[TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:47

In ieder geval de tip om je papier met aquareltape op een board of plank vast te tapen tot je klaar bent en je werk goed droog is, of een aquarelblok te gebruiken met geplakte vellen die je pas lossnijdt als je tekening droog is. Dan bobbelt je papier niet zo.

Verder zou ik de rode vlakken wat spannender gemaakt hebben door te 'wolken' maar niet iedereen vindt dat mooi :+

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:49

Ibbel schreef:
In ieder geval de tip om je papier met aquareltape op een board of plank vast te tapen tot je klaar bent en je werk goed droog is, of een aquarelblok te gebruiken met geplakte vellen die je pas lossnijdt als je tekening droog is. Dan bobbelt je papier niet zo.


Doe ik normaal wel, dit waren losse vellen. Ik heb ook aquarel papier op het blok. En ik teken al draaiend :') Heb nog geen speciaal bord ervoor. Daar ga ik even naar op zoek! :D

Ik leg hem onder een stapel boeken, dan wordt hij wel ietsjes platter! :')

En wat bedoel je met wolken? Water erop en dan verf erop laten vallen? Dat heb ik overwogen. Maar toch maar voor gevuld gegaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 15:53

Wilde dezelfde vraag stellen eigenlijk, heb je misschien een voorbeeld Ibbel?

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:56

Afbeelding

Is dit wat je daar mee bedoelt? :D

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:02

Met water in je gedroogde verflaag druppelen zodat je het pigment naar de randen drukt. Krijg je - vind ik - een mooi effect mee.

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:06

Heb jij daar toevallig een voorbeeld van?

Wil ik heel graag leren!

Ik ben nog heel nieuw in deze manier van kleuren, zeg maar!

Ik maakte al Disney tekeningen met aquarel, maar de 2 dieren (paard en kat) en nu IT, zijn serieuze eerste pogingen! :P

Ik zal ook eens op YouTube kijken!

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:11

Staan heel veel tutorials op youtube over :j

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:47

Tallie1979 schreef:
Doe ik normaal wel, dit waren losse vellen. Ik heb ook aquarel papier op het blok. En ik teken al draaiend :') Heb nog geen speciaal bord ervoor. Daar ga ik even naar op zoek! :D

Ik leg hem onder een stapel boeken, dan wordt hij wel ietsjes platter! :')

En wat bedoel je met wolken? Water erop en dan verf erop laten vallen? Dat heb ik overwogen. Maar toch maar voor gevuld gegaan.

Je hebt geen "speciaal" bord nodig; even naar de bouwmarkt en een stuk masoniet halen, kost weinig, werkt prima.

Maak de achterkant van je werk iets vochtig ( sprayen, en egaal verdelen met brede droge kwast) niet doorweken dus, dan tussen twee vellen tekenpapier onder die stapel boeken van je.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:58

Een houten, glazen of metalen snijplank voor in de keuken werkt ook perfect.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:15

Ibbel schreef:
Een houten, glazen of metalen snijplank voor in de keuken werkt ook perfect.

Krijg ik ruzie met mijn vrouw, heb de keukenkastjes al geplunderd voor witte borden; keramische paletten, perfect (ik heb ontdekt dat phtalo pigmenten plastic paletten permanent vlekken).

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:16

Je kan er natuurlijk gewoon zélf één kopen :))

PotjeMayo

Berichten: 601
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:38

heb nu even niet getekend ivm stage, waar ik nu klaar mee ben, en even genieten van de vakantie enzo.
ik heb wel afgelopen vrijdag wat geschilderd die ik nog eens af ga maken maar ik weet nog niet wat. gelukkig is pinterest er nog :)

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:05

Wat een fijne tips komen hier voorbij! Ontzettend bedankt! :D

Ik teken al mijn hele leven van alles, maar heb nog steeds van alles te leren, ik hou ervan! <3

Lunameyza

Berichten: 552
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:36

Nog een wipje, ik ben langzaamaan de achtergrond aan het finetunen, ben alleen niet zo snel en er moet nog veel gedaan worden :') (designs van de paarden zijn niet van mij maar van alimarije en siilverfang op deviantart)

Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:22

Mooi werk, vreemd design van het rechter paard...

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:49

Bijzonder. Mooi! :j

Ik ben even totaal buiten mijn comfortzone gestapt vandaag. Normaal heb ik hier niet het geduld voor. Dus ik heb met mezelf afgesproken het aan de kant te leggen als ik voel dat ik het zat begin te worden. Dus geen idee hoe lang het gaat duren voor hij af is :+
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 20:05

Oh Daihyo ik vind m al erg mooi worden!

Wat vind jij vreemd aan het rechter paard Kuggur? (Puur interesse)

Ik heb zitten schetsen, maar haar achterste arm klopt niet denk ik.
Afbeelding
Te smal? Maar als ik ‘m breder maakte klopte het nog niet op een of andere manier. :?

Jindai

Berichten: 1916
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:27

Ik zou ook graag in willen haken en mee willen kletsen. :) Sinds begin dit jaar houd ik een Art Journal bij, waarbij ik elke maand een paar pagina's maak. Verschilt wat ik er in doe, soms teken ik, soms klieder ik wat met verf, of ik plak er wat dingen in....kan allemaal. :D Zou fijn zijn om met dit topic een beetje een stok achter de deur te hebben, want ik loop helaas wat achter en het doel is toch om 'm eind van het jaar af/gevuld te hebben. Wie weet begin ik dan wel weer een nieuwe, maar eerst deze maar eens!

@Ayasha, de (voor ons) linkerschouder steekt te ver uit en de onderarm die over de buik loopt, is iets te smal en de hand te klein. Ik denk dat als je dat aanpast, je er dan al een heel eind bent! :) Eventueel het gezicht iets langer, die valt een beetje van de nek zo. Maar verder wel een goede schets, ik vind de voet/been/buik heel mooi gelukt!

@Dahiyo Mooi uitstapje hoor! :D Vind de ogen heel mooi gedaan, ben benieuwd naar de rest!

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:37

Ayasha schreef:
Ik heb zitten schetsen, maar haar achterste arm klopt niet denk ik.
[ [url=m/KA0GTv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Te smal? Maar als ik ‘m breder maakte klopte het nog niet op een of andere manier. :?


De schouder is in deze positie helemaal niet zichtbaar, hooguit een heel kleine bolling. Nu ligt de arm goed uit de kom, zeg maar :))

En als je 'm wel zichtbaar zou hebben, zou het hoofd en de hals veel meer richting die achterste schouder moeten zitten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 20:56

Mijn vroegere p.o leerkracht wees me daar ook op, en de hand groter en de elleboog iets meer ‘naar buiten’. Weet niet of de elleboog zo mee naar buiten staat, hand ook iets groter gemaakt..
Afbeelding

Welkom en bedankt Jindai! Ben benieuwd naar foto’s! :D

Elanor

Berichten: 6791
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:00

Als je zelf je hand eens gespreid voor je gezicht houdt, dan zie je dat hij haast net zo groot is. De handen (en voeten) op je tekening zijn naar verhouding heel veel kleiner. Ik denk dat ‘t al veel scheelt als je die nog wat groter maakt. Lastige pose hoor, mooie uitdaging! :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 21:09

Ik heb dus net (met kleren aan, misschien tot spijt van mijn man. _O- ) haar positie aangenomen en mijn man doen helpen. Hij zei dat de elleboog meer zichtbaar moest zijn en de hand ook maar volgens mij mag de hand inderdaad nog groter. Nu heb ik ook wel een (in verhouding) kort lijf maar ook kleine handjes dus..


Afbeelding


Ik zit al met deze pose in mijn hoofd sinds ik voor mijn DA getekend heb. _O-

Jindai

Berichten: 1916
Geregistreerd: 11-11-12

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:46

Vanavond deze af gemaakt, ik hou van steenkolen Engels en ben dol op katten, dus deze uitspraak moest er in. :D
Ook naar aanleiding van wat een kennis me van de week probeerde wijs te maken en mijn eigen kat op dat moment in de tuin, om mijn benen heen gevouwen, alles af stond te luisteren. :D

Afbeelding

Rood met goudkleurige acrylverf, zwarte en witte Posca pen, goudkleurige marker en modeling paste voor de bloemetjes. Hier wat beter te zien;

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:29

Oooh wat leuk! Is dat je art journal? Super leuk!

Ayasha: de verhoudingen lijken nog steeds niet helemaal te kloppen. Wat smalle en korte armen tov het bovenlijf. En ik heb het idee dat het onderbeen ook wat kort is.

Mijn reebokje weer wat verder.
De overgang linkeroor klopt niet helemaal. Het lijkt net alsof het onderste deel nu bij het oor hoort, maar dat hoort bij het hoofd.
Afbeelding

Jindai

Berichten: 1916
Geregistreerd: 11-11-12

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:56

Jaa klopt, dit is idd een pagina uit m'n Art Journal. :) Ben inmiddels met een nieuwe pagina bezig, niet echt een doel voor ogen, gewoon maar een beetje aanklooien, maar ik heb er wel veel plezier in!

Jouw tekening schiet ook al op, wat is 'ie al aaibaar, heel mooi! :)