[ART][VOLG] Handgemaakte leren tassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: [ART][VOLG] Handgemaakte leren tassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:46

Oeh! leuk!
Als je deze rechthoekiger maakt heb je direct meer ruimte.
Zou je dit kunnen maken met vakjes erin voor bankkaart, id en wat contant geld bv? dan heb je een grote portemonnee waar je telefoon in past?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 12:07

Rechthoekiger is ie denk ik dat leuke effect kwijt, dan wordt het echt meer een kokertje. En met vakjes voor pasjes zal ook niet handig zijn want er is natuurlijk niks recht, alles loopt rond := Ik denk dat net een paar cm groter al wel verschil zal maken :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:37

Het is idd een schatje, maar als er alleen een mobieltje of een kleine portemonnee in past heb je er niet heel veel aan.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 12:53

Moet nog een beetje met de afmeting gaan rommelen :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:07

Wat een leuke! Misschien is hij leuk voor een (zonne)bril?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 17:25

Hoewel de tassen niet mijn ding zijn, vind ik het als leerling-zadelmaker heel leuk om te zien hoe je het doet. Mag ik je een pb sturen om je eens wat vragen te stellen over tools en leer o.a.?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 17:30

Siamsmeesje schreef:
Hoewel de tassen niet mijn ding zijn, vind ik het als leerling-zadelmaker heel leuk om te zien hoe je het doet. Mag ik je een pb sturen om je eens wat vragen te stellen over tools en leer o.a.?

Oh zadel maker, wat leuk! De tassen zijn ook gestikt in de zadelsteek. In de basis is het ambacht denk ik op veel vlakken hetzelfde? Stuur gerust een berichtje als je wat wilt weten :j en mocht je eens zadels tegenkomen met gebroken boom oid die niet meer te gebruiken zijn op een paard dan hou ik me van harte aanbevolen O:) Wil ook graag tassen gaan maken van oude zadels.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:51

Er zijn inderdaad best nog veel overeenkomsten :j
Waar ik de opleiding doe komen ook af en toe mode-studenten om het te leren, juist voor tassen en andere accessoires zelf te kunnen maken.
Het eerste kapotte zadel heb ik over een jaar zelf nodig om te slopen in de les, maar ik zal aan je denken als ik er meer aangeboden krijg :D

Ik ga morgen even op m'n gemak zitten voor de pb, zodat ik m'n vragen wat beter kan omschrijven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:19

Zadel 'slopen' is leuk. Heb ik ooit gedaan met een westernzadel. Dat was een echte eye-opener |(

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:45

Dat slopen is ook bedoeld om inderdaad eens goed te kunnen kijken wat er aan rommel is, en wat wel waardevol/belangrijk is en wat niet. Daarnaast moeten we nog een tweede zadel hebben, wat zodanig op te knappen moet zijn, dat het weer een paard blij kan maken.

En ondertussen mogen we alles meenemen dat gerepareerd kan worden, zodat we letterlijk praktijkvoorbeelden zien.

Wendy, je hebt mijn pb gekregen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 18:17

Ik heb inmiddels ook 1 zadel uit elkaar gesloopt en inderdaad heel interessant :j De onderdelen liggen nu nog te wachten tot ik ermee aan de gang ga voor een tas O:) :D
Pb gezien en beantwoord :j

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 09:09

Bokker diablolover zoekt een plekje voor oude zadels.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 09:31

Bedankt voor de tip! Ik heb een berichtje gestuurd :j België is een beetje ver vanaf Texel :)) maar als het kwa verzenden te doen is zou dat heel tof zijn :j

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 12:05

Ik heb weer een nieuw project uitgesneden dus die ligt klaar om te stikken. Hierbij gaat mijn nieuwe spindelpers goed van pas komen, want die wil ik natuurlijk graag gebruiken :D

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:25

Ik zie wat grotere gaatjes, deco pinnetjes?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 13:15

Ik stuit nu net op jouw topic, wat een prachtige dingen maak jij zeg! Maar nu ik het hele topic heb doorgelezen, vraag ik me wel af hoe het met de rugtas voor vriendlief staat ;) . Daar begon je het topic mee, maar ik zie daarna nog 1 post erover en dan ga je over op al je andere leuke projecten :D .

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 13:55

Jet schreef:
Ik stuit nu net op jouw topic, wat een prachtige dingen maak jij zeg! Maar nu ik het hele topic heb doorgelezen, vraag ik me wel af hoe het met de rugtas voor vriendlief staat ;) . Daar begon je het topic mee, maar ik zie daarna nog 1 post erover en dan ga je over op al je andere leuke projecten :D .

De tas voor vriendlief is even stil komen te liggen. Dat is een vrij groot project en vanwege de gezondheidsperikelen zijn de kleinere projectjes nu wat makkelijker voor me. Ik had voor mijn laatste operatie allemaal "knutselpakketten" voorbereid om op bed wat om handen te hebben. Daarom lijkt het nu alsof alles heel snel gaat, want dat hoefde ik alleen nog maar te stikken. Ik hoop binnenkort weer met de rugtas verder te kunnen gaan :j
En ook voor alle nieuwe tassen moet ik nog banden snijden, maar dat gaat nu ook nog even niet.

tamary schreef:
Ik zie wat grotere gaatjes, deco pinnetjes?

Ja klopt! :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 14:04

Duidelijk hoor Wendy. Ik had alleen niet door dat je het echt even helemaal aan de kant had gelegd, wat wel heel begrijpelijk is hoor!

Ja, die riemen, ook geen leuke klus en nu dus al helemaal niet te doen! Hopelijk knap je binnenkort genoeg op om dat ook weer op te pakken!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 14:21

Ja even helemaal aan de kant gelegd :j Ik heb afgelopen anderhalf jaar 6 operaties achter de rug. De eerste 4 waren met spoed en heel veel pijn gehad waardoor ik echt lang niks kon, maar de laatste gepland dus kon ik voorbereiden. Daarbij tussendoor ook weer werk opgebouwd (om vervolgens een week na mijn laatste operatie ontslagen te worden :+ dus straks ook op zoek naar een nieuwe baan) Daarom ervoor gekozen om wat kleinere tassen voor te bereiden en het afmaken van de rugtas even te laten. Is heel fijn om nu wat om handen te hebben dus goede keus geweest :j De rugtas ga ik binnenkort mee verder, ik hoop die nog wel voor het einde van het jaar af te krijgen :=
Maar het zit ook wel een beetje in mijn aard om zooooveel ideeën te hebben en daardoor met vanalles tegelijk aan de gang te zijn. Als dan het lichaam niet altijd meewerkt duurt alles nog iets langer :))

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 14:29

Els1984 schreef:
Bokker diablolover zoekt een plekje voor oude zadels.

Dank je, ik woon juist 'naast' België, dus ik zal haar ook een berichtje sturen, misschien kan ze mij ook helpen.

Wendy, ik zal zo lezen en antwoorden, bedankt dat je me wilt helpen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 19:22

Mijn vriend heeft de spindelpers op een plankje gemaakt met rubber aan de onderkant zodat ik het met lijmklemmen aan de tafel vast kan zetten. Dan kan ik m weghalen als ik de ruimte nodig heb om patronen uit te snijden. Vanmiddag in gebruik genomen, wat werkt dat fijn en snel! :D echt heel blij mee
Afbeelding

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:02

Dat ziet er goed uit +:)+
Zowel de constructie als het resultaat :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:24

Netjes gedaan!
Teken je eerst met een malletje waar de gaatjes moeten komen ??

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:38

Ik heb de patronen op dik papier en sla de gaten in het patroon al uit zodat ik die vaker kan gebruiken. Die puzzel ik zo gunstig mogelijk op het leer en dan teken ik alles af.
En ik heb enkele holpijpjes, maar ook met 2 of 4 op een naaivork dus die met 4 is bijvoorbeeld handig voor rechte delen want dat gaat sneller. Bij rondingen wissel ik dan naar het dubbele of enkele holpijpje.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:28

Dat ziet er heel professioneel uit hoor :)