[TEK] Tekenuitdaging April

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:40

Even een (selectieve) reactieronde:

Pagina 1

Annetje: Wat een prachtig plaatje en je hebt een mooi contrast met die rode achtergrond. Knap hoor!
Moralian: Cool personage en knappe, gedetailleerde uitwerking!

Pagina 2

Rijsa: Wat een prachtige kleuren heeft je pegasus! Ecoline is fijn om mee te werken hè? Misschien haal ik het ook nog eens van onder het stof!

Pagina 3

Ibbel: Knap getekend, die bustes! En er zit inderaad wat in, dat de beeldhouwer al bepaalde keuzes heeft gemaakt. Je zult een mooie collectie hebben binnenkort!
Shiloh: Mooi, sereen plaatje!
Moralian: Alweer erg indrukwekkend, je perspectief zit helemaal goed, echt top!
Kuggur: Heel mooi! <3

Pagina 4

UltimOo: Leuke stijl, grappig! Tof gedaan.
moralian: Wat een schatje, supermooi! Ik vind het design van de achtergrond ook geweldig, niet te druk maar toch aanwezig :j
Ayasha: Wat een prachtig kleurgebruik in je uil!

Pagina 5

Ibbel: Wat een schatje! Die pootjes heb je echt goed neergezet, dat vind ik altijd het moeilijkste aan dieren tekenen
Larissajulia: Supermooi, je finelinerportret. En wat een details heb je vast weten te leggen op een uurtje werk, indrukwekkend hoor. _/-\o_
Pluisje1998: Heel knap! Ik heb ook een iPad met Procreate maar gebruik 'm eigenlijk alleen om ideeën uit te werken en traditionele tekeningen wat te retouchen. Misschien moet ik digitaal tekenen ook maar eens proberen!
moralian: Ah, wat schattig met dat hoedje! Je character design is echt super hoor.
Daihyo: Heel mooi met die felle kleuren, springt echt in het oog (badum-ts) ;)

Pagina 6

Daihyo: Die draak ziet er goed uit, mooie kleur paars heb je gekozen. Werk je voor draken met een referentie?
Pluisje1998: Dat ziet er super uit, heel fantasieachtig. Mooi!

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:32

Ik heb er nog een gemaakt!

Afbeelding

De uploadkwaliteit laat hier wel wat te wensen over zeg. Maar goed, je ziet het wel :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 21:56

Wat een leuke kruising/fantasiedieren. Fantastisch bedacht!

Ayasha: mooi. Ik vind je vleugels heel goed gelukt.

Ibbel: mooi weer. Je hebt echt een eigen stijl ontwikkeld :j

Pluisje: ik hou ervan <3
De weerspiegeling maakt het af.

Ik heb de draken even losgelaten. Iets met een vol hoofd en dan teken ik liever mandala’s.
Slechte foto met lamplicht.
Afbeelding

kallipooh

Re: [TEK] Tekenuitdaging April

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:25

Wat mooi zeg! Hopelijk heb je je hoofd even leeg kunnen maken. Ziet er ontspannend uit!

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:58

Kallipooh, ik vind jouw werk zo gaaf. Ik volg je ook best al een tijd op instagram. Die laatste is echt te cute.
Daihyo, gaaf die mandala.

Ik heb even niks om te posten, het enige wat ik afgemaakt heb past bij geen van de prompts. Verder zit ik even met een block. Ik wil eigenlijk een hele andere weg in slaan qua stijl. Ik heb eigenlijk altijd realisme getekend en ik zou eigenlijk wat meer richting inkwork/blackwork. Denk een beetje aan die tattoostijl. Ik zit alleen heel erg vast in hoe ik dat moet doen :') hoe moet ik shaden, wat is de beste manier om de lijnen te doen, hoe weet ik waar de lijnen moeten komen. Ik ben wel aan het schetsen enzo, maar ik haat momenteel alles wat ik maak :')

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 04:52

Pluisje1998 schreef:
Kallipooh, ik vind jouw werk zo gaaf. Ik volg je ook best al een tijd op instagram. Die laatste is echt te cute.

Ik heb even niks om te posten, het enige wat ik afgemaakt heb past bij geen van de prompts. Verder zit ik even met een block. Ik wil eigenlijk een hele andere weg in slaan qua stijl. Ik heb eigenlijk altijd realisme getekend en ik zou eigenlijk wat meer richting inkwork/blackwork. Denk een beetje aan die tattoostijl. Ik zit alleen heel erg vast in hoe ik dat moet doen :') hoe moet ik shaden, wat is de beste manier om de lijnen te doen, hoe weet ik waar de lijnen moeten komen. Ik ben wel aan het schetsen enzo, maar ik haat momenteel alles wat ik maak :')

Een van de stille meelezers hier..

Maar is dat niet JUIST het punt van dit topic? Om te kunnen experimenteren,platen te laten zien die niet je beste werk zijn en daar tips voor te krijgen hoe dit te verbeteren, buiten je comfort zone gaan..?! Ik denk dat het je verder gaat helpen om ze hier te posten :)
En dat het niet bij de prompts past geeft niet, die zijn sowieso niet verplicht, alleen een hulpje voor als je geen inspiratie hebt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:35

Precies Imke!

Pluisje, niets hoeft, alles mag, dus gewoon posten joh!

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:37

Pluisje1998 schreef:

Bedankt voor je compliment <3

En ik kan me zó vinden in jouw gevoel... Ik worstel ook voortdurend met m'n stijl, onzekerheid, 'is het wel goed genoeg'-twijfels, met als gevolg dat ik soms weken niet teken (of durf te tekenen, voor het geval ik het resultaat haat). De prompts volg ik ook niet, en dat hoeft ook niet. Laat dat je dus niet tegenhouden! Ga lekker zitten, zet iets neer op papier en wie weet kom je die tattoostijl wel tegen (wat een cool idee trouwens!) Succes *\o/*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:48

Wat kan helpen met omzetten naar zwart-wit is een (goed) fotobewerkingsprogramma (of zelfs een app op je telefoon, hoewel ikzelf een groot beeldscherm veel fijner vind).
Veel bewerkingsprogramma's hebben opties/filters zoals 'line art'. Dat werkt verre van prefect, maar kan je wel in ieder geval de relevante lijnen geven.
Soms kan je ook nog met 'levels' schuiven, waardoor je een voorbeeldfoto nog 'zwartwitter' kunt maken. Dat kan je heel veel helpen om zelf ook zwartwit te gaan kijken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:33

Werk je echt met pen? Wat ik een aanwinst vond was een goede witte pen en niet alleen met shading werken, maar ook met highlights. Dat voegt net even iets meer toe aan je tekening.

Vraagje aan jullie. Ik heb super fijne zachte kleurpotloden van Bruynzeel, doos van 36. Deze mengen heel fijn, kleuren prettig. Maar deze doos heb ik nu al zo’n 30 jaar (of nou ja, ik mocht ‘m bij uit huis gaan meenemen van mijn mams, want eigenlijk heeft zij toen gekocht voor zichzelf :)) ) en er zitten er paar bij die inmiddels maar 5cm groot zijn en het wordt steeds lastiger kleuren. Behalve de Faber Castell Polychromos heb ik geen idee welke ongeveer gelijkwaardig zijn. Iemand tips? Ik vind de FC vrij prijzig namelijk :o
Het zal het waard zijn, zeker als ik er weer zo lang mee doe. Maar als er een alternatief is....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:40

Total Artist in Emmen en Almelo levert de FC los voor 1,75/stuk.

Ik heb een set Koh-I-Noor potloden, zijn ook wel fijn, Crea Art levert die los voor 1.30/stuk.
Koh-I-Noor heeft echter maar een beperkt aantal kleuren (36 in totaal, of 48?).
Ter vergelijking, Derwent heeft er 120 (maar die kosten los dan ook 2 euro)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:43

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:45

Ik zou gewoon proberen als je ze los kunt kopen om van een goed merk de kleuren die bijna op zijn te vervangen. Als ze door elkaar prima kleuren dan kun je de andere in je set ook rustig opmaken en is de aanschaf ook niet in 1 keer. En kun je rustig experimenteren welk merk je daarin dan fijn vind of juist niet.

Al heb ik geen idee of het vervelend is om merken door elkaar te gebruiken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:47

Geen idee. Maar wel het proberen waard. De tekenwinkel in Doesburg waar ik normaal mijn spul haal, heeft ze ook los zie ik. Denk dat ik daar binnenkort maar eens ga kijken, als de maatregelen versoepeld worden. Dan kan ik even kijken welke kleuren ik precies moet hebben. Ze hebben ook Koh-I-Noor, dus dan kan ik beiden proberen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 13:07

Er zijn toch blikken van 72 potloden te koop van koh i noor?
Zitten daar dan dubbele kleuren in?

Ik heb grafiet ervan, dat is heel fijn spul. Maar volg verder rustig mee want ik ben ook nog steeds "zoekende" naar goede kleurpotloden of pastel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:09

Ayasha schreef:
Er zijn toch blikken van 72 potloden te koop van koh i noor?
Zitten daar dan dubbele kleuren in?

Ik heb grafiet ervan, dat is heel fijn spul. Maar volg verder rustig mee want ik ben ook nog steeds "zoekende" naar goede kleurpotloden of pastel.

Is dat zo? Dan ben ik verkeerd ingelicht :))
Oh, ik zie het ja, nu ik wat verder aan het graven ben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 13:15

Ja ik was net potloden aan het op zoeken en kwam dat blik tegen. _O-
Maar het zou me ook niet verbaast hebben als er gewoon dubbele kleuren in zaten ofzo hoor.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:18

Bedankt allemaal, jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk. Tis vooral dat ik nu alles echt te lelijk vind om te posten :’)

De voorbeeld foto zwart/wit maken doe ik inderdaad al. Ik heb best wel een tijdje traditioneel realistisch getekend, daarbij deed ik dat ook. De moeite zit hem momenteel vooral in het feit dat ik daardoor gewend ben om echt doormiddel van (zachte) schaduwen diepte en details te creëeren ipv met lijnen enzo. Dat is de grootste uitdaging.

Ik werk op een iPad wat het waarschijnlijk ook niet makkelijker maakt (wennen aan een nieuw medium en andere stijlen ontdekken gaat moeilijk samen merk ik). Helaas is op papier teken voorlopig nog te lastig, daar ben ik ivm persoonlijke problemen zo languit geweest en kost nu nog te veel energie. Dan teken ik helemaal niet, de iPad is daar voorlopig een goede oplossing voor, app openen en gaan ipv eerst alles klaar te moeten zetten.

Maaaaaar, als iets niet perse de prompts hoeft te volgen. Hier een tijger die ik (voor mijn doen) snel op ‘papier’ gezet heb. Denk een uurtje of twee.
Afbeelding
Wilde eens kijken of zoiets wel wilde lukken. Tis niet perfect, maar voor de eerste keer een poging tot kleur en een soort van realisme... Dit is dus alleen totaal niet de stijl die ik zou willen gaan oppakken :’)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:23

Teken je in procreate? Maak je wel goed gebruik van lagen? Als je de basis legt en daarna je shading op een nieuwe laag doet kun je het eindeloos opnieuw proberen. Daarbij kun je ook heel goed gebruik maken van bijvoorbeeld een clipping mask. Daarmee kun je vrij tekenen, maar komt de “inkt” alleen waar al inkt op de laag eronder zit.

Ik had in het begin súper veel moeite om iets leuks te maken, maar na een basis cursus procreate gaat het zoveel makkelijker!

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:37

Shiloh schreef:
Teken je in procreate? Maak je wel goed gebruik van lagen? Als je de basis legt en daarna je shading op een nieuwe laag doet kun je het eindeloos opnieuw proberen. Daarbij kun je ook heel goed gebruik maken van bijvoorbeeld een clipping mask. Daarmee kun je vrij tekenen, maar komt de “inkt” alleen waar al inkt op de laag eronder zit.

Ik had in het begin súper veel moeite om iets leuks te maken, maar na een basis cursus procreate gaat het zoveel makkelijker!

Yep, heb ik bij alle tekeningen die ik hier gepost heb gedaan. Tijger hierboven heeft er een stuk of tien denk ik. Heb gelukkig al wel enige ervaring met digitaal tekenen, dus de basics weet ik nog wel een beetje. Het is alleen wat roestig, zal zeker 5 jaar geleden zijn :')

Het ding lijkt bij mij vooral te zijn dat ik in mijn hoofd niet kan 'zien' hoe ik iets moet stileren. Vandaar dat realisme we lukt, dan kan ik zien hoe ik het moet tekenen. Door veel voorbeelden te bekijken en videos te kijken hoop ik dat het een beetje gaat klikken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:17

Ik kan dus helemaal niet digitaal tekenen en ken het programma ook niet, maar als je nou in je realistische tekening de schaduwen op een nieuwe laag zet, en die laag dan los haalt (kan dat?) en dan bv de schaduwen door arceringen vervangt? Dan de laag weer terug zetten, en kijken hoe het met arcering ipv 'realistisch' er uit ziet?
Als je dan je realistische laag eerst grofweg verdeelt in lichte, middellichte, middeldonkere en donkere schaduw, en daar dan een arcering bij kiest (hoe dichter bij elkaar, hoe donkerder de schaduw), dan zou je er een beetje gevoel bij moeten krijgen denk ik?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:23

Je zou ook nog kunnen kijken of er tattoo needle brushes te vinden zijn. Wat dat betreft zijn tattoeages ook geen enkele penlijn, al weet ik niet of dat de stijl is die je zoekt.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:35

Ibbel schreef:
Ik kan dus helemaal niet digitaal tekenen en ken het programma ook niet, maar als je nou in je realistische tekening de schaduwen op een nieuwe laag zet, en die laag dan los haalt (kan dat?) en dan bv de schaduwen door arceringen vervangt? Dan de laag weer terug zetten, en kijken hoe het met arcering ipv 'realistisch' er uit ziet?
Als je dan je realistische laag eerst grofweg verdeelt in lichte, middellichte, middeldonkere en donkere schaduw, en daar dan een arcering bij kiest (hoe dichter bij elkaar, hoe donkerder de schaduw), dan zou je er een beetje gevoel bij moeten krijgen denk ik?

Dit is eigenlijk een hele goede _/-\o_ Ik heb namelijk ook in mijn portretten altijd een voorkeur gehad voor hard contrast. ik moet dan wel even gaan kijken hoe ik mijn realistische tekeningen kan scannen zonder dat de scanner onder de houtskool zit, maar daar kan ik vast wel wat op verzinnen. Thanks!!

Shiloh schreef:
Je zou ook nog kunnen kijken of er tattoo needle brushes te vinden zijn. Wat dat betreft zijn tattoeages ook geen enkele penlijn, al weet ik niet of dat de stijl is die je zoekt.

Hier ga ik ook een keer naar kijken :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:39

Pluisje1998 schreef:
ik moet dan wel even gaan kijken hoe ik mijn realistische tekeningen kan scannen zonder dat de scanner onder de houtskool zit, maar daar kan ik vast wel wat op verzinnen. Thanks!!

Gewoon foto maken. Zijn genoeg “scan” apps voor iPad die de foto mooi plat slaan en recht trekken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:20

Of je houtskooltekening fixeren zoals ook eigenlijk de bedoeling is ;)