eerst en vooral wil ik jullie (Bellatrix en de daaropvolgende reacties) bedanken om het toch een beetje laagdrempelig te houden in dit topic. Het is fijn dat iedereen de kans krijgt om zich te laten inspireren, na te denken over welke foto en hoe... Ik heb net het hele topic gelezen, foto's bekeken, ik vind het leuk dat er verschillende soorten inzendingen zijn. Van erg professioneel / bewerkt tot een eenvoudige telefoonfoto.

Feedback over technische instellingen ga je mij niet horen geven, ik weet niet wat een ISO-korrel-frame is :Y) en feedback als in 'dat had je beter uit die hoek geschoten', laat ik ook liever achterwege. Iedereen doet het op zijn manier.

Ik zou wel graag willen reageren op de foto's die bij mij een gevoel oproepen. Hopelijk is dat voldoende dan voor dit topic :o

Nog 2 dagen te tijd om wat in te zenden, ik probeer er nog werk van te maken!

Alvast mijn eerste feedback:

@Xoranlover, de kleuren op jouw foto's zijn waanzinnig goed gekozen. De middelste is mijn favoriet, vanwege het ongelooflijke detail dat je hebt weten vastleggen. Ook omdat stuifmeel op een bijtje gewoon op en top lente is, en dus erg geslaagd voor dit thema.

@Esther: je laatste foto 'Nederlands voorjaar' is op dit moment mijn favoriete foto. Ik vind dit soort plaatjes zó mooi. Wellicht geen professioneel plaatje, maar zo zie je maar: de ziel in een foto is soms meer waard.

@Cynn:de match van verschillende groentinten in je middelste foto vind ik ook erg geslaagd. Ook weer op en top lente. Missie geslaagd.

@Xoranlover: de Magnolia is betoverend! Meen ik oprecht. Deze foto springt er voor mij wat kleur en structuur betreft het meeste uit.

@8nnemiek: geweldig detail en leuk gekozen. De nieuwe macrolens is goedgekeurd +:)+

@Joy_Mennings: de paarse bloemen vind ik erg leuk. Een foto met klasse.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 17:22

Ahh wat schattig, die kuikentjes <3

En wat leuk dat er al zo veel feedback wordt gegeven!

Ik ben vandaag ook nog eens lekker met de camera naar buiten geweest.
Eens zien of ik morgen nog een derde foto kan maken.. maar voor nu:

Foto 2:
Afbeelding
Gemaakt met een Sony A7III, met een Sigma 100-400mm lens
ISO 100 - f10 - 1/250e - Godox V1 flitser

Mijn feedback komt morgen of overmorgen :D

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 18:33

Ik kwam vanmiddag bij de schaapskooi in de buurt. Helaas stonden ze niet in de weide, dus was ik beperkt in het fotograferen rondom de inloopstal.

Afbeelding
Canon R6 Mark II + canon 100-400mm.
1/1000 - f/8 - iso 640

Afbeelding
1/1000 - f/ 6.3 - iso 500

Afbeelding
1/1000 - f/7.1 - iso 400

Ik zal vanavond of morgen feedback geven aan de rest ;)

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 20:40

Hierbij alvast mijn feedback op fotos die mijn aandacht trekken

xoranlover: Geen idee met welke fotos je eigenlijk precies mee doet maar ik vind jouw eerste foto van de tulp echt prachtig. Enige puntje is dat de stamper misschien iets meer scherptediepte mag hebben zodat die er wat meer uitspringt (meer zoals de laatste foto van je 2e batch) maar dat zou ook wel aan de upload kunnen liggen.

Esther: Ik vind de composities van jouw eerste 2 fotos erg mooi, jammer dat het onderwerp wat donker uitvalt.

Germie: Jouw paddenfoto vind ik geweldig. Mooie betekenisvolle foto. Lijkt mij niet eenvoudig om de juiste instellingen te bepalen, zeker gezien je je waarschijnlijk niet lang de tijd hebt om zo'n foto te maken

8nnemiek: De eerste foto van de narcis is tof gedaan, mooi scherp ook. Je 2e foto vind ik ook mooi, dat hommelkontje is echt schattig. Ben er nog niet over uit of de tak in de bovenhoek stoort of niet.

Eldmodur: Mooi kikkertje! Probeer volgende keer (zo mogelijk uiteraard) de foto van een lager standpunt te nemen. Vaak vang je dan ook een reflectie in het water.

Annemarievzr: Prachtige boom maar idd lastig om te fotograferen. Je close up vind ik het mooist maar hij zou beter zijn als na de scherpe bloem de achtergrond meer en sneller vervaagt zodat de bloem op de voorgrond er meer uit springt. Ik weet alleen niet of dat mogelijk is met een telefoon?

Bellatrix: Mooie scherpe fotos. Ik ga met iemand anders zijn/haar commentaar mee dat bij de eerste foto de stengel voor het mooie misschien iets te onscherp is, de bloem lijkt wat te zweven. Verder wel een mooie sfeer.

Cchanny: Mooie close up van een blauw druifje. Herkenbaar ook dat je later pas ziet dat er nog iets interessants bij zat. Nog mooier aan de foto zou zijn als de achtergrond wat meer richting een oranje kleur zou gaan, is een complementaire kleur van blauw en geeft vaak net wat meer sfeer.

Selina: Fijne sfeer in jouw fotos, heel veel meer kan ik er niet van maken. Misschien dat de achtergrond in de 2e foto iets te prominent aanwezig is.

Joy_Mennings: Heerlijk die eerste foto. Niets aan toe te voegen.

XxLiEsJuHhxX: Kuikentjes <3 .

robinxfellow: Jouw laatste foto vind ik leuk. Dat schaap kijkt echt recht in je ziel

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 21:14

Mijn 3 probeersels voor deze maand, alledrie met de gsm getrokken (de close up is met zo’n macro voorzetlensje).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 21:26

Heel lang getwijfeld of ik hieraan mee ga doen, maar dit lijkt me toch wel erg leuk om lekker bezig te blijven met de camera <3 .

Mijn inzendingen voor deze maand met het thema Lente:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal op een later moment eens een poging doen om bij te lezen en wat feedback te geven. Feedback op mijn foto's is ook altijd welkom :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 21:37

Ik ga verder met commentaar met de foto’s die na mijn vorige post met commentaar zijn geplaatst. :)

Cchanny wat een leuke foto ! Mooie vrolijke lentebloemetjes, fijne compositie ook.

Selina beide mooie foto’s, ik heb een voorkeur voor de eerste omwille van de narcissen. <3

Joy_mennings Wat springt de kleur er uit op die eerste foto, wauw ! Het druifje vind ik ook erg leuk, misschien was ie nog net iets interessanter geweest als je standpunt nóg lager was geweest.
De 3de foto vind ik het fijnst om naar te kijken omwille van het licht. Lijkt op mijn gsm niet helemaal scherp te zijn.

XxLiEsJuHhxX aaah kuikentjes hoe lief ! Leuk idee, met dat eierdoosje.

8nnemiek oeh die is gaaf ! Heel geslaagd met die dikke kont van de bij, dat maakt het beeld ineens heel wat dynamischer.
Flitser omwille van tegenlicht ? (Ik leer graag bij)

Robinxfellow jammer dat ze niet op de weide stonden, ik mis licht in deze foto’s. Dat lam is natuurlijk wél een lente-onderwerp bij uitstek.

Marjo hele fijne lentefoto’s.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 22:27

Vanmiddag even bezig geweest bij de abrikozenboom, dit is mijn inbreng:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gewoon met telefoon gemaakt. Google Pixel 8 pro. Ik heb verder geen verstand van instellingen, en wb commentaar op anderen heb ik dus ook weinig professioneel commentaar. Wat ik zie is al genoemd eigenlijk. Veulen met pootjes erop enz. Ik blijf wel volgen en de laatste inzendingen kan ik wel wat over zeggen als er nog iets niet gezegd is

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 09:34

Hier mijn lijstje met feedback. Dit is hoe ik naar de foto's kijk. Fotografie blijft een kwestie van smaak.
Ik wil iedereen die feedback heeft gegeven op mijn foto's ook bedanken. :j

xoranlover: Echte lente foto's, fijne kleuren ook. Ik denk alleen dat de uploadsite wat scherpte heeft gejat.

Kabayo: Een veulentje is natuurlijk op en top lente. <3 Ik mis alleen de hoefjes en de horizon lijkt wat scheef.

xsagan: Ik hou van bloesem! <3 Ik mis alleen wat scherpte. Compositie is ook wat saai/neutraal. Ik had bijvoorbeeld 1 bloemetje uitgekozen en daar de nadruk op gelegd.

anca: Kikkerdril is ook zeker lente-achtig! Ik had de foto dan dichterbij genomen, zoveel mogelijk dril erop.

Esther: Foto 1 vind ik te donker maar het onderwerp is zeker wel lente-achtig! Foto 2 vind ik ook te donker. (ik had beide foto's dan opgelicht) De regen op foto 3 is wel typische een lente in Nederland haha!

Cynn: Heerljk die kat in het lente zonnetje! :+: Leuk met die onscherpe bloemen op de voorgrond. Foto 2 heeft mooie licht en kijkt fijn weg. Scherpte is ook prima. Foto 3 heeft een mooie DOF.

xoranlover: fijne foto om naar te kijken, ik had alleen meer van het katje scherp willen zien. Je 2e foto vind ik heel fijn. Mooie kleuren en fijne belichting. Dit geld ook voor foto 3.

germie: Dat die padden niet weg zwommen := Het zal lastig zijn geweest om deze foto te maken maar ik vind hem wel erg centraal. Maar je had misschien weinig keus.

8nnemiek: Stoere plaat! Toffe kleuren en scherpte. En dat bloemetje in die regendruppel doet het hem!

Eldmodur: Voor een telefoon foto is hij best netjes! Ik mis alleen scherpte en ik vind hem wat centraal.

Eefsel2109: Npg een bloesemfoto! Ik hou ervan. :D Ik vind hem alleen een tikkie donker. Hier vind ik het onderwerp ook te centraal.

Annemarievzr: Mooi die magnolia! Was het lastig om 1 bloem er dichtbij op te krijgen? De achtergrond had onscherper gekund. 2e foto is op zich prima maar ik vind hem wat grauw. Tevens had ik hier ook de achtergrond onscherp willen zien. Zelfde geld voor de 3e foto.

haffiefreak: Volgende keer wel zelf de foto maken! Ik zie een stukje hek onderaan, die had ik weggeshopt. En ook hier mis ik scherpte.

Cchanny: Fijne foto! Leuke compositie en fijne kleuren. Scherpte ook goed gekozen.

Selina: Heerlijke lente foto! Fijne belichting en leuk zo achter de krokussen. De grote gele vlek (kroskus) stoort mij alleen wat en ik vind de hond te centraal neergezet. Foto 2 vind ik wat donker maar dat zal een kwestie van smaak zijn. Wel een goede DOF en leuke compositie zo bij die boom.

Joy_Mennings: Toffe kleur bloem! Wel vind ik hem te donker. In de 2e foto mis ik het echte lente gevoel. Ook deze is te donker en ik had hem dichterbij genomen, Een close up van het bloemetje. Foto 3 vind ik de beste van de 3. Leuke compositie en fijne kleuren. Ik had ook deze wel ietsje lichter willen zien.

XxLiEsJuHhxX: Wat heerlijk die kuikentjes! <3 Jammer dat de oogjes niet scherp zijn. Wel een fijne belichting. :)

8nnemiek: Hele fijne foto! <3 Heerlijke kleuren en fijne scherpte.

robinxfellow: Lief! <3 Ik vind hem wat grauw/donker, weinig lente gevoel qua kleur. Compositie vind ik wat standaard. Scherpte is prima. (waarom 1/1000? Dier stond toch stil?) Foto 2 geeft mij ook niet echt een warm lente gevoel. Ik vind die foto niet zo, kan verder niet echt uitleggen waarom. Foto 3 heb je gecropt zie ik? Ik vind hem te strak gekaderd nu. Ik had hem van een lager standpunt genomen.

jokari: Foto 1 is heel apart, wat is dat rode? Ik vind de plantjes rechts en onder wat storen. Ik neem aan dat je ging voor het groene plantje in het midden? Ik had dan een andere compositie gekozen. Foto 2 is leuk! Met dat kasteel op de achtergrond. :D Fijne belichting en scherpte. Foto 3 heeft een interessante compositie, zo laag maar ik ben er nog niet over uit of ik dat mooi vind. Wel fijne belichting en kleuren.

Marjo: Echte lente foto zo met de bloesem op de achtergrond. Ik vind alleen het paard wat donker. En te centraal. Mooie DOF op foto 2. Ik mis daar alleen wat scherpte. (kan door upload komen) Foto 3 is mooi. Leuk dat er ook wat groen op de foto staat, dat maakt hem wat kleurrijker. Wel had ik het oog van het paard wat meer laten uitkomen. Wel een fijne belichting.

Dorine92: Compositie is wat centraal, wel fijne kleuren en licht. Op foto 2 vind ik de bij te donker. Compositie is hier wel beter! Op foto 3 mis ik wat scherpte op de bij.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 11:08

Bedankt iedereen voor de feedback! :D Had er niet teveel moeite in gestopt en het waren gewoon wat kiekjes, maar door het topic toch de camera gepakt in plaats van telefoon foto's.

Ik heb even wat foto's uit het topic gepakt, maar heb helaas niet de tijd om iedereen te voorzien van een reactie. Respect voor alle lange lijstjes hier _/-\o_ Ik geef niet zozeer feedback maar gewoon een reactie, omdat er genoeg meedoen voor de leuk en niet zo zeer voor het commentaar. Gewoon een paar die er voor mij tussenuit springen:

xoranlover jouw foto's spatten er voor mij mede uit door de mooie kleuren, prachtig die paarse bloem! Foto 3 is mijn favoriet.

germie echt een aparte tak van sport, onder water! Hele mooie foto zo! En ook met oudere body's kan je prima fotograferen hoor. Wij hebben diverse body's van Sony liggen waarvan de A7 III de oudste is, die komt uit 2018. Doet het ook nog steeds prima..

8nnemiek oh die foto met de druppel! Top plaat zo met de bloem zichtbaar in de druppel <3

Bellatrix de eerste met de paarse bloem vind ik het mooiste van je serie :D

Selina wat een heerlijk 'blij ei' op je foto's. Heel mooi :j

Marjo zijn dat de bloesems in Almere toevallig? Heerlijke foto's, rustig in het oog zonder teveel poespas. Wordt er helemaal blij van <3

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 11:23

Cyn, die vind ik van mijn 3 ook de mooiste. :j

Fijn dat je ook wat feedback wilde geven!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:03

Al mijn pogingen waren onscherp, dus ik heb voor dit thema maar 1 foto :+

Afbeelding

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:46

Hierbij dan mijn drie fotos. Gemaakt met een oude goedkope Oppo telefoon, geen idee wat voor camera. Onbewerkt, wat je ziet, zo zijn ze ook echt genomen. Ik heb geen verstand van fotos maken en ik weet dat ik daardoor niet kan tippen aan de meeste van jullie, maar dat is niet erg. Waarom ik dan toch meedoen? Omdat ik een extra uitdaging wil hebben tijdens mijn wekelijkse wandelrondes en hoop op wat unieke onderwerpen ipv de 100e foto van hetzelfde. En er zijn meer mensen in dit topic die net als ik geen goede camera of verstand van fotos maken hebben.

Wel nog een vraagje: ik heb ooit geleerd dat je je onderwerp zo recht mogelijk en in het midden moet hebben. Ik lees bij sommige in het commentaar dat ze dit juist liever niet hebben? Waarom niet? En waarom werd dit dan eerst wel geleerd?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 14:50

Ik weet niet waarom dat zo aangeleerd werd, ik vind het meestal niet mooi. :+
Ik vind de foto leuker om naar te kijken als het onderwerp bijvoorbeeld links in beeld staat (niet te ver natuurlijk) en dus wat meer ruimte rechts. Is speelser zeg maar. Maar het is een kwestie van smaak. Ik zeg het alleen wel als ik het zie.

En ik zie je foto's niet?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:52

Oh, moet ik wel fotos bijvoegen. Haha

De eerste is wat narcistisch. Liggend op mijn buik genomen.
Afbeelding

De tweede was lastig. De beestjes bleven maar bewegen en ik moest snel schieten. Soms had ik dan geen voetjes of een half lammetje. Foto is van bovenaf gemaakt zodat je geen hek zag.
Afbeelding

De derde net genomen terwijl ik in een hagelbui liep. Ik kon het niet nog meer naar voren halen, dan moest ik gaan zwemmen.

Afbeelding

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:16

Fohadie, om in te gaan op je vraag, een foto maken waarbij het onderwerp recht in het midden staat is niet verkeerd. En kan de foto soms juist maken.

Maar waar in fotografie ook veel naar gekeken wordt is de regel van derden.

Afbeelding
(Bron: https://www.fotografille.nl/fotokennis/compositie-in-fotografie-de-regel-van-derden-en-de-gulden-snede)

Simpel gezegd leg je het onderwerp van aandacht op van één of meerdere 1/3 lijnen.
Wil je er meer over weten, dan is er op internet genoeg informatie te vinden waarbij er ook voorbeelden zoals bovenstaand wordt gegeven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 15:18

Ohja, de regel van derden. :j

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:24

Ingenting schreef:
Fohadie, om in te gaan op je vraag, een foto maken waarbij het onderwerp recht in het midden staat is niet verkeerd. En kan de foto soms juist maken.

Maar waar in fotografie ook veel naar gekeken wordt is de regel van derden.

[ Afbeelding ]
(Bron: https://www.fotografille.nl/fotokennis/compositie-in-fotografie-de-regel-van-derden-en-de-gulden-snede)

Simpel gezegd leg je het onderwerp van aandacht op van één of meerdere 1/3 lijnen.
Wil je er meer over weten, dan is er op internet genoeg informatie te vinden waarbij er ook voorbeelden zoals bovenstaand wordt gegeven.

Dank je wel, met dit antwoord kan ik wat mee!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:26

Kwa jip en janneke taal ervoor. Als bijvoorbeeld het onderwerp een dier is en het dier kijkt naar links of juist naar rechts. dan zet je het dier op die 1/3 lijn aan de kant waar het niet naartoe kijkt. Zo heb je het gevoel dat je zeg maar mee kijkt waar het dier naartoe kijkt ook al zie je het object niet waar het werkelijk naartoe kijkt. Heb je het dier dan in het midden van de foto of juist op de 1/3 lijn waar het dier naartoe lijkt is alles "achter" het dier een soort dode hoek waardoor de foto "raar" voelt zeg maar.