[ART] Levensgroot hobbelpaard renoveren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: [ART] Levensgroot hobbelpaard renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:34

Wat een leuk project! Ik ga ook volgen! Blijft dat zadeltje erop?

Bootsiebob

Berichten: 5559
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [ART] Levensgroot hobbelpaard renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 15:40

Tja het zadeltje…
Dat is de consessie die ik doe :')
Ik heb geen ervaring met leerbewerking en de zadels voor schommelpaarden zijn idioot duur
8)7

Het zit vastgespijkerd, ik durfde het niet los te maken, dus dan maar eromheen werken. Er zit wel een dekje van lekker zacht schuim onder

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:48

Misschien een ouderwets plat shetlander zadeltje er op vast lijmen? Ergens van een kringloop of van Marktplaats.

anca

Berichten: 1804
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:04


Bootsiebob

Berichten: 5559
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 20:42

Ja ze adverteren op Ebay zelfs met shetlanderzadeltjes voor schommelpaarden (schommelpaarden zijn big business in Engeland heb ik geleerd).

Maar dan zeggen de kenners weer dat zo’n zadeltje niet mooi aansluit bij het paard.
Ik laat het even voor wat het is. Wellicht later dat ik het verander.

Ik heb staart en manen besteld *\o/*
Blond haar en over de hele halslengte (sommige schommelpaarden hebben maar tot halverwege manen).

En hij heeft vanochtend vroeg nog een laagje grondverf gekregen (ik had iets te enthousiast geschuurd
, echt ik krijg spierballen van dit paard :') )

En vanavond heb ik kleuren gemengd. Een deel light gold en twee delen “goudlokje” en twee delen “pompoen metallic” ( je weet wel, de koets van Assepoester. Deze namen krijg je met kindvriendelijke verf _O- )

Hij ziet eruit alsof hij vandaag lekker heeft liggen zonnebaden. Ik wou dat ik zo snel bruin werd :') Ik ben hard op weg, heb de verf tot op mijn onderarmen zitten.

Nou slecht licht nu, maar voor het idee: ( de plek waar aftekeningen komen heb ik even niets aangebracht. Ook om zijn ogen komt nog een meer realistische oogkas, grijskleurig en hij krijgt nog tanden :D )

Afbeelding
Afbeelding

Dieuwke_
Berichten: 4559
Geregistreerd: 10-12-06

Re: [ART] Levensgroot hobbelpaard renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:52

Jeetje, wat een klus zeg. Maar wel heel gaaf, ik ben echt heel erg benieuwd naar het eindresultaat. Ik vind die nieuwe ogen al erg geslaagd! :D

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Levensgroot hobbelpaard renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:01

Wat grappig dat het zo populair is online en er zo veel voor te vinden is!

De kleur is gaaf!
Ga je de plek rondom het oog en bij de beugel nog gladder maken, of valt dat in het echt minder op?

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:24

Wanneer het zadeltje heel plat is, kan je er een nieuw zadeltje overheen maken. Dit heb ik ook gedaan, zodat het oude wel bewaard blijft, maar het er wel een stuk mooier uit ziet. Je hoeft dan de nagels niet te verwijderen. Een shetlanderzadel is gewoon te groot. En ik vind de zadeltjes voor de hobbelpaarden goed aan de prijs. Vandaar mijn keuze om het zelf te maken. (was goed gelukt, vind ik zelf :o )

Je mag me pb-en voor hulp, vind ik wel leuk :)

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: [ART] Levensgroot hobbelpaard renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:32

Ik lees vanaf het begin al mee. Ik was afgelopen weekend op Badminton Horse Trails en daar was ook een grote kraam met dit soort paarden. Echt super leuk, moest ook gelijk aan jou topic denken haha :P Het is in Engeland inderdaad een populaire business

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:33

Wat een project, wat gaaf.

Is het niet beter om eerst alle gaten op te vullen en alles glad te schuren voordat je gaat verven. Het oog mag nog een stuk gladder en het oor is nog gehavend. Het is zo zonde als je daar nu niet de tijd voor neemt.

Bootsiebob

Berichten: 5559
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 10:59

Leuk is dat hè, online is er echt een boel over te vinden. Leuk ook dat ze op de Badminton Horse stonden!

Ik ga je pb-en ChristaMoor :))

Oortje heb ik inderdaad vanochtend nog bijgewerkt, nu met gewone gladde ployesterplamuur.
Gelukkig vallen de bobbels in het echt minder op, omdat de verf nog nat was icm de flits ziet het er op de foto heftiger uit.
Neemt niet weg dat ik ze liever helemaal niet zie, alleen heb ik er met alle korrelgroottes en kracht op geschuurd en de schuurmachine er nog opgezet, ik krijg ze niet weg :n
Glasvezelplamuur en ik zijn geen vrienden. Het spul is echt knoerhard. :') Het droogde ook te snel op de tweede keer. Als iemand weet hoe ik het gladder krijg graag tips! :)) misschien een dun laagje glad plamuur erover vanavond?

De plekken waar de beugel zat vallen minder op.

Ik krijg bij de manen nog een heel boekwerk over het beschilderen van schommelpaarden, ter aanvulling op wat ik zelf kon vinden.

Schilderen is meer mijn ding ;)

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:03

Bootsiebob schreef:
Leuk is dat hè, online is er echt een boel over te vinden. Leuk ook dat ze op de Badminton Horse stonden!

Ik ga je pb-en ChristaMoor :))

Oortje heb ik inderdaad vanochtend nog bijgewerkt, nu met gewone gladde ployesterplamuur.
Gelukkig vallen de bobbels in het echt minder op, omdat de verf nog nat was icm de flits ziet het er op de foto heftiger uit.
Neemt niet weg dat ik ze liever helemaal niet zie, alleen heb ik er met alle korrelgroottes en kracht op geschuurd en de schuurmachine er nog opgezet, ik krijg ze niet weg :n
Glasvezelplamuur en ik zijn geen vrienden. Het spul is echt knoerhard. :') Het droogde ook te snel op de tweede keer. Als iemand weet hoe ik het gladder krijg graag tips! :)) misschien een dun laagje glad plamuur erover vanavond?

De plekken waar de beugel zat vallen minder op.

Ik krijg bij de manen nog een heel boekwerk over het beschilderen van schommelpaarden, ter aanvulling op wat ik zelf kon vinden.

Schilderen is meer mijn ding ;)



Haakse slijper al geprobeerd om die bobbels weg te krijgen?

Bootsiebob

Berichten: 5559
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [ART] Levensgroot hobbelpaard renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 11:17

Nee die moest ik even opzoeken. Kan het eens proberen. Toen ik schuurmachines zocht, kwam ik inderdaad ook slijpers tegen

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:22

Glasvezelplamuur krijg je glad door gewoon heel veel te schuren.. schuren schuren schuren, en het is echt rotspul, ik weet er alles van :')
Een schuurmachine met ronddraaiende schijf werkt het beste voor het grove werk. Haakse slijper is daar ook prima voor. Of een smalle bandschuurmachine, dat vreet vrij snel een hoop weg.
Daarna moet je de ‘low spots’ eigenlijk plamuren met een polyester plamuur. Dat is iets makkelijker te schuren dan glasvezelplamuur, en dan kun je het met de hand verder in vorm schuren. Je eindigt dan met korrel 1000 of hoger, als je het écht mooi wil krijgen :Y)

Bootsiebob

Berichten: 5559
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 18:25

Schuren, schuren en nog eens schuren. En dan nog meer schuren met alle mogelijke middelen en dit is de huidige staat :D

En ik heb een lap bruin leer goedkoop op marktplaats gekocht *\o/*
Ga ik straks als allerlaatste toch nog een zadeltje over het oude maken :o

Afbeelding
Afbeelding

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: [ART] Levensgroot hobbelpaard renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:41

Je kan ook nog klei proberen om dat laatste beetje oneffenheid weg te werken. Epoxy sculpt heet het volgens mij.

Bootsiebob

Berichten: 5559
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 18:53

Zeeuwsemeid schreef:
Je kan ook nog klei proberen om dat laatste beetje oneffenheid weg te werken. Epoxy sculpt heet het volgens mij.


Thnx, ga ik eens naar kijken.

Ik zie net op Facebook dat iemand zijn Lines paard uit 1830 heeft leeggemaakt :')
Ook al zulke schatten :D

Afbeelding

Anoniem

Re: [ART] Levensgroot hobbelpaard renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:21

Ohh wat geinig, die knikkers of musketkogels of wat het ook maar zijn! :))

Je bent goed bezig! Wat een project, joh. Heb je eigenlijk een idee van wie dit paardje is geweest?

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:21

hmm, ik geloof dat ik er ook aan moet geloven als ik zo al die schatten zie. Wie weet wat mijn paardje te verbergen heeft....

Bootsiebob

Berichten: 5559
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 19:33

culaccino schreef:
Ohh wat geinig, die knikkers of musketkogels of wat het ook maar zijn! :))

Je bent goed bezig! Wat een project, joh. Heb je eigenlijk een idee van wie dit paardje is geweest?


Janouk kent de vorige eigenaar (pagina 1).
Het was in elk geval een veiling van de inboedel van mensen met een liefde voor paarden!
Er waren o.a. ruitersportartikelen, antieke koetsen, klederdracht, tuig, drie hobbelpaarden, grote houten paarden, een opgezet veulen en levensechte kunststof paarden met een schofthoogte van 160cm te koop.


ChristaMoor schreef:
hmm, ik geloof dat ik er ook aan moet geloven als ik zo al die schatten zie. Wie weet wat mijn paardje te verbergen heeft....


Ik ben nu ook wel benieuwd of er iets in jouw paard zit :))
Wie weet net als hierboven een Victoriaans mes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:48

Bootsiebob schreef:
culaccino schreef:
Ohh wat geinig, die knikkers of musketkogels of wat het ook maar zijn! :))

Je bent goed bezig! Wat een project, joh. Heb je eigenlijk een idee van wie dit paardje is geweest?


Janouk kent de vorige eigenaar (pagina 1).
Het was in elk geval een veiling van de inboedel van mensen met een liefde voor paarden!
Er waren o.a. ruitersportartikelen, antieke koetsen, klederdracht, tuig, drie hobbelpaarden, grote houten paarden, een opgezet veulen en levensechte kunststof paarden met een schofthoogte van 160cm te koop.

O ja, ik lees het! Dat is tof, zeg. En mooi dat dit soort dingen dan niet in de afvalverwerking terechtkomen, maar zo'n mooie nieuwe bestemming krijgen :D

Bootsiebob

Berichten: 5559
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 19:14

Ik heb superfijne tips van ChristaMoor gekregen, dat gaat goedkomen met een zadeltje maken! <3

Ik heb me geamuseerd met epoxy sculpt en dat werkt veel fijner dan plamuur :=

Paard heeft nu oogkassen om zijn ogen.
Voor:
Afbeelding

Na:

Afbeelding

Afbeelding
(Rimpels worden nog wat minder aanwezig)

Nog een leuke, vandaag in de Facebook groep:
Het perfecte nest voor groene kikkers _O-

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:22

Haha geweldig :')

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [ART] Levensgroot hobbelpaard renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:37

1 april, kikker in je... staartgat?

Bootsiebob

Berichten: 5559
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [ART] Levensgroot hobbelpaard renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 20:57

Haha ik ben toch blij dat er niets dierlijks in de mijne zat.

Hoewel ik gisteren een heule grote zwarte spin in huis vond %)
Ik hopend dat ik geen paard van Troje in huis heb gehaald :=